Jaeger-stik
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 20:11

Hej NG!

Jeg har lige købt en "ny" brugt CV med påmonteret Jaeger-stik. På min
bil samt min trailer og gamle CV har jeg det alm. 7-polede stik. Af
forhandleren fik jeg lidt uklare forslag til, hvad jeg skulle gøre i
den situation. Først foreslog han mig at få et omsætningsstik, men det
kom han i tanker om måske alligevel ikke var så godt, idet jeg så
måske ikke fik konstantspændingstilslutningen med. Derimod blev
resultatet, at han ville sætte et West-stik (?) på CV'en, så jeg kunne
tilslutte det mit 7-polede stik, i stedet for at skulle skifte
tilslutning både på bil ag trailer. At sætte 7-polet stik på CV'en var
en dårlig idé, tilføjede han. Jeg kunne til alt dette kun sige:" Nå!",
idet jeg overhovedet ikke er inde i den problematik.

Er der mon nogen her i gruppen, der kan supplere med lidt forklaring
til de forskellige stiktyper, evt. med et godt råd om ,hvad der er det
mest hensigtsmæssige at gøre i denne situation, hvis man skal have det
optimale ud af tilslutningen. Hvilke ekstra forbindelser er der i
Jaeger-stikket, ud over måske tågebaglygte, som jeg ikke har i mit
7-polede stik?

På forhånd tak for evt. råd.

Hilsen

Birger

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-03-05 22:43

Birger wrote:

> Jeg har lige købt en "ny" brugt CV med påmonteret Jaeger-stik. På min
> bil samt min trailer og gamle CV har jeg det alm. 7-polede stik.

Hvilke stik der er godkendte til synsfri sammenkobling, og hvilke ben der er
til hvad, kan du læse meget mere om her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens

Dato : 06-03-05 22:49

<Birger> skrev i en meddelelse
> [...]
> optimale ud af tilslutningen. Hvilke ekstra forbindelser er der i
> Jaeger-stikket, ud over måske tågebaglygte, som jeg ikke har i mit

Se her ang. de forskellige stiktyper.

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Selv anvender jeg et Multicon West stik på både bil og CV. Derved opnår jeg
alle de 13-polede fordele (tågebaglygte, strøm til køleskab og lys) samt
fordelen ved at kunne plugge en alm. trailer med et 7-pol. stik bag på
bilen.

Mange foretrækker Jaeger-stikket (men der skan du ikke slutte en 7-pol.
trailer til uden en ekstra adapter)

Mvh

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-03-05 23:06

Jens wrote:

> Selv anvender jeg et Multicon West stik på både bil og CV.

Vær opmærksom på, at netop det stik /ikke/ er godkendt til synsfri
sammenkobling, og at du derfor risikerer ikke at kunne få godkendt din bil
til syn.

> Mange foretrækker Jaeger-stikket (men der skan du ikke slutte en
> 7-pol. trailer til uden en ekstra adapter)

Jägerstikket er nok det mekanisk bedste, men vær opmærksom på, at Multicon
giver mulighed for at bruge f.eks. trailerens 7-polede stik.

Der findes også en mulighed for en dobbelt stikdåse til bilen, så du har
både Jäger og Multicon til rådighed. Det er vist Berner, der har
dobbeltstikket.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 06-03-05 23:05

> [...]
> til de forskellige stiktyper, evt. med et godt råd om ,hvad der er det
> mest hensigtsmæssige at gøre i denne situation, hvis man skal have det

Hej Biger.
Det bedste vil altid være at din bil og campingvogn har samme type stik.
Du kan godt klare dig med en såkaldt adapter.
Men du kan ikke være sikker på at der er strøm til den såkaldte
konstantsærndingstilslutning, et lidt "overteknisk navn", der betyder, at
der er en ledning som sikrer, at du altid har strøm til det vandskyllende
toilet, dit 12 V lys, vandpumpen, køleskabet og måske varmeblæseren.

Faren ved at have denne konstante strøm er at du risikerer at aflade
batteriet på din bil hvis du f.eks. holder med stikket på bilen om natten og
bruger løs af batteriets kapacitet, så der ikke er noget at starte på næste
morgen. Det skulle det 13 polet stik være med til at forhindre, men der er
ingen garanti. På vores Vectra har vi kun et 7 polet stik, og ingen
konstantspændingstilslutning. Det betyder at der ikke er strøm på det
elektriske toilet eller køleskabet når vi kører. Det betød ikke noget for
den gamle vogn, men betyder noget i vores nye, så jeg skal have det skiftet
til sommer.

Hvis du får nyt stik på bilen, skal du sikre dig, at der er et relæ, som
beskytter dig mod at campingvognen tager bilens strøm når du holder med
slukket motor. Det bedste er også at få et 12 V batteri i campingvognen. Men
den ombygning kan let løbe op i 5.000,- kr., så det er dit behov der
bestemmer om det er nødvendigt. Jf. stærkstrømsbekendtgørelsen må man ikke
selv bygge det, selv om jeg kender et par stykker der har gjort det. Så det
gælder om at sikre sig, at den brugte vogn har "et lovligt el-anlæg".

Campingstuff fortælle lidt mere om det tekniske på denne side:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98
--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 07-03-05 17:05

Hej Birger
Her er et link til hvad færsels styrelsen skriver om Anhængerstik.
Starter på side 58 af 167 sider i PDF format.
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2004.pdf

Kører selv med Multicon (det du også kan bruge til et 7 polet
"anhængerstik") , udfra devisen - flere adaptere=større fejlkilde = dyre i
anskaffelse= tyveri muligt, o.s.v.

