Hvad stiller vi op nu?
Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 12:56

Vi har en dejlig lab/dob. blanding på 1 år. En hanhund, og vi står nu over
for en meget tung beslutning der skal tages. Rollo har haft en dårlig start,
med at han blev meget syg kort tid efter vi havde fået ham, han krævet meget
omsorg og pleje og det har knyttet ham meget til mig, så selvom at der har
været arbejdet meget med ham fra han var 10 uger gammel, har han ikke lært
at være alene hjemme.... han ødelægger ikke ting, men gøer dagen lang,
hvilket naboer nu er begyndt at gøre opmærksom på. En nabo som selv har
hund, mener at vi ikke når længer med ham nu og det bedste ville være, at
han fik fred fordi han tydeligvis har det meget dårligt med at være adskilt,
og at finde en ny familie vil være at sende ham afsted med et problem i
kufferten, og han har stor mulighed for at ende som internat hund, hvilket
jeg heller ikke ønsker for ham. Allerhelst ville vi beholde ham, men aner
ikke hvad vi længer skal stille op med ham, og hvor endt jeg gerne ville
ejer jeg ikke pengene til at få ham "adfærdsbehandlet" da jeg har undersøgt
det og det meget dyrt.
Han er en kærlig hund.. på trods af hans str. en rigtig sofa hygger.. og er
glad for alt og alle, og kommer godt ud af det min datter som kun er 3 år
men ville det rigtige være at lade ham få fred.
Min sidte nødløsning, er en mundkurv som ville forhindre ham i at gø, men
føler heller ikke at det er holdbart.. slet ikke for ham, fordi synes heller
ikke det værdigt at byde ham sådan et liv.
Det vil blive en meget tung gang at skulle gå til dyrlægen med ham.... Og
vælger derfor at sprøger at spørger jer herinde.. hvad vil være rigtigt og
forkert og hvad ville i stille op i sådan en situation, for beholder vi ham
risikere vi en dag at stå med at vi enten skal af med ham alligevel eller vi
ganske enkelt bliver opsagt.. og synes indtil nu at naboer har været meget
tålmodige.... Har også prøvet at ha`"barnepige" på ham osv... men intet
hjælper, så snart han er alene, gøer han stort set uafbrudt.

Fra : Karina

Dato : 12-05-05 13:51

"Tina Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> tålmodige.... Har også prøvet at ha`"barnepige" på ham osv... men intet
> hjælper, så snart han er alene, gøer han stort set uafbrudt.

Hej Tina

Dette er blot min mening og der er jo ingen som siger at den er rigtig *S*

Jeg synes det vil være synd at aflive ham. Det lyder somom han ellers er en
dejlig hund og at han er over problemerne med helbredet.

Alt for mange hunde må lade livet i DK fordi de har adfærdsproblemer,
hvilket jeg slet ikke kan forholde mig til.
Altså alle de aflivninger.

I mine øjne afliver man ikke før alle udveje er prøvet, hvis man da har med
et sundt og rask dyr at gøre.

Vores den store tudede også i vilden sky når han var alene, men efter vi har
fået Aaliyah er der ikke det mindste problem med at være alene mere. Jeg
siger ikke at du absolut skal gå ud og købe en hund mere, men jeg tror det
er godt for dem, at have en anden at knytte sig til end kun sit menneske
hvis de har problemer med at være alene.

Du skriver at adfærdsbehandling er for dyrt.
Men hvad er " for dyrt "?

Bor du på Sjælland?
I såfald kunne du prøve at hoppe forbi www.kaeledyrskompagniet.dk
Jeg mener at Gitte tager ca 350 for en time og hun er SUPER dygtig.
Der er også Annette Røpke som bruger Holistiske metoder. En session på 3-3½
time koster vist 1700 og de er også fantastiske.
Hvis du er interesseret kan jeg finde nummeret til dig. Har det et eller
andet sted.

Jeg kan godt forstå din fustration og jeg bebrejder dig heller ikke noget...
Det må du ikke tror. Jeg synes bare det er sørgeligt.

