hvad mener i om det
Fra : tina hedeman

Dato : 03-05-05 11:46

Hej med jer

Ja jeg ser jo vores kronprinsesse hhar fået en border collie, det er sikkert
godt nok, men jeg håber ikke alle nu vil have sådan en hund fordi hun har
fået en.
Mange køber jo hund efter udseende og ikke hvad de står for.
Jeg ved godt de har folk til at lufte hund osv. men har mary selv tid til
at dressere den og gør de ting der nu skal gøres når man får et dyr.
Borderen kræver meget det ved hun vel og hun skal jo også snart være mor.
Jeg kan ikke forstille mg mary på en dressur bane eller en agiility bane med
hunden.
Håber det ikke bliver en mode hund.
De var jo også bange for dalmintineren skulle blive et modedyr, da Alexandra
fik sådan en.
Hilsen Tina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-05-05 12:23

"tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk> writes:

> Jeg kan ikke forstille mg mary på en dressur bane eller en agiility bane med
> hunden.

Det kan jeg nu sagtens. Når hun rider meget og er meget interesseret i
ridesport, hvorfor så ikke en border collie? Efter hvad jeg har læst,
så er hun da lige agility-typen.

Men du har ret, vi må håbe at der ikke pludselig er en masse mennesker
der uovervejet køber en border, bare fordi hun har en.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-05-05 14:14

tina hedeman wrote:

> Ja jeg ser jo vores kronprinsesse hhar fået en border collie, det er
> sikkert godt nok, men jeg håber ikke alle nu vil have sådan en hund
> fordi hun har fået en.

Hvis folks valg af hund afhænger af kongefamiliens, vil jeg nok mene
at folk har en skrue løs.

> Mange køber jo hund efter udseende og ikke hvad de står for.

Forestil dig en hund der ligner en bavian. Hvis den hund var den
klogeste og gladeste hund i verden (tilføj selv hvad du mener hunde
bør stå for), ville du så købe den?

http://www.blaavandminizoo.dk/zoojpg/bavian.jpg

Kan du se min pointe?

> Jeg kan ikke forstille mg mary på en dressur bane eller en agiility
> bane med hunden.

Og hvis hun ikke kommer det, hvad så?

> De var jo også bange for dalmintineren skulle blive et modedyr, da
> Alexandra fik sådan en.

Og blev den det?

Fra : tina hedeman

Dato : 03-05-05 15:04

Hej igen

Nej dalmintineren blev ikke et mode dyr men det var det hunde kennelerne
frygtede at de evt. ikke kunne følge med avlsmæssigt og nogle useriøse
ejere lavede hvalpe for pengenes skyld.
Det er det jeg mente.
Se nu bare de skøre amerikanere der skal have små hunde de bære på armen
fordi en starter skal alle andre have og hunde er et levend væsen, man
sætter den ikke i skabet når moden skifter vel? Som de gør med sko og tøj.
Jeg er bare bange for de unge der ser op til deres idoler har disse hunde at
det påvirker dem "forkert" så det går ud over levende væsner.
Hvis ikke mary går til dressur osv. det er måske ikke nødvendig, men alle
hunde har forskellige behov for aktiviter kan se det på mine egne.
HVIS nu famlilien danmark køber en border fordi mary har en og den hund
kræver mere end de lige regner med, så den løber langs væggene osv.
Er et så ikke forkert at vælge en hund fordi en kendt har sådan en?
hilsen tina

Fra : Soliema

Dato : 03-05-05 15:31

> [...]
> kræver mere end de lige regner med, så den løber langs væggene osv.
> Er et så ikke forkert at vælge en hund fordi en kendt har sådan en?

Hmm nu ved jeg ikke lige, hvor mange i lille Danmark, som ser op til
kongehuset, jeg gør ikke, og jeg tror heller ikke at de er såååå modeagtige,
at "unge" mennekser vil efterabe dem...

jeg tror at vi har et sundt forholdt til kongehuset her i Dk, så jeg tror
ikke at du skal bekymre dig over det, og bruge tiden på din hund istedet for

/Anne Mette

Fra : Helle Jensen

Dato : 03-05-05 16:41

Har du et link til disse oplysninger.

Har selv border collie, og synes det kunne være sjovt at vide, hvor den er
fra.

Helle

Fra : tina hedeman

Dato : 03-05-05 17:20

Hej

Nej jeg ved ikke hvor den er fra, men det er en gave fra dansk kennelklub
stod der i billed bladet.
Det er heller ikke for at skabe røre men man ser bare mange dyr der ender i
de "forkerte " hænder ikke sandt.
hilsen tina

Fra : Søren LH

Dato : 07-05-05 08:35

> [...]
> stod der i billed bladet.
> Det er heller ikke for at skabe røre men man ser bare mange dyr der ender

Er det en gave hun har ønsket sig inderligt, eller har DKK brudt alle gode
hunderåd om at man ikke skal give hunde som gave uden at det er aftalt og at
hunden er et stort ønske?

