Udskiftning af tagluge ?
Fra : K. Larsen

Dato : 24-03-05 19:43

Hej Gruppe

Jeg har en Chauteau Cantara vogn, hvor den ene tagluge er gået i stykker.
Noget med nogle plastikbånd som skubber lugen op, som er knækket.

Nu er spørgsmålet : Skal hele kransen ( den som sidder ned igennem taget )
skiftes, eller kan man nøjes med at sætte en ny luge i ?

Kim

Fra : HH

Dato : 26-03-05 17:39

Hej Larsen

Jeg vil da foreslå, at du udskifter din tagluge til en helt anden og bedre
type, når nu du skal ofre penge på den alligevel.
F.eks. mini-heki er et rigtig godt valg, og den passer formentlig i det
eksisterende hul.

Venlig Hilsen
Henrik

Fra : K. Larsen

Dato : 26-03-05 22:04

Henrik

Har du erfaring med at udskifte tagluger ?

Hvor let / svært er det, hvis vi nu forudsætter at vi taler om et 40x40 hul
?

Kim

Fra : HH

Dato : 04-04-05 17:34

Undskyld det sene svar !!!

Ja, min svoger og jeg har sat flere tagluger i selv. Også store Heki-luger.
Det er meget nemt at skifte en der endda har de samme mål. Der sidder jo det
træ i siderne der skal i forvejen.

Køb den nye luge og en tube gummifuge, af den rigtige.
Det er vigtigt at få den rigtige fugemasse med, som købes sammen med
taglugen.
HKS i Løkken ved hvad det handler om, og så er deres priser jo rimelige.

Ud med alle skruer i den gamle.
Op på taget og skære den gamle fugemasse fri med en hobbykniv.
Rense af for gammel fugemasse.
På med noget nyt fugemasse, og i med den nye tagluge.
Det tager et par timer.

Fra : Gismo

Dato : 28-03-05 00:30

K. Larsen wrote:
> Nu er spørgsmålet : Skal hele kransen ( den som sidder ned igennem
> taget ) skiftes, eller kan man nøjes med at sætte en ny luge i ?

Det anbefalede Knaus mig at gøre, det er meget nemt at skifte selv.

Der sidder nogle skruer på undersiden af lugen skru dem ud, og fjern
det underste, op på taget, tag en god skarp kniv med et blad der kan
når gennem fugen, tag den øverste del af og kyl den på jorden, nu kommer
det sure arbejde, alt det gamle fugemasse skal af for at det nye for en
ordentlig vedhæftning, det kan nuldres af, rengør med evt. med rense benzin

Løg en "pølse" af den nye fugemasse ca. 1 cm. læg det på kanten af den del
af taglugen der skal monteres fra toppen, monter den nederste del og spænd
den sammen med skruerne.
( køb fugemassen sammen med lugen så er du sikker på du får det rigtige)
Du har brug for 24 timer med tørvejr, eller mulighed for at vognen stående
i ly.

God fronøjelse.

Gismo.