Gas eller petrolium
Fra : Bent

Dato : 01-05-05 10:38

Hej i gruppen

Jeg skal have købt en varmer til fortelt. Jeg er i tvivl om jeg skal købe
gas eller petrolium.
Hvad er fordele og ulemper?
Jem og Fix har en petroliumsovn til 898 kr. er den god nok til forteltet?

Hilsen Bent

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-05-05 13:29

Bent wrote:

> Jeg skal have købt en varmer til fortelt. Jeg er i tvivl om jeg skal
> købe gas eller petrolium.

Jeg har valgt petroleum.

> Hvad er fordele og ulemper?

Pro:

Ingen vanddamp, god driftøkonomi.

Contra:

risiko for lugtgene - omend lille, spild af brændstof ved transport og
påfyldning.

> Jem og Fix har en petroliumsovn til 898 kr. er den god nok til
> forteltet?

Den er sikkert på omkring 2500W, og det er i underkanten, afhængig af hvor
stort teltet er og hvordan vejret arter sig.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-05 18:13

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har valgt petroleum.

> Pro:
>
> Ingen vanddamp, god driftøkonomi.

Ingen vanddampe ! - hvilken petroleum bruger da ?

Mig bekendt giver al forbrænding vanddampe - også petroleum, benzin, diesel.

Men korrekt - mindre vanddamp end propan/butan

Med venlig hilsen

Tommy

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 01-05-05 18:40

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt giver al forbrænding vanddampe - også petroleum, benzin,
diesel.

> Men korrekt - mindre vanddamp end propan/butan

Husk det - det er en meget vigtig korrektion i forhold til det der spørges
om

/Flemming U

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-05 20:26

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> Husk det - det er en meget vigtig korrektion i forhold til det der spørges
> om

Næh, Flemming, det er en korrektion til Carstens svar, men ellers godt set

/Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-05-05 18:43

Tommy Hansen wrote:

> Mig bekendt giver al forbrænding vanddampe - også petroleum, benzin,
> diesel.

OK - OK...

Men sammenlignet med de traditionelle gasovne, så er det nærmest af
akademisk interesse.

> Men korrekt - mindre vanddamp end propan/butan

Jeps, meget mindre.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
- som vist skal have en snak med T.E.C., om at sætte tempoet ned...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-05-05 19:25

Carsten Stage wrote:

> Men sammenlignet med de traditionelle gasovne, så er det nærmest af
> akademisk interesse.

Hmmm - C/H forhold i propan er 1/3 og i petroleum ca. 1/2. Så mindre - ja,
meget mindre njaehh - man kan diskutere hvor meget , meget mindre er, men
IMHO ikke alverden.
Til gengæld så lidt mere CO2 (eller - forhåbentlig ikke - CO).

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Tournesol

Dato : 01-05-05 13:51

Hejsa

> [...]
> Hvad er fordele og ulemper?
> Jem og Fix har en petroliumsovn til 898 kr. er den god nok til forteltet?

Helt sikkert petrolium !!!

vi har før haft gas ovn og har lige invisteret i en zibro sre 152 den er
bare kanon både økonomisk og giver en god varme i forteltet men man må så
finde sig i en smule lugt når den starter og slukker men det er det hele
værd !!!!!

Jeg har ladet mig fortælle at nogle af de billige ovne til omkring de 1000
kr lugter mere og er ikke egnet til opholdsrum.

den vi har købt har vi givet 3000 kr for.

Knus Henriette.

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-05-05 20:33

Tournesol wrote:

> [...]
> man må så finde sig i en smule lugt når den starter og slukker men
> det er det hele værd !!!!!
> den vi har købt har vi givet 3000 kr for.

Hej Henriette

Det med økonomien vil jeg nu påstå at der kan Zibro ikke konkurrer med
gas.

En Zipro pris 3000 uden olie.

En gas ovn pris 848 + ca. 18 gange 11 kg gas = 3000.