Jeg håber du finder en udvej som ikke går forbi dyrlægen.

Alt held og lykke *S*

Varme tanker

Karina

Fra : Pwh

Dato : 12-05-05 14:03

Karina wrote:
> [...]
> men jeg tror det er godt for dem, at have en anden at knytte sig til
> end kun sit menneske hvis de har problemer med at være alene.

Det tror jeg kan værer en farlig løsning på problemet, jeg har læst/hørt
mange steder at man risikerer at ende op med 2 hunde der ikke kan
værer alene hjemme da den nye jo lærer af den gamle.
Jeg tror at vejen frem for Tina er at lærer sin hund at værer alene og så
kan hun evnt få en kammesjuk til den.

/Jens

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 14:46

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det må du ikke tror. Jeg synes bare det er sørgeligt.
>
> Jeg håber du finder en udvej som ikke går forbi dyrlægen.

Vi må kun ha`en hund hvor vi bor nu, så at skaffe endnu en hund er
udelukket. Vi har prøvet at træne efter bogen "hunden alene hjemme" og som
skrevet i mit indlæg.. haft barnepige på ham over flere mdr. Men vænne sig
til at være alene hjemme kan han ikke rigtig, mener iøvrigt at ha`læst i en
bog.. at de hunde der gøer når de er alene hjemme er dem der er sværest at
"behandle" eller stille noget op med ?!?!.... Han har et begrænset område at
gå på, da han ikke kan tåle at komme i nærheden af hoveddøren.. for så
ødelægger han.. gnaver i dørkam i et forsøg på at komme ud den vej jeg går,
men ellers er han ikke nogen "ødelægger-hund"
Radioen spiller nar han er alene hjemme.. han har masser af gnave/legeting..
men jo .. er meget frusteret over at vi i sidste ende taber kampen som det
nok nærmest er blevet og kan heller ikke klare tanken om bare at skulle
aflive ham... fordi vi er nået så langt som vi er nu... Mildt sagt har Rollo
været en rigtig lømmel som hvalp, har gået til havlptræning uden større
effekt, lyster helt gør han ikke i nu.. men dog går vi langsomt i den
rigtige retning, lige med undtagelse af at være alene hjemme.

Tina
http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2913

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-05-05 21:18

"Tina Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tina

Meget trist situation i står i, men jeg er ked at at sige det, men for mig
lyder det somom i har opgivet og inderstinde har taget jeres beslutning.

Det ville være en skam at aflive så ung og dejlig en hund. Han er kun 1 år,
og jeg tror på han kan lære det. Selvfølgelig kræver det en vis tålmodighed,
men i kan ( ment som et skulder klap, ikke negativt ). Tro på i kan få han
lært det.

En anden forslog hundelytteren, kanon bog, prøv at læs dem.

Held og lykke

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 13-05-05 20:06

Hej Bolette.

Nej vi har bestemt ikke opgivet og beslutningen er ikke taget... Men Rollo
er vores første hund.... og når jeg får et råd der hedder aflivning, tænker
jeg selvfølgelig over om vi bare ikke har givet Rollo et godt nok liv og om
han har det skidt med sig selv.
Ja han har det tydeligvis skidt med at være alene.. men ellers er han en
glad hund.. nærmest lalleglad og jeg arbejder jo stadig med ham..
Faktisk prøver jeg at ændre lidt rundt på forskellige ting herhjemme.... i
dag prøvet vi med nedrullet persienner.... han fik en håndfuld mad smidt i
haven som han ku suse rundt og lede efter lige kort før vi suste ud af
døren... og faktisk fortalte naboen at det var meget minimalt hun havde hørt
ham i dag.
Rollo har det også meget med at støje ekstremt når han er i haven.... i dag
oplevet vi faktisk 3 timer sammen i haven uden et eneste vov... fordi når
det træk op afledte jeg hans opmærksomhed og roste ham for det. Har en
fornemmelse at Rollo føler (ja ja, det lyder måske dumt) når jeg tror på
eller ikke tror på han kan lære det.
Og jo vi har nok taget en beslutning.... Det er at vi er nød til at arbejde
hårdt for det her og tro på at det skal lykkes os, og han får det lært.
Vil iøvrigt sige tak til jer alle, for de positive ord og opmuntring til, at
han selvfølgelig kan lære det.

