mac til win igen
Fra : bent

Dato : 28-04-05 02:43

så nu har jeg den rigtig file

åben den i KWrite i linux
får lidt af tesken men resten er bare firekant med mere

er det nogle med den rigtig tegnsæt eller

har prøv i åben office også

håber på hjælp

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 28-04-05 10:06

bent <bhp@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> åben den i KWrite i linux
> får lidt af tesken men resten er bare firekant med mere
>
> er det nogle med den rigtig tegnsæt eller

Ved du hvilket program teksten er skrevet i ?

Når jeg åbner et Appleworks eller Word dokument i en tekst-editor som
tekst-only, kommer der først nogle linier med firkanter og "underlige"
tegn. Derefter føler teksten i ren tekst, og derefter følger så næsten
uendelige mængder af ulæselige tegn. Her er det rimelig let, at hente
den væsentlige tekstdel ud.
Problemet opstår for alvor, hvis det ikke er en ren tekstfil, men der er
indsat tabeller, grafer og andet sjov, så er man næsten nødt til at have
en tekstbehandler med de nødvendige oversættere til at konvertere filen.
Jeg kan f.eks. ikke åbne Appleworks/Clarisworks filer i NeoOfficeJ, mens
der ingen problemer er med nogen af de Word filer jeg endnu har prøvet
at åbne.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-04-05 14:04

> [...]

> åben den i KWrite i linux
> får lidt af tesken men resten er bare firekant med mere
>
> er det nogle med den rigtig tegnsæt eller

Du nævnte før, at link til filen (i Windows) hed:

BIOLOGIRAPPORT 4 kopi.lnk

Så kan man vel gå ud fra, at filen du nu har hedder:

BIOLOGIRAPPORT 4 kopi

-og at den oprindeligt hed:

BIOLOGIRAPPORT 4

(Når man laver et dublikat af en fil i Mac OS kommer løbenummeret efter
"kopi").

Forslag:

Hvis vi nu prøver med, at BIOLOGIRAPPORT 4 er skrevet i verdens mest
udbredte tekstbehandlingsystem, MS Word, og at versionen af Word er 8
(Word 98) eller senere på Mac siden, så kunne du tilføje et ".DOC"
bagefter i filnavnet og så se om dokumentet ikke kan åbnes i MS Word til
Windows. Det skal i så fald være med Word 97 = version 8, Word 2000 =
version 9, Word Xp 2002 = version 10, eller Word Xp 2003 = version 11.

Alle disse Windows versioner af Word kan åbne Word dokumenter fra de
tilsvarende versioner på Mac.

Altså, prøv at omdøbe filen til:

BIOLOGIRAPPORT 4.DOC

og dobbeltklik på den i Windows.

(Hvis du ikke har MS Word på din PC vil din Windows maskine prøve at
åbne dokumentet i Word Pad. Måske vil det osse virke).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-04-05 22:11

> Alle disse Windows versioner af Word kan åbne Word dokumenter fra de
> tilsvarende versioner på Mac.

Ordet "tilsvarende" er en dårlig formulering. Bedre er "samme". Dvs et
dokument oprettet i Word 98 på Mac kan åbnes med Word Xp 2003 på
Windows, og et dokument oprettet i Word Xp 2003 kan åbnes med Word 98 på
Mac.

Det er med Word versionerne 8 - 11 på begge platforme, at man skulle
kunne udveksle dokumenter mellem PC og Mac.

Jeg bruger versionerne 8 og 10 på PC, og 9 og 11 på Mac, og kan
bekræfte, at det har kunne lade sig gøre med alle disse versioner.