hundeopdragelse tips søges
Fra : Anette

Dato : 23-04-05 15:02

Hej gruppe

Nu hvor I er så godt i gang med rigtig gode råd, kan I måske hjælpe mig med
et lille, men irriterende problem.
Min mand og jeg kan ikke få lov til at give hinanden et kram, uden Philana,
skal "blande sig", gør højt af os, hopper op og snapper i ærmer ( eller hvad
hun nu lige kan få fat i)
Jeg er godt klar over at hun tror vi slås når vi krammer, men hvordan får vi
hende til at fatte at det gør vi ikke - tværtimod
Vi har prøvet, nej, gå ned, sit og alle de andre kommandoer - men nej hun
fatter ikke hvad vi gør og vi skal bare skældes ud.

Gode råd modtages med kram

/ Anette
www.faarborg.dk/philana

Fra : Ove Kristensen

Dato : 24-04-05 21:50

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
vi
> hende til at fatte at det gør vi ikke - tværtimod

Hej Anette & Søren !

Jeg er faktisk siker på, at Philana IKKE tror at i slås, men at den er
jaloux på jer, den vil godt ha' at i liiige fortæller den hvor meget i
holder af den, så hvad bilder i jer ind at stå og kramme uden Philana er med
)

Med venlig hilsen til jer alle 3
fra
Ove i Ringsted.

Fra : Anette

Dato : 25-04-05 22:29

Ove Kristensen wrote:
> [...]
> jaloux på jer, den vil godt ha' at i liiige fortæller den hvor meget i
> holder af den, så hvad bilder i jer ind at stå og kramme uden Philana

Hejsa Ove
Nu siger alle de kloge hundesites jo at hunde netop ikke er /kan blive
jaloux - selvom det absolut har været tanken flere gange
Hun synes heller ikke det er ret sjovt hvis det er vores døtre der får et
kram, men reaktionen er selvfølgelig størst og voldsomst når det er os to
voksne som hun bor med til hverdag, der krammer.
Jeg vil bare gerne kunne fortælle hende at det er okay at vi krammer , at
det ikke er noget farligt og at hun ikke behøver lege vagthund fordi nogen
krammer.
Hun er en hyrdehund, hun passer grundigt på os alle her i huset, sørger for
at vide hvor alle er hele tiden ( og især om der er nogen der spiser Det
ligger i hendes natur at vogte sin flok (=os), men jeg synes det er svært at
få hende til at forstå at kram ikke er noget hun behøver at forsøge stoppe
med galpen og bid

/ Anette

Fra : Simon

Dato : 26-04-05 14:04

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
> Jeg er godt klar over at hun tror vi slås når vi krammer, men hvordan får
> vi hende til at fatte at det gør vi ikke - tværtimod

He he... det lyder som hjemme hos os Kimmi - border collie - hader også,
når vi krammer.... Robin - parson russell terrier - hader, når vi kilder,
slås for sjov eller laver pruttelyde på maven Han har lært at
almindelige kys og kram sektioner er ok. Kimmi er stadig ved at lære dette.
Vi træner det ved at være mindre intense i en periode - træls, men det
hjælper i længden... Start med små kram, stop før Philana reagerer - ros og
evt. en godbid. Herefter kan krammesektionen langsomt udvides, indtil hun
kan acceptere en "fuld" krammer. Hvis hun gør, hopper e.l. er det vigtigt,
at I ikke reagerer - stå stille, men hold stadig om hinanden og slip ikke,
før hun stopper. Ros og godbid.

-Trine

Fra : Anette

Dato : 26-04-05 22:29

Trine wrote:
> Hvis hun gør, hopper e.l. er det vigtigt, at I ikke reagerer
> - stå stille, men hold stadig om hinanden og slip ikke, før hun
> stopper. Ros og godbid.
Hej Trine

Det lyder som om det kunne virke - det må prøves i hvertfald - tak for
hjælpen.
Kilde, slås for sjov eller bare ligge sammen/ oven i hinanden på gulvet
eller i sofaen, får Philana til at gå helt bananas. Hun forsøger at få os
fra hinanden, bider snart i den ene snart i den anden, møver sig imellem os,
halser forpustet og ligner mest af alt en overanstrengt teenagemor i
ansigtet

Men hun må jo vænne sig til det krammeri.

Igen tak for hjælpen

/ Anette