Hjælp - dyr læge
Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 06:51

I går fik vi kastreret´vores kære lille Pleo.
Vi valgte den sædvanlige dyrlæge, selvom det er 20 km væk, fordi de
plejer at være gode ved dyrene og desuden rimelige i pris.

Men nu er der åbenbart kommet en ny dyrlæge, som går lidt mere op i det
med penge Det var i hvertfald mit indtryk, da jeg kørte hjem med Pleo
efter at have sluppet noget over 1000 Kr, dog incl øretatoveringen.

Bl.a. er det ikke helt billigt at få fjernet øremider, og jeg forstod,
at det kun er noget, som dyrlægen kan. Han fik en grundig behandling og
skal tilbage om en måned til kontrol.

Men hvis de 8 andre katte evt. også skal behandles for den slags, løber
det op i en ren formue. Er det virkelig ikke noget, vi selv kan klare?

vh
Bjarne

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-03-05 08:47

> [...]
>
> Men hvis de 8 andre katte evt. også skal behandles for den slags, løber
> det op i en ren formue. Er det virkelig ikke noget, vi selv kan klare?

Øremider kam man sagtens selv "behandle",men du kan ikke "fjerne2 dem,da
de sidder helt nede i øregangen..
du renser øret godt op for snavs,med vatrondeller/pinde,og husk at dyppe
dem i lunkent vand,da det skidt du skal rense op er øremidernes
ekskrementer,og kan være delvist indtørret!!
Når du har renset det dybden",for du kanikke ødelægge hørelsen da der er
ligesom en "snegl" i øret på kat (og hund) inden man kommer ind hvor
noget kan skades!!Og der kan man nok ikke få hverken fingre eller
vatpinde "skruet" igennem!!
Rens derefter øret med ørerens,og så kommer selve behandlingen,:Hold
kattens hoved på skrå,dryp 2 dråber frontline vet i øregangen,og masser
til der høres en "smatten" lyd,gentag i sidste øre,og katten er
behandlet mod øremider..HUSK at dryppe resten af pipettens indhold i
nakken på katten,da øremider også lever på kroppen af dyret!!
Kontroller ørerne efter 3 uger,er der meget sort snavs igen,så gentag
behandlingen,men jeg har personligt aldrig oplevet at det var nødvendigt
med behandling nr.2!! Denne behandling er den samme som dyrlægen
bruger,men du sparer en HEL DEL penge!!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 09:23

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> behandlingen,men jeg har personligt aldrig oplevet at det var nødvendigt
> med behandling nr.2!! Denne behandling er den samme som dyrlægen

Jeg fik engang at vide at jeg ikke kunne ødelægge noget med en finger og
noget meget blødt papir. Til at rense ørene med.

Men jeg mener ikke der er ret mange tilbage der bruger frontline i ørene.

Dels gør det vældigt ondt på katten, Og kan være skadeligt for den.
Man skal nok bruge et produkt der er beregnet, og godkendt til ørene.

mvh Allan

Fra : maz

Dato : 10-03-05 09:29

Sascha og Sillemis wrote:
> Øremider kam man sagtens selv "behandle",men du kan ikke "fjerne2
> dem,da de sidder helt nede i øregangen..

Det var dog det VÆRSTE og FORKERTE råd, jeg længe har hørt! Behandling af
øremider foretages af dyrlægen og IKKE af en selv. Det kræver en diagnose!
Vær sød først at læse lidt på lektien inden du udtaler dig med forkerte råd!
Frontline bruges normalt IKKE til behandling af øremider i første omgang!
Charlotte, du kan læse om øremider her:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_oeremider.html
Jeg er GLAD for at jeg ikke er kat hos dig :(

Og Bjarne - får dine katte øremider, skal du ALTID kontakte din dyrlæge.
Denne vil initiere korrekt behandling og evt. instruere dig i videre
behandling. Men det er IKKE en lidelse, man "bare" kan hjemmebehandle uden
kyndig instruktion, undersøgelse og vejledning.

Og de fleste dyrlæger giver mængderabat. Men som du sikkert ved, så er det
bare dyrt at have katte - specielt når de bliver syge.

Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-03-05 10:01

Maria skrev
<Det var dog det VÆRSTE og FORKERTE råd, jeg længe har hørt!>

Tjaa hvad kan man forvente af en der også mener at den
nemmeste måde at børste katte på, er ved at tape deres ben sammen med
gaffa-tape

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-03-05 10:21

> Marianne Hellemose skrev:
> Maria skrev
> <Det var dog det VÆRSTE og FORKERTE råd, jeg længe har hørt!>
>
> Tjaa hvad kan man forvente af en der også mener at den
> nemmeste måde at børste katte på, er ved at tape deres ben sammen med
> gaffa-tape
>
> --
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>

> can be judged by how its animals are treated
> Mahatma Ghandi
>
> Tja....ingen grund til at fare op...inden i råder mig til at læse "på
lektien",så syns jeg i skulle prøve at spørge jeres egen dyrlæge HVAD han
behandler katten med i øret for øremider!!!!Det er nemlig loppegift de
bruger,uanset om i vil være ved det eller ej.. Og så har jeg nu aldrig haft
problemer med denne behandling så hvem er mest ude på et skråplan her....jeg
behandler mine katte på denne måde hvis de skulle få øremider,og ingen af
dem har dog "stukket stængerne i vejret"...og da dyrlægen behandler på samme
måde,tja....så kan jeg ikke se andet end,at det må være jer der er dumme som
kører op og får dette "ordnet" for flere hundrede kroner,når man kan selv
for en lille pipette frontline...
Og til lille marianne hellemose,som bare SKAL kommenterer alle mine
indlæg "alle steder" kan jeg kun sige at det med GAFFA tape (ved jeg
ikke om det er,men det er brun tape),bruges på min hunde/katte salon,når
de soignere/klipper katte,for IKKE at blive kradset til blods!!De gør
det nemlig UDEN bedøvelse,så kan du få den og snakke om,og få dårlige
nerver over de næste mange dage,for der skal jo åbenbart ikke så meget
til!!
Men heller ikke denne "behandling" har jeg nogen der er døde af !!

Fra : maz

Dato : 10-03-05 10:35

Sascha og Sillemis wrote:
> lektien",så syns jeg i skulle prøve at spørge jeres egen dyrlæge HVAD
> han behandler katten med i øret for øremider!!!!Det er nemlig
> loppegift de bruger,uanset om i vil være ved det eller ej..
*suk* - du ER uden for rækkevidde! :(

Du burde fratages retten til at beskæftige dig med og eje dyr - permanent! I
mine øjne, og med det lidet flatterende kendskab jeg har til dig, så
overtræder du konsekvent Dyreværnsloven, vanrøgter dine dyr og påfører dem
UNØDIG smerte og lidelse. Det er nemt nok at bevise, men jeg gider
simpelthen ikke bruge energi på dig sålænge straframmerne/bøderne er så
latterlig lave som nu.

Principielt gider jeg ikke bruge min dyrebare tid og energi på dig. Du er
ufatteligt mange gange blevet rådet og tilbudt hjælp og guidet af mange
ansvarlige kattefolk og opdrættere på diverse fora, som utrætteligt forsøger
at få dig til at overholde loven. Desværre uden effekt. Og jeg gider ikke
spilde min tid på dig - det er du ikke værd som menneske!

Men når du decideret giver FORKERTE råd mht sygdom og ligefrem råder folk
til at påføre deres katte flere lidelser, så er jeg nødt til at reagere og
advare intetanende kattefolk imod dig!

EOD,

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 10:42

> Og til lille marianne hellemose,som bare SKAL kommenterer alle mine
> indlæg "alle steder" kan jeg kun sige at det med GAFFA tape (ved jeg
> ikke om det er,men det er brun tape)

Som om det skulle være bedre! Gaffatape, brunt tape, papirtape, klisterbånd,
navnet kommer ud på ét.

Er der virkelig en salon der benytter denne metode, er de yderst
uprofessionelle. Det kommer ikke just bag på mig, at du støtter sådanne
steder.

Tina

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 10-03-05 10:50

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> behandler mine katte på denne måde hvis de skulle få øremider,og ingen af
> dem har dog "stukket stængerne i vejret"...

Hvis jeg er lidt forsigtig, kan jeg også sparke min kat i hovedet eller
klippe ørerne af den uden den "stikker stængerne i vejret"!!!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-03-05 10:43

Charlotte/Katja/Sandra osv skrev
>Og til lille marianne hellemose,som bare SKAL kommenterer alle mine indlæg
>"alle steder" <

JA..........................................

<så kan du få den og snakke om,og få dårlige nerver over de næste mange
dage,for der skal jo åbenbart ikke så meget til!! >

NEJ..........................................
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 11-03-05 05:21

On Thu, 10 Mar 2005 10:21:22 +0100, Sascha og Sillemis
<chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kører op og får dette "ordnet" for flere hundrede kroner,når man kan selv

Så er jeg glad for at høre til "de dumme", for er der noget galt med
mine dyr, så kører jeg hellere en gang for emget til dyrlægen end en
gang for lidt. Jeg har ikke baggrunden for at kunne behandle dyret
rigtigt, men det må jeg gå ud fra at dyrlægen har i kraft af sin
uddannelse.. og det betaler jeg, som ansvarlig dyre-ejer, gerne for.

> [...]
>det nemlig UDEN bedøvelse,så kan du få den og snakke om,og få dårlige
>nerver over de næste mange dage,for der skal jo åbenbart ikke så meget

Nu ved jeg ikke ret meget om hunde/katte-saLoner, men jeg har lige
godt aldrig hørt at der var nogle der bedøvede hunde/katte når de
skulle klippes/soigneres...???
Og at DU bruger sådan en metode for at soignere/klippe et dyr synes
jeg da bestemt ikke taler til din fordel. Jeg har set udstillingskatte
blive både badet, klippet, sprayet og pudret før en udstilling, og
kattene fandt sig pænt i det hele uden at skulle "tapes sammen" først.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-03-05 15:04

,og ingen af
> dem har dog "stukket stængerne i vejret"...

>snip<
> Men heller ikke denne "behandling" har jeg nogen der er døde af !!

Så kriteriet om behandlingen er en succes og dyret ikke har lidt overlast
er, om det er dødt eller levende efter behandlingen, eller hvordan skal jeg
forstå dig?

Nina

Fra : lisbeth steen

Dato : 15-03-05 00:58

> [...]

