12 volt til køleskab.
Fra : Kim og Mona

Dato : 05-05-05 17:46

Hej.
Vi har nu fået vores nye campingvogn. Vi har efterhånden fået prøvet de
forskellige ting i den.
Men køleskabet vil vist ikke som vi vil.. Vi har 13 polet stik på bil og
campingvogn. Når bilen er koblet på og vi tænder for 12 volt på køleskabet
er der ikke noget som indikerer at det kører. Vi har dog ikke prøvet at lade
det køre i længere tid med 12 volt på endnu.
Skal der være lys i kontakten ligesom på 220 volt kontakten?
12 volt lyset i vognen virker godt nok men er det nok til at sige at
køleskabet også kører?
Det er et Dometic RM 4230.

Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 05-05-05 20:54

Hej

Ja mit Domestic skab har lys både for 12volt og 220 volt.

Men det er nok meget sandsynligt, at der ved montering af stikket på bilen
IKKE er ført hverken kontantstrøm til ladning eller strøm til køleskab frem.

Så mål dig først og fremmest lige til, om der er 12v, på de stikben der skal
bruges.
Stikforbindelsene står på en eller anden campingside på nettet. (andre hjælp
lige).

hilsen

Kim

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-05-05 21:48

Kim Olsen wrote:

> Så mål dig først og fremmest lige til, om der er 12v, på de stikben
> der skal bruges.
> Stikforbindelsene står på en eller anden campingside på nettet.
> (andre hjælp lige).

Kommer lige her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Michael H Svensson

Dato : 06-05-05 14:26

"Kim og Mona" wrote
> [...]
> Skal der være lys i kontakten ligesom på 220 volt kontakten?
> 12 volt lyset i vognen virker godt nok men er det nok til at sige at

Hej Kim,

Det er set ofte når der monteres 7/13 pol stik på biler vha. originalt
ledningssystem/stik på bilen, så er der kun 12 V på konstantforsyningen (+
på ben 9 og stel på ben 13).
Du kan så "luse" ben 9 til ben 10 og ben 13 til ben 11, så har du også
konstant 12 V på kredsen til køleskab og evt. akkumulator.
Endnu bedre er at indskyde et relæ i "lusen" mellem ben 9 og ben 10, og lade
relæet styre af f.eks. dit baglys.
Herved opnår du at køleskabet kun får 12 V når du har lys på bilen, altså
typisk når du kører, og får derfor ikke afladet bilens akkumulator ved
f.eks. en lang parkering eller færgeoverfart.

Hilsen
Michael

Fra : Højby

Dato : 07-05-05 08:52

Hvis der ikke er strøm til køleskabet, så gør det ordentligt fra starten af.

Træk en ledning helt fra batteriet og til anhængertrækket. Ved batteriet
monteres en sikring, og i bilens bagagerum monteres en afbryder. Og helst en
god solid afbryder. Helst en trækkontakt af en hvis kvalitet.

Så virker skidtet i mange år.

Hvis du ikke gider rode med det selv, så find en billig autoelektriker til
at gøre det. Vi snakker vel 3-400 kr....

Lars.

Fra : jens larsen

Dato : 12-05-05 21:44

Kim og Mona <no@mail.com> skrev:
> [...]
>er der ikke noget som indikerer at det
>kører. Vi har dog ikke prøvet at lade
>det køre i længere tid med 12 volt på endnu.

Hej Kim

hvis ben 10 i dit stik på bilen er monteret/korrekt,vil du ikke have
strøm til køl før din motor er igang. + til køleskab styres af bilens
generator, p.g.a. større extrem strømforbrug,du kan prøve at måle med
en polsøger mellem ben 10 (+) og 11 / samt ben 10 og 13 prøv at måle
før du starter motor,så ved du hvor benene er med startet motor.
(køleskabet's strømforbrug vil jeg tro ligger omkring 4 amp hele
tiden.

hilsen chrisL

Fra : phk

Dato : 12-05-05 22:19

"jens larsen" <jesla@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> før du starter motor,så ved du hvor benene er med startet motor.
> (køleskabet's strømforbrug vil jeg tro ligger omkring 4 amp hele

Jeg kender ingen campingkøleskab der bruger andet end 10A.

Men det kan da godt være de findes :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim og Mona

Dato : 13-05-05 10:57

> [...]
> Skal der være lys i kontakten ligesom på 220 volt kontakten?
> 12 volt lyset i vognen virker godt nok men er det nok til at sige at

Efter en tur hos Seat virker køleskabet nu. De monterer ikke ben 10 og 11.
De bruges ifølge de papirer som medfølger til stikket ikketil noget. Jeg
havde printet tegningen ud hos campingstuff og efter at have kigget på den
så monterede de strøm til de to ben. Så nu kan vi køre og køle.
Værkføren skulle da også hjem og kigge efter i hans nye campingvogn da man
også hidtil kun har kørt med ben 9 og 13.
Han fik iøvrigt tegningen så det kan være at de monterer hele stikke
fremover.

Tak for hjælpen her i gruppen.

Kim

Ps. 12 volt knappen på køleskabet lyser når den er tændt.