Knus

Tina

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:4283b9f1$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : jopa

Dato : 13-05-05 20:13

Tina Bjerregaard skriblede bla:

> Ja han har det tydeligvis skidt med at være alene.. men ellers er han
> en glad hund.. nærmest lalleglad og jeg arbejder jo stadig med
> ham..

Opdragelse af hund kræver myndighed.
Hunden er et flokdyr og du kan arbejde med problemerne blot du husker hvem
der bestemmer.
Hunden skal vide hvem der bestemmer ellers vil den forsøge at tage magten
fra dig.
Det er deres natur.

Ikke alt det kvindepussenusseri.
Fortæl ham hvem der bestemmer og at du ikke vil have at han gøer uafbrudt.

Byg evt en hundegård/løbegård til ham og lad ham have noget at beskæftige
sig med medens i er væk.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-05-05 07:29

> [...]
> lært.
> Vil iøvrigt sige tak til jer alle, for de positive ord og opmuntring til,

Hej Tina

Har du været forbi www.hundeskole.dk ??
der er nogle gode artikler. Lise som har SOR Hundeskole er super dygtig til
hunde. Hun har ihvertfald hjulpet os godt.

Mvh MArtin

-- http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1162 --

Fra : Simon

Dato : 14-05-05 14:40

> [...]
> tænker jeg selvfølgelig over om vi bare ikke har givet Rollo et godt nok
> liv og om han har det skidt med sig selv.

Det er bestemt også et meget, meget hårdt og ukonstruktivt råd, især når det
kommer fra en "udenforstående". Jeg tror ikke, at hunde "har det skidt med
sig selv" i samme forstand som vi mennesker har. Forstået på den måde, at
Rollo ligger ikke og tænker... bare jeg var død eller boede et andet
sted....

> Ja han har det tydeligvis skidt med at være alene.. men ellers er han en
> glad hund.. nærmest lalleglad og jeg arbejder jo stadig med ham..

Det er rigtigt godt!

> [...]
> haven som han ku suse rundt og lede efter lige kort før vi suste ud af
> døren... og faktisk fortalte naboen at det var meget minimalt hun havde

Perfekt - er glad for at du allerede kan se fremskridt - det er så
motiverende for at fortsætte med at arbejde.

> [...]
> fornemmelse at Rollo føler (ja ja, det lyder måske dumt) når jeg tror på

Det gør han bestemt også - hvis du ikke selv tror på det, så lad være - dvs.
ikke sig nej, eller kald på ham, hvis du ved at det ikke vil lykkedes.

> Og jo vi har nok taget en beslutning.... Det er at vi er nød til at
> arbejde hårdt for det her og tro på at det skal lykkes os, og han får det
> lært.

Tillykke med beslutningen - og held og lykke med arbejdet! Giv dig selv et
stort klap på skulderen, fordi du har taget en stor beslutning. Lad være med
at tvivle på om den er rigtig, for det er den... og så ikke mere dårlig
samvittighed, vel? Bare sørg for at den der lalleglade Rollohund får noget
fornuftigt at give sig til.

> Vil iøvrigt sige tak til jer alle, for de positive ord og opmuntring til,
> at han selvfølgelig kan lære det.

Tak til dig, fordi du spørger og lytter til de svar du får! Det er første
skridt på vejen

-Trine

Fra : Pwh

Dato : 12-05-05 13:59

Tina Bjerregaard wrote:
> [...]
> fordi han tydeligvis har det meget dårligt med at være adskilt, og at
> finde en ny familie vil være at sende ham afsted med et problem i

Det ville da værer synd og skam at aflive så ung en hund, jeg er sikker på
at der findes hjem hvor han ikke skal værer alene hjemme.
Anne Marie her i gruppen overvejer da en hund nr 2, det kunne måske
værer noget for hende, måske på prøve en periode.

