ormekur
Fra : Carina Kristensen

Dato : 12-03-05 22:50

hej..

Det er rimeligt dyrt at få tjekket misserne for orm da jeg 2 katte...

Kan man ikke få pillerne udleveret uden at få dem tjekket for det først..
Pillerne koster jo i sig selv ikke en hel bondegård..

Ved jo at man kan få bestilt pillerne over nettet et sted, men det skulle
vist være ulovligt...

Mvh Carina..

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 12-03-05 23:21

> [...]
> Pillerne koster jo i sig selv ikke en hel bondegård..
>
> Ved jo at man kan få bestilt pillerne over nettet et sted, men det skulle

Det afhænger af dyrlægen Nogle dyrlæger giver ormekur uden at have
set katten, andre gør ikke. Ring og spørg.

Selv mener jeg jo godt at kunne se, om der er orm i mín kats afføring
eller ej. Det er ærligt talt ikke så svært. Min dyrlæge er heldigvis
ikke så firkantet Hvis jeg beder om en ormekur, så plejer dyrlægen
lige at spørge, om jeg rent faktisk har set noget. Har jeg det, så får
jeg kuren, uden han har set katten. Nu kender dyrlægen mig godt, så om
det har noget at sige, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carina Kristensen

Dato : 12-03-05 23:29

hvordan kan man se det??? og øremider ved du hvordan sådan noget ser ud? Min
mis har rimeligt beskidte ører synes jeg... inden jeg fik den var det en
staldkat... så ved ikke om det er mider eller bare skidt...
Bare surt at give ca 900 for at få dem begge 2 tjekket for orm og mider og
der så ikke er nogen af dem...
selvfølgelig så er man på den sikre side... men kan man få kuren uden at få
den tjekket ville det jo være en rimelig besparelse..

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 13-03-05 00:08

> [...]
> selvfølgelig så er man på den sikre side... men kan man få kuren uden at få
> den tjekket ville det jo være en rimelig besparelse..

Hvis du har mistanke om, at dine katte har øremider, så bør du suse til
dyrlægen med dem. Det er en dårlig idé at behandle, uden at du ved, hvad
du behandler Og så smitter det i øvrigt (dog ikke til mennesker).

Du kan læse om øremider her:

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_oeremider.html

Der står bl.a., at at øremøder ligner sort kaffegrums. Det er svært for
menigmand at afgøre, om der er tale om skidt eller øremider. Du må nok
op med læderet

Fra : Anette

Dato : 13-03-05 00:18

Carina Kristensen wrote:
> hvordan kan man se det???

hej Carina
det er nemt at se om katten har orm. Prøv at holde øje med din kat lige når
den har været i kattekassen. Hvis den har orm vil du kunne se en hvid
"sytråd" sidde i måsen på katten. Eller hvis du venter længe nok vil katten
kaste op og der vil ligge levende orm og vride sig i opkastet.

> og øremider ved du hvordan sådan noget ser
> ud?
Øremider opdager du kun hvis katten klør sig helt vildt. Ryster på hovedet
og i det hele taget opfører sig som om ørerne irriterer. Snavsede ører har
de fleste katte. Det er bare støv og andet skidt der samler sig, og som
katten selv kan skille sig af med.
Jeg tror øremider er relativt sjældne. Jeg har haft de første 20-25 katte
( de fleste som både ude/indekatte på landet) fordelt over de sidste 15 -20
årog har aldrig "oplevet" øremider.

/ Anette

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 00:38

okay... der er bare nogen symptomer på den ene af mine katte som måske godt
kunne være orm... Synes ikke at den skider ret meget... faktisk ufatteligt
lidt... og den er ret tynd synes jeg.. Men der hvor jeg fik den fra sagde at
det var en god ting at tjekke den for orm...
Orm smitter jo også fra kat til kat.. og da de går i samme bakke er det jo
nok en god ide at få dem begge tjekket.

Jeg synes ikke umiddelbart at den har sarte eller røde ører... Synes bare
at der sidder meget sort snavs dernede i forhold til min den anden kat...
Den har helt pæne ører... Men den kommer jo også fra landet da jeg havde den
før (fik den for lidt over en uge siden)....

