Er det nu HELT rigtigt ?? Nedvejning af c~
Fra : LinuxFreak

Dato : 27-04-05 23:20

Hejsa..

Jeg har spurgt her i NG om jeg måtte trække en cv 925/1200 når min bil
kun må trække 1100...

JA, sagde man, jeg må dog kun læsse den indtil 1100kg

MEN nu ser jeg her
http://www.politi.dk/da/borgerservice/faerdsel/paahaengskoeret%C3%B8j/
at det måske ikke er tilfældet..

Der står at man går ud fra cv totalvægt......

Har jeg ret eller ??

--
Jan Jensen

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-04-05 23:43

> [...]
> at det måske ikke er tilfældet..
>
> Der står at man går ud fra cv totalvægt......

Du må gerne trække den CV, bare den ikke vejer mere end 1100 kg. det er
rigtigt at man går ud fra total vægt, men den bliver jo nedsat til 1100 kg.
af din bil, derfor er det i orden.

Hilsen Jørgen

Fra : LinuxFreak

Dato : 28-04-05 00:07

On Thu, 28 Apr 2005 00:42:37 +0200, "Jørgen L."
<Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

>Du må gerne trække den CV, bare den ikke vejer mere end 1100 kg. det er
>rigtigt at man går ud fra total vægt, men den bliver jo nedsat til 1100 kg.
>af din bil, derfor er det i orden.

SuperDuper...

--
Jan Jensen

Fra : Tournesol

Dato : 28-04-05 06:15

Hejsa

måske du kan bruge dette link
http://www.fstyr.dk/sw23181.asp

Knus Henriette.

Fra : Verner

Dato : 28-04-05 08:45

On Thu, 28 Apr 2005 00:19:38 +0200, LinuxFreak <jan@pchospital.dk>
wrote:

>Hejsa..
>
>Jeg har spurgt her i NG om jeg måtte trække en cv 925/1200 når min bil
>kun må trække 1100...

Dette er klippet fra Færdselsstyrelsens hjemmeside:

På bilens registreringsattest kan der f.eks. stå ”Maks. påhængskøretøj
med bremser 1200 kg”. Dette er så den maksimale faktiske vægt, som du
må koble efter bilen. Du må altså godt tilkoble en påhængsvogn, hvor
den tilladte totalvægt er 1500 kg, hvis du blot nøjes med at læsse
den, så den faktiske vægt bliver højst 1200 kg. Påhængskøretøjets
tilladte totalvægt samt last skal være angivet på siden.

Her er linket: http://www.fstyr.dk/sw23181.asp

Verner

Fra : LS

Dato : 28-04-05 08:58

"LinuxFreak" <jan@pchospital.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det måske ikke er tilfældet..
>
> Der står at man går ud fra cv totalvægt......

Du har da ret som de andre også skriver.

Når der i dit link er angivet noget andet skyldes det at linket omhandler
kørekortsreglerne som er noget helt andet og i kørekortsbestemmelserne går
man ud fra totalvægten under visse omstændigheder.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Højby

Dato : 28-04-05 09:05

Og kørekortsreglerne gør man bedste i at overholde. Bøden er væsentlig
større end ved overlæs.

Højby.

Fra : LS

Dato : 28-04-05 12:23

"Højby" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og kørekortsreglerne gør man bedste i at overholde. Bøden er væsentlig
> større end ved overlæs.
>
> Højby.

øøøhhhh Ja!
Lige bortset fra at jeg ikke kan se sammenhængen da spørgsmålet går på
koblingsvægt og ikke på lasteevne. Overlæs har med andre ord noget med
lasteevne og ikke koblingsvægte at gøre. Og for at forvirre endnu mere har
kørekortsbestemmelsen ikke ret meget med lasteevne at gøre men forholdet
mellem køretøjets tilladelige trækvægt i forhold til egenvægten og
totalvægten på på påhængsvognen.

forvirret

Fra : J S L

Dato : 28-04-05 13:35

> [...]
forholdet
> mellem køretøjets tilladelige trækvægt i forhold til egenvægten og

Hej!

Nææ..... overhovedet ikke. Forvirrende?.. tja...

Kørekortreglerne er en desideret pengemaskine, hvilket flere fra de høje
myndigheder også flere gange har givet udtryk for.

