Beskidte ører
Fra : Carina Kristensen

Dato : 08-03-05 16:44

Hej..

Hvordan i alverden renser man en kats ører....?
Min kat har frygteligt beskidte ører, så ja... hehe... ved ikke helt hvordan
man renser dem..

mvh carina

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 16:58

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan i alverden renser man en kats ører....?
> Min kat har frygteligt beskidte ører, så ja... hehe... ved ikke helt

De beskidte ører kan muligvis skyldes øremider.
Tror nok, at der skal en dyrlæge til, at behandle det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 08-03-05 17:55

Buffy wrote:
> "Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan

> De beskidte ører kan muligvis skyldes øremider.
> Tror nok, at der skal en dyrlæge til, at behandle det.

Kan man ikke osse købe øremidemidler i England?

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 18:41

"Bjarne Nielsen (Mozilla)" <bjarne@fjerndettehovedlandet.dk> skrev i en
meddelelse news:422dd839$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kan man ikke osse købe øremidemidler i England?

Muligvis
Vores katte har aldrig haft øremider, så jeg ved det faktisk ikke.
Glor tit kattene i ørerne for, at tjekke om de har noget, der kunne være
øremider, men deres ører er og har altid været pæne og rene, så rensning har
der heller ikke være brug for.
Ved at man i hvert fald, kan købe ørerens til hunde allevegne.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-03-05 18:51

"Buffy" == Buffy <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> writes:

> [...]

> der heller ikke være brug for.
> Ved at man i hvert fald, kan købe ørerens til hunde allevegne.

Jeg har engang haft en kat med øremider. Dyrlægen mente jeg skulle
starte med at massere en 3-4 ml madolie ned i øret morgen og
aften. Det gjorde jeg så, og miderne forsvandt efter en uges tid. Og
ørerne blev også pænt rene igen.

Om madolien har virket på miderne eller bare har opløst den ørevoks
de levede i ved jeg ikke, men et effektivt rensemiddel er det helt
sikkert. Til gengæld sviner det pokkers meget når katten ryster på
hovedet efter den behandling.

--
/Wegge
<http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Denise

Dato : 08-03-05 17:05

Carina Kristensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan i alverden renser man en kats ører....?
> Min kat har frygteligt beskidte ører, så ja... hehe... ved ikke helt

Hej
Jeg renser kattens øre med en vattampon eller en vatpind, Man kan evt komme
lidt vand eller madolie på vattet, så hænger snavset bedre fast. Men vi
snakker kun om toppen af ørerne, man må aldrig rense længere ned, det skal
man lade dyrlægen om. Og man skal passe på med ikke at skubbe snavset ned.

--
Hilsen Denise

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 08-03-05 17:06

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan i alverden renser man en kats ører....?

Jo altså....jeg plejer bare at fugte et par vatrondeller, og så eller gnide
forsigtigt på indersiden af øret. Det ser endda ud som om det er rigtig
dejligt at få gnubbet ørerne . Jeg synes dog kun det er "flapperne", der
nogen gange kan være lidt snavsede, og ikke nede i selve øregangen. Hvis det
er tilfældet, ved jeg altså ikke hvordan man gør. Tror dog det er noget man
skal være meget forsigtig med og evt. få dyrlægen til det.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 08-03-05 19:34

vil da lige prøve selv at rense dem... skidtet sidder umiddelbart ikke nede
i øregangen....
det er sådan noget brunt skidt...Inden den kom hjem til mig, boede den ude
på en gård,
hvor den udelukkende kun gik udenfor og i stalden... så skidtet stammer nok
derfra
og er forhåbentligt ikke mider

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-03-05 20:26

Du slipper vist ikke udenom et smut til dyrlægen.

Det burde ikke være nødvendigt at måtte rense kattens ører. Hvis katten har
lidt brunt eller sort snuller i ørerne, er det højst sandsynligt øremider.
Øremider klør og kan forårsage betændelse i øregangen og eksem på andre
steder af kroppen. De kan overleve i måneder udenfor katten, i en lille
snuller ørevoks et sted i hjemmet. Øremider er zoonose og kan smitte til
både andre dyreracer og fra kat til menneske.

Øremider kan behandles med indsprøjtninger af parasitdræbende middel
og/eller drypning med parasitdræbende middel. Drypningen skal foretages af
en dyrlæge, da man let kan risikere, at skade katten og dens hørelse med det
ætsende parasitmiddel.

Husk at alle dyr i hustanden skal undersøges/behandles samtidig, da man
ellers risikerer at dyrene bare smitter hinanden igen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg