"Lænkehunde"?
Fra : JR 2610

Dato : 11-05-05 00:26

I forbindelse med den tragiske sag i Jylland er jeg kommet i tanke om nogle
helt generelle spm ang "lænke"hund...
Hundeloven siger at båndet/lænken skal være minimum 5 meter og at hunden
ikke til stadighed må holdes lænket/bundet...
Men hvad menes der med det?
Hvor længe må en hund holdes afbundet på den måde???
Skal der på nogen måde skiltes med at der en "lænke"hund på området?
Skal hunden have adgang til vand/foder, mens den er lænket?
Og hvilke krav er der til et evt hundehus? Loven foreskriver at der skal
være ly og læ - men hvad betyder det helt præcist?
Må man fx lave en trådlåge i hundehuset, sådan at hunden fx om natten kan
være lukket inde i hundehuset - og så om dagen er lænket udenfor?

Mvh Jan

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-05-05 19:01

Hvorvidt en hund "til stadighed" er bundet, er op til et skøn! Og der
er frie fortolkningsmuligheder her skal jeg hilse og sige.
Kredsdyrlægen i Sdrjyllands amt mener åbenbart at det er OK hvis en
hund fåe en kort luftetur uden for lænkens område én gang i
døgnet.
Jeg har bladet Lovsamling 2004 som er udgivet af Dyrenes Beskyttelse,
og der står intet om størrelse af hundegårde. Hunden skal have
adgang til ly, og kunne stå oprejst i hundehuset. Dyr der ikke er
unden opsyn skal have adgang til vand, men dét er der mange, ikke
mindst hesteejere der ofte glemmer.

Hilsen Kim

Fra : JR 2610

Dato : 11-05-05 21:37

Tak for svaret Kim.
Spekulerer på om du kan svare på det sidste af mine spm?

>Må man fx lave en trådlåge i hundehuset, sådan at hunden fx om natten kan
>være lukket inde i hundehuset - og så om dagen er lænket udenfor?

I dette tilfælde er der ikke tale om løbegård, men at hunden er lænket til
sit hundehus, der om natten fungerer som dens aflukke.

Mvh Jan

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-05-05 18:42

Jeg må passe på dit sidste spørgsmål. Men hvis hunden skal stå i
lænke om dagen, og være buret inde i hundehuset om natten, hvad vil
du så i det hele taget med en hund? En infrarød tyverialarm er bedre
og billigere hvis det er det du er ude efter.

Hilsen Kim

Fra : JR 2610

Dato : 13-05-05 00:50

Bare rolig Kim.
Sådan kunne jeg aldrig finde på at behandle en hund.
Desværre ser det ud til at der er andre, som kan

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-05-05 19:13

JR 2610 bingobongo wrote:
> Bare rolig Kim.
> Sådan kunne jeg aldrig finde på at behandle en hund.
> Desværre ser det ud til at der er andre, som kan

Ja, den slags forekommer helt sikkert. Hvis du har en aktuel sag i
tankerne, så prøv at kontakte Alle Dyrs Ret. De kan sommetider
hjælpe dyr også selv om der ikke er lovhjemmel til at gøre det!
Der er nogle vage formuleringer i dyreværnsloven som reelt ikke kan
bruges af politiet til at tiltale nogen for noget, men A.D.R. kan tit
en hel del mere end politiet.

Hilsen Kim