> det nemlig UDEN bedøvelse,så kan du få den og snakke om,og få dårlige
> nerver over de næste mange dage,for der skal jo åbenbart ikke så meget

Og til Lille Charlotte/Katja/Sascha o.s.v. o.s.v. & hendes
hunde/kattesalon

ER I DA RABLENDE SINDSSYGE ????
Hvis ikke du allerede HAR læst mit svar til dig & andre på et andet
forum - så skal jeg da gerne gentage det endnu engang!

Citat:
" DU GODESTE

Jeg har læst at det er blevet beskrevet i bramfri vendinger fra hendes
kant af, hvordan man gør når man soignerer katte

Syn's bare det er underligt......

Jeg har godtnok soigneret en hel del katte - incl. klipninger og for den
sags skyld hel-barberinger...

UDEN BEDØVELSE !!!

Nogle af misserne var ikke helt tilfredse med situationen - som regel
fordi de havde ondt p.gr.a den manglende pleje..

ikke en eneste gang, har det endnu været nødvendigt at tape
nogetsomhelst fast - de må sgi da ikke være rigtigt kloge....

det GØR man altså ikke - hvis man ved hvordan man håndterer en kat...

Selv en skræmt, øm kat kan klippes/barberes/osv/osv blot den bliver
behandlet ordentligt og med respekt for dyrets grænser....

Det er en meget ringe person der tør kalde sig hunde/katte-salon hvis
han/hun bruger sådanne metoder....

Og DET lille Charlotte må du meget gerne citere mig for !!!"
citat slut

Derudover vil jeg gerne tilføje fra en fungerende KATTEFRISØR at det
bestemt ikke er metoder der kan bifaldes!!!!

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 11:44

maz wrote:

> [...]
> Frontline bruges normalt IKKE til behandling af øremider i første omgang!

Den dyre læge brugte netop Frontline.
> Og de fleste dyrlæger giver mængderabat. Men som du sikkert ved, så er det
> bare dyrt at have katte - specielt når de bliver syge.

Jo, mon ikke

Bjarne

Fra : maz

Dato : 10-03-05 11:54

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Den dyre læge brugte netop Frontline.
Jeg ved at enkelte dyrlæger anvender Frontline pga manglende viden og
opdatering på området, men langt størstedelen bruger ikke Frontline, da det
netop gør ondt på katten og primært indeholder sprit. Det ER ikke
førstegangsvalg ved behandling overhovedet, og midlet kan reelt ikke bruges
til behandling af øremider. Det slår ikke øremider ihjel, og det gør madolie
heller ikke.

Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men jeg ville ringe lidt rundt og
forhøre mig hos andre dyrlæger hvad de tager af priser osv...
Eller få en anbefalet herindefra - afhængig af hvor du bor.
I Københavnsområdet kan jeg varmt anbefale Felina Katteklinik på
Frederiksberg. (www.felina.dk)

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 13:29

maz wrote:

> [...]
> Eller få en anbefalet herindefra - afhængig af hvor du bor.
> I Københavnsområdet kan jeg varmt anbefale Felina Katteklinik på

Jeg bor i Thy.
Nærmeste dyreklinikker er Sjørring og Snedsted, men vi har især brugt
Øster Jølby, fordi de virker som om de holder af kattene, mens de andre
måske er lidt mere til de store dyr.

Ang. Frontline var det mens Pleo var i narkose.
Der er også smurt noget sort snask i øret.

vh

Bjarne

Fra : Tina M

Dato : 10-03-05 22:44

> [...]
> måske er lidt mere til de store dyr.
>
> Ang. Frontline var det mens Pleo var i narkose.
> Der er også smurt noget sort snask i øret.

Hej Bjarne
Jeg bruger også Ø. Jølby, og har samme oplevelse med at det virker som
om de holder af kattene.
Prismæssigt vil jeg bare lige nævne at jeg ved de giver mængderabat.

Med venlig hilsen
Tina M
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-03-05 06:57

Tina M wrote:

> Hej Bjarne
> Jeg bruger også Ø. Jølby, og har samme oplevelse med at det virker som
> om de holder af kattene.
> Prismæssigt vil jeg bare lige nævne at jeg ved de giver mængderabat.

Det har vi også oplevet, da vi havde tre katte, som skulle neutraliseres.
Nu er vi heldigvis ved at have styr på den del, og skal afgjort ikke
have flere end de 9 vi har.

Og jeg tror vi holder os til Øster Jølby.

Bjarne

Fra : karsten & Pia

Dato : 11-03-05 09:00

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og de fleste dyrlæger giver mængderabat. Men som du sikkert ved, så er det
> bare dyrt at have katte - specielt når de bliver syge.

Og kære Maria

Lad være med at hidse dig sådan op, faktisk har jeg også fået det råd engang
(frontline dråber i øret), af en dyrlæge, der sagde det var det samme de
gjorde, men at jeg kunne spare en del ved at gøre det selv.

MVH Pia

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 11-03-05 15:01

> [...]
> (frontline dråber i øret), af en dyrlæge, der sagde det var det samme de
> gjorde, men at jeg kunne spare en del ved at gøre det selv.

Jeg vil blande mig fuldstændig uden om jeres diskussion om "om den ene
er mere eller mindre ansvarlig" og vil bare tilføje, at jeg - af to
uafhængige dyrlæger har fået rådet om Frontline i øret mod øremider! Med
samme begundelse som ovenstående - at det var det de gjorde, så jeg
kunne lige så godt gøre det selv!

Jeg vil ikke anbefale "nybegyndere" at eksperimentere med selv at
"behandle" diverse sygdomme, men jeg er dog af den overbevisning, at har
man haft kat i mange år, så ved man også godt hvordan øremider ser ud -
og kan selv behandle det! Medmindre det står på så længe, at det gå over
i en reel øregangsbetændelse!

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 12-03-05 23:39

Annemette Engell Hansen wrote:
> [...]
> uafhængige dyrlæger har fået rådet om Frontline i øret mod øremider!
> Med samme begundelse som ovenstående - at det var det de gjorde, så
Og fordi to dyrlæger udtaler sig, så kan du ikke selv undersøge nærmere, men
stoler blindt på dem? Havde du læst lidt om øremider, ville du kunne
konstatere, at øremider 1) skal behandles initielt af en dyrlæge, 2) at
midler a la Frontline absolut ikke er førstevalgsbehandling hvis overhovedet

> [...]
> ser ud - og kan selv behandle det! Medmindre det står på så længe, at
> det gå over i en reel øregangsbetændelse!
Selvfølgelig kan man i visse tilfælde selv behandle sine dyr - efter
dyrlægens instruktion, men da de fleste sygdomme/skavanker initielt skal
diagnosticeres af en fagperson (i.e. dyrlæge) og da behandlingsmulighedene
er mange, så er det ikke anbefalingsværdigt.

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 05:43

maz wrote:
> [...]

> midler a la Frontline absolut ikke er førstevalgsbehandling hvis overhovedet

Og hvad dæles skal man så tro, når dyrlægen initierer en
førstegangsbehandling af Pleo på 7 måneder med Frontline???

Bjarne

Fra : maz

Dato : 13-03-05 14:21

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Og hvad dæles skal man så tro, når dyrlægen initierer en
> førstegangsbehandling af Pleo på 7 måneder med Frontline???

Man kan - ganske naturligt og forventeligt - starte med at sætte sig ind i
sygdommen, f.eks hér:

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_oeremider.html
eller hér:
http://www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/GetRepr/File-15601/html

- og i øvrigt forholde sig kritisk til den behandling der nu igangsættes.
Indikationsområdet for Frontline er nu engang ikke øremider. Se på
pakningen, eller læs her:
"Indikationer
Forebyggelse og behandling af loppe- og luseangreb hos hund og kat samt
flåtangreb hos hund. Behandling af flåtangreb hos kat.

Produktet kan indgå i behandling af loppebetinget alllergisk dermatitis."

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 14:37

maz wrote:

> [...]
> flåtangreb hos hund. Behandling af flåtangreb hos kat.
>
> Produktet kan indgå i behandling af loppebetinget alllergisk dermatitis."

Det er knap så betryggende at dyrlægen fejlbehandler lille Pleo

Bjarne

Fra : maz

Dato : 13-03-05 15:02

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Det er knap så betryggende at dyrlægen fejlbehandler lille Pleo
> Bjarne

Det er altid en god idé at forholde sig kritisk til behandling af sygdom,
både hvad angår ens kæledyr, en selv og ens nærmeste. Fagpersoner kan
fejlvurdere og ikke alle er lige dygtige. Jeg har valgt (i mit liv fsv angår
mig selv og mine katte ;) ) altid efterfølgende eller initielt at læse op på
den aktuelle sygdom/diagnose og behandling heraf, således at mine katte får
den mest optimale behandling.

Derudover kan de jo ske, at der også findes billigere, men mindst lige så
gode behandlingsmetoder/præparater på markedet end dem dyrlægen vælger
(såvel som parallelimport af humanmedicin) og i de tilfælde kan jeg da kun
råde dig til at efterspørge eller bede om den billigste medicin med samme
virkning - og dermed da forsøge at spare lidt penge! :)

Og i visse tilfælde kan man, såfremt dyrlægen kender katten og ejeren
godt, - og afhængig af sygdommens karakter og omfang (f.eks. tilbagevendende
kendt sygdom) nøjes med tlf-konsultation initielt og evt. recept. Det er
gratis hos de fleste dyrlæger. Men selvfølgelig ikke hvis man overhovedet er
i tvivl eller dyrlægen anbefaler at se katten(e).

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 11-03-05 15:03

> [...]
> (frontline dråber i øret), af en dyrlæge, der sagde det var det samme de
> gjorde, men at jeg kunne spare en del ved at gøre det selv.

Glemte lige at tilføje...

Jeg synes at det til enhver tid er bedre at behandle med Fucidin
øredråber end Frontline i ørerne - ikke fordi jeg tror der sker noget
ved at bruge Frontline i ørerne, men fordi Fucidin er beregnet til
formålet!

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 12-03-05 23:33

karsten & Pia wrote:
> [...]
> engang (frontline dråber i øret), af en dyrlæge, der sagde det var
> det samme de gjorde, men at jeg kunne spare en del ved at gøre det

Jeg hidser mig skam ikke op. Men med sygdom som så meget andet, er det en
god idé at være lidt kritisk og (i mine øjne) ens pligt at sætte sig ind i
de evt. sygdomme ens kat(te) lider af. Og som med humanmedicinere, findes
der "gode" og "dårlige" dyrlæger, hvis erfaring og vidensniveau varierer.
Læs evt. mine indlæg andetsteds i tråden.

Hvis jeg spurgte min ældste kats forrige dyrlæge, ville han givetvis også
behandle øremider med Frontline, men det gør det ikke mere korrekt.
Frontline er ikke udviklet til behandling af øremider og ingen videnskabelig
baseret undersøgelse har kunnet bevise det som indikationsområde.

