HJÆLP!!
Fra : Carina Kristensen

Dato : 28-03-05 19:33

Hej..

Som jeg skrev herinde tidligere under "katten nyser"... Ja nu er det altså
den anden af mine katte der gør det...

Der har og er INTET ved den anden mere... men det er blevet rigtigt slemt
med den anden pludselig..
Der kommer grønt slim ud af øjnene og næsen på den..
Den hiver for at få vejret ud gennem næsen...
Bør jeg tage til en dyrelægevagt (hvis sådan en findes)... eller kan jeg
vente til imorgen tidlig?

Mvh carina

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 28-03-05 19:48

> [...]
> Den hiver for at få vejret ud gennem næsen...
> Bør jeg tage til en dyrelægevagt (hvis sådan en findes)... eller kan jeg

Hej Carina

Det er svært at vurdere om det er 'akut' med den smule du skriver, men
ring da til din dyrlæge (dyrlægevagt) og spørg hvad han/hun synes...
Han/hun burde være i stand til at vurdere om det er nødvendigt i dag
eller det kan vente til i morgen

Held og lykke med det og god bedring til missen

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 28-03-05 19:49

Afhængig af hvor medtaget katten er, syntes jeg du godt kan vente til i
morgen, men du kan også ringe til dyrlægevagten og få et godt råd i første
omgang. Har du mulighed for at tage kattens temperatur? Er der høj feber,
ville jeg under alle omstændigheder ringe til vagten.
Men ellers bør du tage til dyrlægen i morgen så snart du kan komme til. Er
dine katte vaccineret? Men de kan nu godt blive syge alligevel. Hele min
katteflok fik sådan en omgang forkølelse for et par år siden (selvom de er
vaccineret) Kors hvor var de syge, og det kostede min gamle kat livet. Den
første kat, der blev syg havde været oppe og blive steriliseret og to dage
efter hjemkomst blev hun syg og smittede alle de andre. Jeg tror hun er
blevet smittet på dyrehospitalet.

M.v.h.

Lene

Fra : Ulla Boje

Dato : 28-03-05 20:38

Hej Carina

Synes det var et godt råd du fik fra Lene. Tag kattens temperatur og ring
derefter evt til en dyrlæge for råd.
Ellers, kig på katten - har den ikke lyst til at lege - spise - sidder
den for sig selv, har den indtrækninger og udspiling af næseborene ? -
DA ville jeg overveje kraftigt at tage på dyrehospitalet.
Har også prøvet det selv med den ene af mine 3 katte. Den havde en
kraftig lunge-
betændelse kort tid efter vaccination.... Den var godt nok sløj, men kom
sig
efter 4 dage på dyrehospitalet med intravenøs antibiotika - men den var
et lille skravl på det tidspunkt,så slemt plejer det vist ikke normalt
at være,

Med venlig hilsen
Ulla Boje
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carina Kristensen

Dato : 28-03-05 20:43

Jeg har desværre ikke nogen mulighed for at tage dens temperatur... De er
ikke vaccineret endnu.. men både det og sterilistion skal gøres meget
snart.
Den er temmelig sløj.. har mest lagt og sovet - men det er rigtigt kommet
"udbrud" idag...
Men jeg tror nu hun klarer sig til imorgen, har tidligt fri så kan komme
tidligt afsted med hende.

Hvor meget koster en vaccination ca?

Fra : Lady

Dato : 28-03-05 21:01

> Hvor meget koster en vaccination ca?

Ikke ret meget. Det er konsultationen der koster. Vil skyde på små 300 kr. i
alt, alt efter hvor du bor.
Hvis du skal til dyrlægen alligevel, synes jeg du skal tage dine andre katte
med og få dem vaccineret med det samme. Så sparer du penge på konsultationer
til dem også.
Den syge kat får du dog nok ikke vacineret, da dyrlæger normalt ikke
vacinerer syge katte.

Mvh. T. Jakobsen.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 28-03-05 21:14

okay.. det er da sikkert pengene værd... vaccinerer de så på samme tid med
en sterilisation?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-03-05 22:54

In article <42486571$0$23058$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Carina
Kristensen <carina_kristensen@yahoo.dk> wrote:

> okay.. det er da sikkert pengene værd... vaccinerer de så på samme tid med
> en sterilisation?