Roger Abrantes har udgivet en lille bog om hvordan man lærer sin hund
at værer alene hjemme, den hedder pudsigt nok 'Hunden alene hjemme'
og udgives af Borgen forlag.
Der står på sidste side at de har gratis telefonrådgivning hos Etologisk Institut
som Roger Abrantes er leder af. Man skulle kunne ringe på hverdage 9-16
på telefon 70 20 19 19

Held og lykke med ham og lad aflivning værer absolut sidste udvej.
Og heller ikke noget med mundkurve, det ville jeg betragte som dyreplageri.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 14:04

Tina Bjerregaard wrote:
> [...]
> Har også prøvet at ha`"barnepige" på ham osv... men intet hjælper, så
> snart han er alene, gøer han stort set uafbrudt.

Ligesom Karina syntes jeg, det ville være surt, at skulle aflive Jeres
dejlige hund.

Jeg kan anbefale, at du evt. går på bibliotketet, og låner *Hundelytteren*
og *Hundelytteren i praksis* af Jan Fennell.
To rigtig gode bøger - skrevet, så de ikke virker tørre - og som med garanti
har en løsning på problemet.

Vi bruger selv næsten de samme metoder som i bogen på en lille problem
Chihuahua - dog med hjælp fra en adfærdsbehandler, men jeg er sikker på, at
man sagtens kan følge metoder alene......og de virker

Held og lykke

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : almp

Dato : 12-05-05 15:16

Hej
Ja det lyder godt nok til at være lidt af et dilemma at stå i. Jeres hund
lyder til at være rigtig sød og hvor ville det da være synd at aflive den
fordi den gør.
Nu ved jeg ikke hvor i landet i bor, men hvad med at sætte den i dagpleje
nogle gange om ugen måske... (eller hver dag hvis det ikke er for dyrt?)

Jeg ved ikke om i har hørt om Hundedagplejen "HUNDEFARMEN" Ved søften,
Hinerup lidt udenfor Århus. Der hygger hundene sig rigtig om dagen og leger
med hinanden (har selv haft min hund der...) og det er specielt de hunde der
ikke kan være alene hjemme eller som er alene i mange timer hver dag. Det er
et rigtig dejligt sted.

Det er måske en mulighed for jeres hund ?

Håber i finder en løsning...

Hilsen
Annie

Fra : Simon

Dato : 12-05-05 15:22

"Tina Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> wrote in message
<Klip en masse om problemet...>

Hej Tina

Først og fremmest - gør op med dig selv, om du magter at arbejde HÅRDT for
at løse Rollos problem.... Jeg synes ikke der er noget som helst galt i at
indrømme, at en hund kræver mere end man kan klare. Især ikke, fordi du også
har en datter at tage hensyn til.

Såfremt svaret på det svære spørgsmål er nej, er aflivning jo ikke sidste
udvej, så længe du er ærlig - meget ærlig - omkring, hvorfor du vil af med
Rollo. Dvs. ikke noget med at skjule nogle af problemerne - her kan et af
dyrenes beskyttelses internater garanteret hjælpe dig, da de har stor
erfaring i at matche hunde og ejere.

Hvis du vil arbejde med problemet, håber jeg du snart har tre ugers ledig
sommerferie - for du er nødt til at starte helt forfra på alene hjemme
træningen. Dvs. minutter af gangen, så han ikke når at begynde at gø. Den
bog du allerede bruger, gennemgår ganske glimrende, hvordan du forholder dig
til det.... start som om han var en lille hvalp igen.

Indtil da.... tjaeh... har du prøvet med bur? Ved at det selvfølgelig skal
være et stort bur, men for nogen hunde hjælper det, at have en "hule", hvor
de føler sig trygge.

Hvilke andre problemer har du med ham? Siden din nabo mener, at der ikke er
mere håb forude? Hvad laver du med ham, når I er sammen? Kan se, at I har
gået på hvalpehold - hvorfor fortsætter I ikke til træning - der vil du
sikkert også kunne få nogle tricks, så Rollo kan blive træt og sove, når du
ikke er hjemme.

