godt foder
Fra : michael christensen

Dato : 25-04-05 18:31

Hejsa!

Jeg skal i næste uge hente min korthårede hønsehund og har købt dyrt
hvalpefoder (Acana). Jeg tager ingen chancer i opvækstperioden og går ikke
på kompromis med kvaliteten. Jeg er dog lidt betænkelig ved de dyre
produkter og ville høre omder er nogen der har erfaringer med dyrt kontra
mindre dyrt foder. Eventuelt nogen der kan henvende til
undersøgelser/analyser af foderets indhold set i forhold til hinanden.
Det er nu ikke fordig jeg er nærig...hehe, meeeeen man har jo hørt før at
man har betalt for mærke frem for kvaliteten. Så ren nysgerrighed - nogen
erfaringer?

Fra : Lady

Dato : 25-04-05 18:52

"michael christensen" <micchr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Jeg skal i næste uge hente min korthårede hønsehund og har købt dyrt
> hvalpefoder (Acana).

Jeg fodrer selv mine katte og min hund med Acana, og jeg er meget tilfreds.
Jeg talte med min dyrehandel om det, og hun sagde, at hun klart anbefaler
Acana fremfor Hills eller Eukanuba, som ellers er endnu dyrere. "Det er slet
ikke så godt" var hendes ord. "Vi sælger det kun, fordi der skal være noget
til alle, og nogen vil kun have Hills".

Acana er ikke det dyreste men absolut heller ikke det billigste, men jeg
synes, at det er pengene værd fremfor de billige mærker. Afføringsmængden er
klart mindre, og dermed har dyrene heller ikke brug for så meget foder, da
de optager det meget bedre.

Personligt vil jeg råde dig til at købe det dyrere foder og gerne Acana. Jeg
tror det kan betale sig i den sidste ende.

Mvh. T. Jakobsen

Klip

Fra : MGA

Dato : 26-04-05 06:22

> [...]
> man har betalt for mærke frem for kvaliteten. Så ren nysgerrighed - nogen

Jeg har kørt med Royal Canin hele Kalis liv - hun er 13 måneder nu - og hun
er en Yorkshire Terrier - de er både sarte og kræsne.
Eukanuba vil hun ikke røre med en ildtang, Hills siger vores dyrlæge er
mindre godt, så vi prøvede opdrætterens råd med Royal Canin - og to gange om
ugen får hun en klat A38 oveni. Derudover får hun en tørret fisk et par
gange om ugen.
Hun spiser det med velbehag og har gjort hver dag siden vi startede. Hendes
pels er blank og smuk og hendes energi er fin, så hvis ovenstående siger dig
noget, kan du jo prøve med det.
Nu går vi over til Royal Canin Yorkshire fordi hun er blevet voksen, så må
vi se om glæden holder stik.

Mette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-04-05 19:27

On Mon, 25 Apr 2005 19:31:00 +0200, "michael christensen"
<micchr@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>man har betalt for mærke frem for kvaliteten. Så ren nysgerrighed - nogen

der findes både godt og skidt dyrt fodder

der findes kun skidt billigt fodder

du skal finde det gode dyre fodder, og det gør du ved at læse
ingredienslisten på pakken, undgå alt hvad der hedder biprodukter, gå
efter frysetøret eller tøret kød som 1ste ingrediens på listen, hvis
du følger det så finder du noget godt kvalitetsfodder, man betaler for
meget i forhold til hvad man får, men man får stadig det bedste man
kan købe for pengene, og hvis man mener at ens hund er det værd hvad
betyder penge så

lyt ikke til andre og deres erfaringer for du vil også kunne møde
mennesker som siger at deres børn er sunde og glade fordi de lever at
røde sodavand og pølser, spørgsmålet er bare hvor længe det samme
gælder med billigt tørfodder.

et par gode mærker er Nutro, ProPlan, nogle siger olivers men det
kender jeg ikke, jeg har hele tiden brugt Nutro som efter min mening
er det sundeste man kan finde til sin hund, men lyt ikke til folk der
er nærige de lyver over for sig selv angående kvalitet og så burde man
måske ikke have haft hunden aligevel

Fra : jopa

Dato : 26-04-05 19:39

Punish the deed, not the breed. skriblede bla:
> men lyt ikke til folk der
> er nærige de lyver over for sig selv angående kvalitet og så burde man
> måske ikke have haft hunden aligevel

Hørt
De samme mennesker er "måske" dem der propper sig med Prince Pizza og cola,
og så skal der jo spares andre steder

--

Mvh.John

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 27-04-05 03:14

"Punish the deed, not the breed." <skriv@ikke_til_denne_mail.com> skrev i en
meddelelse news:qg1t61hhmvubq6sg4vupatp4br2j1e5rtc@4ax.com...

