Plastgulv i fortelt
Fra : Michael

Dato : 10-04-05 16:10

Hej NG

Vi overvejer at købe de nye plastfliser på 40 x 40 til forteltet men
jeg har faktisk ikke hørt noget godt om dem .... eller skidt for den
sags skyld )
Er der nogen her der har erfaring med dem eller blot nogle som 'har
hørt' godt eller dårligt om dem??

Hilsen Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 10-04-05 20:14

"Michael" <neverspam@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sags skyld )
> Er der nogen her der har erfaring med dem eller blot nogle som 'har

Hej Michael

Uden at kende dem du har set eller set vejledningen til dem!!!

Her er erfaring fra sidste år, der ligner dem jeg har set hos forhandleren
til 3-4000 for en palle. Kender ikke navnet. De gir et meget flot gulv som
jeg syns det er synd at lægge tæppe på. Fordelen ud over udseendet er så, at
man i sandede områder ikke behøver at feje ustandseligt, skidtet falder ned
igennem hullerne.

Regn som sædvanligt med at lægge armeret plast under for at undgå jordfugt.
Underlaget bør være plant og meget fast (måske med plader.?) idet tapperne
der holder sammen på fliserne er temmelig skrøbelige - som om plasten er for
hærdet. Sikkert et kompromis for at opnå gåfasthed på flisen. Hvis
underlaget ikke er plant - eller blødt, synker kanterne på flisen man træder
på og tappen - eller plasten omkring rillen til tappen i den anden flise
brækker af. Hvis underlaget er ujævnt kan der også blive nivoforskelle -
præcis som når der lægges havefliser.

Man kan få nogle skrå kanter til opkørsler for kørestole og lignende - men
på dem jeg havde fat i, var der bøvl med afstanden mellem tappene på
kanterne og hullerne på pladerne, sådan at vi en gang i mellem måtte opgiv
at sætte skrå kanter på. Tjek eventuelt de skrå kanter på et par fliser
inden der købes. Man kan selvføldelig file slibe rillen et par mm bredere -
man skal vel kun bruge nogle få kanter og er man forberedt, lille sag.

Jeg mener, at princippet er godt, godt lagt, men ku blive bedre hvis man i
stedet for faste tappe på fliserne kun havde udskæringer hvor man så satte
små "kødben" som lås. - lavet af en blødere plasttype der kan gi sig hvis
flisen arbejder og sætter sig under belastning. Systemet blir sådan så at
sige mere "Svigermor-egnet".

Læggetid for 3x4 meter, ca. 20-30 min. minus eventuel nivellering og
klargøring af underlaget.

Der har her i debatten og andet sted været noget fremme om plast-riste til
staldbrug - og jeg har også hørt om, efter sigende meget robuste isolerende
plader, dels til byggeri men også til staldbrug. Prøv google - eller andre
har måske gemt links til firmaerne.

Der er også noget nyt fremme om armeringsfilt til underlag - og her går
dillemaet på ønske om luft til græsset kontra beskyttelse mod jordfugt.
Armeringsfilten har længe været brugt under græskanterne og i en 30-40 cm
bane rundt om forteltet så man undgår at mudder slasker op ad teltet. Det
nye er, at man har udviklet er særlig egnet type - og at prisen selvfølgelig
er der efter. Som et snedigt indslag er der nogen der i stedet for pløkker
og huller fra dem - er begyndt at sætte græskanten fast på presenning eller
armeringsfilt med Garfa tape.

Hilsen
--
De gamle husråd forsvinder,
efterhånden som man river de gamle huse ned.

Fra : Sten Bo

Dato : 10-04-05 20:37

,

> Læggetid for 3x4 meter, ca. 20-30 min. minus eventuel nivellering og
> klargøring af underlaget.

Jo altså, det kan vel kun være plus ?
Beklager.

Fra : Karina

Dato : 11-04-05 07:48

> [...]
> sags skyld )
> Er der nogen her der har erfaring med dem eller blot nogle som 'har

Hej Michael.
Vi har lige købt dem. Fandt et rigtig godt tilbud på billigcamping.dk. Ca.
800 kr. billigere end det tilbud vi fik i en forretning hvor de handler med
cv og udstyr. Fik dem leveret for 150 kr. Vi er meget tilfredse.
V.h.
Karina

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 11-04-05 21:34

> [...]
> sags skyld )
> Er der nogen her der har erfaring med dem eller blot nogle som 'har

Vi investerede i et nyt plastgulv sidste år. Selv om enheden var lidt ujævn,
så blev resultatet rimeligt, også i forhold til vores gamle trægulv, hvor
pladerne stadig står bag skuret. Det var egentligt planen, at vi ville lægge
gulvtæppe på efter et par måneder, men det fik vi aldrig taget os samme til,
for gulvet var ok.

Det kræver lidt tilvænning på meget kolde dage i forhold til trægulvet, som
altid er "lunt". Men vi er alligevel glade for gulvet, for der er utroligt
nemt at lægge og tage op igen. Men husk på at have et par gode handsker på,
for plastfliserne kan godt være skarpe i kanterne, især når de skal op.
Under optagningen knak der en del tappe for os, men ellers har de ikke været
gener.

Den største fordel har dog været, at der slet ikke har været mus i forteltet
i forhold til vores gamle trægulv, hvor musene hvert år flyttede ind under
gulvpladerne. Det kostede en del huller i græskanterne. Desværre glippede
vores svenske fastliggerplads, så i år er vi nomader. Men gulvet er jo
heldigvis langtidsholdbart.
--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk
I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.
Her kan du læse om vores gulv:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/Camp_030.pdf

Fra : Michael

Dato : 12-04-05 11:40

On Sun, 10 Apr 2005 17:09:48 +0200, Michael <neverspam@sport.dk>
wrote:

> [...]
>
>Vi overvejer at købe de nye plastfliser på 40 x 40 til forteltet men
>Er der nogen her der har erfaring med dem eller blot nogle som 'har

Tak for alle de gode svar!! Vi er nu gået i tænkeboks for at veje for
eller imod ...... ;o/

Hilsen Michael

Fra : Piraten

Dato : 26-04-05 21:08

Vi fik anbefalet plastgulv til vores fortelt, vi købte det og solgte det
igen ½ år efter, de er umulig at ligge så de ligger plan, de kommer til at
vippe og de "klikker" fra hinanden, de huller der er i pladerne , kan mærkes
når man går på gulvet i strømpeføder og det er altså ikke særligt rart og så
tager de længere tid at ligge end et godt lavet trægulv og de er meget
dyrere..... så overvej det igen *S*

Fra : Piraten

Dato : 26-04-05 21:12

og.... jeg glemte lige en ting, godt kommer der ikke mus under
plastfliserne, men til gengæld kommer der ej heller luft, så der begyndte at
lugte sødt og grimt at rådent græs og når det have været regnvejr, så var
vandet også meget lang tid om at tøre væk *S*