Hvor bor du henne i landet?

-Trine

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 15:57

Ligger ud med at sige at vi bor i odense... fordi det har været et tidliger
spørgsmål også..
Hvalpetræningen har hjulpet, fordi han kender de gængse kommandore, sit,
dæk, nej, værsgo .
At gå pænt har han kunne, som hvalp, men i dag vil han gerne trække afsted
og selv bestemme hvilken vej han vil.
Naboen har stor hunde erfaring idet at hun har haft hund hele sit liv, og da
hun var barn havde hendes forældre et hundeopdræt.
Hun mener at efter et års træning med at være alene hjemme, er Rollo en af
de hunde der aldrig lære det... og det at han gøer så meget, betyder at han
med sig selv ikke har det godt, han er en frustreret hund og derfor mener
hun at det vil være bedst for ham selv at blive aflivet.
Meningen var at vi skulle ha foresat til træning men at det pt grundet
omstændigheder ikke giver de store muligheder lige nu.
Når jeg er hjemme ved rollo, går vi tur.. i håbet om han en dag lære at gå
ordenligt... vi vedligeholder de ting vi lærte til hvalpetræning og min
datter bruger også meget tid på at lege med ham.. trille boldt osv.
Tidliger var Rollo også en ødelægger hund.. men det problem er vi kommet
over.... og derfor kan jeg både blive gal og ked af det over at vi ikke kan
få løst det sidste og største problem.. mest fordi jeg ikke føler at jeg
slår til som hundeejer, eller i hvert fald ikke har magtet opgaven godt nok.
Det med bur har vi prøvet.. og det er heller ikke lykkes, et råd jeg fik
herinde for ca et halvt år siden, da vi havde både ødelægge og Gø
problemet.... men ganske enkelt hader han det bur.
Har først ferie fra den 1 juli og med problemes størrelse er der meget længe
til.
Havde jeg muligheden prøvet jeg meget gerne med en form for
adfærdsbehandling, og uden at det skal lyde ynkeligt, er jeg under udd. og
alene med min datter, derfor har vi ikke meget at gøre godt med, og kan
derfor ikke klare en timeløn på 3-500 kr, da der jo højst sandsynlig skal en
del timer til.
Grunden til at aflivning er på tale er.... at man desværre tit ser annoncer
på hunde til salg, fordi det ikke har lært at være alene hjemme, og tror
selv på at det er svært at omplacere en sådan hund.. og selvom det måske
lyder "skørt" har en hund vil også følelser og savn over at komme fra sin
familie... og ønsker ikke at vores Rollo.. skal blive en kastebold som i
sidste ende måske alligevel ender med en aflivning... Det nok det med at
vide, at en aflivning vil betyde at man ved "at han har det godt".....og ved
hvor han er endt.

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 16:02

Vil også lige sige.. at vi bor i hus med have... og derfor har Rollo også
mulighed for at tilbringe stort set alt den tid han ønsker ude i det fri...
men her støjer han også utroligt meget...

Tina

Fra : Simon

Dato : 12-05-05 16:20

> [...]
> mulighed for at tilbringe stort set alt den tid han ønsker ude i det
> fri... men her støjer han også utroligt meget...

Her ville jeg nok også sætte ind - mest for at bryde mønsteret med at gø....
Lad ham kun være i haven, når han er stille - hav evt. en løs line på ham,
så du kan få fat i ham, og så tag ham stille og roligt med ind, når han gør.
Når han så er stille igen, kan han få lov til at komme ud - forudsat, at han
altså kan lide at være i haven og ikke gør for at komme ind til dig

Giv ham noget at lave, når han er i haven - lad ham søge efter sin mad
(eller pølser el.l. hvis han ikke gider søge tørfoder) eller noget legetøj.
Giv ham et godt stort slagterben at gnave på osv.
Det kan du også bruge, når han skal være alene - gem legesager, tyggeben
o.l. væk, når du er hjemme og find det så frem, når du går - gerne noget
rigtigt godt i starten, f.eks. et stort saftigt kødben, marvben med
leverpostej osv. Gem dem gerne, så han også skal snuse lidt - så er
sandsynligheden for at han lægger sig til at sove bagefter større.