Vægtreglerne iflg: bilens og cv reg att. er nemme og overskuelige.

Du må som sagt gerne sætte en cv med totalvægt på 1500kg efter din bil,
selvom der på bilens reg. att. står max 1200kg. Så må cv kun lastes til
1200kg. Så er der tale om den aktuelle vægt..... "faktisk vægt"

Der hvor det bliver lidt forvirrende for nogle, er hvis man har f.eks en
4x4
trækker med en meget høj totalvægt og sætter en mellemstor cv bagefter. Så
træder kørekortreglerne pludselig i kraft, og så skal der B/E kort til,
hvilket ikke ville være nødvendigt med en alm. personbil.

HVIS man nu har en 4x4 trækker, hvor tit er det så lige man får brug for
at
køre med 2 tons bagi??? så kunne det måske godt betale sig at veje sin 4x4
ned istedet for cv'n og derved holde sig inden for de 3500kg total på det
samlede vogntog....

Mvh
JSL

Fra : Højby

Dato : 29-04-05 08:39

FORKERT. Hvis forskellen mellem bilens egenvægt og det bilen må trække er
mere end 50 kg. (eks: egenvægt 1100, må trække 1200), så må du IKKE hænge en
vogn efter bilen der har en total på 1500. Ej heller selv om kun vejer under
1200. Det lille problem klarer motorkontoret gratis. Man skal blot ændre
tilladt totalvægt til max 50 kg over egenvægt (i ovenstående parantes ændres
vægten fra 1200 til 1150). Så går man ud fra den faktiske totalvægt.. Og her
kommer så det med vægt/overlæs. Hvis så eks. campingvognen vejer mere en
1150, kan man blive skrevet for at køre med overlæs......

Lars.

Fra : LS

Dato : 29-04-05 11:20

> [...]
> en
> vogn efter bilen der har en total på 1500. Ej heller selv om kun vejer

FORKERT. Når du hænger noget efter bilen gælder reglerne for synsfri
sammenkobling og der gælder den faktiske vægt så selvom din bil bil må
trække mere end egenvægt + 50 kg må du spænde hvad som helst efter bare den
faktiske vægt ikke overstiger det bilen må trække.

Om du så må køre med vogntoget i henhold til kørekorts bestemmelserne er en
helt anden sag og der er det rigtigt at det er den registrerede totalvægt
der er bestemmende for om du skal have BE kort eller ikke.

> Hvis så eks. campingvognen vejer mere en 1150, kan man blive skrevet for
> at køre med >overlæs......

Ikke hvis vogntoget er lovligt i henhold til sammenkoblingsreglerne for så
er der ikke tale om overlæs men du kan blive knaldet for ikke at have
korrekt kørekort. Overlæs opstår når vognen vejer mere end den er
registreret til eller når den vejer mere end bilen må trække.

Fra : Højby

Dato : 29-04-05 11:57

Svaret til Linuxfreak ender med at blive:

Har du kun B-kørekort, må du trække cv'en hvis forskellen mellem din bils
egenvægt og tilladt påhængsvægt er 50 kg eller mindre. Altså skal din bils
egenvægt være mindst 1050 kg, når nu du skriver at du må trække 1100.

Lars.

Fra : J S L

Dato : 29-04-05 14:18

> [...]
> under
> 1200. Det lille problem klarer motorkontoret gratis.

Nej.... det er skam ikke forkert.

Mit eget ex. Bil: 1300kg egenvægt. 1925kg total. Max. træk 1300kg
Egen CV: 1000kg egenvægt. 1500kg total.

Alm B kørekort - blot må jeg ikke læsse CV til mere end 1300kg.

Altså bliver den faktiske vægt på CV 1300kg i mit tilfælde. Det selvom CV

laste 1500kg...

Ønsker jeg derimod at udnytte max træk på bilens typegodkendelse: 1600kg

skal der B/E kort til...

Mvh
JSL

Fra : Højby

Dato : 30-04-05 09:18

Lige det jeg skriver.

Men hvis vi nu antager at der på din bils reg.att. havde stået at du måtte
trække eks. 1400 kg. Altså 100 kg mere end din bils egenvægt. Så skulle du
have BE-kørekort. Uanset hvor meget eller lidt du fylder i den CV.

Altså kørekortregler..