12V fjernsyn, flatskjerm
Fra : svein.hovik@gmail.co~

Dato : 27-04-05 11:59

Jeg tar sjansen på å spørre dere dansker, siden dere har en
ordentlig gruppe på usenet: Er det noen her som har erfaring med
flatskjerms-TV på 12V i Campingbil/vogn? Jeg sjekket en av
14"-modellene de har på tilbud på Elkjøp(DK:Elgiganten), og den har
ekstern 220V til 12V strømforsyning. Dvs. at en med enkle grep kunne
lage seg en 12V strømforsyning til bilen og bruke 12V direkte. (i
stedet for først en 12-220V og så TVens 220-12V omformer)
Ekspeditøren sa imidlertid at disse TVene med flatskjerm var svært
kresne på stabil spenning, slik at de ved bruk i bil eller vogn ville
bli ødelagt. Her kan spenningen typisk svinge fra 10,5 til 14,4 volt
avhengig av ladetilstand. Jeg tok derfor ikke sjansen på å kjøpe
denne TVen. Har noen erfaring med slikt så ville jeg være takknemlig!
Det finnes massevis av billedrørs-TVer med 12V strømforsyning, men
disse tar for mye plass.

P.S: og jodda, jeg er enig i at når en er på ferie er TVen høyst
sekundær - men så har en med seg tenåringer som ikke helt har samme
overbevisning....

Fra : Søren

Dato : 02-05-05 08:35

>Her kan spenningen typisk svinge fra 10,5 til 14,4 volt
>avhengig av ladetilstand. Jeg tok derfor ikke sjansen på å kjøpe
>denne TVen. Har noen erfaring med slikt så ville jeg være takknemlig!

Hej Svein lad være med at bruge tv'et når bilen er tilkoblet campingvogn og
samtidig er startet, så skulle det ikke være noget problem. Med mindre du
har en lader i campingvognen, så må du slukke den fra når du bruger tv'et.
Men jeg ville nu undersøge sagen lidt nærmere, jeg kan næsten ikke tro at
man bygger et tv til 12 volt der ikke samtidig kan tåle 14,4 volt, da det er
helt almindeligt i et 12 volt system. Det er nok snarere de transienter der
kommer når bilen eks. starter, eller når der bliver til eller fra koblet en
anden stor belastning på systemet, som skærmen ikke kan tåle.

Fra : Svein Høvik

Dato : 02-05-05 14:05

Søren wrote:

> [...]
> kommer når bilen eks. starter, eller når der bliver til eller fra koblet en
> anden stor belastning på systemet, som skærmen ikke kan tåle.

Takk for svar, Søren! Jeg har en campingbil (DK: Autocamper) og det er
derfor interessant (for de yngre) å kunne se på fjernsyn mens vi kjører,
spesielt de lange transportstrekningene gjennom Tyskland. Jeg har løst
dette ved å kjøpe en DVD-spiller med 7" monitor. Denne har innebygget
batteri som holder i 4 timer og kan dermed brukes helt frittstående.

Når det gjelder et litt større TV-apparat for å ta imot alminnelige
utsendelser vil dette nok brukes kun når bilen står stille, så jeg tror
din anbefaling om å unngå å utsette apparatet for de store belastningene
under start og kørsel er både fornuftig og mulig å gjennomføre. Min
lokale Elkjøp-forhandler har en dyktig tekniker som er villig til å
garantere at et Matsui 14" LCD-fjernsyn til under 2500kr vil kunne
fungere stabilt med noe varierende spenning, da han vet om flere som
bruker dette direkte på 12V solcelleanlegg. Hvis jeg følger ditt råd om
å unngå å bruke dette når motoren startes/er i gang så vil jeg tro at
fjernsynet kan leve lenge.

mvh
Svein

Fra : Christian Mortensen