-Trine

Fra : Simon

Dato : 12-05-05 16:14

"Tina Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> wrote in message
> Ligger ud med at sige at vi bor i odense... fordi det har været et
> tidliger spørgsmål også..

Ok, lidt langt fra Århus så

> Hvalpetræningen har hjulpet, fordi han kender de gængse kommandore, sit,
> dæk, nej, værsgo .

Det er fint - en god start, fordi du så i hvert fald har noget at bygge
videre på - han har "lært at lære", hvis man kan sige det sådan.

> At gå pænt har han kunne, som hvalp, men i dag vil han gerne trække afsted
> og selv bestemme hvilken vej han vil.

Tjaeh, det vil mine hunde skam også gerne - har ikke tålmodigheden til at
lære dem at gå pænt, desværre. Men det er jo "blot" et spørgsmål om at
hunden aldrig kommer videre, når snoren er stram.

> [...]
> han med sig selv ikke har det godt, han er en frustreret hund og derfor
> mener hun at det vil være bedst for ham selv at blive aflivet.

Ja, jo.... De færreste hunde har det godt med at blive ladt alene - det
strider jo i bund og grund mod deres natur. At han ikke skulle kunne lære
det.... jeg er ikke ekspert, men mener nu godt, at man burde kunne hjælpe
ham, så han får det bedre med det.

> Meningen var at vi skulle ha foresat til træning men at det pt grundet
> omstændigheder ikke giver de store muligheder lige nu.

Det var ærgerligt, men nu er det jo også derhjemme, hunden skal trænes - det
hjælper bare tit at få nogle andre øjne på hunden.

> Når jeg er hjemme ved rollo, går vi tur.. i håbet om han en dag lære at gå
> ordenligt... vi vedligeholder de ting vi lærte til hvalpetræning og min
> datter bruger også meget tid på at lege med ham.. trille boldt osv.

Fint - du bruger tid sammen med Rollo. Prøv også at lade ham bruge hovedet
så meget som muligt. Søgeøvelser, indlæring af nye ting, små spor (behøver
ikke være noget avanceret - lidt lever eller tun i en sok, du slæber efter
dig, f.eks. ) osv. På den måde bliver han mentalt træt og får nemmere ved at
falde til ro, når du går fra ham. Væn ham også til at "passe sig selv" når
du er hjemme - ved det er svært, men det er et stort skridt på vejen mod at
være alene hjemme. Lad ham ikke følge dig konstant, men lad ham f.eks. blive
alene i et rum, mens du går ind i et andet, så han lærer, at du kommer
tilbage igen.

> Tidliger var Rollo også en ødelægger hund.. men det problem er vi kommet
> over....

Flot - hvordan gjorde du?

> [...]
> få løst det sidste og største problem.. mest fordi jeg ikke føler at jeg
> slår til som hundeejer, eller i hvert fald ikke har magtet opgaven godt

Sådan er det jo ikke - du prøver jo! Vi har alle større eller mindre
problemer med vores hunde. Nogen lever vi med og andre er vi nødt til at
løse - her er du nødt til at løse problemet, både af hensyn til Rollo og
dine naboer.

> Det med bur har vi prøvet.. og det er heller ikke lykkes, et råd jeg fik
> herinde for ca et halvt år siden, da vi havde både ødelægge og Gø
> problemet.... men ganske enkelt hader han det bur.

Hvordan har du introduceret det for ham? Gøer han, når han er i det?

> Har først ferie fra den 1 juli og med problemes størrelse er der meget
> længe til.

Ja, men hvis det var mig, ville jeg have det bedre med at have prøvet en
sidste gang.....

> [...]
> alene med min datter, derfor har vi ikke meget at gøre godt med, og kan
> derfor ikke klare en timeløn på 3-500 kr, da der jo højst sandsynlig skal

Det er mange penge - som muligvis heller ikke hjælper. Du er jo klar over,
hvor problemet ligger....

