HCM og PKD
Fra : Piea

Dato : 20-03-05 16:55

Hej

Hvad betyder HCM og PKD i relation til katte.

Er det noget som er nødvendigt? Hvad gør det/bruget det til? Og sidst men
ikke mindst hvad koster det?

Hilsen Piea

Fra : Lene Hansen

Dato : 20-03-05 17:09

HCM ved jeg ikke men PKD er arvelig form for cystenyre, det hedder i hvert
fald PKD, men om det også er en forkortelse af andet ved jeg ikke. PKD
kender jeg til, da jeg desværre har måttet få aflivet to af mine perserkatte
af denne sygdom. Det betyder også at jeg ikke har kunnet avle på dem o.s.v.

Med venlig hilsen

Fra : Piea

Dato : 20-03-05 17:22

Hej Lene

Jeg er ked af at høre det med dine perserkatte.
Er det så vigtigst at få tjekket de killinger man køber eller skal
forældrene tjekkes?

Mange tak for hjælpen

Fra : Tanja Petersen

Dato : 20-03-05 17:28

Det er rigtig nok at PKD er en cyste som findes i nyrene hos katte, og
ikke
kun persere.
Man behøver altså ikke at aflive sin kat på grund af PKD, den kan sagtens

et langt godt liv trods alt.

HCM er en hjertesygdom, som findes bl.a. hos Maine Coon.

Jeg ved at der er mange der tester for både PKD og HCM, så man skal ikke
afholde sig fra disse racer af den grund. Opdrætterne er obs på det, og
tager det ud af avlen som skulle have disse ting.

prøv at kigge inde på www.netdyredoktor.dk der vil du finde noget om disse
sygdomme.

Hilsner
Tanja

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lene Hansen

Dato : 20-03-05 17:50

Da jeg købte mine første to perserkatte (med henblik på avl), der vidste jeg
slet ikke noget om PKD. Så de fik lov til at få en kuld killinger. Den ene
killing var meget syg allerede fra 2 mrd alderen, men ingen kunne finde ud
af hvad der var galt. Som tiden gik begyndte den at udvise alle tegn på en
nyresygdom, og da den til sidst var godt et halv år, måtte jeg lade den
aflive, da den var meget syg og afkræftet. Den blev obduceret og derfor ved
jeg 100% at det var PKD. Opdrætteren hvor jeg havde købt dem, benægtede at
hendes katte havde denne sygdom (senere har jeg dog hørt at hun vidste det
udmærket godt, men stoppede ikke med at avle). Jeg prøvede at sætte mig ind
i sygdommen og det betød at jeg lod hannen kastrere og selv beholdte
killingerne, for ikke at andre skulle avle på dem. Jeg vidste at der var
rimelig stor procenter for at flere ville udvikle cystenyre.
Her sidste efterår begyndte min hankat på nu 7 år at skrante, han tabte sig
og mistede ædelysten. Han sygnede simpelthen hen. Han blev scannet og det
var cystenyrer også. Jeg valgte da at lade ham aflive fordi han var så
mærket af det allerede da.
Opdager man ved en scanning at katten har cystenyre, men ikke viser tegn på
sygdom, så er det heller ikke nødvendig at aflive dem. Men man skal følge
dem nøje og lægge mærke til hvordan de har det. De kan ikke helbredes.
Jeg har endnu en i flokken, som er under mistanke for at hun er ved at
blive syg. Det er meget hårdt - også fordi jeg ved at jeg kan risikere at
miste dem alle inden de bliver gamle.
Jeg har købt en lille ny perser for tre måneder siden. Og det er åbenbart
ikke almindeligt stadigvæk at det er et krav at de skal scannes inden salg.
Jeg skal ikke bruge min til avl, men bare en dejlig kælekat. Men jeg tænker
da over risikoen.
Det er også korrekt at andre racer også kan få denne sygdom, der er ikke kun
perserkatten.

M.vh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-03-05 21:14

Piea wrote:
> Hej
>
> Hvad betyder HCM og PKD i relation til katte.

som andre allerede har fortalt er HCM en hjertesygdom og PKD en
nyresygdom...

PKD (polycystisk kidney disease) er en nyresygdom som giver cyster i begge
nyrerne og i sidste ende kan ende op med at katten dør af nyresvigt..... det
er den sygdom jeg er mest bekendt med, da jeg har persere og er opdrætter...
jeg avler kun på testede dyr.... du kan finde en artikel jeg har skrevet om
emnet her: http://www.dkshadowfax.dk/index.php?p=30
sygdommen er mest udbredt blandt persere og perserrelaterede katte... af
racer som er helt "perserfri" kan nævnes siameser, ocikat, ægyptisk mau,
bengal, russian blue og den japanske bobtail.
HCM (Hypertrophic cardiomyopathy ) er en grum medfødt hjertefejl som giver
en fortykkelse af hjertevæggen og som kommer snigende jo ældre katten
bliver.... du kan læse mere om det her: http://members.aol.com/jchinitz/hcm/
Sygdommen er mest udbredt i maine coon og mainecoon relaterede katte - så
vidt jeg ved ses sygdommen nu også i norske skovkatte, da de har haft avlet
cooner ind for at skabe nye linier.....