Det tror jeg ikke du skal regne med. Både en operation og en
vaccination er en belastning for kattens immunforsvar, så en fornuftig
dyrlæge vil nok helst holde mindst en måned imellem de to ting.

--
Knus fra Ann R

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 05:43

Okay..

Her til morgen ser det hele meget bedre ud... den er frisk, springer
rundt... og der er ikke ret meget af det der grønne stads tilbage... kan
det
gå i sig selv? eller skal der pencilin til?

Fra : Lene Hansen

Dato : 29-03-05 08:44

Var det min kat ville jeg under alle omstændigheder mindst ringe til
dyrlægen og få et godt råd. Jeg personligt mener den bør have et tjek (med
mine syge katte i erindring!).

M.v.h.

Lene

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 11:51

Har kontaktet min dyrelæge... de anbefalede mig til en start at rense dens
øjne med kamille-te...det kan godt hjælpe.. og gør det ikke det i løbet af
et par dage skal den til tjek, og have nogen øjendråber... så håber på at
den bliver rask..

Menb så glemte jeg jo lige at spørge hvor mange gange i løbet af en dag
man
gør det med kamille-teen...Nogen der har prøvet det?

Fra : Lene Hansen

Dato : 29-03-05 13:23

To tre gange kan du roligt gøre det, og også mere hvis du har mod og lyst
til det. Det skader i hvert fald ikke noget.

M.v.h.
Lene

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 15:05

okay... så vil jeg da prøve at dryppe dens øjne i kamillete og håbe på at
det hjælper... om ikke andet så er der jo ingen anden vej end dyrelægen.

Fra : Denise

Dato : 29-03-05 16:57

Carina Kristensen wrote:
> [...]
> dag man
> gør det med kamille-teen...Nogen der har prøvet det?

Hej
Vil lige sige, at der er delte meninger om Kamille. Nogle siger det direkte
er skadeligt at komme i øjnene. Så jeg bruger det selv kun til at rense lige
ved tårekanalerne, og lidt rundt om øjnene, jeg kommer det aldrig i selve
øjnene.

--
Hilsen Denise

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 17:10

okay... men har da også hørt om mennesker der bruger det mod
øjenbetændelse... Det er der da aldrig sket noget ved..
Tror nu at jeg prøver alligevel... det sagde min dyrelæge ihvertfald at
det
var en god ting... og er der ikke tegn på at det hjælper i overmorgen så
skal den til dyrelæge..

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 29-03-05 18:02

> [...]
> det
> var en god ting... og er der ikke tegn på at det hjælper i overmorgen så

Hejsa

Jeg vil da også lige kommentere det med kamille the... Jeg har også hørt
at det ikke skulle være godt at putte i øjnene, men godt til at løsne
betændelse - og tørre omkring øjnene som Denise siger... Og hvis man har
prøvet selv at dryppe kaille the i øjnene, så ved man også, at det
absolut ikke er behageligt, men at det gør direkte ondt!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-03-05 18:20

Annemette skrev
<Og hvis man har prøvet selv at dryppe kaille the i øjnene, så ved man også,
at det absolut ikke er behageligt, men at det gør direkte ondt!>

Det er vi så ikke enige om, nu har jeg brugt det i mere end 30 år, også til
mine 4 unger da de var små, og med mit kendskab til dem, tror jeg nok at de
havde protesteret voldsomt hvis det gjorde ondt jeg har nu aldrig
"dryppet" det i øjnene, men gjort et stykke vat vådt med theeen og vasket
omkring øjnene, er vattet tilstrækkelig vådt løber det ind i øjnene stille
og roligt
uden gener.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 21:46

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> omkring øjnene, er vattet tilstrækkelig vådt løber det ind i øjnene stille

Har også fået anbefalet kamillethe af både læge-og dyrlæge.
Har også brugt fremgangsmåden med en tot vat dyppet i theen og det gør
bestemt ikke ondt, at få i øjnene. Nogle øjendråber kan derimod svie som
bare p......