PS- I færselsstyrelsen står vist ikke noget om et ulovligt Multicon stik ,
så vidt jeg kan læse ! - Men hvis du vil være helt sikker , så drøn lige
forbi en synshal og få et svar af en sagkyndig =
http://www.fstyr.dk/sw25005.asp

Kim

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-03-05 19:11

Kim Bonnesen wrote:

> PS- I færselsstyrelsen står vist ikke noget om et ulovligt Multicon
> stik , så vidt jeg kan læse !

Korrekt, Multicon er da også helt OK at benytte.

I detailforskrifter for motorkøretøjer er de godkendte stiktyper til synsfri
sammenkobling beskrevet - og her glimrer ikke Multicon, men Multicon-West
ved sit fravær. Derfor er Multicon-West ikke godkendt....

> - Men hvis du vil være helt sikker , så
> drøn lige forbi en synshal og få et svar af en sagkyndig =
> http://www.fstyr.dk/sw25005.asp

Puha... Bilsynsassistenterne er ikke de bedste at spørge...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Niels Due

Dato : 08-03-05 19:37

Carsten Stage <stagenospam@fabel.dk> skrev:

>Korrekt, Multicon er da også helt OK at benytte.

> [...]

Som nybagt campingvognsejer til en brugt vogn med Multicon-West
stik, er jeg blevet lidt nysgerrig for at vide om min vogn nu også
er lovlig.
Når jeg læser i Detailforskrifter for Motorkøretøjer som Kim
referer til, på side 56 stk b. lyder det som en beskrivelse af det
stik der er monteret på min vogn eller ???

Mvh
Niels Due

Fra : Niels Due

Dato : 08-03-05 20:20

Niels Due <niels.due@9AGIEmail.dk> (slet 9AGIE) skrev:

> [...]
>referer til, på side 56 stk b. lyder det som en beskrivelse af
det
>stik der er monteret på min vogn eller ???

Forkert sidenummer beklager, skal være side 58

Mvh
Niels Due

Fra : Jens

Dato : 08-03-05 20:20

"Niels Due (slet 9AGIE)" <niels.due@9AGIEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> referer til, på side 56 stk b. lyder det som en beskrivelse af det
> stik der er monteret på min vogn eller ???

Jeg er blevet lidt rundforvirret.

Så vidt jeg er orienteret er forskellen mellem et "Multicon" og et "Multicon
West" at der i "West" udgaven er 6 små runde ben langs kanten i stedet for 6
"flige" og at denne forskel kun findes på stikket på campingvognen og ikke
på stikket på bilen.

Der kan således, efter min opfattelse, ikke fås et "Multicon" stik til
bilen - der er det altid et "Multicon West" stik - altså med 7 tykke ben og
6 tynde ben. Stikket på CV kan så være enten med tynde ben (= "West") eller
med "flige" - og de passer begge til det stik med de tynde ben på bilen.
Personligt synes jeg bedst om West udgaven.

Min bil har et "Multicon West" med de 6 tynde ben og er synet flere gange
uden problemer. Mine CV'er har aldrig været til syn så jeg ved ikke om de
der vil klippe "West" stikket af.

Findes der et "Multicon" med flige til montage på bilen?

Mvh

Jens

Fra : Niels Due

Dato : 08-03-05 20:42

Jens <mugarbe@privat.dk> skrev:

> [...]
>med "flige" - og de passer begge til
>det stik med de tynde ben på bilen.
>Personligt synes jeg bedst om West udgaven.

Beklager hvs jeg har skabt mere forvirring.
Nu har jeg været inde og checke på Campingstuff.dk (bedre sent end
aldrig)og konstateret at mit stik er et 13-polet Multicon, altså
ikke et West som jeg var blevet fortalt.
Min bil er monteret med et tilsvarende stik.
Så.... nu er jeg da beroliget mht lovligheden.

Mvh
Niels Due

Fra : Jens

Dato : 08-03-05 21:30

<klip>

> [...]
> ikke et West som jeg var blevet fortalt.
> Min bil er monteret med et tilsvarende stik.
> Så.... nu er jeg da beroliget mht lovligheden.

Dvs at dit stik på bilen har flige rundt i kanten og ikke små runde "pinde"?

Mvh

Jens

Fra : Niels Due

Dato : 09-03-05 14:44

> [...]
><klip>
>

>Dvs at dit stik på bilen har flige
>rundt i kanten og ikke små runde "pinde"?

Jeps Monteret af Peugeot Roskilde

Mvh
Niels Due

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 23:09

Mange tak for gode kommentarer og henvisninger. Jeg prøver at studere
problematikken lidt nøjere ud fra de forskellige links.

Venlig hilsen

Birger

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 23:46

Efter at have læst lidt forskellige steder, er jeg faktisk nu også
blevet i tvivl, om forhandleren har foreslået den korrekte løsning ved
at montere et Multicon West-stik på CV'en. Så vidt jeg kan se, kan de
6 små ben ikke passe ind i en alm 7-pols fatning, hvorimod
Multicon-stikket, med kontaktflige rundt langs kanten, vil kunne gå
ind i en 7-pols fatning.
Jeg må vist rundt i morgen og prøve at "røre" ved de forsk. stik.

Hilsen

Birger

Fra : Sten Bo

Dato : 09-03-05 09:23

> [...]
> ind i en 7-pols fatning.
> Jeg må vist rundt i morgen og prøve at "røre" ved de forsk. stik.

Jo det passer udmærket sammen.

hilsen

--
At man er gammel sømandsslægt, fornægter sig sandelig ikke -
hver dag må jeg her ind og se, hvad vinden er.