foretrukne mapper i os x.3
Fra : Henrik Enslev

Dato : 04-05-05 20:12

Hej
I de gode gamle dage med os 9 kom jeg efterhånden til at holde af
muligheden for foretrukne mapper. Jeg syns ikke rigtigt jeg har fundet
den mulighed i Panther. Er den der et sted?
Det kan godt blive anstrængende af fifle genne de samme otte undermapper
for at finde en tekst

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 04-05-05 20:31

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> den mulighed i Panther. Er den der et sted?
> Det kan godt blive anstrængende af fifle genne de samme otte undermapper

Kender du Default Folder - ellers prøv en demo - den vil gi' dig et nyt
liv.

Kell

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-05-05 21:01

> [...]

> den mulighed i Panther. Er den der et sted?
> Det kan godt blive anstrængende af fifle genne de samme otte undermapper

Kan du ikke bare trække din favoritmappe over i sidebjælken i
findervinduet?

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-05-05 07:15

> Kan du ikke bare trække din favoritmappe over i sidebjælken i
> findervinduet?

Jo. Det dæmrede også da jeg havde sendt mit indlæg. Jeg syns tit det
hjælper på dæmringen at skrive herind med problemet, men tak for indput.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-05 21:41

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Kan du ikke bare trække din favoritmappe over i sidebjælken i
> findervinduet?

Efter min mening, så ryger det smarte ved favoritmapper fløjten,
når man ikke kan se dem i 'Gem som'-dialogbokse fra forskellige
programmer.
Jeg savner også uhyre meget en mulighed for at kunne slette,
omdøbe eller flytte filer direkte i en 'Åben'- eller en 'Gem
som'-dialogboks fra et givent program.

Det er frustrerende, når man f.eks. befinder dig i en 'Åben'-
dialogboks i InDesign og opdager, at en fil befinder sig i en
forkert mappe, eller har et forkert navn, for man kan ikke bare
flytte, slette eller omdøbe filen direkte i dialogboksen.

I stedet skal man til at annullere åbningen, gå ud i finderen
og måske dybt ned i mappehierakiet for at finde den pokkers
fil, som man jo allerede havde fat i inde i 'Åben'-dialogboksen.

Derfor bruger jeg pt. Default Folder X, men må indrømme, at jeg
har programmet mistænkt for at være skyld i meget lange svartider
i diverse programmer i perioder, så jeg glæder mig til den dag,
hvor det ikke længere er uundværligt.

I Adobes Creative Suite 2 har man mulighed for at vælge imellem
styresystemets 'Åben'- eller 'Gem som'-dialogbokse og Adobes.
Vælger man Adobes, har man tilsyneladende favoritmapper i begge
typer af dialogbokse, og har vist også mulighed for at omdøbe,
slette og flytte filer (jeg skriver 'vist', fordi jeg kun har
set det demonstreret indtil videre). Det ser jeg frem til, for
Tiger ser desværre ikke ud til at være smartere på ovenstående
punkter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-05-05 07:24

Thomas G. Madsen skrev:

> Efter min mening, så ryger det smarte ved favoritmapper fløjten,
> når man ikke kan se dem i 'Gem som'-dialogbokse fra forskellige
> programmer.

Men det kan man da også med mapper, der er trukket over i
Finder-vinduers sidebjælke?

> [...]
> og måske dybt ned i mappehierakiet for at finde den pokkers
> fil, som man jo allerede havde fat i inde i 'Åben'-dialogboksen.

Sjovt, som folk arbejder forskelligt. Jeg bruger aldrig Åbn-dialogen
selv, men finder i stedet mine dokumenter i Finder. Har du overvejet
det?

Så kan du flytte, slette og omdøbe dokumenter med det samme, og det er
ikke mere besværligt end at bruge Åbn-dialogen, som jeg egentlig mest
oplever som et levn fra dengang, da man kun kunne have et program åbent
(og ikke både et program og Finder samtidig). Men det er måske bare mig

Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-05 12:32

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Men det kan man da også med mapper, der er trukket over i
> Finder-vinduers sidebjælke?

Hvor ser du dem henne i dialogbokse som følgende?
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/osx/gem_som/indesign.png>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/osx/gem_som/photoshop.png>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/osx/gem_som/textedit.png>

Med Default Folder får man derimod et ekstra panel, hvor man
f.eks. har mulighed for favoritmapper og at omdøbe eller flytte
filer til papirkurven direkte fra en 'Gem som'-dialogboks f.eks.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/osx/gem_som/defaultfolder.png>.

> Jeg bruger aldrig Åbn-dialogen selv, men finder i stedet mine
> dokumenter i Finder. Har du overvejet det?

Det sker også, at jeg går ud i Finder i stedet for at åbne en
fil inde fra programmet af, men jeg kan ikke se, at det er lettere
end at åbne direkte fra programmet, og det undrer mig, at OS X
ikke giver lidt flere valgmuligheder end at man absolut _skal_
igennem Finder for at udføre noget så simpelt som at omdøbe,
slette eller flytte.

Det ville efter min mening være rart, hvis man blot kunne tage
ved en fil i en 'Åben'- eller 'Arkiver som'-dialogboks og så
blot trække den et andet sted hen. F.eks. ud på skrivebordet,
ind i en anden åben mappe, eller ned i papirkurven.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-05 16:47

In dk.edb.mac, Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor ser du dem henne i dialogbokse som følgende?
> [...]

Prøv at klikke på den blå trekant ud for 'Arkiver som:'-feltet.

[...]

