fugt test
Fra : Tournesol

Dato : 27-04-05 13:10

Hejsa

Er der en der har et link til hvor jeg kan læse havd talene der står på en
fugt test betyder for det hjælper jo ikke meget man får en test hvis ikke
man fatter en dyt

Jeg fik ikke spurt forhandleren og jeg vil entlig heller selv forstå tallene
end at spørge forhanlderen.

Knus Henriette.

Fra : Tournesol

Dato : 27-04-05 17:05

Hejsa

fandt selv dette link
http://www.silkeborgcaravan.dk/testcenter.htm#Fugttest_U2

jeg syntes dte forklare det fint tænkte andre måske havde brug for en
forklaring

Knus henriette.

Fra : Claus

Dato : 27-04-05 18:29

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> jeg syntes det forklare det fint tænkte andre måske havde brug for en
> forklaring
>
> Knus henriette.

Hej Henriette

Det er kanon! Tak fordi du også tænkte på os andre. Jeg har selv adgang til
en fugtmåler, men det hjælper jo fedt hvis man ikke kender grænseværdierne.
Det gør jeg så nu

Vh. Claus

Fra : Jens

Dato : 27-04-05 20:21

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> til
> en fugtmåler, men det hjælper jo fedt hvis man ikke kender

Nu vi er ved emnet - så er en fugtmåler jo ikke stort andet end en
ledningsevnemåler (der jo blot er et omvendt ohm-meter) blot med en anden
skala - eller?

Hvis vi nu antager at det er et apparat der måler ledningsevne, er der så
nogen der kan afsløre hvilken "modstand" der skal være mellem de to
elektroder (nåle) der stikkes ind i væggen for at vise en fugt på 10%, 20%,
30% osv

Hvis vi først har afsløret dette, er der jo ikke langt til en hjemmelavet
fugtmåler der sammen med ovenstående link til DCU's fugttestanvisninger kan
gøre det samme som en forhandler skal have 500 kr for!

Mvh

Jens

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 28-04-05 13:36

arbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> gøre det samme som en forhandler skal have 500 kr for!

Hm.....nu skal vi så lige allesammen have bygget en fugtmåler, og få den
kallibreret, så vi er sikre på, at den virkelig måler det den skal ?

Og når vognen skal sælges, er vi helt sikre på, at den hjemmebryggede
fugttest har samme værdi for køber, som en autoriserede ?

Og 500,- kr. - det er vel en ok pris, når man skal have en lønnet person til
at arbejde for sig. Hvor meget kan man få lavet på sin bil for 500,- kr. ??

Efter at have brugt ca. 150.000 kr. på vogn og udstyr, så er den rigtige
service og kontrol vel værd at betale for ?

/Flemming U

Fra : Jens

Dato : 29-04-05 09:57

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Efter at have brugt ca. 150.000 kr. på vogn og udstyr, så er den rigtige
> service og kontrol vel værd at betale for ?

500 kr for en fugttest hos en forhandler er da helt rimeligt. Det er da også
rimeligt at betale en havemand en alm. timeløn for at slå græsplænen, men
det gør de fleste dog selv (selv om de måske har betalt 100.000 kr for at få
anlagt haven)

Min pointe med en fugtmåler er at når man nu selv har lidt elektronisk
snilde, kan man jo lige så gost spare den udgift hos forhandleren. Dette
selvfølgelig kun hvis man er sikker på at apparatet viser nogenlunde korrekt
(kalibrering)
Min hjemmelavede måling skal ikke tjene til bevis over for en evt køber,
udelukken til selv løbende at holde øje med om der sker forandringer hen
over tid.

Hvis jeg når frem til noget fornuftigt ang. hjemmebygget fugtmåler, vender
jeg tilbage til gruppen.

Mvh

Jens

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-04-05 17:14

> Hvis jeg når frem til noget fornuftigt ang. hjemmebygget fugtmåler, vender
> jeg tilbage til gruppen.
>

> Mvh
>
> Jens

Du behøver da ikke bygge så meget, det er blot et spørgsmål om at få lavet
en holder til målespidserne og så finde ud af at lave en tabel over de
ohm-værdier der svarer til en given fugt. Hvis det kun et et spørgsmål om at
konstatere om der er fugt kan du jo sammenligne med værdien målt på et
stykke tørt træ.

Mvh, Steen.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 01-05-05 19:58

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> konstatere om der er fugt kan du jo sammenligne med værdien målt på et

I Råd & Dåd sælger de i denne uge fugtmålere til 149,- kr. så kan det vist
ikke betale sig at eksperimentere ret meget, -og kalibrering må man formodes
at væe ud over!