> [...]
> som i sidste ende måske alligevel ender med en aflivning... Det nok det
> med at vide, at en aflivning vil betyde at man ved "at han har det

Det kan jeg sagtens følge dig i - ville selv have det på samme måde.

Hvordan er Rollo ellers? Vild og balstyrig, rolig, stresset? Hvad gør han,
når du går fra ham og når du kommer hjem igen? Hvad gør du?

-Trine

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 17:14

Rollo er så at sige et energibundt......vil ikke i den grad betegne ham
vild/balstyrig.. men med for meget krudt i Møllen som vi siger på fyn,
selvom han er faldet meget til ro de sidste måneder.Han er også lidt af en
jalousi-hund... forstået på den måde... at han kan slet ikke ha`at vi
snakker med vores kanin uden at han forsøger at mase sig ind i første række
og få opmærksomheden.
Det mærkelige er, at når vi går fra ham.. går han selv ned og ligger sig der
hvor han opholder sig når han er alene hjemme.. han virker rolig og ikke
spor stresset over at skulle være alene. Samtidig får han alt sit legetøj
med sig.. og marvben med leverpostej får han altid når han skal være alene
hjemme.. Han plejer som regel lige at få et par klap når vi går... og så går
vi naturligt ud af døren uden at han reagere over det,.
Når jeg kommer hjem... er han vildt glad.. fare frem og tilbage.. hopper op
og ned... Det prøver jeg mit bedste på at igonere, selvom det er meget svært
fordi han nærmest står på fødderne af en jo... Men venter som hovedregl med
at snakke ordenligt med ham til han er faldet til ro igen... Han har iøvrigt
samme problem når der kommer gæster.. i glæde nærmest vælter han dem ud af
døren igen.

> "Tina Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> wrote in message

..

Fra : Holm

Dato : 12-05-05 17:18

> [...]
lært
> at være alene hjemme.... han ødelægger ikke ting, men gøer dagen lang,

Klip!

Hej Tina

Det kan godt undre mig en smule at der ikke er nogen der har tænkt på at
jeres hund netop er blevet kønsmoden, og måske ligger hele problemet her .
En nabo der påstår at de rikke er mere håb for jeres hund , er sikkert bare
en nabo der gerne vil have ro !!
En hund på et år bør ikke bare opgives.
Det I skal gøre op med jer selv , er hvor meget I gerne vil træne med jeres
hund, hvor meget den betyder for jer , og om I har tålmodighed nok til at
ændre på tingene.?

Måske er der tæver i nærheden som er i løbetid, og det kan meget let udløse
gøen og rastløshed hos jeres hund .
Ja , hunde savner virkelig selskab når de er alene , ikke noget at sige til
det, men de skal arbejdes rigtig meget med for at føle sig godt tilpas, så
jeg ville ihvertfald give ham en meget stor chance.
Jeg er sikker på at I også vil kunne finde et hjem til ham, hvor der både er
tid og tålmodighed nok, og det er ALDRIG en skam at erkende at man ikke lige
magter det, hvis ikke hunden er den man håbede på , eller andet er forandret
siden man anskaffede sig den .

Giv ham en chance, det er jo bare en lille hund der savner sine mennesker
ikke ?

Mange hilsener Holm
Som let kan se jeres dillemma.
http://www.123hjemmeside.dk/dreamcatcher/128601

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 12-05-05 18:47

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeres
> hund, hvor meget den betyder for jer , og om I har tålmodighed nok til at

Hej Holm.

Vores nabo har selv hund.. og har måske en større tålmodighed end en uden
hund.... men kan godt forstå at de er trætte af 7 timers konstant gøen stort
set hver dag.... og vi elsker jo den hund, men føler mig efterhånden
magtesløs over for problemet men har bestemt tålmodighed til at ændre på
problemet... hvis bare der så var nogen bitte små fremskridt, men det er dem
der udebliver, men er villig til at arbejde med problemet alt det vi kan og
også det vi har forsøgt og fik så rådet fra naboen i dag om at han var
blevet for gammel til at kunne lære det og det nok var bedst for ham selv at
få fred fordi han tydeligvis ikke har det godt med sig selv.

