Montering af pumpe i vandtank
Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-04-05 13:50

Hej derude i sommerlandet (næsten)!

Jeg har en 70 l. fast tank i vores CV
(http://partners.fiamma.it/images/catgb2005/tank70.jpg) og i den
sidder/ligger der en lille dykpumpe, der sidder på en stump slange.
Det har irtriteret mig voldsomt, at jeg vel kun kan tømme tanken til der er
en 10-20l. tilbage, da punmpen så trækker luft i en sådan grad, at den går
død.

Problemet er at tanken ligger på den største flade og at der tilsyneladende
ikke rigtigt er et punkt, vandet løber til - og i hvert fald ikke et punkt,
hvor jeg på nogen måde kan få dykpumpen til at opholde sig.

Er der virkeligt ikke nogen smartere måde, eller lever man bare med at må
slæpe rundt på 0-20 l. vand man aldrig kan gøre brug af. Endvidere
forekommer det mig mere hygeinisk, hvis man kunne tømme vandtanken helt.

Hvad gør I?

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Jens

Dato : 24-04-05 14:08

> [...]
> valgt
> at sabotere visningen i andre browsere, når sider genereres fra Powerpoint

Da jeg har haft 2 CV'er med fast indbyggede vandtanke. I dem begge var der
en prop der kunne fjernes i bunden så den kunne tømmes helt. Den ene var ret
høj (kunne lige være i magasinet) så grundarealet var ikke så stort som i
den næste model der var lang og flad. Der er ingen, af mig, kendte metoder
til at få punpen til at kunne tømme det hele. Problemet er at nogle af de
indbyggede tanke har en stor grundflade og at de anvendte punper skal være
oversvømmet for at virke. Dette gør, som du selv er inde på, at der står 5
cm vand i bunden.

Er der ingen bundprop i den du har?

Mvh

Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-04-05 15:22

Jens wrote:
> Er der ingen bundprop i den du har?

Nope. Men det kan der komme - jeg er bare ikke så vild med at bore huller i
bunden af tank og CV. Men det må jo handle om at sætte en studs i og føre
den gennem bunden på CVen og så montere en hane. Så kan jeg da i det mindste
komme til at tømme den. Men alt i alt synes jeg at konstruktionen er elendig
og slet ikke spor gennemtænkt. Er det mon importør eller er det Detleff, der
har sat hjernen på standby?

vh
Jan

Fra : JuNi CH

Dato : 24-04-05 19:02

Der findes også forskellige pumper der monteres uden for tanken, og suger
vandet fra en studs i bunden, derved kan du få en større mængde af vandet i
tanken ud.
Ole

Fra : Jens

Dato : 24-04-05 20:01

Mine tanke var eftermonteret af forhandleren og der var en studs der gik
igennem bunden og inde i tanken sad der en almindelig gummiprop.

Mvh

Jens

Fra : Jens

Dato : 24-04-05 20:04

http://www.dct-vejle.dk/web/ varenummer 4226000 er høj (= lille
grundareal) og har en aftapningsstuds!

Mvh

Jens

Fra : Henning Keseler

Dato : 25-04-05 18:00

> [...]
> slæpe rundt på 0-20 l. vand man aldrig kan gøre brug af. Endvidere
> forekommer det mig mere hygeinisk, hvis man kunne tømme vandtanken helt.

På de par vogne jeg har haft (Dethleffs + Hobby) hænger pumpen i slangen så
den netop kan nå bunden, står faktisk på bunden, så tømmer den da beholderen
så der kun er få mm væske tilbage.

Mvh. Henning

Fra : Carsten Stage

Dato : 25-04-05 18:04

Henning Keseler wrote:

> På de par vogne jeg har haft (Dethleffs + Hobby) hænger pumpen i
> slangen så den netop kan nå bunden, står faktisk på bunden, så tømmer
> den da beholderen så der kun er få mm væske tilbage.

Gælder også min gamle LMC

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-05 19:36

Henning Keseler wrote:

> På de par vogne jeg har haft (Dethleffs + Hobby) hænger pumpen i
> slangen så den netop kan nå bunden, står faktisk på bunden, så tømmer
> den da beholderen så der kun er få mm væske tilbage.

Det er i hvert fald ikke tilfældet her, men man kunne selvfølgeligt prøve at
skifte slangen ud, tilpasse den nøje og så se, hvordan det går.
En luset cm. tilbage i tanken giver immervæk ca. 3,3 l, så er der en 3-4 cm,
når luftslugeriet begynder er vi tilbage i de godt 10 l.
Og især når vi her til foråret giver den et skud desinfektion, er det jo
temmeligt rart at kunne tømme tanken helt så der kun er homeopatiske
koncentrationer tilbage efter et par gennemskylninger.

vh
Jan

Fra : Henning Keseler

Dato : 26-04-05 14:48

> Det er i hvert fald ikke tilfældet her, men man kunne selvfølgeligt prøve
> at
> skifte slangen ud, tilpasse den nøje og så se, hvordan det går.

På min tank går slangen gennem et hul i låget og kan skubbes ned så pumpen
netop rører bunden, der er ikke en liter tilbage når den går tør, men det
ser måske anderledes ud på din.

Henning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-05 17:46

Henning Keseler wrote:

> På min tank går slangen gennem et hul i låget og kan skubbes ned så
> pumpen netop rører bunden, der er ikke en liter tilbage når den går
> tør, men det ser måske anderledes ud på din.

Ja, den er selvfølgeligt monteret på en studs, der sidder helt inde i
hjørnet, så det er nærmest umuligt (hvis man ikke har et dobbelthængslet
håndled) at nå derind. Når det så kombineres med at den sidder i bunden af
et skab og man selv er knap et par meter og har voldsomme problemer med at
folde sig derind, så.....

vh
jan

Fra : Henning Keseler

Dato : 26-04-05 18:06

> [...]
> et skab og man selv er knap et par meter og har voldsomme problemer med at

Hvis du har et låg i toppen af tanken kunne du måske selv lave et hul deri,
eller simpelthen i toppen af tanken, og så føre slangen derigennem. Hvis du
så laver hullet så slangen går stramt deri er det let at justere pumpen til
at tømme tanken helt.

Henning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-05 18:28

Henning Keseler wrote:

> [...]
> derigennem. Hvis du så laver hullet så slangen går stramt deri er det
> let at justere pumpen til at tømme tanken helt.

Det er helt klart en ide, der er værd at prøve - og den kræver ikke nogen
voldsom indsats.

vh
Jan