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 00:43

men ja nu skal de også til dyrelægen på mandag... og så bliver de jo
tjekket... Vil bare helst lokke ham til at jeg kan få pillerne mod orm ude
at de skal tjekkes.... Men kan man få en pille mod alle de orm der findes
til katte? ved ikke lige om der er flere slags orm

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-03-05 12:59

In article <42337e7c$0$48628$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Carina
Kristensen <carina_kristensen@yahoo.dk> wrote:

> Men kan man få en pille mod alle de orm der findes
> til katte? ved ikke lige om der er flere slags orm

Der findes vist et middel der virker på dem alle (= også bændelorm),
men det ved dyrlægen. Det er vist en god idé med en loppekur samtidig,
fordi lopper kan overføre bændelorm.
Du kan læse om orm hos katte her:
http://makeashorterlink.com/?J1B5239AA
http://makeashorterlink.com/?R2C5359AA

--
Knus fra Ann R

Fra : V. Hansen

Dato : 13-03-05 01:56

> [...]
> "sytråd" sidde i måsen på katten. Eller hvis du venter længe nok vil
> katten kaste op og der vil ligge levende orm og vride sig i opkastet.

Vores tilløber, mosart, havde tynd mave og blinkhinden i øjnene var fremme,
den pruttede temmelig meget.,
ifgl dyrlægen kunne det både være noget med maven og orm,
den fik en ormekur selv om vi ikke havde set nogen, og siden har den
bare haft det super, så sådan kan det altså også arte sig.

Men ellers opdager man det nok flest gange når de viser sig i enden.

Jeg ku fortælle jer om en oplevelse med en kat, vi fik forærende engang.
Det sku være en hankat, men den var så tyk at jeg troede at det var en
gravid
hunkat,
indtil den lige pludselig fik diarre, ud kom bundter af spolorm, det var
fælt.
Men katten klarede det og var hos os i 10 dejlige år.

Så hellere en gang ormekur for meget end slet ikke.

mvh
Vibeke

Fra : maz

Dato : 13-03-05 14:43

Anette wrote:
> [...]
> se en hvid "sytråd" sidde i måsen på katten. Eller hvis du venter
> længe nok vil katten kaste op og der vil ligge levende orm og vride
Måske. I mange tilfælde kan man IKKE selv se ormene eller dens led. Faktisk
vil det *ofte* kræve en mikroskopisk undersøgelse eller at dyrlægen
undersøger en afføringsprøve. En kat kan sagtens! have orm uden visuel
påvisning. Ormekure er receptpligtige fordi der er fare for resistens.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 13-03-05 00:44

> [...]
> selvfølgelig så er man på den sikre side... men kan man få kuren uden at få
> den tjekket ville det jo være en rimelig besparelse..

Hovsa, glemte lige at sige, hvordan man kan se, om katten har orm. Du
kan enten se orm i afføring eller opkast. Hvis katten f.eks. har
bændelorm, så kan du se led fra ormen i hårene ved endetarmen. De ligner
risengryn. Mange katte fødes med orm, som de får fra moderen. Derfor bør
killinger altid få en ormekur. Killinger får oftere spolorm end voksne
katte. Voksne katte får oftest bændelorm, som de henter fra fugle eller
mus. Hvis en kat har orm, vil den nogle gange se "vommet" ud, andre
gange vil den hoste.

Hvis dine katte aldrig har fået en ormekur, så er det en god idé at give
dem en.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 00:57

det får de også helt sikkert... Jeg vil have nogen sunde og raske
missere...! Så må jeg jo snakke med dyrelægen om det er nødvendig at lade
dem tjekke først... desuden skal man jo aflevere en afføringsprøve til
dyrelægen... og den mis som jeg mistænker for at kunne have det skider jo
stort set aldrig... og skulle den så gøre det... så er det om natten når jeg
sover... har faktisk kun oplevet den skide 2 gange i den tid jeg har haft
den (8-10 dage)... og det er lidt... så det er ret usandsynligt at jeg
skulle kunne nå at få en prøve fra den inden mandag morgen (der skal de til
missedoktor).