Nu har du valgt at have kat, og dermed også det økonomiske ansvar der
medfølger. Herunder behandling ved sygdom.
At det kan være dyrt er der ingen tvivl om, men du burde vide at de færreste
dyr kan gå gennem tilværelsen fuldstændig sygdomsfri.

/M

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 05:52

maz wrote:

> [...]
> At det kan være dyrt er der ingen tvivl om, men du burde vide at de færreste
> dyr kan gå gennem tilværelsen fuldstændig sygdomsfri.

Vær lige forsigtig med det synspunkt, som har været fremme flere gange.
Det er så enormt nemt at fyre af, hvis du har penge nok.

Der er også mennesker, som nu engang allerede har en eller flere katte,
men meget langt fra er millionærer, og som ikke *bare* kan hoste op med
nogle tusind ekstra til dyrlægeregninger.

Muligvis skulle de så slet ikke have haft katte, men det synspunkt
hjælper ikke rigtigt, når de allerede har de kære små misser og skaden
indtræffer. Hvad skal man så gøre? Drukne kattene?

Selvfølgelig følger der et meget stort ansvar med, men lad dog være med
at gøre det så nemt som at man bare kan slippe nogle tusind ekstra.
Hvis det er en hårdt trængt børnefamilie eller f.eks. mennesker på
invalidepension eller dagpenge eller SU, er det ikke så ligetil at finde
et par tusind ekstra, med mindre man dropper at give børnene nyt tøj
eller fødselsdagsgaver eller betale sine regninger.

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 08:41

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:4233c629$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> et par tusind ekstra, med mindre man dropper at give børnene nyt tøj
> eller fødselsdagsgaver eller betale sine regninger.

Jeg er på kontanthjælp, over 25 uden forsørgerpligt, lavt fradrag, så der er
ikke meget at slå til søren med, men jeg er stadig af samme indstilling som
maz!

Mine dyr får det bedste foder, da det på langt sigt minimerer
dyrlægeregningerne, at dyrene får den optimale ernæring.

Bliver mine dyr syge, jeg har 4 marsvin, fire rotter og en kat, så skal jeg
nok finde pengene til behandlingen af dem. De fleste dyrlæger er til at
snakke med, så man kan dele regningen over flere måneder.

Men lægger man bare 50 kr. til side hver måned, det beløb kan selv jeg afse,
så er der penge til når dyrene bliver syge.

At have en minimal indkomst er ikke nogen undskyldning for ikke at påtage
sig sit økonomiske ansvar når man har dyr!

Tina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 09:14

Tina wrote:

> Jeg er på kontanthjælp, over 25 uden forsørgerpligt, lavt fradrag, så der er
> ikke meget at slå til søren med, men jeg er stadig af samme indstilling som
> maz!

Jeg er principielt også helt enig med jer begge to om at man skal gøre
alt hvad man kan for sine små venner, men reagerede på, at det flere
gange har virket som om det er noget man bare kan, hvis viljen ellers er
der, og det argument er enormt nemt at bruge for dem, der har penge nok,
men vi lever i et samfund, hvor fattigdom og ulighed igen er i fremmarch.

Og tænk på, at hvis du ikke har forsørgerpligt, har du ganske vist
meget, meget få penge, men har så heller ikke børn at forsørge.

Det er ikke spor nemt, men det er trods alt lettere at holde sig selv på
gulerødder og postevand og hullede såler end at spare på børnenes sko,
mad eller lejrskoler.

> Mine dyr får det bedste foder, da det på langt sigt minimerer
> dyrlægeregningerne, at dyrene får den optimale ernæring.

Efter alle anbefalingerne her i gruppen har vi nu tre forskellige slags
foder, importeret fra Zooplus.

> Bliver mine dyr syge, jeg har 4 marsvin, fire rotter og en kat, så skal jeg
> nok finde pengene til behandlingen af dem. De fleste dyrlæger er til at
> snakke med, så man kan dele regningen over flere måneder.

Ja, men jeg har kendt en, som opgav og til sidst sendte regningerne
retur med besked om, at hun var flyttet.

> Men lægger man bare 50 kr. til side hver måned, det beløb kan selv jeg afse,
> så er der penge til når dyrene bliver syge.

Hvis du lige som vi får regninger på over 5.000 i løbet af en uge for
operation af en kat, så skal du have lagt penge til side i over 8 år til
denne ene regning.

> At have en minimal indkomst er ikke nogen undskyldning for ikke at påtage
> sig sit økonomiske ansvar når man har dyr!

Næh, men man kan faktisk komme derud, hvor man må prioritere, om man vil
tage sig ordentligt af sine børn eller sine dyr.
Og indrømmet - mange burde slet ikke have husdyr - eller nøjes med eet.
Men når nu først dyrene er anskaffet..

Jeg ville bare sige, at det ikke altid er så nemt, som nogle gør det
til, og at i det virkelige liv kan katte godt få valget mellem at man
selv prøver at hjælpe dem eller at de slet ingen hjælp får, hvis der
vitterligt ikke er råd til dyrlægen.

Og det eneste man kan udlede af det, er at det måske ikke er for
fattigrøve at have katte.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 10:01

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:4233f57b$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ja, men jeg har kendt en, som opgav og til sidst sendte regningerne
> retur med besked om, at hun var flyttet.

At du har kendt en der gjorde det, betyder ikke, at alle gør det. Jeg
påpegede, at det var en mulighed, hvis man ikke kunne betale x antal kroner
på én gang.

> Hvis du lige som vi får regninger på over 5.000 i løbet af en uge for
> operation af en kat, så skal du have lagt penge til side i over 8 år til
> denne ene regning.

Har du hørt om forsikringer?

Der er også fonde man kan søge.

> [...]
> til, og at i det virkelige liv kan katte godt få valget mellem at man
> selv prøver at hjælpe dem eller at de slet ingen hjælp får, hvis der

Det er lovpligtigt at tage sit dyr til dyrlægen hvis det er sygt! Lette
ting, hvor der ikke er noget at være i tvivl om og hvor man i samråd med
dyrlægen selv kan behandle, er ok. Men det ikke ok at begynde at behandle i
blinde, fordi der ikke er råd til dyrlæge. Fejlbehandling fører aldrig noget
godt med sig.

Er der vitterlig ikke råd til dyrlægen når dyret bliver sygt, må man skaffe
sig af med sine dyr. Enten ved aflivning eller til hjem, hvor der ikke er
dårlige undskyldninger for ikke at tage dyret til dyrlæge.

> Og det eneste man kan udlede af det, er at det måske ikke er for
> fattigrøve at have katte.

Katte er også for fattigrøve. Man skal bare være klar over, at dyret på et
eller andet tidspunkt i sit liv får brug for dyrlægebehandling. Er det
udekatte, er risikoen for sygdom og skader endnu større end ved indekatte.

Har man ikke gjort sig disse overvejelser INDEN dyret bliver anskaffet, bør
man ikke have kat. Eller andet dyr.

"Men når nu først dyrene er anskaffet.." er mildest talt en dårlig
undskyldning at komme med. Det kræver omtanke at have dyr.

Tina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 10:28

Tina wrote:

> At du har kendt en der gjorde det, betyder ikke, at alle gør det.

Nej, heldigvis da. Jeg gør det da heller ikke selv.

Jeg
> påpegede, at det var en mulighed, hvis man ikke kunne betale x antal kroner
> [...]

Jo, og det burde nok være meget mere udbredt, hvis folk var mere klar
over, hvad der kan ske.

> Der er også fonde man kan søge.

Det vidste jeg til gengæld ikke.

> [...]
> blinde, fordi der ikke er råd til dyrlæge. Fejlbehandling fører aldrig noget

Nej, det er ikke nogen god løsning.

> Er der vitterlig ikke råd til dyrlægen når dyret bliver sygt, må man skaffe
> sig af med sine dyr. Enten ved aflivning eller til hjem, hvor der ikke er
> dårlige undskyldninger for ikke at tage dyret til dyrlæge.

Aflivning koster faktisk også penge og er en uhyggelig løsning, og
omplacering af voksne katte er heller ikke nemt.

> Katte er også for fattigrøve.

Ja selvfølgelig.
Ofte har fattigrøve bedre tid til at tage sig af dyrene end folk, der
arbejder 37 timer om ugen plus yderligere 30 timer for at betale huset
og den dyre bil.

Man skal bare være klar over, at dyret på et
> eller andet tidspunkt i sit liv får brug for dyrlægebehandling. Er det
> udekatte, er risikoen for sygdom og skader endnu større end ved indekatte.

Og det skal vi nok alle sammen være bedre til at advare potientielle
kattemennesker om.

> Har man ikke gjort sig disse overvejelser INDEN dyret bliver anskaffet, bør
> man ikke have kat. Eller andet dyr.

Ja men så nemt er det jo alligevel ikke, for folk satser vel på at undgå
regninger på 5.000 Kroner og også mennesker kan blive syge - eller
arbejdsløse.

> "Men når nu først dyrene er anskaffet.." er mildest talt en dårlig
> undskyldning at komme med. Det kræver omtanke at have dyr.

Absolut, men det er stadig ikke helt uden problemer.
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 11:55

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:423406e8$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Glemte noget før:

Selvom der ikke er en lille opsparing til hele dyrlægeregningen, er det
bedre at komme med et lille beløb kontant til noget af regningen, og afdrage
på resten, end slet ikke at komme med noget. Medmindre man kender sin
dyrlæge godt. ;)

> Det vidste jeg til gengæld ikke.

Dyrlægen ved mere om dette. Det er fortrinsvist "lavtlønnede" (folk med
lille indkomst) der kan søge til akut opstået sygdom.

Tandbehandling, øremider, skrammer efter bid, loppebehandling, hudproblemer
og videre i den dur, betragtes ikke som akut opstået sygdom.

> Aflivning koster faktisk også penge og er en uhyggelig løsning, og
> omplacering af voksne katte er heller ikke nemt.

Så må man vælge, om dyret skal lide unødigt ved sygdom, og dermed risikoen
for at blive meldt for dyremishandling, eller om man vil leve på en sten i
en måned eller to og aflive dyret når det bliver sygt.

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-03-05 10:25

Bjarne skrev
<Og det eneste man kan udlede af det, er at det måske ikke er for fattigrøve
at have katte.>

*gg* god pointe, men det er jo lige gyldigt om det er katte, hunde eller
kaniner for den sags skyld, har man dyr
så kan det komme til at koste kroner.