Tina

Fra : Leyna

Dato : 12-05-05 23:23

On Thu, 12 May 2005 19:46:30 +0200, "Tina Bjerregaard"
> [...]

>hund.... men kan godt forstå at de er trætte af 7 timers konstant gøen stort

Hvis naboen ellers er hundeven, og kan høre jeres hund hver dag i al
den tid I er hjemmefra, så nå naboen da være hjemmegående...?
Er det ellers en nabo der kan lide hunde og som gerne vil hjælpe med
problemet, så var det vel ikke værre end at naboen tog sig af hunden,
mens I var hjemmefra?

Ja, det var altså bare en tanke der faldt mig ind. Jeg har selv to
hunde og naboerne til begge sider har også hunde, og hvis nogen af dem
kom til mig og spurgte om vi kunne finde en pasningsordning, fordi
deres hund ikke kunne være alene, så ville jeg da selv med glæde tage
mig af hunden... men nu er jeg også fuldstændig pjattet med hunde.
Jeg ville nok anskaffe mig en fast hundesitter, som kunne være ved
hunden mens I er væk hjemmefra.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karina

Dato : 13-05-05 00:00

> [...]

og
> også det vi har forsøgt og fik så rådet fra naboen i dag om at han var

Jeg mener ikke en hund på 1 år er for gammel til at lære at være alene
hjemme.
Som der var en anden som skrev er han jo lige blevet kønsmoden og det kan jo
altså også godt give nogle forstyrrelser i hunden samtidig med, at han også
har nået puberteten ( problem alderen ) og det i sig selv også gør, at de
bare kan blive umulige.

> og det nok var bedst for ham selv at
> få fred fordi han tydeligvis ikke har det godt med sig >selv.

Undskyld mig... Men det er noget pjat. Hvis det var en hund som var evig
stresset, angst og ikke fungerede ordenlig blandt mennesker og man havde
prøvet alt og intet hjalp, ja så var det måske det bedste for hunde. Men at
aflive ham når han ellers ikke fejler noget og er en dejlig og kærlig hund
ellers, er bare en dårlig undskyldning for at lette ens egen samvittighed.
Ja det er hårde ord...Undskyld, men aflivning af raske dyr sætter bare mit
p.. i kog.
Jeg mener, at grunden til at der er så mange problem hunde som bliver
aflivet, er fordi ejeren griber det forkert an. Der er selvfølgelig nogle
rådne æbler imellem, men største delen af de adfærdsproblemer der er, er på
grund af menneskene.
Derfor synes jeg også det er vores pligt, at gøre hvad vi kan før vi giver
op. Alt for mange giver op og lade hunden aflive fordi de synes det er synd
at vidergive hunden. Men hvis man spurgte hunden er jeg sikker på, at den
heller vil et andet sted hen end at dø.

Jeg synes det er fair nok, at tilstå at man ikke magter det. Men da man
valgte hunden i sin tid var det også med et usagt løfte om at man ville
passe på den og sørge for at den fik et godt liv.
Er det så fair, at man efter 1-2 år vælger at aflive den fordi man står i en
situartion man ikke magter?
Er det ikke bedre, at hunden komme hen til nogle mennesker som kan leve med
dens fejl eller i bedste fald rette op på dem?

Der er noget som hedder AB Hundeformidling som også formidler problemhunde.
De er på den blå avis på dette link :
http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=15410

Jeg er ked af dette sure opstød, men jeg synes alle liv er lige meget værd
og alt det snak om aflivning gør mig dårlig.

Venligst Karina

Fra : Pwh

Dato : 12-05-05 20:13

Holm wrote:
> En nabo der påstår at der ikke er mere håb for jeres
> hund , er sikkert bare en nabo der gerne vil have ro !!

Også lige min tanke.

/Jens