2 Mac er og en Mac server har det svært
Fra : Jacob

Dato : 04-05-05 19:43

Situationen er at vi har 3 Powerbooks - 2 nyere og en ældre.
Den ældre skal fungere som server. Teknisk fungere alt perfekt, men
hvis PB 1 laver en fil og lægger den på serveren, har PB 2 ikke altid
mulighed for at ændre i filen og gemme den igen. Samme proble
eksistere også - den anden vej.

Alt virker fint, hvis jeg umiddelbart inden har været på serveren og
bedt den om, via Vis info - æble + i, - og overfør disse tilladelser
til underliggende mapper, men som sagt ikke når jeg opretter nye
filer.

Begge PB brugere er oprettet som admin på server. Jeg har endda
oprettet en SharePoint mappe, for bedre at kunne styre hvad der sker,
men har stadigvæk problemer.

Det handler sikkert om disse tilladelser og brugere, meeeen ...
venligst hjælp med en anvisning på hvordan man laver et fælles setup,
således at både PB 1 og PB 2 kan (op)rette filer på serveren,
hvorefter begge PBs kan rette og ændre i filen senere.

I længden går det jo ikke at skulle hen til serveren for, manuelt, at
ændre tilladelser for enten den ene eller den anden PB via i æble + i.

(Har søgt i gruppens tidligere indlæg - men ikke fundet / forstået
hjælpen)

Hilsen
Jacob

Fra : Kenneth

Dato : 04-05-05 20:37

Jacob wrote:
> [...]
>
> I længden går det jo ikke at skulle hen til serveren for, manuelt, at
> ændre tilladelser for enten den ene eller den anden PB via i æble + i.

Tillad mig, som lejlighedsvis skabs Mac bruger, i bedste newsgroup stil,
at komme med et komplet ukvalificeret, ud-af-det-blå, gætværksbaseret svar.

Du skal oprette en Unix gruppe på server-PB'en hvor de 2 konti er med i.
Desuden skal du sørge for at den delte mappe har denne gruppe som ejer,
og at gruppeejerskab og skriverettighed propageres ned til nye filer i
mappen.

Hvis jeg havde en Mac ville jeg prøve om ikke jeg kunne gøre det samme
som på en Linux:

(åbne en Terminal, få admin privilegier, "su - root" eller whatever)

groupadd mygroup
usermod -G mygroup user1
usermod -G mygroup user2
chgrp -R mygroup /path/to/mySharedFolder
chmod 2775 /path/to/mySharedFolder (eller chmod g+ws /path/to/yadayada)

Hvis alt dette er helt ude i hampen, og vil få din Mac til at kaste op i
lårtykke stråler vil jeg ikke holdes ansvarlig. :) Men jeg har haft held
til at overføre en del andre Linux tricks til OSX, så lur mig om ikke
dette også virker.

Mvh
Kenneth

Fra : JHP

Dato : 04-05-05 22:32

Kenneth wrote:

> [...]
> chgrp -R mygroup /path/to/mySharedFolder
> chmod 2775 /path/to/mySharedFolder (eller chmod g+ws /path/to/yadayada)

Linie 1, 2 og 3 ville jeg holde mig fra. Linie 4 og 5 skulle gerne kunne
virke (jeg bruger jævnligt disse to kommandoer)

mvh jhp

Fra : Jacob

Dato : 09-05-05 21:40

> [...]
> Desuden skal du sørge for at den delte mappe har denne gruppe som ejer,
> og at gruppeejerskab og skriverettighed propageres ned til nye filer i
God forklaring

> (åbne en Terminal, få admin privilegier, "su - root" eller whateverp
Har jeg ikke styr på

> groupadd mygroup
Denne kommando virker ikke - så vidt jeg kan se - i OSX

> usermod -G mygroup user1
> usermod -G mygroup user2
og kan man ikke addere en group - så giver dette vel heller ikke
mening

>Det sidste i mailen ligger simpelt hen over mit niveau - men mange
tak for hjælpen.

Har nu lagt en "fælles" mappe over under EJEREN af PB serverens
offentlige mappe for derefter at give de to andre PBs "admin" status.
Det ser ud til at virke godt på eksisterende filer, blot er man så
tvunget til at huske at give "den anden" PB admin status til en ny fil
der gemmes på PB server.

Skulle der være endnu bedre løsninger er jeg da lytter øre :)
VH Jacob

Fra : Jacob

Dato : 09-05-05 21:31

> Tak for hjælpen begge 2.
Man kan godt savne den nemmere løsning fra OS 9 - men kan en server
version af OS X hælpe med at styre gruppe tilhørsforholdet - uden at
skulle "terminalisere"?
VH Jacob