Læsning om pasning af katte
Fra : Janner

Dato : 06-03-05 18:47

Hvor finder vi noget materiale heromkring ...... vi får en lille killing om
14 dage og vil jo gerne gøre det hele rigtigt

Hygge

Jan

Fra : Denise

Dato : 06-03-05 19:03

Janner wrote:
> Hvor finder vi noget materiale heromkring ...... vi får en lille
> killing om 14 dage og vil jo gerne gøre det hele rigtigt
>
> Hygge
>
> Jan

Jeg kan anbefale Politikens Kattebog som kan købes hos boghandlere.
Ellers kan der læses meget på nettet og du er altid velkommen til at stille
spørgsmål herinde. Men køb bogen, den er rigtig god, og kommer rundt om alt
muligt vedr. katte

--
Hilsen Denise

Fra : Ole Jensen

Dato : 06-03-05 21:42

Janner <askmejust@nospamnejtak.ja> wrote:

> Hvor finder vi noget materiale heromkring ...... vi får en lille killing om
> 14 dage og vil jo gerne gøre det hele rigtigt
>
> Hygge
>
> Jan

Smut en tur på biblioteket og lån en stak bøger. Hvis du så finder en du
synes er den bedste, så kan du altid købe den senere, så du altid har
den at slå op i.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-03-05 01:45

Enten søg på "katte" i bibliotekets søgedatabase og lån en kæmpe stabel. Så
kan I altid blade lidt i dem, der ser gode ud og så måske købe dem I synes I
ikke kan undvære.

Eller starte med at låne:
"Politikens Kattebog"
"Kat i hus og have", Jørgen Liljensøe
"Forstå din kat", Bruce Fogle
"Katte" + "Mere om katte", Desmond Morris
"Familiekatten", Lilian Misuli
"Den smilende kat", Niels Blædel
"Klikkertræning for Katte", Karen Pryor

Men som udgangspunkt, kan det væsentlige hurtigt opsummeres:

I skal selvfølgelig skal have en kattebakke (en firkantet plasticbalje fx),
ordentligt kattegrus, et kradsebræt (stil det et sted hvor I er meget,
ellers er det ikke sikkert, at den bruger det), en madskål, en vandskål (fx.
helt almindelige porcelænsskåle, der kan gøre ordentlig rene hver dag) og en
pose ordentligt killingetørkostfoder (fra dyrlægen for eksempel - følg
doseringen på pakken), en potte kattegræs ind i mellem, så den kan komme af
med hårboldene - og så måske en lille papkasse, stofhule eller lignende som
katten kan retirere til, når den trænger til fred.

Vedtag på forhånd hvad katten må og ikke må og bliv enige i familien om, at
være konsekvente omkring det I beslutter jer for (må den være på
køkkenbordet? Spisebordet? I sengen? Må den kradse i
gardinerne/sofaen/tapetet? Må den bide/snappe i jeres hænder under leg? -
Også når den er blevet voksen og rent faktisk bider hul? Må den tigge ved
bordet? Må den spise af jeres tallerkener når I sidder ved sofabordet?) og
sig det konsekvent til den, hver gang den gør noget forkert og ros den når
den lader være. Lad ikke din killing gøre noget, som du ikke vil bryde dig
om, at den voksne kat kommer til at gøre!!!! Katte er nemlig vanedyr og ikke
lige sådan, at vænne af med ting igen, - og det der er sødt når de er små er
måske mindre sødt når de er voksne. Det er også en god ide at lære katten
ting den måske får brug for senere hen, allerede som killing. Fx at køre i
bil jævnligt eller at gå i sele. Det er nemt når de er killinger - og ret
besværligt/håbløst når de først er voksne.

Tag også et kig på jeres hjem. Har I giftige potteplanter, som kan være
farlige for katten når den spiser af dem? Bor I højt, så det er nødvendigt
at kattesikre/sætte net for vinduer og altan? Eller har I villa ved
trafikeret vej eller hul i hækken ind til naboens bidske, kattespisende
jagthund? Har I vaskmaskine/tørretumbler, som I skal forklare jeres store
børn, at de aldrig må lade stå åbne og altid skal kattechecke før start?
Osv...

Ud over de første små begynder-detaljer, er det såmænd så nemt at have kat.
Mange, mange glæder og uendeligt lidt arbejde. Ind i mellem skal bakken
skiftes...det er vist det hele.

God fornøjelse!!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Nå ja, der er lige een ting til. Vaccination mod kattesyge er et must -
også selvom den skal være indekat. Øretatovering/chipmærkning kan på det
kraftigste anbefales (husk at indregistrere til katteregistret, så I får den
tilbage hvis den bliver væk og fundet af andre) og selvfølgelig
sterilisation/kastrering, hvis den ikke skal være avlskat. Bed venner og
bekendte om at anbefale jer en god dyrlæge i nærheden. I kan også overveje
at tegne en katteforsikring, som kan dække nogle af de fremtidige udgifter
til dyrlæge.

Fra : maz

Dato : 07-03-05 08:55

Janner wrote:
> Hvor finder vi noget materiale heromkring ...... vi får en lille
> killing om 14 dage og vil jo gerne gøre det hele rigtigt

Politikens Kattebog er et absolut MUST. Den gennemgår al basal viden om
katte, inkl. et sygdomsleksikon med symptombeskrivelser.
Så den er virkelig investeringen værd. Koster ca. 250,-. Den er netop blevet
revideret.

Ellers er der også "Katte", Desmond Morris. En beskrivelse/gennemgang af
kattes adfærd. Guld værd :)
Samt et hav af andre bøger, som man kan låne på biblioteket eller købe.
I første omgang vil jeg dog anbefale Politikens.

/M