Bono svigter Apple
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-05 05:04

Bono fra U2 er åbenbart begyndt at fraternisere med Bill Gates:

<http://www.forbes.com/2005/04/26/0426autofacescan09.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 09:21

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en > Bono fra U2 er åbenbart
begyndt at fraternisere med Bill Gates:

Nårh, hvor er det synd. Ja undskyld, jeg blander mig igen, men her er altså
endnu et udtryk for den sekteriske tankegang, der præger mac-brugerne, i
hvert fald i Danmark (sikkert fordi de er ekstra trængte her).

Hvorfor må en af verdens største - måske verdens største - godgører mht.
donationer til fattige lande ikke hygge sig med en ligesindet?

Fra : Karl Antz

Dato : 27-04-05 09:40

S Hansen <-> wrote:

> Nårh, hvor er det synd. Ja undskyld, jeg blander mig igen, men her er altså
> endnu et udtryk for den sekteriske tankegang, der præger mac-brugerne, i
> hvert fald i Danmark (sikkert fordi de er ekstra trængte her).

Slap af mand - der er i denne her gruppe en grundtone af godmodig ironi,
som Henrik er en af de bedste eksponenter for.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Christian Bech

Dato : 27-04-05 11:20

In article <426f4b60$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en > Bono fra U2 er åbenbart
> begyndt at fraternisere med Bill Gates:
>

> Nårh, hvor er det synd. Ja undskyld, jeg blander mig igen,

Undskyld endelig ikke - du er jo go' underholdning. Igen er du røget ind
i samme problem som før, at i dk.edb.mac er tingene som i Twin Peaks
ikke altid, hvad de ser ud til at være.

> men her er altså
> endnu et udtryk for den sekteriske tankegang, der præger mac-brugerne, i
> hvert fald i Danmark (sikkert fordi de er ekstra trængte her).

Hvem er det nu lige der er missionæren - er der nogen Mac-brugere ovre
at trolle i windows-grupperne for tiden?

> Hvorfor må en af verdens største - måske verdens største - godgører mht.
> donationer til fattige lande ikke hygge sig med en ligesindet?

Hvis de ville hygge sig gjorde de det nok med konen. Du kan roligt regne
med, at begge de herrer er lidt mere kyniske. Hvis Bono får Bill med på
holdet, har han direkte indflydelse på regeringerne i indtil flere
bananstater (bla. Danmark) og for Bill er det rigtig go' PR at blive
fotograferet med Bono - oven i købet en svoren Apple-afficionado. Det
sidste har nok givet anledning til en del berettiget smilen i det
Gatesianske hjem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-05 22:32

"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> altså endnu et udtryk for den sekteriske tankegang, der præger
> mac-brugerne, i hvert fald i Danmark (sikkert fordi de er ekstra

Som andre har skrevet, er det ikke så alvorligt ment. Nu har Bono og U2
reklameret meget for Apple. Så virker det lidt spøjst, at han er sammen
med Bill Gates. Men selvfølgelig må han gerne det. Vi prøver at holde en
afslappet tone her i gruppen. Hvis nogen støder på en sjov vittighed
eller en pudsig artikel, der har lidt relevans for Apple og Mac, så
bliver det ofte nævnt her.
Hvad det trængte angår, så går det skam fremad. Nu har vi lige
fået Den Store Danske Encyklopædi på cd. Netbank har vi fået for længe
siden. Der er snart ikke mange ting, hvor man ikke kan bruge en Mac.
Fremgangen ses også af de nye butikker, der skyder op. På fredag åbner
der f.eks. en ny Apple-butik i Kgs. Lyngby:

<http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=13591>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-04-05 07:16

Henrik Münster wrote:
[snip]
> Der er snart ikke mange ting, hvor man ikke kan bruge en Mac.
[snip]

Det passer jo ikke, Henrik. Nu er du for langt ude. En masse spyware,
virusser og andre gode ting virker heller ikke på en Mac.

--Martin

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 28-04-05 10:23

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
>
> Det passer jo ikke, Henrik. Nu er du for langt ude. En masse spyware,
> virusser og andre gode ting virker heller ikke på en Mac.

Og så glemmer du lige fornøjelsen ved at holde diverse virusprogrammer
opdateret.

Tommy
Som har har pcér i bunker stående og larme.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-05 04:16

S Hansen wrote:

> Nårh, hvor er det synd. Ja undskyld, jeg blander mig igen, men her er altså
> endnu et udtryk for den sekteriske tankegang, der præger mac-brugerne, i
> hvert fald i Danmark (sikkert fordi de er ekstra trængte her).