Har desværre aldrig haft held til at få Kamilletheen til at virke, på
hverken dyr eller mig selv....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Denise

Dato : 29-03-05 18:06

Carina Kristensen wrote:
> [...]
> at det
> var en god ting... og er der ikke tegn på at det hjælper i overmorgen

Hej igen
Ja jeg er selv i tvivl. Vi har lige haft emnet oppe andetsteds, se
http://www.dekatten.dk/forums/index.php?showtopic=7585&hl=kamille
så kan du selv vurdere og danne din egen mening om det

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-03-05 18:14

Carina skrev
<okay... men har da også hørt om mennesker der bruger det mod
øjenbetændelse... Det er der da aldrig sket noget ved..>

Jeg er en af dem der er meget glad for kamille og har brugt det i rigtig
mange år, både til mine unger, mine katte og mig selv og i langt de fleste
tilfælde har det klaret øjenbetændelsen, nogle få gange, hvis jeg ikke har
set en bedring i løbet af 2-3 dage tager jeg de "skrappere"
midler fra dyrlægen i brug.

Jeg har også på nogle af listerne hørt om hvor "skadeligt"
det skulle være, men der er endnu ikke nogen der har kunnet henvise til en
seriøs undersøgelse hvor det blev
konkluderet at kamille var skadeligt som øjenbadevand
og indtil jeg ser sådan en, vil jeg læne mig op ad mine egne erfaringer og
tro på de undersøgelser der viser at det er godt. Nogle læger og dyrlæger
har intet godt at sige om de holistiske midler, måske fordi de føler sig
truet af det de ikke forstår.

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 18:50

jeg nu tror nu heller ikke at det er så fandens skadeligt.. siden
dyrelægen
sagde jeg skulle det.. og fordi at egne læger også ofte siger at man skal
prøve det hvis man har øjenbetændelse... men går det helt galt og katten
absolut ikke kan lide det så og man kan se på hende at det gør ondt.. så
vil
jeg da også klart holde op og give hende noget fra dyrelægen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-03-05 19:23

Carina skrev
<jeg nu tror nu heller ikke at det er så fandens skadeligt.. siden dyrelægen
sagde jeg skulle det.. >

Næhh og der er da heldigvis mange både læger og dyrlæger der anbefaler
kamille-theen på grund af dens
antiparasitiske, antiseptiske og betændelshæmmende
egenskaber. Dyrlæge Annette Staun anbefaler det i sin bog "Spørg dyrlægen
om katten" Politikens bog om den sunde kat, skrevet af Bruce Fogle,
dyrlæge, anbefaler
det og en amerikansk dyrlæge Randy Kidd, Præsident for AHVA (american
holistic veterinary association) og
nok mest kendt hos folk der er pro-holistiske anbefaler det også i sin bog.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-03-05 21:34

Vil da lige skrive lidt om den lille erfaring jeg har fået fra det bare
fra
idag...

Gav begge af kattene en tur med det... det generede ingen af dem,
tværtimod - de lå og spandt.. puttede det heller ikke direkte i øjet...
tog
en masse på noget vat og tørrede deres øjne, og da der var så meget kom
det
automatisk i øjet... det generede dem ikke det mindste..
Og ang den kat som det var galt med - der kan jeg sige at ja... der er
ikke
rigtig noget i øjnene på hende mere.. hun nyser heller ikke mere.. og
hendes
næse løber heller ikke...

Så det tegner jo helt godt
Var syg af bekymring igår, vågnede op om natten og skulle tjekke til
hende.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-05 00:00

In article <42498cf8$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Marianne
Hellemose <dsl189745@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> tilfælde har det klaret øjenbetændelsen, nogle få gange, hvis jeg ikke har
> set en bedring i løbet af 2-3 dage tager jeg de "skrappere"