Begge sygdomme er arvelige... PKD er arvelig på den måde at hvis den ene af
forældrekattene har sygdommen er der er 50/50 chance for at killingen har
det.... oftest kan PKD opdages via scanning af nyrerne inden katten er 2 år
gammel...

mht HCM skal du nok have fat i velbefarede MCO folk for at få mere at vide
om det...

> Er det noget som er nødvendigt? Hvad gør det/bruget det til? Og sidst
> men ikke mindst hvad koster det?

ja ser du*G* det er jo lidt irelevant nu ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Lotte M

Dato : 21-03-05 00:15

Sabina Hertzum skrev:

>.... oftest kan PKD opdages via scanning af nyrerne inden katten er 2 år
> gammel...

Jeg fik min Dizzy scannet sidste år, da hun kom i løbetid første gang.

Dyrlægen oplyste, at katten skal være 2 år, før et frikendelses
certifikat må udstedes - det skyldes angiveligt, at cysterne udvikler
sig over tid.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-03-05 00:27

Lotte M wrote:

> [...]
>
> Dyrlægen oplyste, at katten skal være 2 år, før et frikendelses
> certifikat må udstedes - det skyldes angiveligt, at cysterne udvikler

Min dyrlæge informerede mig om at cysterne ofte vil kunne ses allerede inden
10 mdrs alderen, hvis dyrlægen ellers er dygtig nok.... men hvis den ikke
har udviklet det når den er 2 år, er det ikke sansyneligt at den vil....

ifølge en amerikansk undersøgelse af emnet, kan man konkludere at: Diagnosen
kan i visse tilfælde stilles så tidligt som 4-8 uger, og ved 10 måneders
alderen kan diagnosen stilles med 95 % nøjagtighed, det er dog afhængig af
dyrlægen der stiller diagnosen og vedkommendes erfaring på området.
Hvis man påviser totalt fravær af cyster i 6 mdrs alderen, kan man
konkludere det som fravær af PKD.

jeg har tidligere henvist til min artikel om emnet, som er baseret på den
afhandling af den amerikanske veterinærprofessor David Biller, Kansas State
University.

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-03-05 01:43

> [...]
>
> jeg har tidligere henvist til min artikel om emnet, som er baseret på den
> afhandling af den amerikanske veterinærprofessor David Biller, Kansas

Ja, Dyrlæge Gudrun Frantsen konkluderer nogenlunde det samme i sin artikel
om PKD.

[snip]
Hvis dyrlægen har mistanke om, at katten lider af en nyresygdom, vil der
blive taget en blodprøve og en urinprøve. En ultralydscanning vil give den
endelige diagnose, fordi cyster i nyrerne direkte kan ses ved den metode,
dog først når katten er 7 uger gammel.
[snip]
Blodprøverne fra en kat med cystenyre vil vise et forhøjet indhold af
urinstof og en forhøjet creatinin-værdi. I urinprøven kan urinens vægtfylde
være lavere end normalt, og der kan være forøget proteinindhold.
[snip]
Cystenyre en er arvelig sygdom. Hvis en perserkat med cystenyre bliver brugt
til avl, vil 50% af killingerne udvikle cystenyre-lidelsen. Risikoen for, at
katte udvikler sygdommen kan dog blive nedsat markant, dels ved at
cystenyrerne bliver opdaget tidligt, dels ved at man steriliserer de katte,
der har cystenyre. Hvis unge katte omkring 6-9 måneders alderen ikke har
cyster, er risikoen for, at de senere udvikler cystenyre, meget lav.
[snip]

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-03-05 21:54

Ikke alle tester for disse sygdomme, men hvis du er i tvivl kan du bede
opdrætteren om en attest fra dyrlægen, der viser at forældrene til killingen
er testet for disse sygdomme, eller du kan bede om at få katten testet før
køb (hvis du køber en voksen kat) - især hvis du køber perser, eller
"perserblandede racer" som fx. British shorthair, skal du være opmærksom på
PKD, og fx. MaineCoon skulle ind i mellem, være udsat for HCM. Hvis det er
vigtigt for dig, og opdrætteren ikke tester, kan du jo bare vælge et andet
opdræt som gør.

Alle opdrættere prøver selvfølgelig at tage disse dyr ud af avl, men nogle
er mere samvittighedsfulde end andre og nogle er bare mere uvidende og nogle
er bare uheldige. En test er din (og opdrætterens) sikkerhed.

Læs mere om sygdommene her:

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_cystenyre.html

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_nyresvigt.html

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_for_stort_hjerte.html