> [...]
> er det sundeste man kan finde til sin hund, men lyt ikke til folk der
> er nærige de lyver over for sig selv angående kvalitet og så burde man

En af de ting som jeg synes du bør lægge mærke til er indholdet af
antioxydanter (konserveringsmidler). Det er ikke forbudt at komme i
dyrefoder men som du vil se så er det sjældent (jeg har i virkeligheden
aldrig set det) angivet hvormeget der er i fodret. Der plejer bare at stå
noget i retning af at det er tilsat i henhold til EU tilladelse. Jeg ved
ikke om der er lavet nogle undersøgelser af hvad antioxydanter har af
langtidsvirkninger, men jeg ved at der er stærkt begrænset hvad der må
tilsættes til menneske føde.
Det er også værd at lægge mærke til at fabrikanterne opgiver indholdet af
proteiner på forskellige måder, nogle i "våd" tilstand og nogle som det er i
slutproduktet.
Jeg veksler mellem skyttens special læs mere her:
http://www.skyttens.com/special.htm hvor jeg specielt kan fremhæve indholdet
af olier der giver en flot pels samt det praktiske i levering til døren og
Magnusson KRAV (Svensk økologisk mærke) se mere her:
http://www.cultus.dk/krav.htm hvor jeg vil fremhæve at det er et bagt foder
som der skal tygges lidt mere på. Magnusson kan købes flere steder i landet,
prøv evt. at søge lidt på google.
Jeg bruger ca. 440 gram dagligt til en Boxer på 36 kg. Jeg kan også nævne at
den reagerede allergisk på en del andre fodermærker jeg prøvede men
allergien er markant reduceret med førnævnte mærker.
Hvis jeg en dag får bedre opbevaringsmuligheder vil jeg prøve BARF fodring
som du også kan finde meget mere om hvis du søger lidt på google.

Mvh Sophus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-04-05 17:01

> [...]
>ikke om der er lavet nogle undersøgelser af hvad antioxydanter har af
>langtidsvirkninger, men jeg ved at der er stærkt begrænset hvad der må

der er ingen i Nutro ! det er konserveret naturligt med c-vitamin
"mener jeg" men de skriver at der ingen antioxidanter er i

>Det er også værd at lægge mærke til at fabrikanterne opgiver indholdet af
>proteiner på forskellige måder, nogle i "våd" tilstand og nogle som det er i
>slutproduktet.

ja netop pga det skal man vælge et hvor kødet=proteinet står som
første ingrediens, og aller vigtigst er tøret eller frysetøret _inden_
det er proppet i varen

> [...]
>af olier der giver en flot pels samt det praktiske i levering til døren og
>Magnusson KRAV (Svensk økologisk mærke) se mere her:

fodret ser meget fint ud men der er jo kun 19%protein og kun 15% fedt
det syntes jeg ikke at er meget ! i nutro for at tage et andet
eksempel eller royal canin 4800kalorier som jeg bruger for tiden er
der omkring 30% protein og 20%fedt, for man skal igen tænke over at
man jo kan dele maden op i % og i nogle foddertyper er der mere fiber
eller vand i varen end i andre og vand er næsten gratis i vandhanen
så %erne er ret vigtige især når det er gode proteiner som i dette
fodder og dyrt fedt som der jo også er i.

> [...]
>Hvis jeg en dag får bedre opbevaringsmuligheder vil jeg prøve BARF fodring
>som du også kan finde meget mere om hvis du søger lidt på google.

mit råd er at holde sig langt væk fra barf, det er lidt at gamble med
sin hunds helbred, jeg har prøvet det og gidder absolut ikke diskutere
det med nogen herinde igen, men jeg holder mig væk fra alt hvad der
hedder råt kød, ligemget hvad det så end er blandet sammen med.

Fra : fam. Ager

Dato : 27-04-05 17:28

"Sophus Vørsing" <sophus.vorsing@FJERNMIGtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> som du også kan finde meget mere om hvis du søger lidt på google.
>
> Mvh Sophus

hej!

jeg barfer min 1 årige boxer, og det er et hit!.
ingen prutter og dårlig mave, dyrlægen har han kun hilst på ved sin
vaccination.
min sidste boxer kunne heller ikke tåle færdigfoder, det var maven den var
gal med. men da var jeg ikke klar over denne foderform. jeg bruger dog også
tørret grønt.
så det kan jeg godt anbefale dig sætte dig ind i.

mvh. marie