Multicon forbindelse af ledninger ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 09-04-05 13:22

Jeg skal til at rode med monteringen af ledninger både til og fra Multicon
stikket. Nu er det en lidt ældre cv vi har, og på vores gamle bil sad der
det alm. gamle 7 polet stik. hvor der var en kontakt i bagagerummet til at
afbryde alt strøm til campingvognen.

Men efter vi har skiftet bil, hvor der sidder et Multicon stik på bilen, er
jeg blevet en smule forvirret. På Campingstuff's side bliver der meget fint
beskrevet hvordan alle ledninger skal side, meen så mange ledninger kommer
der ikke fra cv'en

Der bliver skrevet at ben 9 er til det indvendige 12v lys Er det ikke nok at
bruge denne forbindelse til alt 12v incl. de 12v til køleskabet ?

Selvfølgelig med en passende ledning og stel forbindelse

mvh Kim

Fra : Michael H Svensson

Dato : 09-04-05 15:56

"Kim Jensen" wrote
> [...]
> bruge denne forbindelse til alt 12v incl. de 12v til køleskabet ?
>
> Selvfølgelig med en passende ledning og stel forbindelse

Hej Kim,

Joh, det burde ikke give problemer sålænge du ikke overbelaster ledninger og
stik.
En fidus ved at skille 12 V lys og 12 V til køleskab på hhv ben 9 og 10 er
at man så fra bilens side kan afbryde ben 10 sammen med tændingen. Det
betyder at du kan køre på ferie med køleskabet drevet fra bilen, og når du
holder rast eller sejler med færgen, så tapper du ikke bilens akkumulator.

Hilsen
Michael

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-04-05 20:18

> [...]
> holder rast eller sejler med færgen, så tapper du ikke bilens akkumulator.

Tak for svaret Michael. men forstår ikke helt. Kører en ledning over
tændningen, mener du da at jeg evt. skulle indsætte et relæ som aktiverer de
12v over tændningen ?

Men jeg mener ellers også at den 12v + ledning der går til cv'en er den
eneste forsyningsledning, eller tager jeg helt fejl. Og så er det jo ikke
muligt.
For så sker der jo bare det når jeg holder parkeret på rasteplads e.l. at
der overhovedet ikke er lys i vognen.

mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 10-04-05 09:36

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligt.
> For så sker der jo bare det når jeg holder parkeret på rasteplads e.l. at

Hej

Med et 7 pol stik kan du selvfølgelig ikke lave det trick som Michael
omtaler.

Du bør først finde ud af hvorledes de 2 12V'er i bilens Multiconstik er
forbundet

Hvis det er lavet rigtig perfekt kommer ben 9 (til lys i CV) fra batteriet
igennem en sikring og ben 10 (til køleskab i CV) fra batteriet igennem en
sikring OG et relæ der styres over tænding eller kontakt.

I min bil er det lavet simpelt (for jeg har selv gjort det!) så ben 9 og 10
er forbundet sammen i bagagerum og gennem en 16A sikring ført direkte til
batteriet i en 4 kvmm ledning. Jeg skal således selv sørge for at slukke
køleskabet i CV hvis jeg holder i længere tid (mere end et par timer).

Når du har fundet ud af hvilket ben der er permanent 12V på (9 og/eller 10)
og sikret dig at det er ført hen til multiconstikket med en kraftig ledning
(mindst 2,5 kvmm) igennem en sikring (16A) forbinder du det ben til den
ledning der går til ben 2 på dit nuværende 7-polede stik.

Multicon ben 3, 11 og 13 er stel og skal forbindes til din 7-polede ben 3.

HUSK EN 16A SIKRING I BILENs 12V til multicon stikket - så længe den er der
sker der kun at den springer hvis du får fumlet for meget med det .

Mvh

Jens

Fra : Søren

Dato : 11-04-05 09:48

Husk at sikringen skal sidde så tæt på batteriet som muligt !

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 11-04-05 14:19

Søren wrote:
> Husk at sikringen skal sidde så tæt på batteriet som muligt !

Hej Søren
Hvorfor skal den det?
Ebbe

Fra : N/A

Dato : 11-04-05 16:21

Fra : Per

Dato : 11-04-05 16:21

Det skal sikringer altid, da et evt. beskadiget kabel ellers kan kortslutte
og lave brand !

Hilsen Per A.

Fra : Sten Bo

Dato : 11-04-05 16:29

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Søren
> Hvorfor skal den det?
> --
> Med venlig hilsen
> Ebbe

Hovsa beklager - den første tomme, er slettet på severen.

Hej Ebbe
Det er det sikreste

Jeg kender ikke Sørens forklaring - sikringen går ved overbelastning uanset
hvor i kredsløbet den er indskudt, også på stelledningen - men rent praktisk
kommer strømmen fra + polen på batteriet og er bortset fra isoleringen af
ledningen og maling og tekstiler på flader den ligger op ad .....omgivet af
sin modpål, stel. ,

Der er så ved dårlig montering risiko for at ledningen fra batteriet kommer
til skade eller i klemme på vej til forbrugeren, Det kan det gi
kortslutning, så ledningen futter af og sætter ild på omgivelserne.Jo
kortere fra batteriet til sikringen - jo mindre risiko. Hertil er der nogle
betragtninger om delbelastninger hvor bare en forholdsvis kort stykke
ledning og en enkelt dårlig samling på ledningsvejen mellem kortslutning og
battei indgår i modstanden i systemet, sådan at varmen der ellers ville ha
smeltet "tråden" i sikringen afsættes i ledningen og i evt. dårlige
forbindelser.

Afstanden før sikringen skal selvfølgelig vejes op mod kvalitet af
isolering, montering og samlinger.

Sådan helt kort

--
Der er ingen tvivl om at det er et meget værdifuldt kildeskrift,
men da det er komplet ulæseligt, er det altså helt værdiløst.