Trængte, næh her går det godt, ellers havde vi jo ikke råd til Mac
Desuden bruger vi jo heller ikke tid på vira/spyware, så der er en masse
mere tid til at tjene pengene !!

> Hvorfor må en af verdens største - måske verdens største - godgører mht.
> donationer til fattige lande ikke hygge sig med en ligesindet?

Hmm en kunstner og en tyv behøver vel ikke ligefrem at være ligesindet ?

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 08:56

Det er patetisk, som I gentager den der med virus og spyware.

Som glad pc-ejer bruger jeg da heller ikke tid på virus og spyware. Jeg har
et gratis virusskjold kørende i baggrunden, både det og windows opdateres
automatisk, uden at jeg besværes det mindste.

Og efter snart 20 år som windows-bruger har jeg aldrig - aldrig - været
smittet med virus. Det samme med spyware.

Så hvis DET er grunden til, at I - samfulde 2 procent (højt sat) - holder
fast i Macværket, så narrer I sgu godt nok jer selv.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 28-04-05 15:37

S Hansen <-> wrote:

> [...]
>
> Så hvis DET er grunden til, at I - samfulde 2 procent (højt sat) - holder
> fast i Macværket, så narrer I sgu godt nok jer selv.

Er det måden at fortælle, at man misforstod et indlæg og dermed
reagerede lidt forkert, eller er det et velment forsøg på at
vedligeholde den gode stemning mellem mac- og windows-brugere generelt?
--
Mvh. Poul

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-05 19:29

S Hansen wrote:

> Og efter snart 20 år som windows-bruger har jeg aldrig - aldrig - været
> smittet med virus. Det samme med spyware.

Dygtig dreng !!

Sådan er det bare ikke for alm. brugere som går ud og køber en PC, de
bliver og er ramt stort set inden de kan nå at sige Ib.

Pt. vil en almindelig bruger som køber en Mac ikke få disse problemer,
men i stedet nogle andre dumme ting, så som problemer med at kunne se
div. medier f.eks. dr.dk .... men det er jo en helt anden ting.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-05 19:33

In article <42709717$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> Det er patetisk, som I gentager den der med virus og spyware.

Hvorfor det. Hvis der er en væsentlig ulempe, må vi så ikke nævne den?

> Som glad pc-ejer bruger jeg da heller ikke tid på virus og spyware.
> Jeg har et gratis virusskjold kørende i baggrunden, både det og
> windows opdateres automatisk, uden at jeg besværes det mindste.

Det er ikke et billede, jeg kan genkende. Som vi har talt om i andre
tråde, så kender din omgangskreds nok en del til computere. Når jeg
hører snakken i kaffestuen, så er folks computere jævnligt lammede. Selv
ret erfarne computerbrugere har brokket sig over, at de ikke engang kan
installere Windows XP færdigt og få det sikret, før der er en virus
eller en orm i computeren. Selv ultralydskannerne på mit sygehus blev
angrebet af en orm få timer efter, de blev sluttet til et netværk. De
kører Windows 2000, og resultatet var, at alting foregik i slowmotion og
dermed var de helt uanvendelige.

> Og efter snart 20 år som windows-bruger har jeg aldrig - aldrig -
> været smittet med virus. Det samme med spyware.

Så har du været meget heldig og/eller dygtig. Som sagt er det ikke det,
man hører ude i samfundet. Er der ikke også et amerikansk blad der har
lavet forsøg med, hvor hurtigt en Windowscomputer bliver inficeret,
efter den er kommet på internettet? Det er vist noget med en halv time.

> Så hvis DET er grunden til, at I - samfulde 2 procent (højt sat) -
> holder fast i Macværket, så narrer I sgu godt nok jer selv.

Det er patetisk, som du gentager det med markedsandelen
For det første er virus ikke grunden. Du har fået masser af
grunde i andre tråde. For det andet er tallet ret tvivlsomt. Hvordan
defineres bruger? Hvornår er en computer i brug, hvornår er den reserve,
og hvornår er den kasseret, men blot sat i kælderen? Mange mener, at en
Mac ofte holder længere end en pc, så er andelen af Mac-brugere meget
større end markedsandelen målt som antal solgt nye computeret. Hvordan
det skal opgøres retfærdigt, kan man strides længe om. Og hvordan skal
man tælle, hvor mange computere, der er i brug?
Du bruger ikke et høfligt sprog. Antallet kan lige så godt være
3, 4 eller ligefrem 5 %. Så kalder du det samfulde for at nedgøre det,
og så tilføjer du endda, at det er højt sat. Endelig kalder du vores
computere for "Macværket". Hvorfor er det så vigtigt at gøre nar ad
Mac-brugere? Jeg har en racercykel med Campagnolo-udstyr. Derfor gør jeg
da ikke nar ad dem, der bruger Shimano. Det føler jeg ikke noget behov
for. Begge mærker er da gode.
Men vi kan også godt gøre nar ad Windows. Du skulle tage at læse
Joy of Tech med mellemrum. Der kommer nogle sandheder frem:

<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/677.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 28-04-05 19:52

"S Hansen" <-> wrote:

> Det er patetisk, som I gentager den der med virus og spyware.

det er ganske rigtigt ikke uden en vis patos, men det var nok snarere
ordet ynkeligt, du var ude efter.

Jeg håber du selv kan se det morsomme i, at du kom herind for at trolle,
men i stedet for at hidse nogen op, er du selv endt med at fremstå tvær
og fornærmet.

> Som glad pc-ejer bruger jeg da heller ikke tid på virus og spyware. Jeg har
> et gratis virusskjold kørende i baggrunden, både det og windows opdateres
> automatisk, uden at jeg besværes det mindste.

Det gør jeg også på min Windows-maskine og jeg har kun engang haft
virus, men hvad er det nu der sker, når man slår opdateringerne og
virusdimsen fra?

> [...]
>
> Så hvis DET er grunden til, at I - samfulde 2 procent (højt sat) - holder
> fast i Macværket, så narrer I sgu godt nok jer selv.

Sproget siger sådan set det hele, men til generel information, så er S
Hansen i gang med det samme stunt i dk.forbruger, så enten er det hans
(uheldige) stil eller også er han blot en ballademager. Under alle
omstændigheder nytter det ikke at diskutere med ham, men derfor kan vi
naturligvis godt lege med ham

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 20:12

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
> det er ganske rigtigt ikke uden en vis patos, men det var nok snarere
> ordet ynkeligt, du var ude efter.

Patetisk kan godt bruges i betydningen ynkeligt, selv om der da er tale om
en anglicisme.

> Jeg håber du selv kan se det morsomme i, at du kom herind for at trolle,

Jeg kom faktisk herind af nysgerrighed. Siger så til mig selv, at nu gider
jeg ikke bruge mere tid på det, men jeres svar er konsekvent så ensidige og
virkelighedsfornægtende, at jeg endnu ikke har magtet at lade dem stå
uimodsagt.

> men i stedet for at hidse nogen op, er du selv endt med at fremstå tvær
> og fornærmet.
Vist er jeg ej. Og hvis du læser alle mine indlæg (husk madpakken) vil du
se, at det er mac-brugerne der skruer bissen på i deres svar.

> virus, men hvad er det nu der sker, når man slår opdateringerne og
> virusdimsen fra?
De er slået til som standard og kan ikke slås fra af vanvare. Når folk
alligevel får virus (faktisk får de ikke virus men orme), skyldes det
ubetænksomhed - at de fx. kører "sjove" programmer, der lander i deres
indbakke. Samt at de ikke har opgraderet til det punkt, hvorefter alle
opdateringer sker automatisk.

> Hansen i gang med det samme stunt i dk.forbruger, så enten er det hans
Hvad taler du om? Jeg abonnerer ikke engang på den gruppe. Hvorfor lyver du?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-05 21:51

In article <4271358b$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> gider jeg ikke bruge mere tid på det, men jeres svar er konsekvent så
> ensidige og virkelighedsfornægtende, at jeg endnu ikke har magtet at

Vi kan jo sige det samme om dig. Sandheden er jo, at vi har hver sin
mening om tingene. Hverken du eller vi skifter jo over til den anden
side efter en kort diskussion i en nyhedsgruppe. Tværtimod vil vi stå
mere og mere stejlt på vores meninger, efterhånden som diskussionen
skrider frem. Vi har jo brugt år på at udvikle os som Mac-brugere og har
overfor os selv retfærdiggjort vores valg. Du har gjort det samme med
Windows. Sådan er vi mennesker jo. Det er det samme, når man diskuterer
politik. Man kan jo ikke omvende folk med tre argumenter. Så uanset,
hvad den ene part siger, vil den anden part føle, at sandheden bliver
fordrejet. Den anden part mener jo at kende sandheden.

> Vist er jeg ej. Og hvis du læser alle mine indlæg (husk madpakken)
> vil du se, at det er mac-brugerne der skruer bissen på i deres svar.