Alexandras dalmatiner måtte jo aflives.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-05-05 11:25

Søren LH skriblede bla:

> Alexandras dalmatiner måtte jo aflives.

og dronningens grøndlandske hund måtte også aflives, da den bed en garder

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Peter

Dato : 04-05-05 00:06

> [...]
> med hunden.
> Håber det ikke bliver en mode hund.
> De var jo også bange for dalmintineren skulle blive et modedyr, da

Den burde kunne hjælpe hende med at holde kondien. Hvis min Border ikke får
sin skov tur på mindst 3-4 km hver dag, er den umulig at være i stue med.
Eller måske har vi bare fået en DAMP hund.

Peter

Fra : Pwh

Dato : 04-05-05 09:36

Peter wrote:
> Den burde kunne hjælpe hende med at holde kondien. Hvis min Border
> ikke får sin skov tur på mindst 3-4 km hver dag, er den umulig at
> være i stue med. Eller måske har vi bare fået en DAMP hund.

En luftetur på 3-4 km er da heller ikke nok til sådan en hund,
jeg tror jeg som gennemsnit går mindst 10km dagligt med mine Labblandinger.
Dertil skal så lægges leg og svømning undervejs, så hvis du spiser din
Border af med 3 km luftetur vil jeg også mene det klart er i underkanten.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 17:49

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dertil skal så lægges leg og svømning undervejs, så hvis du spiser din
> Border af med 3 km luftetur vil jeg også mene det klart er i underkanten.

Hej ... det kommer sørme an på hvad man laver på de 3-4 kilometer!
Jeg kan snildt gå 15 km herfra og tilbage igen med min lab uden hun er
træt - men hvis jeg går 1,5 km spor med hende, så er hun udkørt i en hel
dag.
Vi havde hende oppe at besøge min fars i en hel weekend (fredag eftermiddag
til mandag morgen) og de sover begge endnu. De har ikke været uden for
grunden, men bare suset rundt i haven (som dog er på størrelse med en stor
parcel have), men da der er grænse op til skov og mark har de gået med næsen
i jorden hele tiden og leget hinanden ned under gulvbrædderne.
Hilsen Pernille

Fra : Pwh

Dato : 04-05-05 18:39

> [...]
> Jeg kan snildt gå 15 km herfra og tilbage igen med min lab uden hun er
> træt - men hvis jeg går 1,5 km spor med hende, så er hun udkørt i en

Det har du helt ret i, en alm travetur trætter jo kun hunden rent fysisk.
Jeg bestræber mig derfor også på at indlægge diverse aktiviter på vores ture,
og hjemme i haven får de dagligt en del af deres foder spredt ud på plænen.
Om Peter laver diverse aktiviteter med sin Border vender han sikkert frygteligt
tilbage og fortæller os om

/Jens

Fra : Peter

Dato : 04-05-05 21:16

> Om Peter laver diverse aktiviteter med sin Border vender han sikkert
> frygteligt
> tilbage og fortæller os om
>
> /Jens

Det bliver ikke altid til så meget mere end gå turen, d.v.s hvis vejret er
godt, bruger jeg yderligere en times tid dagligt med et par freesbee's (ikke
for meget vind) eller en tennisbold + at noget af aftensmaden serveres på
græsplænen.

Peter

Fra : Pwh

Dato : 05-05-05 05:55

> [...]
> vejret er godt, bruger jeg yderligere en times tid dagligt med et par
> freesbee's (ikke for meget vind) eller en tennisbold + at noget af

Ok, men så tror jeg ikke at det er en DAMP hund du har,
det lyder mere som at den er lidt understimuleret.
Har du overvejet at få en makker til den, det har jeg haft stor
fornøjelse af at få til Tyson, han er nemlig også ret krævende
mht aktivieter og man har altså ikke altid den tid/energi der
skal til når man også har et arbejde der skal passes

/Jens

Fra : Simon

Dato : 05-05-05 08:26

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> godt, bruger jeg yderligere en times tid dagligt med et par freesbee's
> (ikke for meget vind) eller en tennisbold + at noget af aftensmaden

Hmmmm.... er ret overbevist om, at det er her problemet ligger... du ved
godt, hvad der sker med en border - eller hvilken som helst anden hund, der
kører lidt højt - når den kun aktiveres fysisk, ikke? En stresset hund med
god kondi er en plage, rent ud sagt!

