Re: Re: Ballistik
Fra : Per Menander

Dato : 30-05-01 08:10

Jeg anvender selv PCB programmet og anser det faktisk som et godt værktøj.

I stedet for at udregne ligegyldige teoretiske kuglebaner, som dem der er på
patronpakkerne, så prøv den øvelse her : Skyde 10 skud på 100 meter. Tag så
det højeste og det laveste og læg dem ind i programmet med den variation i
hastigheden, som du selvfølgelig også kender fra en pålidelig kronograf. Dvs
laveste skud sammen med laveste hastighed.

Du vil nu se, at selv den mest hysteriske Weatherby ikke er en skid værd på
længere hold, hvis den ikke skyder præcist ! Skyde præcist er lige netop
hvad en .308 win kan, hvorfor den (efter min mening) er skyld i færre
anskydninger på længer hold end diverse optimistiske "magnumer" !

Per

Posted from [213.129.10.174] by way of f236.pav1.hotmail.com [64.4.31.236]

Fra : JRL

Dato : 01-06-01 09:40

Nu er der jo stadig vildt man ikke kan eller bør skyde med et krumbanevåben
som .308Win. Jeg vil f.eks gerne se dig skyde en krage på 300 meter og
derefter en på 150 meter uden at stille på riffel og kikkert - det er netop
der at de der "optimistiske" magnummer har deres force med de flade
kuglebaner. I øvrigt er det heller ikke så nemt at skyde får og geder rundt
omkring i verden, på meget lange hold, hvis man holder sig til .308 Win. I
øvrigt tror jeg ikke at .308 Win er skyld i færre anskydninger men flere.
Det viser sig også, at der er mange mennesker der starter med en .308 Win,
men når de får fanget interessen for riffelskydning skifter de kaliber til
dem der er lidt dyrere at skyde med, men til gengæld på alle måder formår at
udnytte den viden der er opbygget omkring pyroteknik og ballistik.

I øvrigt er en .308 Win. overhovedet ikke mere præcis end f.eks. en 7 mm.
rem. mag. Hvorfor skulle den i øvrigt også være det. Det viser sig netop at
det amerikanske "Secret Service" er skiftet fra .308 Win. til 7 mm. rem.
mag. Det er nok ikke for at få en ringere præcision, men fordi det ikke
længere er vurderet som vigtigt hurtigt at kunne få amm. frem fra forsvarets
amm.depoter. Derfor valgte man kaliber ud fra hvad der kunne ramme og ikke
andet......!!!!!!!

Hvis .308 Win. var så genial, ville NATO vel heller ikke skifte den ud med
..223 Rem.

Jakob

Per Menander <permenander@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:F2369IJsaJbqJGNzscE00006b4f@hotmail.com...

Fra : Frans Jensen

Dato : 05-06-01 10:35

On Fri, 1 Jun 2001 10:40:00 +0200, "JRL" <jrl@privat.dk> wrote:

>Hvis .308 Win. var så genial, ville NATO vel heller ikke skifte den ud med
>.223 Rem.

<Off Topic i dk.fritid.jagt>
jo, udskiftningen sker bl.a. på grund af lavere vægt på både
våben og ammunition, kal. 223 er absolut ikke mere præcis end
..308, men dette er bare teori da skyttens egenspredning har
større betydning end våbnets præcision i militær sammenhæng
(finskytter ikke medregnet)

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-