Citroen C5 & anhængertræk/stik
Fra : Dirk

Dato : 15-04-05 16:05

Har for nyligt købt, en Citroen C5, men monteret anhængertræk, og dermed
selvfølgeligt også elstik, det er elstikket dette drejer sig om, da
den permanente 12 volt, man bruger til bla. Interiørlys i campingvogn,
tilsyneladende ikke er monteret.........
jeg har efterfølgende, haft en del skilt ad, men kan ikke se der skulle
mangle noget, da det for mig at se er monteret, med
kabelsæt til venstre blinklys.Jeg har dog ikke haft elstikket skilt ad, da
jeg har erfaringer for at skruerne knækker, når stikket har siddet der et
par år.
Er der nogen der kender til om der kan tages en fast 2 volt ud nogle steder
i bagagerummet (Hatchback) eller om man er ude i at skulle, trække
en 12 volt hele vejen igennem vognen ????????
Håber der en nemmere løsning end dette !!!
Håber en kan hjælpe

Dirk

Fra : Per

Dato : 15-04-05 16:52

Hej Dirk !
Der er normalt ingen ledning i bilens bagende, der er kraftig nok til at
forsyne lys og køleskab i CV'en med strøm. Medmindre at der er taget højde
for det, da kablingen blev lagt fra fabrikkens side. Tvivlsomt om det er
tilfældet!
Jeg har selv monteret mit 13 polede stikdåse ( Jäger) til CV'en. Men jeg var
så heldig at jeg har kørt med køletaske i bagagerummet i en del år og har
monteret en tyk ledning direkte fra bilbatteriet til køletasken. Så jeg
kunne bare tage strømmen derfra.
I mange nye biler må man ikke tappe strøm uden om bilcomputerens system...
så det er ikke så nemt hvis det skal følges.
Der findes færdige sæt til mange biler, men et sådant er vel også anvendt af
det værksted som har monteret anhængertrækket ? Men dette sæt inkluderer
sikkert ikke denne 12 volts spænding ... og slet ikke den til køleskabet
"over tændingen".

Hilsen Per A.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 16-04-05 09:26

"Dirk"wrote
> [...]
> en 12 volt hele vejen igennem vognen ????????
> Håber der en nemmere løsning end dette !!!

Hej Dirk,

Havde samme problem med min Peugeot 406 da jeg fik monteret originalt 7/13
pol multicon.
Da Citroen og Peugeot er samme familie, kunne jeg godt forestille mig at
el-netter var forberedt på samme måde. Det betyder at der ER monteret en
kaftig ledning til, forsyning af 12 volt til CV, der ER afsat en særskilt
sikring i sikringsboksen hertil, men værkstedet skal lige huske at sætte
sikringen i, og det kan være for meget forlangt af modernede mekanikere.
Efter at jeg hande monteret en 15 A sikring, spillede alting perfekt.

Hilsen
Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 17-04-05 09:52

"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> "Dirk"wrote

> sikringen i, og det kan være for meget forlangt af modernede mekanikere.
> Efter at jeg hande monteret en 15 A sikring, spillede alting perfekt.

Uden at kende noget til værkstedet ku jeg forestille mig at de bare har en
test-tingest til det gammeldags 7 polede -

Enten en "cykelbom", eller som jeg også her set, en diodetingest på
størrelse med en lille cykellygte -der sættes i trailerstikket på bilen.
Kommer der så en stakkels vanskelig campist skal man ha en manuel
testprocedure frem - og hvis stikket ligner det sædvanlige 7 polede glemmer
man måske nogle terminaler i den afsluttende prøve. Al det andet virker jo.

Cykelbommen er bedst, især til en gammel montering (strømtyve?), idet den
belaster med rigtige pærer sådan at dårlige forbindelser afsløres.
Jeg har oplevet at dioderne lyser fint, men når der sku køres virkede, her
blinklyset stadig ikke. Forfra med fejlfinding.

Cykel bommen kan selvfølgelig let udvides med et par pærer til de relevante
forbindelser, men hvis man ikke har den opgave særlig tit er det måske ikke
sket.

Tjae, hvem ved?

Hilsen

--

Blækpletter på Gulvet aftages ved Hjælp af Salpetersyre,
som er meget billig; til saadanne Pletter paa Linned

Fra : Henry Sønderskov Mad~

Dato : 24-04-05 09:29

Dirk <dlo@tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>man er ude i at skulle, trække
>en 12 volt hele vejen igennem vognen ????????
>Håber der en nemmere løsning end dette !!!

Hvis det er et 7 pol stik vil det være samme ben der giver lys i
tågebaglys på trailer eller cv så man kan ikke bare sætte
faststrøm på dette ben, der skal en afbryder til, også hvis det er
et 13 pol stik og med et overgangs stykke til et 7 polstik skal
man have det, køleskab skal have egen forbindelse og stel som kun
virker når motor er startet ellers ingen strøm til at starte om
morgen
--
Mvh HSM

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 19:43

Har selv C5. i flg. Citroen ligger der ikke en ledning der er kraftig nok
til at trække køleskab. Jeg lod Citroen lave en tyk ledning til permanet
+12V. De monterede en afbryder i motorrum. Kostede 1/2 times arbejde +
abryder med sikring.

"Henry Sønderskov Madsen (slet J7BFC)" <Majsa@J7BFCmadsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11143315590.73395882951446@dtext.news.tele.dk...

Fra : Dirk

Dato : 18-05-05 20:50

Mange tak for alle svarene
Specielt en af de sidste svar med hensyn, til tågelygte på trailer, besvarer
mit gamle problem på min Vectra, der havde jeg monteret permanent
12 volt på dette stik, dette virkede ok på campingvognen, men gav kraftigt
lys på trailerens ene lampe, når bilen var slukket.............Der kan man
bare
se !!!
Måske det nok er nemmest, bare at besøge Citroen....!

Dirk