Ben på jorden
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-03-05 13:58

Jeg har fået stillet et spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan svare på.
Hvor mange ben har et firbenet dyr på jorden af gangen med FULD vægt. Et
eller tre?
Det er selvfølgelig ex. pasgængere.

Ved godt det er et underligt spørgsmål (-:
Det udarter sig af noget der har været i tv hvor detalte om dimosaurus. De
sagde at man kun behøvede at måle vægten på det ene ben for at vide hvor
meget sådan en vejede. Jeg har nærstuderet misserne her, og synes ikke jeg
er blevet klogere...

Nogle gode bud? (-:

Forårshilsner Nina

Fra : Linde

Dato : 27-03-05 20:23

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in message
> Jeg har fået stillet et spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan svare på.
> Hvor mange ben har et firbenet dyr på jorden af gangen med FULD vægt. Et
> eller tre?

Dyrets vaegt vil jo altid vaere delt ud paa det antal ben der er i jorden,
uanset om det er et eller dem alle. I bevaegelse vil vaegten desuden oeges
med bevaegelsen, som naar katten f.eks. saetter af fra maven eller
brystetNaar man siger en dinosaurus kan vejes ved at veje trykket fra det
ene ben maa det vaere fordi man mener det givetvis har staaet stille da det
satte sit fodaftryk. Havde den loebet rundt som en kat havde det ikke vaeret
muligt.

Mvh
Linde

Fra : maz

Dato : 30-03-05 22:16

Nina, Tender Tribes wrote:
> Jeg har fået stillet et spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan svare
> på. Hvor mange ben har et firbenet dyr på jorden af gangen med FULD
> vægt. Et eller tre?
> Det er selvfølgelig ex. pasgængere.
Godt spørgsmål! ;)
Jeg tyede til Encarta og et slowmotion-videoklip af en cheetah i løb/sprint
viste, at den kun har *eet* ben i jorden af gangen med *fuld* vægt. Om det
kan opføres til resten af den feline familie kan jeg ikke sige. Acinonyx
jubatus figurerer jo som en "afart" af felidae-familien... Ej heller om der
er forskel ml. løb/sprint og skridtgang..
Det samme med heste (Encarta) Såvidt jeg kan se er der kun *fuld* vægt ved
*eet* ben (i galop), mens der i galop skiftevis vil være nul, to og et ben i
jorden af gangen.

> [...]
> ben for at vide hvor meget sådan en vejede. Jeg har nærstuderet
> misserne her, og synes ikke jeg er blevet klogere...
Også her, men jeg blev heller ikke klogere - ingen af mine babyer gad tage
den i slowmotion, så jeg kunne følge med
Og jeg kan ikke gennemskue om der er forskel på løb/sprint og alm.
skridtgang..
Håber det hjalp lidt. Der var desværre ingen videoklip eller billedserier af
alm. katte i bevægelse..

/M