Så selvom den måske er billiger i drift så varer det dog mange mange år
før der er økonomi iden(jeg tror dog også gasovnen er billigere i
drift).

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Tournesol

Dato : 02-05-05 06:15

Godmorgen

> Det med økonomien vil jeg nu påstå at der kan Zibro ikke konkurrer med
> gas.

ok

> En Zipro pris 3000 uden olie.

jeps

> En gas ovn pris 848 + ca. 18 gange 11 kg gas = 3000.

nu brugte vi 6 kg gas hvilken gør en stor forskel i vores regnskab men det
er mulig at det er en smule dyre men tilgængæld har vi lagnt mere varme og
bedre varme med zibroen end med gas.

En 6 kg gas hold for os en weekend zibroen har ikke engang brugt det halve
af dunken som er på 5 l så i min bog ser det billiger ud

Men ok tager du prisen for ovnen med så går der sikkert længer før den er
betalt

Der er jo så også mange andre ting ved zibro ovnen der tiltaler mig
væltesikring og ilt sikring.styring af varmen samt timer (den har vi dog
ikke brugt)

> Så selvom den måske er billiger i drift så varer det dog mange mange år
> før der er økonomi iden(jeg tror dog også gasovnen er billigere i drift).

det har du sikker ret i
Men den er det værd alliegevel !!!

Knus Henriette.

Fra : Gitte & Jens-Jørgen

Dato : 02-05-05 07:57

Morgen

Vi har også en petroliums/olie ovn men har ved hjælp herinde begyndt at
bruge lampeolie i stedet for det andet olie, lugten er faktisk meget mindre
ved start og sluk og prisen er en helt anden, for 1 l. 7,95...

Gitte

Fra : Tournesol

Dato : 02-05-05 13:38

Hejsa

> Vi har også en petroliums/olie ovn men har ved hjælp herinde begyndt at
> bruge lampeolie i stedet for det andet olie, lugten er faktisk meget
> mindre ved start og sluk og prisen er en helt anden, for 1 l. 7,95...

Ej hvor dejligt at høre har netop efterlyst erfaringer med lampeolie
Hvad for en kamin har du ????

Knus Henriette.

Fra : Gitte & Jens-Jørgen

Dato : 03-05-05 06:33

> [...]
> Hejsa

> Ej hvor dejligt at høre har netop efterlyst erfaringer med lampeolie

Kan ikke huske hvad den hedder, men finder lige ud af det her i weekenden
)

Gitte

Fra : Tournesol

Dato : 03-05-05 08:10

Hejsa

> Kan ikke huske hvad den hedder, men finder lige ud af det her i weekenden
> )

Det lyder godt tak skal du have

Knus henriette.

Fra : Gamle

Dato : 24-05-05 19:12

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Ej hvor dejligt at høre har netop efterlyst erfaringer med lampeolie
> Hvad for en kamin har du ????

Hej.

Søg i google groups under zibro, så vil du finde en masse indlæg. Bl.a. fra
mig (torbenth).
Du kan sagtens bruge lampeolie til en laserovn. Lampeolie er ikke belagt med
brændselsafgift. Det er Zibro olien. Deraf prisforskellen.
Og for dem der ikke kan regne økonomien ud, så gå ind på www.zibro.dk og se
ydelsen samt brændetid pr. liter.
Lampeolie ca. 1,00 kr. pr Kw. Gas ca. 1,40 kr. pr. Kw (billig gas).
Zibroen har alle fordelene. Gasovnen ingen (i forhold til Zibroen).
Campingbranchen anbefaler også Zibroen fremfor gasovnen.

Mvh.
Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 08:09

Gamle wrote:

> Zibroen har alle fordelene. Gasovnen ingen (i forhold til Zibroen).
> Campingbranchen anbefaler også Zibroen fremfor gasovnen.

