størrelse
Fra : jopa

Dato : 09-05-05 16:07

vet uenig med konen om hvornår en hund er udvokset i højden

Jeg mener hunden vokser i højden indtil ca 7-9 mdr
hun mener 6 mdr så bliver den ikke højere men kun bredere
Vi snakker schæfer men mon ikke det skulle være det samme for alle racer

--

Mvh.John

Fra : Søren LH

Dato : 09-05-05 17:27

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun mener 6 mdr så bliver den ikke højere men kun bredere
> Vi snakker schæfer men mon ikke det skulle være det samme for alle racer

Hej,

Min schæfer var 8½ måned om at nå sin endelige højde. Hun voksede yderligere
en cm, men faldt derefter tilbage til sin endelige højde.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 09-05-05 18:58

> [...]
>
> Min schæfer var 8½ måned om at nå sin endelige højde. Hun voksede
> yderligere en cm, men faldt derefter tilbage til sin endelige højde.

Min Tyson (Lab/Schæfer) på 3 år var nåede sine 67cm efter ca 10 mdr
og Angel (Lab/Rottweiler) på 1 år målte efter ca 9 mdr 61cm og hun er
ikke vokset i højden siden.
Jeg vil mene at en hund af store racer der når sin endelige højde efter
et 1/2 år risikerer at få seriøse problemer med heldbredet.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-05-05 21:08

Der er stor forskel på hunderacer, nogen er færdigudviklet med 8 mdr,
andre først med 14 mdr...

Dog har en tysk opdrætter engang fortalt mig at man ved at trække en
finger ned over leddene på hundens forben (direkte foran på benet )
kan mærke hvornår den er færdigudviklet. Det er den når du ikke kan
mærke leddet med fingeren. Så længe leddet kan føles som en
forhøjning af knoglen vil hunden vokse. hvor meget kan ikke siges ud
fra forhøjningens størrelse.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 09-05-05 22:18

Kim Christensen skriblede bla:
> Så længe leddet kan føles som en
> forhøjning af knoglen vil hunden vokse. hvor meget kan ikke siges ud
> fra forhøjningens størrelse.

Hmm så vokser min et stykke endnu.
Han har en kæmpebule ved leddet
--

Mvh.John

Fra : Fassen

Dato : 11-05-05 22:26

"jopa" <john@zora.invalid> wrote in message
> [...]
> hun mener 6 mdr så bliver den ikke højere men kun bredere
> Vi snakker schæfer men mon ikke det skulle være det samme for alle racer

Hei,

En hund har samme vekstmønster som et menneske og andre pattedyr. De vokser
i høyden til de kommer i puberteten. Hos en tispe (tæve) vil høydeveksten
stoppe omtrent samtidig med første løpetid. Det er ikke like enkelt å finne
ut når en hann kommer i puberteten, men man kan regne sånn omtrent rundt
7-10 mnd. Min Boerboel (fra Anasha i Danmark) stoppet å vokse i høyden da
han var 8 mnd, men han fortsatte å utvikle seg i bredden til nå, når han er
3 år gammel. Men en miniatyrhund vil ofte være ferdig i høyden tidligere enn
de større rasene.

Mvh Roxanne

Fra : x Vuf x

Dato : 21-05-05 09:12

On Wed, 11 May 2005 23:26:04 +0200, "Fassen" wrote:

>En hund har samme vekstmønster som et menneske og
>andre pattedyr. De vokser i høyden til de kommer i
>puberteten. Hos en tispe (tæve) vil høydeveksten
>stoppe omtrent samtidig med første løpetid.

Det ville ikke være godt, om det var sandt. En hel
linie (familiegren) af mine Papilloner, kom i 1.
løbetid med 6 mdr.! Så skulle de være udvoksede?
Næ, de voksede pænt videre, til de var omkring 12
mdr. Hannerne vokser, til de er 14-15 mdr.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Nye Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
Nu kun 2 drenge tilbage!

Fra : jopa

Dato : 21-05-05 10:50

x Vuf x skriblede bla:
> Næ, de voksede pænt videre, til de var omkring 12
> mdr. Hannerne vokser, til de er 14-15 mdr.

Jo men det er vel fyldigere de bliver og ikke højere ?

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk