Net og sygdom
Fra : V.M.

Dato : 30-05-01 06:00

Hvad kan jeg bruge til at holde mine net rene med, så jeg ikke
overføre evt. sygdom fra et akvarium og til et andet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-05-01 17:32

"V.M." <vibeke@mikkelsen.mail.dk> wrote in message

> Hvad kan jeg bruge til at holde mine net rene med, så jeg ikke
> overføre evt. sygdom fra et akvarium og til et andet.

Methylenblåt eller en ganske svag rodalonopløsning. Jeg vil mene at det
sidste er bedst, men vil normalt anbefale at nettene enten skylles med et
dyp i rent vand før de benyttes. Jeg ved ikke om rodalon nedbrydes eller om
det evt. vil akkumuleres i akvariet - til skade for de nyttige bakterier.
Da jeg i min pure ungdom var akvariehandler havde vi en rutine med at dyppe
nettene i en spand med Rodalonopløsning og derefter en tur i en spand med
rent vand (der blev skiftet hver dag).

mvh
Jan

Fra : Søren Steffensen

Dato : 30-05-01 20:27

er det ikke nemmere at have et net pr akvarie ?

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : David Sørensen

Dato : 01-06-01 21:31

Så vidt jeg har fået at vide af min respektive akvarie-handler, kan man bare
sætte elkedlen til at koge, og derefter hælde det kogende vand ud over
nettet. I og med vandet fra kedlen er 90-98 grader, vil ALLE bakterier med
mere dø efter tre-fem sekunders overrisling med det kogende vand. Bare et
tip; håber jeg kunne hjælpe.

Fra : Aardvark

Dato : 01-06-01 22:19

Enig.

Hvorfor tror i ellers man skolder baby'ers sutteflasker ? netop af samme
grund...dræbe bakterier...

/Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-06-01 11:37

"David Sørensen" <urt39@hotmail.com> wrote in message

> nettet. I og med vandet fra kedlen er 90-98 grader, vil ALLE bakterier med
> mere dø efter tre-fem sekunders overrisling med det kogende vand. Bare et

I praksis vil det være udmærket (af en eller anden grund er der i de senere
IMHO opstået den fikse ide at akvariedrift kræver nærmest sterilisation) -
men 90-98 grader er bestemt ikke nok til at slå alle (og du råber jo
ligefrem ALLE) bakterier i hjel - kun de fleste. Når det bruges til
meneskeyngelfordermaskiner er det fordi 'næsten alle' er Godt Nok ™.
Ellers skal vi til at autoclavere vore grej (Trykkoger for almindeligt
dødelige).
I øvrigt synes jeg faktisk at spanden med methylenblåtopløsningen er langt
mere praktisk.
mvh
Jan