Man kommer et langt stykke af vejen med ordentligt
foder, et andet stykke af vejen kan man komme med ikke at trække
dyrlægebesøget for længe. Der er folk der tænker *nåhh, det går nok over af
sig selv* og lige pludselig er situationen blevet meget mere krævende og
dermed meget dyrere.

Har man en god dyrlæge og får et godt tillidsforhold kan
sådanne situationer undgås med en telefonopringning, en
snak over telefonen er der endnu ikke sat pris på (så vidt jeg ved) men
der handler det meget om tillid og kendskab, at dyrlægen kender en og har en
ide om ens viden om katte.

Da jeg efter en flytning havde brug for en dyrlæge kostede det dyrt, fordi
dyrlægen kendte hverken mig eller katten, så vi måtte hele turen igennem,
med konsultation
og div. prøver, havde det været hos min gamle dyrlæge
kunne jeg have ringet og sagt "sådan er det" og hun ville udfra vores
kendskab til hinanden (og den syge kat) vide at jeg vidste hvad jeg talte om
og en recept ville blive indtelefoneret. Derfor er det for mig vigtigt at
finde en god dyrlæge og få et godt og fornuftigt forhold til den dyrlæge,
det kan også være med til at gøre det lidt billigere, men det tager tid at
opbygge et tillidsforhold.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 13-03-05 11:24

> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>

> can be judged by how its animals are treated

Hov..hov marianne,du ringer da vel ikke bare til din dyrlæge og siger
HVAD din kat den fejler??Husk nu hvad der er skrevet her!!Altid til
dyrlæge og få stillet diagnosen,ikke gå i gang med at gætte eller
selvbehandle!!Eller gælder det kun for nogle mennesker og ikke andre??

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-03-05 11:47

Sascha og Sillemis skrev
<Hov..hov marianne,du ringer da vel ikke bare til din dyrlæge og siger HVAD
din kat den fejler??>

*Jamen er det ikke guds gave til kattene, Fransine af Assisi egen høje
person *

Jo det gør jeg og hvis min dyrlæger stoler på og ved at jeg kender tegnene,
fordi jeg har set dem før så er det godt nok for hende, det handler om, som
jeg også skrev
om gensidig TILLID og VIDEN. TILLID kommer af ÆRLIGHED og VIDEN kommer af
VILLIGHED til at LÆRE, af ikke at være bange for at indrømme at der er noget
man ikke ved.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-03-05 09:37

Tina skrev
<Jeg er på kontanthjælp, over 25 uden forsørgerpligt, lavt fradrag, så der
er ikke meget at slå til søren med, men jeg er stadig af samme indstilling
som maz! >

Ja, den fane vil jeg også gerne melde mig under, som enlig førtidspensionist
hører jeg ikke til de "velstillede"
men skal der spares og/eller eksperimenteres bliver det på mig, ikke mine
katte.

Jeg kan sandelig også blive irriteret over dyrlægeregningerne en gang
imellem men uanset min irritation, så er kattene mit ansvar og lige som
jeg ikke kunne drømme om at eksperimentere med mine børn
(da de var små) vil jeg heller ikke med mine katte.

Det er vel dybest set et spørgsmål om prioritering i en del tilfælde, jeg er
da ihvertfald utallige gange stødt på den type mennesker der har det sidste
nye af al ting, rejser flere gange om året, men hyler og skriger hvis de
skal lægge en tusse hos dyrlægen.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 10:21

Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hører jeg ikke til de "velstillede"
> men skal der spares og/eller eksperimenteres bliver det på mig, ikke mine

Nej det er ikke altid nemt. Vi tog lån i vores hus, efter at kun have ejet
det ½ år, så vi bl.a kunne få råd til, at få kattene neutraliseret.
Hvis vores dyr bliver syge, så kommer de også til dyrlæge og så må man jo
finde en måde, at trylle pengene frem til regningen, selvom det ikke altid
er nemt.
Heldigvis er de fleste dyrlæger til at snakke med, hvis man ikke kan betale
hele regningen på en gang.

> [...]
sidste
> nye af al ting, rejser flere gange om året, men hyler og skriger hvis de

Ja, det undre også mig lidt, når velhavende mennesker klager over
dyrlægeregninger eller helt undgår, at gå til dyrlæge.
Faktisk så er jeg temmelig træt af, at høre på jammer fra mennesker, der har
3-4 gange så mange penge som vi har.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-03-05 10:37

Buffy skrev
<Faktisk så er jeg temmelig træt af, at høre på jammer fra mennesker, der
har 3-4 gange så mange penge som vi har.....>

Jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig der har det sådan

Som hende der underholdt med familiens nyligt overståede fotosafari i Afrika
og den kommende rundrejse i Ægypten, der på min forespøgelse om de havde
fået neutraliseret deres kat, sagde *næhh det er så dyrt, så vi trækker det
lidt, kender du et sted vi kan få det gjort billigt* mit svar til hende
er slettet af sencuren

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 11:45

> [...]
> har 3-4 gange så mange penge som vi har.....>
>
> Jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig der har det sådan

Det er bestemt ikke kun dig der har det sådan

Tina

Fra : Leyna

Dato : 13-03-05 09:46

On Sun, 13 Mar 2005 05:52:01 +0100, "Bjarne Nielsen (Mozilla)"
<bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> wrote:

>Vær lige forsigtig med det synspunkt, som har været fremme flere gange.
>Det er så enormt nemt at fyre af, hvis du har penge nok.

Nu er jeg selv en af de "fattige", men dyrlægebesøg _skal_ der være
penge til. Sådan noget som vacc. og ormekure ved man jo skal til, men
ved akut opstået sygdom, da skal man ha' valgt sin dyrlæge med omhu.
Jeg har skam stået uden en krone på lommen med en hund som helt klart
havde det rigtig skidt, men det hindrer mig ikke i at ta' den til
dyrlægen, og er det en ordentlig dyrlæge, så behandler vedkommende
dyret, og så må man finde ud af noget med penge bagefter.

Jeg forstår dog godt hvad du mener, men dyrene er vores ansvar -
uanset om vi er fattige eller ej.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : maz

Dato : 13-03-05 14:30

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Vær lige forsigtig med det synspunkt, som har været fremme flere
> gange. Det er så enormt nemt at fyre af, hvis du har penge nok.
Nej, det ser jeg absolut ingen grund til. Enhver dyreejer har ved
erhvervelse SELV valgt at påtage sig det fulde ansvar - herunder det
økonomiske. Det er din "forbandede" pligt at sætte dig ind, *hvilke*
konsekvenser og eventuelle udgifter det kan medføre FØR anskaffelse af et
dyr. Læs Dyreværnsloven.

> Der er også mennesker, som nu engang allerede har en eller flere
> katte, men meget langt fra er millionærer, og som ikke *bare* kan
> hoste op med nogle tusind ekstra til dyrlægeregninger.
Det er en dårlig undskyldning. Ingen har tvunget dig til i første omgang at
anskaffe dig et dyr. Du har selv valgt at have dyr og dermed også de
udgifter der er forbundet hermed.

> Muligvis skulle de så slet ikke have haft katte, men det synspunkt
> hjælper ikke rigtigt, når de allerede har de kære små misser og skaden
> indtræffer. Hvad skal man så gøre? Drukne kattene?
Læs mit første svar i dette indlæg.

> [...]
> ligetil at finde et par tusind ekstra, med mindre man dropper at give
> børnene nyt tøj eller fødselsdagsgaver eller betale sine regninger.
Nej, det er det ikke, men det er et prioritetsspørgsmål. Jeg bruger selv
formuer på mine katte og har for øjeblikket to syge katte, der begge er
behandlingskrævende. Og jeg er selv på SU. Og jeg brokker mig ikke over det
økonomiske ansvar, men da jeg SELV har valgt at have 3 katte, må jeg også
affinde mig med at prioritere dem først.

Derudover kan vi stadig godt blive enige om at det *er* dyrt at have kat(te)
og specielt dyrlægekonsultationer er dyre. Kan man spare, f.eks. ved at tage
alle sine katte med til årligt sundhedstjek for at få mængderabat, så skal
man selvfølgelig gøre det.
Men at "hjemme-diagnosticere" og hjemmebehandle er IKKE at tilgodese kattens
tarv uden først at have konsulteret dyrlægen.

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 13-03-05 15:35

maz wrote:

> [...]
> økonomiske. Det er din "forbandede" pligt at sætte dig ind, *hvilke*
> konsekvenser og eventuelle udgifter det kan medføre FØR anskaffelse af et

Du forenkler virkeligheden. Folk som anskaffer sig en kat eller en hund
forestiller sig normalt ikke dyrlægeregninger på tusinder af kroner.
Kald det uvidenhed, men det er ikke i ond vilje.
Når skaden sker, har du intet ud af at bebrejde dem, at de ikke var
forudseende.

> Det er en dårlig undskyldning. Ingen har tvunget dig til i første omgang at
> anskaffe dig et dyr. Du har selv valgt at have dyr og dermed også de
> udgifter der er forbundet hermed.

> Læs mit første svar i dette indlæg.

Det har jeg gjort.

> [...]
> økonomiske ansvar, men da jeg SELV har valgt at have 3 katte, må jeg også
> affinde mig med at prioritere dem først.

Helt enig om at prioritere dem meget højt.
Men det er sgu et reelt problem, hvis man vitterligt ikke har pengene,
og sådan kan det være for nogle.

> [...]
> Men at "hjemme-diagnosticere" og hjemmebehandle er IKKE at tilgodese kattens
> tarv uden først at have konsulteret dyrlægen.

Nej, selvfølgelig er det ikke en god løsning, men det er heller ikke
nemt at prioritere, hvis man både har børn og dyr og for få penge.
Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-03-05 02:50

> [...]
> men meget langt fra er millionærer, og som ikke *bare* kan hoste op med
> nogle tusind ekstra til dyrlægeregninger.

Jeg deler helt Maz' og Tinas synspunkt. Enhver kan forudse ved dyrets
anskaffelse, at de før eller siden må påregne en ekstra og pludselig udgift
til dyrlæge. Enten er eens økonomi så stabil, at man har en lille opsparing
man kan tage af, eller man ved, at banken vil lade een trække på
kassekreditten og hvis ikke, må man simpelthen lægge lidt penge til side
hver måned i dyrets levetid - eksempelvis 50 eller 100 kr. Og hvis
opsparingen ikke slår helt til, kan man tit få lov til at betale resten af
over en periode, hos dyrlægen.

