Fritløbende hund
Fra : MGA

Dato : 09-04-05 09:17

Vi har en gravhund i kvarteret som løber rundt uden opsyn. Den har
navneskilt på - Futte. Jeg ved hvem den tilhører og har været hos ejerne 2
gange for at bede dem holde den inde da den er ret voldsom overfor vores
hunde. I dag var jeg ude at lufte den lille og igen kom Futte og ville
lege - alt for voldsomt.
Kali kommer snart i løbetid og så bliver Futte da først helt vild =(
Kan jeg bruge hundeloven i denne situation? Og hvis ja, hvor i hundeloven
står det?

På forhånd tak for hjælpen

Mette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-04-05 10:44

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> writes:

> [...]
> Kali kommer snart i løbetid og så bliver Futte da først helt vild =(
> Kan jeg bruge hundeloven i denne situation? Og hvis ja, hvor i hundeloven

Vi har samme problem her. Det er bare en lille hund, som Siri kan
vifte væk med en pote, så problemet er ikke så stort.

Men du skal have fat i to forskellige love, hundeloven og mark- og
vejfredsloven.

Hundelovens § 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det
forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v.,
der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd
eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En
hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under
tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i
bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til
ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være
i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader
politiet dem optage og underretter besidderen.

Og så skal du bruge mark- og vejfredslovens § 5. Enhver er berettiget
til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel
færdes løse på hans grund. Stk. 2. På veje kan optagelsesretten udøves
af den, hvem vedligeholdelsen påhviler. - Såfremt vejen er åben for
almindelig færdsel, kan optagelsesretten tillige udøves af politiet.

Så der er to situationer. Hvis det er på din grund, kan du selv optage
Futte, og hvis det er i f.eks. boligforeningen, er det
varmemesteren/viceværten der kan optage ham. Hvis det er på almindelig
vej, er det politiet, som skal optage ham.

Problemet er at politiet nok er ret ligeglade med en løs gravhund. Så
hvis I vil løse problemet helt lovligt, skal I have fat i enten
boligforeningen eller grundejerforeningen, og lade dem tage en snak
med ejeren.

Hvis I, når nu Kali kommer i løbetid, fanger ham på jeres egen grund,
kan I selv optage ham. Men I skal alligevel kontakte ejeren og sige at
I har ham og at han kan komme og hente hunden. Dette følger af mark-
og vejfredslovens § 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han
snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har
fundet sted, tilstille denne - eller en til hans husstand hørende
voksen person - underretning herom.

Så alt i alt er der ikke frygteligt meget I kan gøre ved det. Jeg
ville prøve at snakke med boligforeningen/grundejerforeningen. Eller
prøve at ringe til politiet. Hvis man kan få dem til at ringe
vedkommende op, så kunne det være at det hjælper.

Og så er der den lettere ulovlige løsning. Næste gang i fanger ham,
tager I ham med og afleverer på nærmeste politistation. Det må I godt
nok ikke, men jeg ville nu overveje det alligevel.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : MGA

Dato : 10-04-05 07:58

> [...]
> 4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre
> spændende ting. Jeres hund er naturligvis også velkommen.

Hej Trine

Mange tak for hjælpen - det var lige hvad jeg havde brug for!

Hav en god dag

Mette

Fra : Lilian Nielsen

Dato : 04-07-05 14:45

Hej alle sammen.

Jahh... jeg har det samme her hjemme i Dokkedal på min vej er der en stor
hund som løber rundt,og man ved jo ikke om den vil gøre min hunde hvalp
blanding af Labrador på 3 måneder fortræd. Så jeg gad godt hvad man kan gøre
fordi ejeren lader den bare gå hvor den vil, og den har ikke halsbånd på.

Hilsen Lilian.

Fra : Verner

Dato : 04-07-05 15:17

On Mon, 4 Jul 2005 15:45:13 +0200, "Lilian Nielsen" <lilian@oz2ctu.dk>
wrote:

> [...]
>fordi ejeren lader den bare gå hvor den vil, og den har ikke halsbånd på.

Har du ikke mulighed for, at "lokke" den ind et sted hvor den ikke kan
komme fri igen, og derefter ringe til politiet og få den afhentet ?

Verner

Fra : Ralph

Dato : 09-04-05 18:43

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg bruge hundeloven i denne situation? Og hvis ja, hvor i hundeloven

Drop loven og brug vand, jeg har selv vænnet min hund af med at hugge
hønsenes mad ved at sprøjte vand på den hver gang den nærmede sig, hav en
vandslange med et sprøjtehovede af en slags hængende uden for den dør hvor
hunden kommer oftest, og giv den et ordentligt sprøjt HVER gang du ser den.

--
venligst
Ralph

Fra : Jørgen

Dato : 10-04-05 13:59

MGA skrev:
> [...]
> Kali kommer snart i løbetid og så bliver Futte da først helt vild =(
> Kan jeg bruge hundeloven i denne situation? Og hvis ja, hvor i hundeloven

Jeg ville aflevere hunden hos politiet, hvis ejeren inorer jeres
hendvendelse

Jørgen
PS de skal tage sig af hunden (politiet)

Fra : MGA

Dato : 11-04-05 06:07

> [...]
> Kali kommer snart i løbetid og så bliver Futte da først helt vild =(
> Kan jeg bruge hundeloven i denne situation? Og hvis ja, hvor i hundeloven

Jeg gik over og afleverede den og forklarede at Futte er for voldsom. Han
sagde at han jo måtte ind og læse på hundeloven, så han fik en kopi af
paragraffen.
Han blev skide sur og sagde at han ville komme over og brokke sig hver gang
vores hunde var ude i haven og gøede. =(
Vi må se hvad han finder på.

Men tak for hjælpen

Mette

Fra : Verner

Dato : 11-04-05 17:17

On Mon, 11 Apr 2005 07:06:55 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

>Vi må se hvad han finder på.

Næste gang så snupper du kalorius, fjerner halsbåndet og indleverer
den til politiet !

Verner