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 13-03-05 01:20

> [...]
> skulle kunne nå at få en prøve fra den inden mandag morgen (der skal de til

Kan du kende forskel på dine kattes afføring?
Det er ikke normalt for en kat kun at have afføring 2 gange i løbet af
8-10 dage. En kat har normalt afføring 1 gang i døgnet.

Når nu du alligevel skal til dyrlæge på mandag, så er det en god idé at
spørge ham/hende om både øremider og orm

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 06:52

ja det vil jeg også gøre...det er nemlig derfor jeg skal derned
Den ene af gangene hvor den sked, der var det næsten tyndt... hvilket også
skulle være et symptom..
Tak for alle jeres gode råd..

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 13-03-05 16:21

> [...]
> skulle være et symptom..
> Tak for alle jeres gode råd..

> Man kan bare netop IKKE altid se når en kat har orm..
Men når det er beviseligt,er det gennem en afføringsprøve,eller katten
kaster simpelthen orm op,eller der kommer nogen med afføringen ud,uden
at have fået ormekur,de kan hænge ud af enden,og ja..bændelorm kan ses i
små "gryn" rundt om endetarmsåbningen,katten have hinder for øjnene,tabe
sig,blive vommet,spise sindsygt meget men ikke tage på,og ja der er
sikkert flere endnu...
Men til dem der ikke ved det kan jeg fortælle at der er kommet et nyt
præberat på gaden som hedder "milbemax",og det er en lille bitte pille
som er meget nem at få i katten,og den tager ALLE orm en kat kan få..
Jeg havde to forholdsvis nye katte i vinter på et tidspunkt som jeg
"mente" havde orm,og det havde de!! For at få "hele bestanden"
renset,fik samtlige katte,og det var omkring de 40 stk's på det
tidspunkt,og det kostede omkring 2000kr ialt,og så havde jeg en pæn
portion piller i "overskud",som jeg har liggende,til nyankommere!!!
Pillen fås til både voksne og killinger,og man kan læse sig frem til
dosering,da man kan brække pillerne midt over!! Ret smart!!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 16:31

hvor fås de piller?

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 13-03-05 16:46

> Carina Kristensen skrev:
> hvor fås de piller?

> Jeg fik dem anbefalet af dyrlægen og købte dem der!!
Jeg sagde jeg ville have alle mine katte behandlet 1 til 2 gange om
året,for at være helt sikker på de ikke HAR orm,og jeg aflevere ikke
gødningsprøver først..

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carina Kristensen

Dato : 13-03-05 19:21

Okay....
Bliver nemlig også nød til bare at skaffe sådan nogen piller uden en
prøve... som sagt så skider den jo faktisk ikke rigtigt.. og gør den det så
så sover jeg... og kan ikke rigtig kende forskel... har ivertfald ikke lige
lagt mærke til det yderligere....

Fra : Anette

Dato : 13-03-05 21:35

Carina Kristensen wrote:
> [...]
> det så så sover jeg... og kan ikke rigtig kende forskel... har
> ivertfald ikke lige lagt mærke til det yderligere....

Hej Carina
Hvis jeres dyrlæger er lig vores, så er det ikke noget problem at besøge
dyrlægen og købe de orme-piller.
Selvfølgelig vil det være godt hvis han kan se på katten også , men hvis jeg
var dig ville jeg købe ormepiller først , se om de hjælper - og hvis de
ikke gør det i løbet af en uges tid, så bestille tid hos dyrlægen.

/ Anette

Fra : Carina Kristensen

Dato : 14-03-05 07:48

så er der jo bare det med øremiderne... umiddelbart tror jeg ikke at den har
det, dens ører klør ikke og ser røde ud... Hun kan bare godt lide at gnubbe
hendes hoved og ører op ad min hånd... men det kan alle katte vel næsten...
Og så er de jo som sagt beskidte synes jeg, altså hendes ører..

Fra : Carina Kristensen

Dato : 15-03-05 10:26

Så var de til dyrelægen idag - og de havde øremider, så det var godt at jer
herinde rådede mig til at tage til missedoktoren med dem.. Samtidig fik jeg
lige 2 piller milbemax, så er jeg ihvertfald sikker på at de ikke render
rundt med udyr i maven ...

Her er et link med nogen billeder af de små missere

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_index.php?selected_folder=1130