Vi levede gennem en længere periode 2 personer på een månedlig indtægt på
4000 kr. (i en almindelig lejelejlighed og ikke på kollegieværelse med lav
husleje) og jo - det kan faktisk lade sig gøre. Både at gå i teatret ind i
mellem, have gæster og spare op til dyrlæge - det er kun et spørgsmål om man
vælger at prioritere sit ansvar for dyret, selvom det så måske betyder at
man har ugentlig grøddag(e), cykler/går i stedet for bussen etc. - Så jeg
kender godt til at stå med en kat der desværre ikke overlevede opertionen,
få præsenteret en regning på 8000 kr og samtidig vide, at det betyder
smalhals i husholdningskassen det næste år eller 2, og at hele opsparingen
nu er væk. Men det var det værd - fordi jeg vidste, at vi havde gjort det
rigtige for katten og at den havde fået den behandling den skulle have. Jeg
kender flere på både SU og invalidepension og de klarer at lægge til side
til dyrlæge, selvom de sidder ekstremt hårdt i det. Jeg kender også en masse
mennesker med 10.000-12.000 i dagpenge om måneden eller fast vellønnet job,
der har bil, spiser kød hver dag, ryger cigaretter, går i byen, køber take
away, tager på skiferie, etc. og samtidig hyler over at de _er_ så fattige
:-/

- Og tilhører man den gruppe af alene-mødre på kontanthjælp med 6 børn eller
folk der hvis pensionssag trækker ud i 10 år og de har ingen indtægt imens
etc, - folk der virkelig har svært ved at få det hele til at løbe rundt,
selvom de hverken ryger, spiser take away eller andet dyrt - så bør man nok
overveje, om det er det rigtige tidspunkt at anskaffe kæledyr, eller hvis
man allerede har dem, om man måske skulle forsøge omplacering eller aflive.
At have kæledyr, er altså at betragte som en luksus, ligesom at have
fjernsyn eller tage på ferie.

> Nej, selvfølgelig er det ikke en god løsning, men det er heller ikke nemt
> at prioritere, hvis man både har børn og dyr og for få penge.

Det er jo ligesom det der er konceptet ved at være voksen - at man forudser
og løser problemerne og ikke bare slår ud med armene og siger: "jamen jeg
_har_ altså brugt alle mine lommepenge allerede - både fra den her måned og
næste". Det er jo levende væsner man har ansvaret for...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 14-03-05 08:40

Gainsbourg wrote:
> Jeg deler helt Maz' og Tinas synspunkt. Enhver kan forudse ved dyrets
> anskaffelse, at de før eller siden må påregne en ekstra og pludselig udgift
> til dyrlæge.

Enhver burde måske kunne forudse det, men det er ikke det samme som at
enhver forudser det.

> [...]
> hver måned i dyrets levetid - eksempelvis 50 eller 100 kr. Og hvis
> opsparingen ikke slår helt til, kan man tit få lov til at betale resten af

Ja, hvis man har en solid økonomi i øvrigt og der ikke er tale om 5.000 kr.

> [...]
> man allerede har dem, om man måske skulle forsøge omplacering eller aflive.
> At have kæledyr, er altså at betragte som en luksus, ligesom at have

Hvem siger, at man har anskaffet kæledyrene på et tidspunkt, hvor man
var enlig mor eller i økonomiske vanskelighedr?
Har du hørt noget om, hvor mange mennesker, der bliver syge, bliver
skilt, mister deres job eller ikke kan overskue økonomien, f.eks. fordi
de lokkes til at overbelåne og ikke kan modstå fristelsen?
Eller tænker du på, hvor mange af de svageste i samfundet - incl ældre
mennesker, som har uendeligt meget glæde sammen med en kat?

> [...]
> _har_ altså brugt alle mine lommepenge allerede - både fra den her måned og
> næste". Det er jo levende væsner man har ansvaret for...

Jeg synes, der er een meget stor ulempe ved din hellige moralske frelsthed.
Du hjælper absolut ingen af de mennesker eller dyr, som allerede
befinder sig i vanskelige situationer ved at være nedladende moralsk og
bebrejdende og sige at de skulle have tænkt sig bedre om og været mere
voksne.

Mennesker er menneskelige og tænker sig ikke altid om, men når skaden
sker, gavner det ikke ret meget at bebrejde dem.

Ville du også sige:Kære ven, det var godt nok ærgerligt, at du skal køre
i kørestol fremover, men hvis du havde passet bedre på i trafikken, var
det ikke sket.
eller til den alvorligt syge: det var ikke særligt voksent af dig at
begynde at ryge som 14-årig. Fy skamme.

Men skal vi ikke bare stoppe her, for vi bliver næppe enige.
Jeg er fuldstændig enig om at kattene skal have al den omsorg og pleje
de har brug for, men reagerede bare på, at det blev helt bagatelliseret,
at dyrlægeregninger kan være et meget reelt problem for nogle, og ikke
for andre.

vh
Bjarne

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-03-05 10:16

> [...]

> behandlingen,men jeg har personligt aldrig oplevet at det var nødvendigt
> med behandling nr.2!! Denne behandling er den samme som dyrlægen

Jeg ville under ingen omstændigheder begynde at eksperimentere med
dette. Jeg kan læse rundt omkring, at folks katte altså reagerer meget
forskelligt på denne behandling. Nogle føler klart ubehag eller smerte
ved behandlingen. Og husk lige, at Frontline altså er gift, og at et øre
er følsomt. Øremider er en sag for dyrlægen. Så må man bare slippe det
beløb, dyrlægens behandling koster.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-03-05 14:59

> Når du har renset det dybden",for du kanikke ødelægge hørelsen da der er
> ligesom en "snegl" i øret på kat (og hund) inden man kommer ind hvor
> noget kan skades!!

Det er jo fuldstændig forkert, det er tydeligt at du intet anatomisk
kendskab har. Var det ikke også dig, der tapede dine kattes poter sammen med
pakketape, så de ikke kradsede dig, hver gang de skulle børstes?!

Jeg synes, at du skulle genoverveje både dine råd og din praksis.

/Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 17:50

Gainsbourg wrote:

> [...]
> pakketape, så de ikke kradsede dig, hver gang de skulle børstes?!
>
> Jeg synes, at du skulle genoverveje både dine råd og din praksis.

Den slags gnavne bemærkninger giver altså ikke megen mening for os
andre, og hvis det virkelig er så galt, er det næppe heller den rigtige
måde at få en evt. forbryder mod dyrenes vel på bedre tanker.

Du kan glæde os, hvis du enten
- fortæller sagligt, hvorfor det er nogle dårlige råd (= katteskadelige)
eller
- giver baggrunden for, at den, der giver rådene, skal genoverveje sine
råd og sin praksis.

At klistre poterne sammen med tape lyder vederstyggeligt for de stakkels
små. Det viser, hvis det passer, hvor grusomme menneskene kan være over
for nogle rare dyr, som i virkeligheden er helt hjælpeløse over for
menneskers luner.

Bjarne

Fra : Allan

Dato : 10-03-05 17:52

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:423079ec$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> små. Det viser, hvis det passer, hvor grusomme menneskene kan være over
> for nogle rare dyr, som i virkeligheden er helt hjælpeløse over for

Ja det vil jeg også gerne hører om, For jeg har altid hørt
at, med en finger med noget blød feks. klenex papir så kan man ikke ødelægge
noget. Fingeren er simpelthen for stor, og papiret er for blødt.
Mvh Allan

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-03-05 00:27

Bjarne skrev:
> Den slags gnavne bemærkninger giver altså ikke megen mening for os andre,
> og hvis det virkelig er så galt, er det næppe heller den rigtige måde at
> få en evt. forbryder mod dyrenes vel på bedre tanker.

------------

Det var absolut ikke gnavent, det var kort og koncist og burde give god
mening for enhver, der formår at læse indenad. Hvilken anden metode end
præcis skriftlig vejledning, synes du, i øvrigt, at jeg burde have anvendt?
Piskning? Flaskepost? Pinebænk?

I øvrigt har jeg ikke den ringeste forhåbning om, at få Sascha til at opgive
sin praksis - set i lyset af hendes andre bedrifter, regner jeg hende for
udenfor pædagogisk rækkevidde. Min post havde udelukkende til hensigt, at
afholde andre fra at kopiere hendes metode.

> [...]
> eller
> - giver baggrunden for, at den, der giver rådene, skal genoverveje sine

Jeg var så absolut saglig og gav i høj grad bagrunden for mit råd. Jeg
sagde: "det du siger, er ikke samstemmende med en kats faktiske anatomi og
du bør alvorligt genoverveje 1) hvorvidt du vil fortsætte med at gøre det og
2) hvorvidt du vil råde andre til at gøre det, når du nu ved, at du
risikerer at skade din kat.

Hvis du stadig ikke forstår det, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

/Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-03-05 07:04

Gainsbourg wrote:
> Hvis du stadig ikke forstår det, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Jeg tror at jeg har forstået 100 % hvad du mener, men at du ikke har
overbevist mig 100 % om at du har helt ret, og opfatter det ikke som mit
problem.

Personligt mener jeg ikke, at et budskab vinder ved at man er sarkastisk
og spydig, tværtimod fraskriver man sig muligheden for at påvirke den,
som man er uenig med, selvom man muligvis har ret. Og det har du nok
sandsynligvis.

Derudover interesserer det mig. Og skulle der være flere reelle fakta og
argumenter til belysning af emnet, er du altid velkommen.

vh
Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-03-05 03:36

> Derudover interesserer det mig. Og skulle der være flere reelle fakta og
> argumenter til belysning af emnet, er du altid velkommen.

Det er altså kun et argument for, at at det indre øre hos katte, ser ud som
det gør - nemlig, at det ser ud som det gør!

Du kan forvisse dig om det på 2 måder. Åbne en død kat - eller læse en
anatomisk planche i en lærebog. At tro, at anatomi er noget, man kan
argumentere sig frem til, er altså lige lovligt semantisk...

_Hvorfor_ det så ser ud som det gør, må du så spørge Vorherre om

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 12-03-05 07:42

Gainsbourg wrote:

> Det er altså kun et argument for, at at det indre øre hos katte, ser ud som
> det gør - nemlig, at det ser ud som det gør!

Det er en ualmindeligt intetsigende bemærkning

> Du kan forvisse dig om det på 2 måder. Åbne en død kat - eller læse en
> anatomisk planche i en lærebog. At tro, at anatomi er noget, man kan
> argumentere sig frem til, er altså lige lovligt semantisk...

Jeg ved ikke,om jeg tager fejl - men hører semantik ikke mere hjemme i
nyhedsgrupper for "sprogspassere"?
Eller mere generelt - filosofi? Er tingene som de ser ud til at være, og
eksisterer min kat, når jeg ikke kan se den?