Problemet med kamillethe er, at det ikke har den rigtige saltbalance
til øjets slimhinder, så det derfor udtørrer øjnene.
Det jeg har hørt anbefalet om kamillethe, er at bruge det kun til at
"vaske" øjenomgivelser, men at bruge 0,9% steril saltvandsopløsning
(sterile engangsbeholdere fra apoteket), hvis man skal putte noget ind
i øjet. Man kan også købe færdigt øjenbadevand til dyr (fra Meku) på
apoteket. Men det er en ret stor flaske, og man må ikke bruge noget i
øjne, der har været åbent i over en måned, så det er en dårlig
forretning

--
Knus fra Ann R

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 30-03-05 09:03

> Ann Rudbeck skrev:

> Problemet med kamillethe er, at det ikke har den rigtige saltbalance
> til øjets slimhinder, så det derfor udtørrer øjnene.

Nu spørger jeg som en der ikke ved noget om disse ting......kunne man så
ikke komme lidt salt i kamillethe-en ? Inde på KATTEforum var der en der
havde ''opskrift'' på saltvandsdråber som skulle laves på salt uden
jod.......kunne man forestille sig at de to ting kunne kombineres ?
Eller er jeg fuldstændig forkert på den...........:-/ ?

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-03-05 12:07

Jeg har lige fået saltvandsdråber i forbindelse med jeg selv var forkølet.
Da jeg spurgte min læge om man ikke selv kunne blande det, svarede han at
det kunne man ikke, da det skulle måles nøje og passe med ens egen
saltbalance i kroppen. Og det gælder vel også for dyr. Man skal vide hvad
man gør før man blander salt med vand og andet, for at komme det i øjne m.m.

Lene

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-03-05 12:33

Lene skrev
<Da jeg spurgte min læge om man ikke selv kunne blande det, svarede han at
det kunne man ikke, da det skulle måles nøje og passe med ens egen
saltbalance i kroppen. Og det gælder vel også for dyr. >

Så er det forbavsende at enhver kan gå ind på et apotek
og købe viscøse øjendråber (kunstig tårevæske) uden at få målt deres
saltbalance først. En gang imellem kan sund fornuft bringe en et langt
stykke af vejen, blot fordi man ikke er læge behøver man jo ikke at være en
klovn

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-05 12:51

In article <424a8e6a$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Marianne
> [...]

> stykke af vejen, blot fordi man ikke er læge behøver man jo ikke at være en

Øhm - jeg tror næppe at lægen har ment at alle har en individuel
saltbalance. Den er ret præcist 0,9% salt, hvis man ellers er som man
skal være De 0,9% er også det man finder i kunstig tårevæske,
isotonisk saltvand osv.
Jeg tror snarere han har ment, at hvis man begynder at hælde salt i
kamillethe'en skal man ramme den bestemte saltprocent ret præcist for
ikke at få en forkert effekt. Og det kan være svært.

--
Knus fra Ann R

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-03-05 15:19

Præcist hvad jeg mente.

Lene

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-03-05 15:16

Korrekt at man kan købe det i håndkøb - fik ikke udtrykt mig korrekt. Men
det på apoteket er til mennesker (mener jeg). Måske det også kan bruges til
dyr, det ved jeg så ikke.
Men jeg vil da stadig påstå man skal passe på med at blande salt i noget og
derefter bruge så følsomt et sted som øjne. For meget salt evt. kan vel
skade. Jeg mener, blander man selv skal man vide hvad man gør og forholdene
(vand og salt). Om ikke andet må en dyrlæge kunne hjælpe med "udregningen".

M.v.h.

Lene

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-05 15:53

In article <424ab4b0$0$642$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Lene Hansen
<le_ha@privat.tele.dk> wrote:

> det på apoteket er til mennesker (mener jeg). Måske det også kan bruges til
> dyr, det ved jeg så ikke.