Har selv border, som stort set aldrig kommer ud at gå.... det passer
selvfølgelig ikke, men det der med at gå flere kilometer lange ture, er helt
afskaffet. Hun løber på marken bag huset, får en tur til den nærmeste sø et
par gange i ugen, hvor hun svømmer og svømmer og svømmer og.... derudover en
skovtur på 1 - 2 kilometer ved lejlighed, hvor hun løber løs med snuden i
jorden konstant.... sådan en lille tur kan nemt tage en times tid.
Derudover træner jeg lydighed med hende derhjemme næsten dagligt, går spor
engang i mellem, har hende med på træningspladsen, når jeg har hold. Hun går
til træning (agility og lydighed) to gange om ugen.

Og hun sover tungt hver aften - helst på maven af kæresten

-Trine

Fra : Pwh

Dato : 05-05-05 16:03

> Har selv border, som stort set aldrig kommer ud at gå.... det passer
> selvfølgelig ikke, men det der med at gå flere kilometer lange ture,
> er helt afskaffet.
> -Trine

Det kommer ikke til at ske her i huset, jeg elsker nemlig selv at spaserer
Det var faktisk en af grundene til at jeg fik hund i sin tid,
at jeg fik mig en og følges med på mine ture.
Begge mine vuffere elsker da også at komme ud og snuse, møde andre hunde
og mennesker, og i det hele taget at opleve noget andet end baghaven.
Og da det ikke ligger til mig at træne det ene eller andet, må indholdet i deres
tilværelse altså primært blive dækket af nogle gode og spændende ture.

/Jens

Fra : Simon

Dato : 05-05-05 22:19

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> Det kommer ikke til at ske her i huset, jeg elsker nemlig selv at spaserer

Så er det jo noget helt andet.... problemet opstår, når folk fortsat
"konditionstræner" hunden til noget, de ikke i længden har lyst til at holde
ved lige. Så får man en hund, der til sidst kravler på væggene. Det behøver
bordere nemlig absolut ikke gøre - rundt omkring til diverse prøver og på
træningspladser møder jeg en del bordere, fælles for dem er, at de ligger og
slapper af indtil de skal i gang med at lave noget. Ofte på skødet at
ejeren, eller liggende på siden med lukkede øjne, selv om der sker en del
omkring dem....

> [...]
> Begge mine vuffere elsker da også at komme ud og snuse, møde andre hunde
> og mennesker, og i det hele taget at opleve noget andet end baghaven.

Ja, selvfølgelig nyder de da det - når du nu også nyder at følges med dem!

> Og da det ikke ligger til mig at træne det ene eller andet, må indholdet i
> deres
> tilværelse altså primært blive dækket af nogle gode og spændende ture.

Det er vel også en lige så god, om ikke bedre beskæftigelse? Byhunde har det
godt! Masser af ture, hvor der hele tiden er nye input.... her ude på landet
er der kun den samme vej at gå frem og tilbage af, hvor man ikke møder andet
end bussen, fordi den skal køre her Derfor er jeg nødt til at smide
hundene i bilen og køre efter de gode oplevelser. Ved så også, at det ikke
sker hver dag - i hvert fald ikke om vinteren, når det er mørkt når man står
op og mørkt når man kommer hjem... derfor vænner jeg ikke hundene til lange
ture.

-Trine

Fra : Pwh

Dato : 05-05-05 23:17

> [...]
> "konditionstræner" hunden til noget, de ikke i længden har lyst til
> at holde ved lige. Så får man en hund, der til sidst kravler på

Det kan jeg godt følge dig i, man skal nok have en plan for hvor meget
man realistisk vil motionerer/træne sin hund gennem hele dens liv.

> Ja, selvfølgelig nyder de da det - når du nu også nyder at følges med
> dem!

Jup, og det er det jeg primært har 'trænet' dem til.
De er utroligt gode til at gå pænt uden snor her i Rødovre så vi alle sammen
får os en fornøjelig tur ud af det. Det ville ikke værer nogen fornøjelse at trave
10km med 2 hunde i snor der trækker hver sin vej

> Det er vel også en lige så god, om ikke bedre beskæftigelse? Byhunde
> har det godt! Masser af ture, hvor der hele tiden er nye input....

Lige precis, der er masser af spændende steder at udforske her i byen,
og jo mere lydige mine hunde er, des flere steder får de lov til at udforske.
Man kan vel kalde det frihed under ansvar, og min erfaring er at hunde faktisk
godt kan finde ud af den sammenhæng.
Jeg møder feks mange hunde der sjældent bliver sluppet løs, og når de så endeligt
bliver det så fiser de rundt som besatte. Det gør mine ikke, og sikkert fordi at de er
vant til at der ikke bliver lagt unødvendige grænser for dem.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 12:04

"Pwh"
> [...]
> fordi at de er
> vant til at der ikke bliver lagt unødvendige grænser for dem.

