Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tolerance på diapositiver
Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-05-01 11:24

Man opdager ikke altid mindre fejleksponeringer på farvenegativfilm fordi
mindre fejl ofte fanges i kopieringen af papirbillederne.

Men hvor stor er tolerancen på Fujichrome Sensia 200 ISO?

Hvis man f.eks måler lyset til et sted mellem bl. 5,6 og 8. Til hvilken side
er det så bedst at indstille kammeraet?

Jeg har læst engang, at korrekt eksponering til en hvis grad afhænger af
lysbilledapparatet og lærredet, men i den samme artikel var der en
definition af lysstyrken på fremviseren, det skulle især være i forbindelse
med fotoudstillinger. Det var noget med at man sender hvidt lys fra
fremviseren på lærredet og måler med en lysmåler på lærredet.

Sidst jeg fotograferede med diapositiv var, da 160 ISO var en nyhed.

mvh
Jørgen

Fra : Fototal.dk

Dato : 30-05-01 13:04

> Hvis man f.eks måler lyset til et sted mellem bl. 5,6 og 8. Til hvilken
side
> er det så bedst at indstille kammeraet?

Med dias er det modsat end negativfilm.

Dias: Altid hellere underbelyse end overbelyse. Altså bl. 8.

Mvh: Finn.

Fra : Drog

Dato : 01-06-01 21:51

Hej jørgen du taler om tolerance.
Det er nok nærmere sådan at man har et eksponeringsomfang, hvis dit motiv har et omfang på 7 blændetrin så er der ingen tolerance idet dit motiv udfylder hele eksponeringsomfanget.
Har du et motiv med et eksponeringsomfang på tre blænder har du en tolerance på 4 blændertrin
Hilsen Ole