Jeg har købt sterile saltvandsampuller på apoteket og udtrykkeligt sagt
at det var til en kats øjne. Det er helt de samme som vi bruger til os
selv
De pulveropløsninger man kan købe og blande i kogt vand ved dehydrering
(revolyt f.eks. - indeholder salt og sukker i den rigtige
koncentration) er også de samme man bruger til mennesker og dyr. Den
væske dyrlægen bruger til at sprøjte i nakken på dyr v. voldsom
dehydrering (Ringers laktat) er den samme som man bruger i drop til
mennesker.
Jeg tror at pattedyr er ens i denne sammenhæng

--
Knus fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-03-05 15:51

Lene skrev
<Men jeg vil da stadig påstå man skal passe på med at blande salt i noget og
derefter bruge så følsomt et sted som øjne. >

Jamen selvfølgelig skal man tænke sig om inden man putter noget i øjnene,
men jeg tror altså også at man kan blive for "hysterisk" jeg mener, der er
jo ingen der lige måler salt-værdien inden de hopper i havet og mig
bekendt er der ikke nogen der har taget varig skade i øjnene af det, eller
af at gå i svømmehaller med det meget klorede vand, øjnene kan blive
irriterede, ja, men altså ikke nok til at folk lader være med det, eller at
myndighederne griber ind fordi det er sundhedsskadeligt,
og jeg tror ikke at kattenes øjne på den led er mere sarte end vores.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 30-03-05 15:16

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> saltbalance først. En gang imellem kan sund fornuft bringe en et langt
> stykke af vejen, blot fordi man ikke er læge behøver man jo ikke at være

De dråber var forøvrigt dem min dyrlæge sagde følgende om hvis jeg ville
bruge dem til katte " I bedste fald skader de ikke ".

--
Hilsen Denise

Fra : V. Hansen

Dato : 30-03-05 16:07

> De dråber var forøvrigt dem min dyrlæge sagde følgende om hvis jeg ville
> bruge dem til katte " I bedste fald skader de ikke ".

Det er jo ret enkelt, bare tænk på når vi bader i havvand, der er
saltprocenten 3,5 ca,
og det generer ike øjnene ret meget.
så om man lige rammer 0,9 eller 1,2 %
gør ikke den store forskel.
Du laver bare ½ liter kamillethe og kommer ca 5 g salt i, så er den hjemme.

mvh
Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-05 17:37

In article <Qgz2e.120$rn2.99@news.get2net.dk>, V. Hansen
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> gør ikke den store forskel.
> Du laver bare ½ liter kamillethe og kommer ca 5 g salt i, så er den hjemme.

Mjah, måske nok.. men det drejer sig om at behandle øjne der er
irriterede og betændte i forvejen. Og så vil jeg ikke være tilfreds med
at "det generer ikke øjnene ret meget" - fordi jeg ville tænke at de
øjne var generede nok i forvejen, faktisk prøver jeg jo at berolige
irritationen.
Men sådan er vi jo så forskellige Jeg er præget af min
hospitalsuddannelse, hvor jeg fik banket ind i skallen at netop med
øjne skal man altid være så forsigtig, så forsigtig.

Der er forresten et problem mere med kamillethe direkte i øjnene. Jeg
synes at selv om man filtrerer den meget grundigt, er der tit alligevel
på mystisk vis noget bundfald i den, noget "grums". Og det har øjnene
måske heller ikke specielt godt af?

--
Knus fra Ann R

Fra : V. Hansen

Dato : 30-03-05 18:18

> [...]
> synes at selv om man filtrerer den meget grundigt, er der tit alligevel
> på mystisk vis noget bundfald i den, noget "grums". Og det har øjnene

Ja , de 3,5%, generer ikke raske øjne ret meget, ca 1 % har jeg tit lavet
hvis mine
børn skulle have skyllet øjne , og det er meget bedre end fersk vand.
M.h.t. bundfald ville jeg filtrere gennem noget vat, så er der garanteret
ikke noget i , der kan genere.

Men jeg ville også få noget penicillin hvis det ikke bedres inden for få
dage.

mvh
Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-05 23:15

In article <XaB2e.180$2C4.6@news.get2net.dk>, V. Hansen
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> Men jeg ville også få noget penicillin hvis det ikke bedres inden for få
> dage

Helt enig

--
Knus fra Ann R

Fra : Carina Kristensen

Dato : 31-03-05 11:23

Nu tager jeg altså min lille mis med til dyrelægen! Det har virket en anelse
Kamillieteen, men ikke nok.. Så nu skal den altså have noget pencilin..