Kunne ikke have skrevet det bedre selv.....

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Pwh

Dato : 08-05-05 19:13

Niels Stoltze wrote:
> "Pwh"
>
> Kunne ikke have skrevet det bedre selv.....

Nu ingen falsk beskendenhed
Jeg opdagede i går aftes at mine hunde syntes at de skulle have endnu mere frihed,
min 'lille' Angel kom rendene ind fra haven med en dametræsko jeg ikke kendte til.
Da jeg fik chekket hegnet hele vejen rund om huset fandt jeg da også en sted ned
bag kompostpladsen hvor hegnet var blevet mast ned, så den lille tyvetøs har været
inde i naboens have og hugget en sko

/Jens

Fra : Peter

Dato : 08-05-05 23:06

> [...]
> sted ned
> bag kompostpladsen hvor hegnet var blevet mast ned, så den lille tyvetøs

Og jeg som troede, at dine hunde var så velopdragne, at de aldrig løb nogen
steder.

Min gamle hund gik aldrig uden for haven, og var aldrig i snor når vi gik i
skoven, undtaget når vi spejdede skovridderen i det fjerne. Ved overgangen
mellem græsplænen og indkørslen, var trukket et stykke tøjsnor på jorden.
Det var grænsen. Hun kunne ligge med det halve af kroppen ud over snoren,
men gik aldrig over den.
Når vi var på camping, trak jeg blot en tøjsnor ud i en bue foran forteltet,
og fastgjorde den med et par pløkker, og hun blev altid indenfor, uanset
hvad der ellers skete på pladsen.

Micky, min border, er en 2½ år gammel skilsmisse hund, og er nu på 8 måned i
sit tredje hjem (og sidste). Han faldt hurtigt til, bortset fra at han var
meget urolig, både fysisk og psykisk, men det går meget bedre nu, selv om
han stadig er et livstykke (der skal sgu ske noget).

Peter B.

Ps.: Haven er nu hegnet ind med et 1,15m højt hegn. (60 cm kunne ikke gøre
det), så nu har han en 200 m2 stor løbegård, med masser af legetøj. Han ved
ikke, at han nemt kan hoppe over hegnet, og vi har ikke fortalt ham det, så
han bliver troligt hjemme.

Fra : Pwh

Dato : 09-05-05 19:08

> Og jeg som troede, at dine hunde var så velopdragne, at de aldrig løb
> nogen steder.

Der er ikke andet for end at jeg må finde kæppen frem igen
Nej, det skal til mine vufferes forsvar siges at jeg ikke direkte har
lært dem at de skal blive på min grund, jeg har bare hegnet den ind.
Det har da også fungeret fint med Tyson, men Angel er altså lidt mere kreativ

> [...]
> forteltet, og fastgjorde den med et par pløkker, og hun blev altid
> indenfor, uanset hvad der ellers skete på pladsen.

Imponerende, jeg har straks læst dit indlæg op for mine ulydige køtere

> [...]
> fra at han var meget urolig, både fysisk og psykisk, men det går
> meget bedre nu, selv om han stadig er et livstykke (der skal sgu ske

Held og lykke med ham, sådan en Border er en dejlig hund
Jeg tror bare tit det er de forkerte mennesker der får dem fordi
de forelsker sig i deres udseende og det de ser på TV en Border kan,
de tænker ikke på hvor mange timers arbejde det kræver at få dem så lydige.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 07:15

"Peter"
> [...]
> det), så nu har han en 200 m2 stor løbegård, med masser af legetøj. Han
> ved ikke, at han nemt kan hoppe over hegnet, og vi har ikke fortalt ham

Dejligt at høre, at der er nogle som gerne vil bruge noget plads til
hundegården.... Bliver squ trist, når jeg ser dem som har købt dyrt hegn et
eller andet sted, og så får hunden 2x4 at være på....

Når jeg forhåbentlig flytter derhen hvor jeg gerne vil bo, så får min hund
en hundegård på omkring 800-1000 m2. Et godt stykke, som både har sol og
masser af skygge... Har udset mig hvilken del af grunden det skal være..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-05-05 16:28

On Tue, 3 May 2005 12:45:59 +0200, "tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk>
wrote:

> [...]
>Håber det ikke bliver en mode hund.
>De var jo også bange for dalmintineren skulle blive et modedyr, da Alexandra

puha man er jo også helt bange for hvis prins henrik breder en mode
med gravhundene hoho så skal alle bare have gravhunde fordi pins svans
har sådan en , og alle begynder at ryge fordi margrete er dum nok til
det

Fra : Pwh

Dato : 08-05-05 19:01

Punish the deed, not the breed. wrote:
> og alle begynder at ryge fordi margrete er dum nok til
> det

Så skal det vel værer Prince eller Kings man ryger

/Jens