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Tournesol

Dato : 28-04-05 06:17

Hejsa

> [...]
> til
> en fugtmåler, men det hjælper jo fedt hvis man ikke kender

Velbekommen glæder mig det kunne bruges

Knus Henriette.

Fra : T. Hartung

Dato : 28-04-05 19:11

> [...]
> http://www.silkeborgcaravan.dk/testcenter.htm#Fugttest_U2
>
> jeg syntes dte forklare det fint tænkte andre måske havde brug for en >

hmmm jeg syntes den redegørelse give anledning til megen undren.

Der står man måler luftfugtigheden - det kan da vist ikke passe. Man skal
måle fugtindholdet i træmaterialerne - og dette er afhængig af den
luftfugtighed vognen har være udsat for gennem længere tid - altså træets
fugtligevægt svinger med luftens fugtighed - typisk er mange vogne mest
fugtige om foråret (låger og døre binder, hynder lugter m.v.) efter 3 uger i
syden er vognen nærmest knas tør ( ½ vægt ))

Der står der max må være " 25% flydende vand" i vognen - altså må vognen stå
1/4 fuld af vand - så er fugtmåling vist ikke nødvendig længere.

Hvorfor fugtmåles - ja det kan indikere en utæthed eller kondens/kuldebro i
vognen så forskellige værdier forskellige steder er ok - men det bør kun
være "lidt højt" omkring metaldele.

At tillade en max værdi på 20 % mener jeg ikke er heldig - det er netop ved
ca. 10 gr og fra 18-20 % at svampemyselia bliver aktive og man derved netop
kan få et ødelæggende angreb.

Alle værdier over 14-15% vil jeg ikke være særlig stolt af og finde i min
vogn - og igen årstiden for målingerne kan have indflydelse.

se evt. også dette link: www.teknologisk.dk/byggeri/10562

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Sten Bo

Dato : 29-04-05 07:17

> [...]
> http://www.silkeborgcaravan.dk/testcenter.htm#Fugttest_U2
>
> jeg syntes dte forklare det fint tænkte andre måske havde brug for en

Hej Gr.

Hvad er problemet? (Kører også i mellem campister.)

Det her er en dårlig overskrift til et meget alvorligt og dyrt emne.

Der er selvfølgelig altid den med en utæt fuge men det er ikke det der
omtales her.

Problemet er, at nogle vogne et lavet for dårligt i bund hjørnerne sådan at
vandet i stedet for at fortsætte ned på jorden suges ind i bunden ude
hjørnerne. Og da bund og træ skelettet i vognen ikke er imprægneret eller
vandfast får man hurtigt problemer.

Alle bør jævnlig tjekke bunden på deres vogn - og især hjørnerne, der hvis
lavet uhensigtsmæssigt, meget hurtigt blir vandskadet i krydsfiners plade
der danner bunden - så den begynder at rådne og forvitre.

Det er ganske simpelt. Læg dig ind under hjørnerne og se op efter
tilstanden. Tag derefter en lille spids kniv eller tynd skruetrækker og prik
i træet - der IKKE må være blødt. Man skal overhovedet ikke være fagmand for
at se, at den er gal.

Fejlen er dels materialet ?, men også at vandet i stede for at drænes væk,
blir inde i bunden i hjørnerne, der så at sige aldrig tørrer!!!.

Det her er ikke en ny sag - men kommer hurtigt.

Jeg har lige hørt om en 2 år gammel vogn med møre hjørner. Kik lige, da
det ellers kan blive meget dyrt.

Det her er alvor og jeg er ikke anonym der prøver at sværte et mærke - og
man behøver ikke en fugtmåler for at se den er gal.!! Jeg vil ikke nævne
mærker da alle bør foretage den simple test. Hvordan ser jeres vogn ud i
bunden ??

Med venlig hilsen

Sten Basbøll

Fra : Gismo

Dato : 18-05-05 21:53

Tournesol wrote:
> Hejsa
>
> Er der en der har et link til hvor jeg kan læse havd talene der står
> på en fugt test betyder for det hjælper jo ikke meget man får en test
> hvis ikke man fatter en dyt

Jeg lige en reklame på tv2, den var fra flügger, de sælger en fugt måler
til 99.-

Gismo.

Fra : Gismo

Dato : 18-05-05 21:56

Gismo wrote:

> Jeg lige en reklame på tv2, den var fra flügger, de sælger en fugt
> måler til 99.-

Jeg så lige en reklame. Sporgspasser

Gismo.