Hvad adskiller Zibroen fra andre af lignende type.
Jeg har typisk kun brug for ovnen i fortelete et par gange forår og efterår
og var derfor nærig nok til at købe en Heatmax hos Jem&Fix til svjh. 895.
Desværre havde Jem&Fix ikke mere brændstod, så derfor en tur i Silvan efter
dette. Stor var glæden, da en ovn ganske lig min Heatmax stod her til 1695,
blot hed den nu Corona - og så en Zibro til omtrent det dobbelte.
Hjemkommet kunne jeg se at Heatmax-mærket kun var et klistermærke - af med
det og...jeg havde en Corona. Der må væøre basis for prisgaranti for dem,
der måtte have handlet ved Silvan.
Men tilbage til mit spørgsmål: Jeg har ingen lugtgener, den starter prompte
og virker ganske solid mht. opbygning. Effekt og forbrug er iflg. datablade
sammenlignelige. Havde jeg vundet noget ved at give omkring 4 gange så meget
for en Zibro?

vh
Jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-05-05 08:29

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> prompte og virker ganske solid mht. opbygning. Effekt og forbrug er
> iflg. datablade sammenlignelige. Havde jeg vundet noget ved at give

Hej Jan

Du har også været heldig med et godt tilbud den koster 1495,oo kr. hos
onkel harald http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1109&n=30100

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-05-05 11:11

Steen Larsen wrote:

> Du har også været heldig med et godt tilbud den koster 1495,oo kr. hos
> onkel harald
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1109&n=30100

Ahhhh - nu varmer den endnu bedre

Jan
--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-05 21:15

> Ahhhh - nu varmer den endnu bedre
>
> Jan
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 23/5/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Og vi betalte 2495 for Inverter hos HN og har lige set den i Silvan til
næsten 3700

Der er vist ikke det store at spare på olie fra HN 4x5 L heat gold
220.80 - rabat 22.40 + moms = kr. 12.40 L

Og Nettos lampeolie - var det kr. 10.45 L eller der omkring. tja små 16 %

den fyrer fint på begge men man ved jo ikke rigtig om den grumser til. Men
da der er langt flere Nettos end HN er udfaldet vel givet

Hilsen

,

Fra : Gamle

Dato : 26-05-05 18:16

> Og Nettos lampeolie - var det kr. 10.45 L eller der omkring. tja små 16 %
>
> den fyrer fint på begge men man ved jo ikke rigtig om den grumser til. Men
> da der er langt flere Nettos end HN er udfaldet vel givet

Netto's lampeolie koster kr. 10,25/liter.
Den grumser ikke noget til. Har brugt lampeolien i 5 år nu, heraf de sidste
3 år i en laserovn med indsprøjtning.
Prisforskellen er udelukkende pga. fyringsafgift.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 25-05-05 18:55

> [...]
> datablade
> sammenlignelige. Havde jeg vundet noget ved at give omkring 4 gange så

Det lyder godt.
Jeg er bare lidt klam over alle de forbehold de tager i deres
brugsanvisning.
Desuden har jeg bare hørt, at de ikke var så gode til lampeolie.
Men lad os få lidt flere positive henvendelser vedr. Corona, så behøver jeg
ikke kun at anbefale Zibro'en, som jeg selv kører med. Både i forteltet og
derhjemme.
Lampeolien fra Netto synes jeg er den der giver mindst lugtgene. Opstart og
sluk. Her ville det være rart, hvis andre har positivt at sige om andre
mærker.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 02-05-05 14:06

mest til Steen.
godt med det regnestykke, men..... hvis jeg regner lidt på det, så er det
godtnok billig gas du regner med, findes da vistnok kun i Tyskland.

Akupunktør og billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 02-05-05 17:50

Peter Hansenfeb04 wrote:
> mest til Steen.
> godt med det regnestykke, men..... hvis jeg regner lidt på det, så er
> det godtnok billig gas du regner med, findes da vistnok kun i
> Tyskland.

Nej det er normalpris de rigtige steder se link
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/gas.htm