Enig, det kunne være rart.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

Hosting a site with .htm files is
like wearing a "Kick Me" sign on your back.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-05-05 10:46

Thomas G. Madsen skrev:

> Det sker også, at jeg går ud i Finder i stedet for at åbne en
> fil inde fra programmet af, men jeg kan ikke se, at det er lettere
> end at åbne direkte fra programmet,

Men hvis det heller ikke er sværere - OG giver de muligheder, som du
savner ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-05 17:17

Jonas Voss skrev:

> Prøv at klikke på den blå trekant ud for 'Arkiver som:'-feltet.

D'OH! Mere har jeg ikke at sige til det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-05-05 11:29

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Men hvis det heller ikke er sværere - OG giver de muligheder,
> som du savner ...

Men jeg synes netop, at det er sværere i mange tilfælde.
Ikke nok med at jeg skal skifte til Finder, så skal jeg måske også
til at trække filen ned på programmet i Docken eller højreklikke
eller Ctrl-klikke på den og vælge 'Åben i' i det tilfælde, hvor
filtypen ikke er associeret med det program, som jeg sidder og
arbejder i.

Det kunne jo f.eks. være, at jeg gerne ville åbne en Photoshop
PDF i Photoshop, men Finder tror, at alle PDF-filer skal åbnes
med Acrobat, så hvis jeg skifter til Finder og dobbeltklikker
på PDF'en, så åbner den i Acrobat og ikke i Photoshop.
Jeg kunne så selvfølgelig bare nøjes med at skifte til Finder i
tilfælde af, at filen skal flyttes, slettes eller omdøbes, men
det ville nu være nemmere, hvis man havde de samme funktioner i
alle dialogbokse, efter min mening.

Når jeg arbejder i Windows, går jeg heller ikke igennem Stifinder
for at omdøbe, slette eller flyttte filer, medmindre det drejer
sig om omdøbning, sletning eller flytning af rigtig mange filer.
Dér kan man omdøbe, flytte og slette fra alle de dialogbokse,
hvor man kan se filen. Det er nok derfor, at jeg har så svært
ved at vænne mig til, at de samme muligheder ikke findes i OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Enslev

Dato : 22-05-05 09:49

> [...]
> hvor man kan se filen. Det er nok derfor, at jeg har så svært
> ved at vænne mig til, at de samme muligheder ikke findes i OS X.

I og for sig er det underligt, at der i en grafisk brugerflade findes
"Åbne inde fra programmer" og "Finder", og at der er forskel derimellem.

Der er sikkert 951 gode tekniske grunde, men det er vel det de har ansat
folk til på Apple at overkomme den slags?

Klart og enkelt: Afskaf filhåndtering fra programmer, forbedr finder ( i
visse tilfælde tilbage til 9.2.2 med foretrukne mapper , og eventuelt
muligheden for bedre individuel tilpasning af finder. Fx syns jeg det er
irriterende, at fra et program kan man lave en ny mappe på en knap
nederst i venstre hjørne, mens finder kræver at man klikker på
tandhjulet øverst - Hvad er idéen?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-05-05 11:22

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Klart og enkelt: Afskaf filhåndtering fra programmer, forbedr finder

Jeg tør godt garantere dig, at det _ikke_ sker.

De fleste arbejdsgange i den grafiske branche foretages næsten
udelukkende fra programmernes inteface.

Når et arbejde med at redigere filer forudsætter et bestemt program, er
et skifte til finder, for at åbne disse filer, bare en ekstra unødig
process.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 22-05-05 11:45

> Når et arbejde med at redigere filer forudsætter et bestemt program, er
> et skifte til finder, for at åbne disse filer, bare en ekstra unødig
> process.

Det jeg forsøgt at beskrive var, at man fra programmet i fx åbn eller
gem ser (gennem et "hul" i program interface) finder, måske kunne jeg
også beskrive det som at få adgang til finder inde i programmet. Der er
altså ikke tale om et skift til finder.

Jeg håber altså ikke det er alt for sort snak - og så kan man
selvfølgeligt have andre synspunkter.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-05-05 22:06

Henrik Enslev skrev:

> I de gode gamle dage med os 9 kom jeg efterhånden til at holde af
> muligheden for foretrukne mapper. Jeg syns ikke rigtigt jeg har fundet den
> mulighed i Panther.

Jeg kan ikke rigtig huske, hvad det nu var, der var i OS 9, så jeg ved
ikke helt, hvad du søger.

Men jeg kan da udnytte lejligheden til at nævne den besynderlige mappe
~/Bibliotek/Favorites/, som jeg i hvert fald har i min Mac OS 10.3.9.
Hvad er det egentlig for en mappe? Hvilken status har den?

Den er i hvert fald speciel: Hvis man trækker den over i den venstre
kolonne i et Finder-vindue har den ikke bare et mappe-symbol, men er et
hjerte. Finder ved altså, at den er speciel.

Men navnet er engelsk, og den findes ikke længere som i tidligere
versioner af Mac OS X i "Gå"-menuen (med genvejen æble-skift-F).

Hm, det virker som om, at Apple har droppet mappen (fra og med 10.3?),
men alligevel ikke helt ...

Og gad vide, hvorfor den er droppet? Tjah, det er måske tanken, at man
skal bruge den venstre kolonne i Finder-vinduer? (Hvad hedder den
egentlig? "Sidebar" på engelsk, men på dansk?)

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-05-05 22:28

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> versioner af Mac OS X i "Gå"-menuen (med genvejen æble-skift-F).
>
> Hm, det virker som om, at Apple har droppet mappen (fra og med 10.3?),
Ja, de indførte jo værktøjslinjen i 10.3. Men derfor var der jo ingen
grund til at genere folk, der opdaterede fra 10.2 og måske havde gemt en
masse favoritter. Sjovt, at den stadig vises som et hjerte. Det kan man
jo så betragte som et 'skjult tip' til dem der kunne lide favoritter i
10.2.