Blå delfiner
Fra : Gitte

Dato : 30-05-01 11:45

Hej

Er der nogen som kan fortælle mig lidt om disse fisk adfær, når de
tænker på at yngle ???

Mvh/Gitte

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-05-01 13:32

"Gitte" <gl@nospamx.hulu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen som kan fortælle mig lidt om disse fisk adfær, når de
> tænker på at yngle ???
>
> Mvh/Gitte

Hej Gitte

Jeg går ud fra, at du med "blå delfin", mener den i malawisøen endemiske
Cyrtocara moorii. Jeg har selv et kuld yngel i mit yngleakvarium af dem lige
nu. Få dage inde de yngler vil du se at hannen bliver kraftigere i farverne
og hunnens mørke pletter vil træde tydeligt frem. Hannen vil lave en
"sandrede", hvor han vil lokke hunnen til "runddans". Den kan vare op til
flere timer. Hun afgiver sine æg over sandet, hvorefter han i samme omgang
befrugter æggene. Hun tage så æggene i munden.
Det er en meget facinerende akt. Æggene er overraskende stor, ca. 3*4 mm.
Hun kan så vidt jeg husker lægge mellem 15 og 70 æg ad gangen; Men det
kommer nok an på hvor gammel (stor) hun er. Min nyligt ynglende hun er ikke
meget over 7 cm. Derfor valgte jeg at fjerne hende fra akvariet, inden hun
efter 21 dage slap ungerne ud for første gang.
Efter sigende behøver man ikke at flytte hende; Men jeg synes alligevel at
det var praktisk. Man skal fodre temmelig heftigt i et 325 liters akvarium,
hvis man vil være sikker på at ynglet får nok at spise.
Øhh.....nå, det var vist ikke det du spurge om. Føler mig rigtig hårdt
angrebet af akvaristvirusen lige nu......man kan ikke få stoppet igen
Spørg gerne igen, hvis der er mere du vil vide.

Mvh. Renate

Fra : Gitte

Dato : 30-05-01 13:50

Hej Renate

Mange tak for svaret *S*

Kan man se det hvis hun allerede har æggene i munden ?

Hannen har nemlig længe været utrolig flot i farverne og hendes
sorte pletter har været meget fremtrædende lidt on og off det sidste
stykke tid....men det er måske netop fordi de endnu ikke har haft held
med foretagende. Hun er nu også ret lille endnu, maks 5 cm.

Mvh/Gitte

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-05-01 14:02

> Hej Renate
>
> Mange tak for svaret *S*
>
> Kan man se det hvis hun allerede har æggene i munden ?

-Ja, hun hæver nedad til, og et andet helt sten sikkert tegn, er at hun ikke
spiser overhovedet. Det gør hun i øvrigt heller ikke ret meget de første
dage ungerne er ude. Hun går altså i ca. 24-25 dage unden at få noget af
leve af. Hmm, tankevækkende!

> [...]
> stykke tid....men det er måske netop fordi de endnu ikke har haft held
> med foretagende. Hun er nu også ret lille endnu, maks 5 cm.

Det kan godt være, at hun ikke er klar endnu. Men det skulle ikke undre mig,
om du meget snart får yngel. Hvis ikke hun allerede har munden fuld,
håber jeg for dig, at du får selve akten at se. Det er simpelthen en
pragtfuld oplevelse.

Fra : Gitte

Dato : 30-05-01 20:32

Mange tak for dine svar *S*

Nu venter jeg blot spændt på udfaldet

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-05-01 20:36

> Mange tak for dine svar *S*
>
> Nu venter jeg blot spændt på udfaldet

Held og lykke. Håber vi her i gruppen får at høre når der er kommet
familieforøgelse.

Renate