ODBC til MacOS X
Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 06:47

Er der nogen der har erfaring for hvordan man får ODBC til at fungere?

På maskinen er under X installeret følgende databaser:

4th Dimension 2003.
FileMaker Pro 7.
PostgreSQL 8.

Men går jeg ind i hjælpeprogrammer->ODBC-administrator kan jeg ikke
finde nogen ODBC, og fra UNIX-promptet får jeg:

Last login: Sun May 8 04:15:09 on console
Welcome to Darwin!
G4 per$ odbctest
iODBC Demonstration program
This program shows an interactive SQL processor

Enter ODBC connect string (? shows list): ?

DSN | Description

Enter ODBC connect string (? shows list): q
[iODBC][Driver Manager]Dialog failed, SQLSTATE=IM008

Have a nice day.
G4 per$ psql
Welcome to psql 8.0.1, the PostgreSQL interactive terminal.

Type: \copyright for distribution terms
\h for help with SQL commands
\? for help with psql commands
\g or terminate with semicolon to execute query
\q to quit

per=# \q
G4 per$
===
Hvoraf det også fremgår at PostgresQL kører. Men ifølge:

http://gborg.postgresql.org/project/psqlodbc/projdisplay.php

- burde ODBC driveren faktisk have være en del af
standardinstallationen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-05-05 08:36

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> http://gborg.postgresql.org/project/psqlodbc/projdisplay.php
>
> - burde ODBC driveren faktisk have være en del af
> standardinstallationen.

Har du læst
http://gborg.postgresql.org/project/psqlodbc/faq/faq.php?faq_id=39 ?

Den er ikk emed i den binære pakke.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 11:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Har du læst
> http://gborg.postgresql.org/project/psqlodbc/faq/faq.php?faq_id=39 ?
>
> Den er ikke med i den binære pakke.

Men FinkCommander siger at den ene af de to pakker {unixODBC, mere
specifikt unixodbc2 med GUI-understøttelser} er »current«. Jeg har dog
ikke prøvet iODBC.

Men da jeg prøvede at se på Apples site var der 22. april kommet et
kommercielt produkt, som der ligger en demo af, som jeg kan prøve:

http://www.apple.com/downloads/macosx/drivers/actualodbcdriverforopensou
rcedatabases.html

http://www.actualtechnologies.com/products.php

$29.95, svarende til 172 kroner. Der er tilsvarende drivere til Oracle
og andre databaser. Den gør det muligt at connecte til databaserne fra
FileMaker og Excel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 11:46

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
>
> $29.95, svarende til 172 kroner. Der er tilsvarende drivere til Oracle
> og andre databaser. Den gør det muligt at connecte til databaserne fra

Ja, den er nu installeret {idet jeg dog lige sørgede for at installere
også mySQL først, så jeg også kan prøve med den}. Og fra FMs
Script->Edit Script med sætningen Execute SQL kan jeg se at der er
forbindelse. Og så burde der vel også være det fra Access på en Windåse,
men anvendelse af det rette IP og portnummer {der er to forskellige
portnumre til hhv PostgreSQL og MySQL}.

Jeg vil tro at jeg
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-05-05 21:46

> [...]

> forbindelse. Og så burde der vel også være det fra Access på en Windåse,
> men anvendelse af det rette IP og portnummer {der er to forskellige

Jamen hvis du skal tilgå dine databaser fra Windows har det slet ikke
noget at gøre med ODBC på din Mac. ODBC er kun knyttet til klient-siden.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-05 04:02

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jamen hvis du skal tilgå dine databaser fra Windows har det slet ikke
> noget at gøre med ODBC på din Mac. ODBC er kun knyttet til klient-siden.

Tilgår jeg mine databaser placeret på min G4/867 fra Windows, tilgår jeg
dem også fra klientsiden. Om jeg har brug for det er så en anden sag. I
givet fald skal databaserne så være tilgængelige fra internettet, da en
af Windåserne er en laptop.

Det undrer mig i øvrigt at 4th Dimension ikke også understøttes. Men der
kræves tilsyneladende en særlig plug-in for at 4th Dimension overhovedet
kan bruge ODBC:

http://www.4d.com/products/downloads_prev.html
--
Per Erik Rønne