P.Piller - hvornår?
Fra : Lene Hansen

Dato : 21-03-05 07:12

Min perserpige er nu 8½ mrd. Hvornår skal jeg begynde at give hende p.
piller for at undgå løbetid? Jeg er altid i tvivl om tidspunktet/alderen for
at starte.

M.v.h.

Lene Hansen

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 21-03-05 08:56

> [...]
> Min perserpige er nu 8½ mrd. Hvornår skal jeg begynde at give hende p.
> piller for at undgå løbetid? Jeg er altid i tvivl om tidspunktet/alderen

Du kan godt begynde nu!Men hvis hun ikke skal have killinger
alligevel,så husk at det er bedre at få hende neutraliseret!P-piller kan
være skadelige på længere sigt!
Men det varer nok ikke længe før din perser får sin første løbetid..Jeg
har en der er 8 mdr og hun er i løbetid nu!!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 21-03-05 09:26

Hun skal ikke have killinger, og jeg ved godt det er bedre at sterilisere,
og det skal hun også, men vi starter ud med p .piller. Det er bare altid
tidspunktet jeg er i tvivl om.

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-03-05 09:55

Lene Hansen wrote:

> [...]
> piller for at undgå løbetid? Jeg er altid i tvivl om tidspunktet/alderen for

Man vemter ofte med p-piiier til efter den første løbetid. Ellers
risikerer man, at der kommer uorden i hormonerne, og at hun bliver steril.
Hvis hun ikke skal have killinger, hvorfor så ikke kastrere hende med
det samme eller snart efter hun har haft sin første løbetid? P-piller er
noget fanden har skabt, som bør undgås.
mvh Camilla

Fra : Lene Hansen

Dato : 21-03-05 10:55

Jeg ved godt det er sjældent det går galt, men sidste forår tog en af mine
perserkatte skade af at være i narkose. Jeg har fået en skræk for at lægge
mine katte i narkose og udsætter det til det er absolut nødvendigt. Jeg
mistede ikke mink at, men den fik en tydelig hjerneskade. Den klare sig fint
her indendørs, men det er tydeligt at den ikke registrere lyde på samme måde
som før bl.a. Katten var meget syg den første uge af skaden og jeg troede
jeg var nødt til at få den aflivet dengang. Det har virkelig skræmt mig -
selvom jeg godt ved det er sjældent det sker, men så sker det altså. Havde
jeg ikke oplevet det dengang, havde min nye lille mis været blevet
steriliseret. Men det trækker sved bare ved tanken om at bestille en tid
hos dyrlægen.
M.v.h.

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-03-05 11:34

Lene Hansen wrote:

> [...]
> jeg ikke oplevet det dengang, havde min nye lille mis været blevet
> steriliseret. Men det trækker sved bare ved tanken om at bestille en tid

Lene,
Trist med din perserpige.
Efter sådan en oplevelse er det forståeligt, at du er nervøs.
Personligt, synes jeg, det lyder som en overdosering af narkosen - eller
en gammeldags narkosetype. Har du mulighed for at finde en anden dyrlæge
i nærheden, som er mere opdateret og ved mere om narkose af katte?
Hvor i landet bor du?
mvh Camilla

Fra : Lene Hansen

Dato : 21-03-05 12:31

Jeg bor på Møn og vi har et udmærket dyrehospital som jeg egentlig har
tillid til normalt. Jeg har haft hunde og katte siden 1977 og det er første
gang jeg har oplevet det. Vil så også sige at det var en vikardyrlæge der
havde med min kat at gøre (ny i faget). Min egen dyrlæge siger at ud fra
journalen er der ikke givet for meget narkose, så hvad der er gået galt kan
vist ikke opklares nu. Men har man prøvet det én gang, så ved man også at
der er altså en risiko ved narkose - og det gælder jo for både mennesker og
dyr. Men det skræmmer.

M.vh
Lene

Fra : Bettina Hansen

Dato : 21-03-05 12:43

Hej Lene

Lene Hansen wrote:
> [...]
> der er altså en risiko ved narkose - og det gælder jo for både mennesker og

Du kan ikke lade din kat gå på p-piller hele livet - det er simpelthen
alt for farligt, så du kommer ikke udenom risikoen ved narkose :(
Og risikoen bliver ikke mindre af at du venter et år eller to - det
eneste du "opnår" ved at starte ud med p-piller er en unødig risiko for
at hun får kræft :(
Jeg har selv haft en hunkat som fik p-piller i en periode og da hun blev
steriliseret var livmoderen helt knudret. Jeg har det dårligt over at
jeg ikke bare fik hende steriliseret fra start af, men der var ingen der
havde fortalt mig om risikoen ved p-piller (man vidste måske heller ikke
så meget om det for 15 år siden), men der *er* en risiko og der er ingen
der kan fortælle dig om din kat er en af dem der kan gå i mange år uden
at få problemer eller om hun er en af dem som hurtigt får
celleforandringer...
Så alt i alt - i og med at hun skal steriliseres på et tidspunkt - så er
risikoen mindst hvis du undgår p-pillerne...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-03-05 12:49

Hvis du allerede har taget beslutningen om at sterilisere, hvorfor så
udsætte hende for nogle måneders p-piller først? Du kan jo overveje at lade
hende operere hos en anden dyrlæge denne gang.

Det er forståeligt at du er nervøs, men du risikerer altså også at miste din
kat pga p-piller. De er kræftfremkaldende, selv efter forholdsvis kort tid.
En dyrlæge anslog i en artikel, at der kunne konstateres forholdsvis
voldsomme forandringer i brystvævet på alle katte der har fået p-piller i 2
år.

Med venlig hilsen
Gainsbourg