Skift af "anhænger-kobling"
Fra : Jarl

Dato : 27-03-05 21:38

Hej Gruppe.

Er der nogen der kan fortælle mig om det er til at skifte/påsætte en
slingrebremse, uden de store dikkedare, eller om det er forbeholdt fagfolk?

Vh Jarl

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 27-03-05 23:17

"Jarl" <jarlp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Det kan du sagtens selv gøre.

Stabilisator:

Ang udskiftning er fremgangsmåden som følger:
1. løsner du den vandrette bolt og fjerner den
2. fjerner du møtrikken på den lodrette
3. brug den vandrette bolt til at banke den lodrette bolt ud med nedefra
4. bolten du brugte til at banke ud med skal du endelig lade sidde da den
skal holde støddæmperen på plads
5. fjern nu den gamle tilkobling
6. sæt stabilisatoren på
7. montere den vandrette bolt (der er et extra sæt med)
8. bank nu den lodrette bolt forsigtigt i ovenfra, således at den bolt der
holdt støddæmperen på plads ikke kommer mere ud end du får den nye i
9. spænd det hele efter og du er færdig

10. VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT TRÆKKUGLEN PÅ DIN BIL SKAL VÆRE KLINISK FRI FOR FEDT
ELLERS VIRKER STABILISATOREN DÅRLIGT, STABILISATOREN SKAL HOLDES FRI FOR
FEDT I SELVE TILKOBLINGSHOVEDET.

mvh

ivan, århus

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 20:09

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
FEDT
> ELLERS VIRKER STABILISATOREN DÅRLIGT, STABILISATOREN SKAL HOLDES FRI FOR

Husk også at der er stor prisforskel på stabilisatorer alt efter om det er
hos en alm. campingforhandler eller om det er i en netbutik.

Der er iøvrigt monteringsvejledning med i pakken.

Mvh. Per Olsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-03-05 21:41

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Husk også at der er stor prisforskel på stabilisatorer alt efter om det er
> hos en alm. campingforhandler eller om det er i en netbutik.

www.billigcamping.dk er vist billigst p.t. Nogle bekendte skulle bruge model
1300, og den var ca. 500 kr. billigere her.

Kurt

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-03-05 13:25

> [...]
>
> Er der nogen der kan fortælle mig om det er til at skifte/påsætte en
> slingrebremse, uden de store dikkedare, eller om det er forbeholdt

Er jeg helt galt på den, når jeg mener at huske, at du skal til syn med
CV,
når du skifter kobling??

Kobling og slingrebremse er en del af det typegodkendte udstyr, og må ikke
ændres uden syn - hvis ellers jeg husker korrekt.

Jeg mener endda at huske, at en campist her i gruppen på et tidspunkt
fortalte, at da han var blevet stoppet af politiet i anden anledning,
havde
fået en bøde og krav om syn, da koblingen ikke stemte overens med
typegodkendelsen. Hvordan politiet så lige fandt ud af det, midt ude på en
landevej ved jeg ikke - men der kan jo have været bilsynsfolk til stede.

Blot til undersøgelse, eftertænksomhed eller kassering :)

/Flemming U

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 29-03-05 13:53

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> Er jeg helt galt på den, når jeg mener at huske, at du skal til syn med
> CV,
> når du skifter kobling??

Det håber jeg dælme ikke ... men jeg vil gerne høre nærmere, hvis nogen ved
hvordan det forholder sig.

ivan, århus

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 16:53

Så vidt jeg lige kan huske må du gerne skifte den, da den (nye
kobling/slingrebremse) også er typegodkendt.
Jeg kan ikke huske ordlyden, men håber det er forståeligt.

Mvh. Per Olsen.