> _Hvorfor_ det så ser ud som det gør, må du så spørge Vorherre om

Så forklar mig lige, hvordan jeg får et tydeligt svar fra Vorherre, og
hvad jeg kan bruge det til.

Men for at komme helt ned på jorden. Det jeg ville sige var, at man ikke
får mere ret af at være sarkastisk og nedgørende i sin argumentation.

Eksempler:
[...]

Jeg har stor respekt for at du ved en masse, men det slører et godt
budskab og er helt unødvendigt at være nedgørende

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 10:49

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:422fdf8c$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Men hvis de 8 andre katte evt. også skal behandles for den slags, løber
> det op i en ren formue. Er det virkelig ikke noget, vi selv kan klare?

Der kan være andet i vejen end det man først tror det er, derfor skal
dyrlægen altid konsulteres for at få den rette diagnose.

I kan jo gribe knoglen og forhøre om priser hos andre dyrlæger end lige
netop den klinik I bruger nu. Der er heldigvis stadig valgfrihed på det
område

Den dyrlæge jeg bruger til kattene er ret dyr, men hun har også mere viden
om katte end en alm. dyrlæge har. Den slags betaler man også for.

Og så er jeg af den mening, at synes man det er dyrt at få behandlet sine
dyr hos dyrlægen, bør man nøjes med tøjdyr eller skære ned på antallet af
dyr man har taget til sig.

Tina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 11:57

Tina wrote:
> [...]
> dyr hos dyrlægen, bør man nøjes med tøjdyr eller skære ned på antallet af

Nu kan man jo godt være ked af en dyr-lægebehandling uden at ville
mis-handle sine katte.

Hvis det er en så alvorlig sag at fjerne øremider, at kun dyrlægen kan
klare det, så må dyrlægen have lov til det, men det var da bare meget
rart, om man selv kunne have gjort det på en lige så ordentlig måde.

Jeg spurgte bare til nogle gode råd.

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 12:46

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:4230273f$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis det er en så alvorlig sag at fjerne øremider, at kun dyrlægen kan
> klare det, så må dyrlægen have lov til det, men det var da bare meget
> rart, om man selv kunne have gjort det på en lige så ordentlig måde.

Som jeg skrev, så kan der være andet i vejen end øremider. Derfor skal
dyrlægen konsulteres, inden man begynder at behandle i blinde.

Tina

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-03-05 14:04

Nu gider jeg ikke at læse alle indlæggene igennem, for det virker som lidt
muddekastning!

Men jeg får ca hvert halve år, eller efter behov min dyrlæge til at komme
hos mig og mine katte får så en indsprøjtning mod netop bl.a øremider og evt
orm. Det er ganske skånsomt, billigt og jeg har aldrig problemer med øre orm
eller lopper på mine katte. Jeg husker ikke hvad dette hedder, det de bliver
sprøjtet med, men jeg har 5 perserkatte der bliver behandlet og jeg giver c.
5-600 kr. for at dyrlægen kommer hjem til mig og gør dette. Før dette havde
jeg en gammel dyrlæge, der absolut skulle rense ørene op, katten kom i
narkose med hvad dette medføre, og det var et helvede og en psykisk
belastning for kattene hver gang. Jeg kunne ikke overbevise denne dyrlæge om
at det kunne være øremider. Først da han gik på pension og en ny kom til,
kom løsningen. For mig og mine katte har det været en befrielse. Når man har
så mange katte er det næsten umuligt at undgå at få øremider ind til sine
katte, især fordi jeg også har katte der færdes ude og der er vilde katte i
området. Min nye dyrlæge siger, at man faktisk kan være så uheldig at man
selv kan tage øremider med ind under skosålerne.

M.v.h.

Lene Hansen

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 17:51

Lene Hansen wrote:
> [...]
> området. Min nye dyrlæge siger, at man faktisk kan være så uheldig at man
> selv kan tage øremider med ind under skosålerne.

Det lyder som en rigtigt god dyrlæge, du har. Hvor i landet er det?

Bjarne

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-03-05 18:12

Jeg bor på Møn, så det er måske lidt langt væk - afhængig af hvor du bor.
Men Møn har et udmærket dyrehospital tilknyttet 4 dyrlæger.

M.v.h.

Lene

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 19:17

Lene Hansen wrote:
> Jeg bor på Møn, så det er måske lidt langt væk - afhængig af hvor du bor.
Jahøm - i USA eller Australien ville man nok ikke regne godt 400 km for
noget....

> Men Møn har et udmærket dyrehospital tilknyttet 4 dyrlæger.

Så er i heldige.

Bjarne

Fra : Janne

Dato : 10-03-05 11:08

Der er åbentbart ikke så mange penge at rutte med, så der bliver da ikke
solgt mange katte det sted, siden man er så pengegrisk.( som dyrlægen
hmmm) Katte kan blive syge lige som vi mennesker og så skal der altså
penge på bordet, sådan er det bare. Alt for vores dejlige, skønne
misser. De skal ikke lide, på grund af man ikke synes man har
penge, så lån dog nogle penge, så kattene kan det liv de fortjener. lad
være med at være så ego, prøv at vende det om og det var dig der fik den
behandling. nej vel.

M.V.H. Janne

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-03-05 12:13

> [...]
> penge, så lån dog nogle penge, så kattene kan det liv de fortjener. lad
> være med at være så ego, prøv at vende det om og det var dig der fik den

Øhhh,maz/maria,nu er du så klog,at jeg bliver nød til atr spørge
dig??Hvad bruger DINE dyrlæger så mod øremider??Må vi så høre,hvad
hedder præperatet?Øremider kan nemlig kun dræbes med "gift" som du
kalder det!!Hvordan pokker ville du ellers få dem "fjernet"..
Og du skal nu ikke komme og påstå at MIN dyrlæge ikke er "opdateret" på
dette område,for det er jeg nu mere sikker på han er end du
er!!Hmmm...men glæder mig til at høre HVAD der så skal behandles med!!
Mine katte som har været "ramt" af øremider er behandlet med frontline
EN gang,og så var de væk!!Så hvordan pokker kan du sige at det ikke
"virker",du er da et lille nummer for klog,har du en "højere uddannelse"
end dyrlægerne??Ja,jeg er lidt nysgarrig nu!!
Bjarne skriver jo også at hans kat "netop" blev behandlet med
frontline!!!!

Fra : Janne

Dato : 10-03-05 12:11

Hej Bjarne.

Du må meget undskylde, det var ikke myntet på dig , men på Sascha og
Sillemis. Da det altid ser ud som hun vil sparre hvor hun kan, istedet
for at tænke på sine katte. og tage til sin dyrlæge.
Jeg ved godt du skrev af en god mening. For at få nogle gode svar.

M.V.H. Janne

( Der er åbentbart ikke så mange penge at rutte med, så der bliver da ikke
solgt mange katte det sted, siden man er så pengegrisk.Katte kan blive

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-03-05 12:29

> [...]
> penge, så lån dog nogle penge, så kattene kan det liv de fortjener. lad
> være med at være så ego, prøv at vende det om og det var dig der fik den

Ja,bjarne,jeg sparer da hvor jeg kan,og især når jeg kan udføre den
samme behandling for under 100kr,som dyrlægen tager omkr 500kr for!!!
Og nu spø'r jeg nok dumt!Men var det ikke det du selv efterlyste?En
behandling som kan foretages af e'n selv,som virkede på samme måde!!
Desuden kan jeg sige at hvis øret renses med forsigtighed og vat-ting,så
der ikke opstår rifter,så er der "absolut intet" der gør ondt eller
svier på katten!!Den ubehag den viser,kommer sig af at noget vådt og
koldt løber ned i øret!!

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-03-05 13:31

Sascha og Sillemis wrote:

> [...]
> der ikke opstår rifter,så er der "absolut intet" der gør ondt eller
> svier på katten!!Den ubehag den viser,kommer sig af at noget vådt og

Jo tak, det var netop gode råd jeg efterlyste.
Men der er åbenbart meget forskellige meninger

Bjarne

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-03-05 13:45

> Bjarne skrev:
> Jo tak, det var netop gode råd jeg efterlyste.
> Men der er åbenbart meget forskellige meninger

Næ, meningerne er såmænd ikke så forskellige. Den eneste, der indtil
videre mener, at det er en god idé selv at behandle med Frontline uden
at konsultere en dyrlæge, er vist Charlotte...

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 10-03-05 15:02

Bjarne Nielsen (Mozilla) wrote:
> Jo tak, det var netop gode råd jeg efterlyste.
> Men der er åbenbart meget forskellige meninger
> Bjarne

Nej, det er der nu ikke, for sygdomme og behandling heraf er (for det meste)
videnskabeligt baseret og således ikke udtryk for den enkelte katteejers
holdning. Hvis du søger på google, vil du meget hurtig kunne konstatere, at
øremider kræver dyrlægekonsultation for korrekt diagnose. Øremider kan give
øregangsbetændelse, hvis det lades ubehandlet.
Det er altid en god idé at slå evt. sygdomme/symptomer op inden man tager
til dyrlægen ;)

Blandt dyrlæger er der delte meninger om hvorvidt Frontline kan anvendes til
behandling af øremider, men indtil det er videnskabeligt bevist (og det er
det ikke), så hold dig til en traditionelle behandling, som er skånsom for
katten og den korrekte måde at behandle på.

En af mine katte blev som killing fejlagtigt af en dyrlæge (ikke min!)
behandlet med Frontline og madolie, hvilket forværrede problemet og gav min
anden killing øremider.
Min egen dyrlæge initierede korrekt behandling efterfølgende.

Jeg kan kun råde dig til at spare op, således at du har midler til at dække
evt. sygdom til dine katte. Dyrlægebehandling ER dyrt, men det er jo et valg
vi som mennesker træffer inden vi vælger at påtage os det fulde moralske,
omsorgsmæssige og økonomiske ansvar for et dyr.

Fra : c.emilio@duskmail.co~

Dato : 10-04-05 10:15

> [...]
> der ikke opstår rifter,så er der "absolut intet" der gør ondt eller
> svier på katten!!Den ubehag den viser,kommer sig af at noget vådt og

Thanks

c.emilio@duskmail.com

Fra : Inge

Dato : 10-03-05 13:13

> [...]
>
> Men hvis de 8 andre katte evt. også skal behandles for den slags, løber
> det op i en ren formue. Er det virkelig ikke noget, vi selv kan klare?

hej
min kat havde osse øremider, vi tog til dyrlægen, han rensede ørene, og så
fik eller købte jeg hos ham noget der hedder Fucidin comp.vet. øredråber 25
ml. Det skulle jeg så dryppe i kattens øre 2 gange daglig i en uge og med en
finger køre det rundt i øret så det fordelte sig og sørge for at alt det
sorte gik væk. Og det virkede selv om missen ikke var meget for det.
mvh
Inge

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-03-05 14:54

Jeg tillader mig at sakse fra mit indlæg under "Beskidte Ører" fra d. 8.
marts

[snip]
Øremider er en parasit, der klør og kan forårsage betændelse i øregangen og
eksem på andre
steder af kroppen. De kan overleve i måneder udenfor katten, i en lille
snuller ørevoks et sted i hjemmet. Øremider er zoonose og kan smitte til
både andre dyreracer og fra kat til menneske.

