Skærme
Fijala 3554
Goldstar 1462DM mangler blå farve.
Fra : Vagn Sørensen

Dato : 30-05-01 09:47

Hej NG.

Jeg har aldrig før spurgt en NG til råds, men jeg har læst en del af dem.
Jeg håber derfor, der er en, som kan hjælpe mig i nødens stund.

Sagen er den, at jeg har en skærm, der har mistet den blå farve. Fejlen har
udviklet sig på følgende måde:
Første gang var skærmen gul ca. en halv dag, hvorefter den blev ok igen.
Derefter, i en længere periode, kunne jeg ind imellem se en lille tendens
til, at den ville blive lidt gul, men det varede som regel kun i få
sekunder, så blev den normal igen. Nu er skærmen blevet rigtig gul og det
ser ikke ud som om, det er midlertidig denne gang.

Skærmen er en GoldStar Model 1462DM, som er købt i 1995 sammen med pc'en, en
Pentium 100Mhz.

Er der en, som har en idé om, hvad der kan være galt? Jeg har selv en idé
om, at det måske er en elektrolyt, der er blevet defekt, men jeg er ikke
sikker. Jeg har ingen erfaring med at reparere hverken tv eller
computerskærme, men kender ellers en del til elektronik.

Med venlig hilsen

Vagn

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 30-05-01 14:58

"Vagn Sørensen" <vas@city.dk>

> [...]
det
> ser ikke ud som om, det er midlertidig denne gang.
>
> Er der en, som har en idé om, hvad der kan være galt?

Måske er fejlen så simpel som et defekt stik på ledningen ned til
grafikkortet. Forbindelsen til ét af benene kan have været dårlig, og er
nu blevet helt afbrudt, således at signalet fra grafikkortet om at
generere blå farve ikke når frem. Derfor vil jeg råde dig til at du
fatter en god loddekolbe, og i første omgang kigger nærmere på stikket.
Er det ikke her det er galt, kan du prøve at åbne monitoren, og se om
stikket herinde er ok (hvilket det sandsynligvis er, da der jo ikke sker
det samme slid her)

mvh
Peter

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 30-05-01 20:11

"Vagn Sørensen" <vas@city.dk> wrote in message
Klip

Enten løs forbindelse i stik eller defekt RGB forstærker på billedrørsprint
(muligvis en LMxxxx kreds)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Vagn Sørensen

Dato : 01-06-01 06:19

Hej NG !

Jeg har haft en den besvær med at få sendt dette svar, men nu har jeg fået
en løsning på problemet. Årsagen er at min OE skriver Sv: i stedet for RE:.
Tak Nicolai.

Mit stik kunne ikke skilles ad, så jeg målte ledningerne med en
gennemgangstester. Fandt ingen fejl, men nu virker skærmen igen??? Der må jo
have være en løs forbindelse i et af stikkene.

Nå, men - igen tak for svarene.

Med venlig hilsen

Vagn