Øremider kan behandles med indsprøjtninger af parasitdræbende middel
og/eller drypning med parasitdræbende middel. Drypningen skal foretages af
en dyrlæge, da man let kan risikere, at skade katten og dens hørelse med det
ætsende parasitmiddel.

Husk at alle dyr i hustanden skal undersøges/behandles samtidig, da man
ellers risikerer at dyrene bare smitter hinanden igen.
[snip]

Du må altså ikke behandle selv. - Og ja, det bliver jo dyrt, men sådan er
det jo, når man har kat(te). Man har påtaget sig et ansvar for, at den/de
modtager den behandling den/de bør have og det er helt uforsvarligt at
begynde at eksperimentere selv med sin begrænsede viden, for at spare penge.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-03-05 15:23

> [...]
> Gainsbourg
>
> det var dog den værste gang "ævl"..at skrive man ikke selv må behandle en
kat for øremider!! se nu er det altså ikke mindre end 2 forskellige dyrlæger
der har gjort mig opmærksom på at man selv kan (og må) behandle en kat for
øremider, hvad skulle der ske ved dette?? Jeg fik jo at vide at hvis der er
sort snask/intørrede skorper i ørerne ER det øremider UDEN tvivl!! er det
lysebrunt,så er det øregangsbetændelse,og så skal dyret have pencellin...
Og lige en gang mere:Jeg har behandlet flere katte selv mod øremider,og
"ingen" er døde eller har mistet hørelsen af det!!
Og maz/maria...jeg mangler stadig at "høre"..HVAD behandler din dyrlæge
med mod øremider,jeg vil så gerne høre hvad han bruger,hvis han IKKE
bruger gift!!Men du kan måske ikke svare?? det er da ellers nemt at lige
ringe og høre ad ikke?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-03-05 00:12

In article <42305844bb06b@nerdgirl.dk>, Sascha og Sillemis
> [...]

> med mod øremider,jeg vil så gerne høre hvad han bruger,hvis han IKKE
> bruger gift!!Men du kan måske ikke svare?? det er da ellers nemt at lige

Uden at jeg i øvrigt gider rode mig op i denne diskussion, der som
sædvanligt begynder at ligne - tjah..

Jeg mener at Maria tidligere har skrevet at hun bruger Felina
katteklinik ligesom jeg selv og en del andre.
Mine katte har aldrig haft øremider, men jeg har hørt fra andre, at
Raiku Sarvå på Felina bruger Fucidin (et antibiotika) - med god
virkning.

--
Knus fra Ann R

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 11-03-05 07:06

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> Mine katte har aldrig haft øremider, men jeg har hørt fra andre, at
> Raiku Sarvå på Felina bruger Fucidin (et antibiotika) - med god

Tak.

Ja, jeg føler mig næsten skyldig i at have anstiftet et større
katteslagsmål - knurrrrrrreee - hvææææs - min dyrlæge kan tæve din
dyrlæge - men det var kun for at spørge om et godt råd.
vh
Bjarne

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 11-03-05 07:57

> [...]
> katteslagsmål - knurrrrrrreee - hvææææs - min dyrlæge kan tæve din
> dyrlæge - men det var kun for at spørge om et godt råd.

ja,mage til barnligheder skal man lede længe efter,her har jeg selv
behandlet mine katte for øremider i flere år,og så kommer personer og
påstår man hverken må eller kan,det er virkeligt for "langt ude"! Men
godt det hjælper på mine,så sparer jeg både penge og tid på at tage til
dyrlægen(selv om han gerne kommer her)!!
Jeg mangler også stadig at få svar på HVAD maz/maria's dyrlæge bruger
mod øremider,kan det være så svært at få svar på,nej...det er bare endnu
en der ikke ved hvad hun snakker om før hun "råber op",og det er fint at
jeg så skal blive "bussemanden"!!FLOT!!!FLOT!!!
Ang. min katte/hundetrimmer,så kommer jeg der som regel kun for at få en
"bundklipning" eller "maveklipning",og når en kat ikke bliver bedøvet
(ihvertfald i en bundklipning) så vil den gøre modstand,og så er det som
bekendt klø'er og tænder den bruger,hvis den vil væk...derfor bruger de
"tape" på poterne og en "mundkurv til katte",så går klipningen meget
hurtigere,og katten ligger stille,og tapen trækkes fint af MED hårene
bagefter,uden problemer,ingen har "tabt poterne" endnu!! Helt ærligt??
Hvor pylret har man dog lov at være?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-03-05 08:10

Katja/Charlotte/Sandra/Mia/Charlott skrev
<Jeg mangler også stadig at få svar på HVAD maz/maria's dyrlæge bruger mod
øremider,kan det være så svært at få svar på,nej...det er bare endnu
en der ikke ved hvad hun snakker om før hun "råber op",>

At du er usandsynlig tungnem, uopdragen og kold i r****
når det gælder dine katte, er vist klart for de fleste, men åbentbart er
dine læsefærdigheder også ved at fejle

Maria's dyrlæge Raiku Saarvå bruger _Fucidin_

<og det er fint at jeg så skal blive "bussemanden"!!FLOT!!!FLOT!!! >

Den plads har selv valgt i kraft af alle dine lodrette løgne,
usaglige og udokumenterede påstande, de mange forskellige navne du bruger
når du skal bedrage dig til katte, hjælper heller ikke på dit image og det
gør din måde at behandle katte på heller ikke.
-
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-03-05 11:19

In article <4231412b8c7ca@nerdgirl.dk>, Sascha og Sillemis
<chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote:

> her har jeg selv
> behandlet mine katte for øremider i flere år,og så kommer personer og
> påstår man hverken må eller kan

Efter min bedste viden er det sådan at:
Ja, loppemidler dryppet i øret virker på øremider. Men det er vist ikke
godkendt til det brug, selv om visse dyrlæger bruger det sådan.
Mange andre dyrlæger afstår fra at bruge loppemidler, fordi det er
smertefuldt for katten at få i øret og der er glimrende alternativer,
f.eks. fucidin, der ikke gør ondt.
Blandt dyrlæger er der jo også nogen, der har mere indlevelsesevne i en
kats ubehag end andre. Jeg ved godt hvilken type jeg foretrækker.

--
Knus fra Ann R

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 11-03-05 11:36

> [...]
> Blandt dyrlæger er der jo også nogen, der har mere indlevelsesevne i en
> kats ubehag end andre. Jeg ved godt hvilken type jeg foretrækker.

Fucidin hjælper desværre ikke på øremider,det har jeg fået at vide flere
steder,så stakkels katte der bliver behandlet med dette,de går med dem
endnu...
Forøvrigt kan katte "vaccineres" mod øremider,dvs at når man opdager de
har det kan de få en sprøjte i nakken mod det,på samme måde som når de
vaccineres....men DET svier,skal jeg hilse og sige...de skriger som om
de er ved at dø,og det kunne virkelig få mig til at få kuldegysninger da
jeg oplevede det!!
Så nej..tak!!Jeg fortsætter mit store dyrplageri,og behandler med
frontline vet.!!

Fra : johny møller

Dato : 12-03-05 16:22

sascha og sillemis hvor har du oplevet at dine katte skreg af at blive
"vacc" mod øremider????? mine katte blev det igår og INGEN af dem skreg. pas
nu lige lidt på med de overdrivelser der.

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 12-03-05 18:53

> johny møller skrev:
> sascha og sillemis hvor har du oplevet at dine katte skreg af at blive
>
> nu lige lidt på med de overdrivelser der.

Jeg skrev vel heller ikke at ALLE gjorde? Men det svier enormt meget
det vædske de sprøjter ind under huden,som skal virke mod øremiderne,det
svier da mere end frontline dryppet i ørerne! Men nu er der også nogen
hunde f.eks der skriger når de får sprøjtet aflivningsvædske ind,mens
andre ikke siger noget,så...e,ingen er ens vel? Heldigvis heller ikke
mennesker da!

Fra : johny møller

Dato : 14-03-05 12:54

nej hvis alle var som dig så så det sku sort ud for dyrene

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-03-05 13:14

> nej hvis alle var som dig så så det sku sort ud for dyrene

Tror ikke du skal lægge så meget energi i at spekulere over det.
Hun udlever blot sin egen elendighed gennem dyrene.

Nina

Fra : johny møller

Dato : 14-03-05 14:06

> Tror ikke du skal lægge så meget energi i at spekulere over det.
> Hun udlever blot sin egen elendighed gennem dyrene.
>
> Nina

jeg er bare så bekymret for de stakkels dyr der bor hos hende eller bare i
nærheden af hende.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 14:53

"johny møller" <bejo@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er bare så bekymret for de stakkels dyr der bor hos hende eller bare i
> nærheden af hende.

Det er vi mange der er.

Hun er uden for pædagogisk rækkevidde.

Tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-03-05 15:07

> jeg er bare så bekymret for de stakkels dyr der bor hos hende eller bare i
> nærheden af hende.

Synes det er lidt skræmmende at så mange mennesker rundt om i landet er
bekymret for dyrene, men ingen kan endnu fortælle at de har været hos hende
og set tilstandende. Eksisterer det opdræt overhovedet?
Sidst vi havde sådan en sag, blev det dokumenteret indenfor få dage med
besøg på adressen af en der boede i området, der blev taget billeder og det
blev meldt til politiet. Da de ikke kunne gøre noget, var der mennesker der
satte deres straffeattest på spil og ydede selvtægt.
Nu har vi hørt på Charlotte og hendes metoder så længe at det efterhånden
ikke er andet end støj på linien.
Og nej, jeg støtter på ingen måde hverken fabrikken, måden dyrene lever på,
de beskrevne metoder eller selvmedicinering. Men helt ærlig, så tror jeg at
hun er en dramaqueen, og er ikke sikker på hvor meget hold der er i hendes
historier. Jeg kan ud fra det beskrevne ikke dokumentere at der foregår
noget der er imod den dansk lovgivning. At der så er en del etiske
spørgsmål, er noget helt andet. Og om den danske lovgivning på området er
tilstrækkelig, er der måske også grund til at stille tvivl om.

Men som situationen er, så ser jeg ikke at der er noget at komme efter hos
hende ud over en masse latterlige debatter, hvor mange hidser sig op, og hun
får den opmærksomhed som hun ynder at få.

Jeg vil med glæde gå aktivt ind i sagen, hvis nogle kan dokumentere at der
er noget galt i hendes dyrehold. Mulighederne er rige, og der er mulighed
for at stoppe hendes "opdræt". Men det kræver at nogle kan dokumentere
det......
Ja, det var en opfordring.... for jeg er som mange andre træt af den evige
snak om hende, og ja, jeg lader mig også hidse op hver gang. Men lad os få
det stoppet.

Nina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 14-03-05 16:01

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> snak om hende, og ja, jeg lader mig også hidse op hver gang. Men lad os få

Tak for et meget konstruktivt forslag.

Kritikken af den person, der er tale om, har været holdt på et niveau,
der kan ligne en smædekampagne, og det er svært for mig at vurdere helt
sikkert, hvad jeg skal tro på, at der faktisk foregår.

vh
Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-03-05 16:40

> Tak for et meget konstruktivt forslag.

Så lidt
> Kritikken af den person, der er tale om, har været holdt på et niveau, der
> kan ligne en smædekampagne, og det er svært for mig at vurdere helt
> sikkert, hvad jeg skal tro på, at der faktisk foregår.

Tja, der er da grund nok til bekymring udfra mit etiske syn, men der mangler
ordentlig dokumentation for at man kan gøre noget.

Ved ikke hvor meget du har fulgt med, men her er hendes hjemmeside
http://www.123hjemmeside.dk/chako/109263
Og hvis du ser de tre første billeder under "lidt om mig og katte", så giver
de da et ok billede af hvordan tingene foregår.
Og her er lidt ekstra til vurderingen
De her ting har hun selv skrevet...

"Vi bliver aldrig enige,men jeg syns det er ret klamt at have sine dyr i
f.eks. sengen,det er så klamt at vågne op med munden fyldt med kattehår,og
dem jeg kender der har indekatte,har hår og svineri i hele huset,hår i
kaffe-koppen.hår i håndvaske,hår på komfuret,hår i skabe og
skuffer,adrrrr,det vil jeg bare ikke have derfor er mine ude,og det har jeg
det fint med,og det ser det da også ud til at de har!!!!

http://forum.katteforum.dk/forum_posts.asp?TID=239&PN=15&TPN=4

Ø "Jeg vil være ærlig og sige at det når jeg nu heller ikke hver
dag,men det
> [...]
> tid
> på,altså at sidde ved dem,lege med dem,tage dem op,og alt det der,så de
> ikke
> får et "kæmpe kultur-chock" når tiden kommer hvor de skal ud i nye
> hjem,men
> det går....Jeg får positive tilbagemeldinger....heldigvis da!!!!Men der
> kan
> nemt gå 4-6 timer sammen med mitterne hver dag!!!!!Og jeg "sørger" som
> regel
> for kun at have travlt 1 og allerhøjest 2 dage af gangen....så er det

og så det her link, hvor hun giver det super råd med at tape kattens poter
til med stærk tape, så den ikke river. Herefter flår man dullerne ud

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=40c02bfe8f301%40dk-fritid-dyr-kat.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Dsascha%2Bog%2Bsillemis%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3D40c02bfe8f301%2540dk-fritid-dyr-kat.dk%26rnum%3D3

Og her er så de alias hun bruger på forskellige kattefora.

Charlotte137
Charlott Rusell
Sandra Rusell
Mia
Charlotte Kofoed
Sascha og Sillemis
Charlotte R.F.
Charlotte & Simba
Katja

men om det er hendes selv der kører har et dramatisk skuespil kørende oppe i
hovedet eller det er virkelighed, er jo svært at sige. Det undre mig at der
ikke rigtig er kommet nogle killingekøbere på banen i debatterne. Med det
antal killinger hun efter sigende skulle sælge hvert år, burde der være en
del mennesker derude med en kat derfra.

Men hermed igen en efterlysning af nogle der bor i Østjylland, i området
omkring Langå kommune.

Hilsen Nina

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 14-03-05 18:14

> [...]
> omkring Langå kommune.
>

> Hilsen Nina
>

> Jamen nina,jeg glæder mig til at møde dig,undrer mig du ikke HAR været
her,så kunne du også bedre udtale dig om mine forhold,ikke??

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-03-05 18:55

> her,så kunne du også bedre udtale dig om mine forhold,ikke?

Bemærk venligst at jeg NETOP ikke udtaler mig om dine forhold. Det har jeg
slet ikke belæg for. Jeg tager dine egne udtagelser og lader enda tvivlen
komme DIG tilgode. Det er da vist mere goodwill end du møder mange
steder....
Nu bor du jo ikke lige just om hjørnet fra mig, ellers var jeg da kigget
forbi til en kop kaffe, ingen tvivl om det.
Jeg undre mig derimod over at du ikke har taget imod det tilbud jeg har
givet dig gentagende gange, om at vise dig hvordan man kan have et
anstændigt opdræt, men sådan er der jo så meget ....

Tilbudet står stadig åbent...

Nina

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 15-03-05 08:31

> [...]
> givet dig gentagende gange, om at vise dig hvordan man kan have et
> anstændigt opdræt, men sådan er der jo så meget ....

Et anstændigt opdræt????? den må jeg skisme have forklaret nærmere!!! Ud
over at jeg ikke skal have stambøger på mine katte,så er det vist
"anstændigt nok",hvor mange år har du haft kat nina? Jeg fik min den
første da jeg var 2 år,og det var selvfølgelig mine forældre der passede
den,men derfra og så til nu,har jeg haft kat,KONSTANT,d.v.s. 38år!!!!!!
Glæder mig da til at høre HVAD det liiige er du kan lære mig!!!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-03-05 09:10

> [...]
> den,men derfra og så til nu,har jeg haft kat,KONSTANT,d.v.s. 38år!!!!!!
> Glæder mig da til at høre HVAD det liiige er du kan lære mig!!!

Nogle ting i livet skal opleves.... og det er en af dem. Du kan tage
tilbudet eller lade være. Dit valg

Nina

Fra : Kate

Dato : 16-03-05 17:20

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in

> Men som situationen er, så ser jeg ikke at der er noget at komme
> efter hos hende ud over en masse latterlige debatter, hvor mange
> hidser sig op, og hun får den opmærksomhed som hun ynder at få.

Indrømmet, jeg har bevidst ikke kommenteret indlæg fra hende. Måske 1
af de første, men siden ikke. I min verden er hun karateriseret som
Troll, altså en af de usenet eksistenser som trives ved at hidse andre
op og indlede diskussioner. Hun svarer lidt hist og pist i en kæmpe
lang tråd, men det er da kun for at holde gryden i kog.

Eneste grund til hun ikke ligger på bunden af mit killfilter er at jeg
ikke kan undgå lange tråde når spillet kører. Hvis hun så er i mit
filter kan jeg ikke undgå at læse indlæggene, det kan jeg når jeg ser
navnet.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 12:00

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Mange andre dyrlæger afstår fra at bruge loppemidler, fordi det er
> smertefuldt for katten at få i øret og der er glimrende alternativer,
> f.eks. fucidin, der ikke gør ondt.

Bruger man ikke også Fucidin imod øjenbetætændelse, eller husker jeg forkert
?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 11-03-05 12:18

> Bruger man ikke også Fucidin imod øjenbetætændelse, eller husker jeg forkert
> ?

Til øjenbetændelse plejer man at brug Fucithalmic (men det virksomme
stof er netop Fucidin

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 12:29

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse

> Til øjenbetændelse plejer man at brug Fucithalmic (men det virksomme
> stof er netop Fucidin

Takker
Mente nok at der var et eller andet med Fucidin og øjenbetætændelse.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-03-05 15:09

> [...]
> der har gjort mig opmærksom på at man selv kan (og må) behandle en kat for
> øremider, hvad skulle der ske ved dette??

Må man spørge hvem de to dyrlæger er ?

Hilsen Nina

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 11-03-05 16:01

> Må man spørge hvem de to dyrlæger er ?
>
> Hilsen Nina
>
> Mine "gamle" dyrlæger "vestfyns dyrlægerne i håre",samt mine nuværende som
er "langå/ulstrup dyrlægerne",og de står vel ikke ligefrem og fortæller man
selv kan behandle,hvis det er ulovligt!!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-03-05 16:07

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote in message

> er "langå/ulstrup dyrlægerne",og de står vel ikke ligefrem og fortæller
> man
> selv kan behandle,hvis det er ulovligt!!

Tak for det.
Der er vel ingen der ligefrem påstår at det er ulovligt....
Der er en del der mener det er fejlbehandling, og nogle der mener det er
uforsvarligt selv at behandle. Med mindre jeg har overset noget, så tror jeg
der er lidt for meget drama i dig, hvis du mener at nogle opfatter det som
værende imod den danske lovgivning.

Nina

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 11-03-05 18:42

> [...]
>

> Nina
>
> Åhhh..nej nina,men hvordan skal man så tolke det,når der bliver skrevet at
man ikke selv MÅ behandle? så lyder det i mine ører som noget ulovligt..
Og ja....jeg er meget "dramatisk".. Især når jeg rent ud sagt læser den
ene løgn efter den anden,om hvad man må og ikke må!!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-03-05 18:54

> man ikke selv MÅ behandle? så lyder det i mine ører som noget ulovligt..
> Og ja....jeg er meget "dramatisk".. Især når jeg rent ud sagt læser den
> ene løgn efter den anden,om hvad man må og ikke må!!

Ordet "må" tolker jeg nu lidt anderledes end "ulovligt"
Man MÅ heller ikke putte hovedet ind i en gasovn, men det gør det ikke
ulovligt (altså med mindre man dør af det, men så vil de være et spørgsmål
om man gjorde det fordi man ikke vidste bedre eller ville tage sit liv. Det
sidste er nemlig ulovligt)

Må er ikke lig med ulovligt, så skal vi skrue lidt ned for dramatikken.
Det her er hvad du som alle borgere i landet skal overholde før nogle kan
kalde det ulovligheder.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21/
Gør du det? Simpelt spørgsmål, ja eller nej?

Nina

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 11-03-05 21:38

> [...]
> http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21/
> Gør du det? Simpelt spørgsmål, ja eller nej?

JA!!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-03-05 07:51

> JA!!

Fint. Så er der kun spørgsmålet om man "må" tilbage. . . . . (læs: bør, en
forsvarlig handling der tilgodeser dyret)

Nina