Det er jeg da ked af, at du føler. Men prøv at se det fra vores side. Vi
tager måske dine bemærkninger mere nær, end du tror. Jeg analyserede en
af dine sætninger i et andet indlæg. Du latterliggør os jo lidt. Det er
måske ikke ment sådan fra din side. Du er jo vant til at tale sådan om
f.eks. Macs markedsandel. Men vi synes jo ikke det er sjovt, at du først
ironisk siger "samfulde" om den trods alt lille markedsandel, derefter
nævner at lavere tal, end vi ville bruge, og til slut siger, det er højt
sat.

> [...]
> lander i deres indbakke. Samt at de ikke har opgraderet til det
> punkt, hvorefter alle opdateringer sker automatisk.

Jeg ved ikke helt, hvordan en ultralydskanner på et sygehus skal kunne
komme til at køre "sjove" programmer. Man ser kun Windowsnavnet i
startbilledet. Derefter går den over til sit eget program, der styrer
skanneren. Man lukker også ned fra det program. Det er således
overhovedet ikke muligt at gå ud i Windows og køre programmer, downloade
ting eller noget. En edb-ekspert kan måske godt, men vi kan ikke, og det
er heller ikke blevet gjort.

> Hvad taler du om? Jeg abonnerer ikke engang på den gruppe. Hvorfor
> lyver du?

Måske er der andre, der hedder S Hansen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 22:30

> [...]
> overfor os selv retfærdiggjort vores valg. Du har gjort det samme med
> Windows. Sådan er vi mennesker jo. Det er det

Dette kan vi ikke blive uenige om.

> politik. Man kan jo ikke omvende folk med tre argumenter. Så uanset,
> hvad den ene part siger, vil den anden part føle, at sandheden bliver
> fordrejet. Den anden part mener jo at kende sandheden.

Ja diskussioner ender tit i frustrationer, fordi man ikke kan overbevise
modparten. Det burde jo være nok bare at udveksle meninger. Mit ærinde har
ikke været at omvende nogen - jeg er principielt ligeglad med, hvilken
computer folk finder glæde ved. Motivet var vel mest undren.

> Det er jeg da ked af, at du føler. Men prøv at se det fra vores side. Vi
> tager måske dine bemærkninger mere nær, end du tror. Jeg analyserede en

Jeg har slet ikke noget at udsætte på tonen i dine indlæg.

> [...]
> ironisk siger "samfulde" om den trods alt lille markedsandel, derefter
> nævner at lavere tal, end vi ville bruge, og til slut siger, det er højt

Måske har jeg ladet mig provokere af nogle af de mere perfide svar. Jeg
bestræber mig ellers på at holde en sober tone.

> Jeg ved ikke helt, hvordan en ultralydskanner på et sygehus skal kunne
> komme til at køre "sjove" programmer. Man ser kun Windowsnavnet i

Jeg har ingen erfaringer med den slags apparater. Men hvis de kører windows
xp SP2 i baggrunden, burde opdateringer installeres automatisk.

> Måske er der andre, der hedder S Hansen?
Jeg kiggede i gruppen men kunne slet ikke finde nogen indlæg med samme
afsender. Søgte endda med Google Groups.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 07:08

"S Hansen" <-> writes:

> Ja diskussioner ender tit i frustrationer, fordi man ikke kan overbevise
> modparten.

Hvis målet er at overbevise modparten, er det vel ikke en diskussion?

> Jeg har ingen erfaringer med den slags apparater. Men hvis de kører windows
> xp SP2 i baggrunden, burde opdateringer installeres automatisk.

Set fra et IT-administrators synsvinkel er Windows noget bøvl, og til
den slags ting bør det virke som en video eller et vækkeur. Du sætter
strøm til, tænder og bruger.

Hvis jeg havde en bil der krævede lige så meget mekanikerarbejde som
en computer, ville jeg nok være en anelse utilfreds.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:52

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
> Hvis målet er at overbevise modparten, er det vel ikke en diskussion?

De fleste diskussioner har da dette sigte. Hvilkte jeg netop beklager i det
afsnit, du ikke citerer.

> Set fra et IT-administrators synsvinkel er Windows noget bøvl, og til
De fleste IT-administratorer synes åbenbart, at et skifte til Mac er mere
bøvlet.

> den slags ting bør det virke som en video eller et vækkeur. Du sætter
> strøm til, tænder og bruger.
Urealistisk. Der er tale om skræddersyede løsninger, der skal spille sammen
med eksisterende it-systemer. Fleksibilitet og brugervenlighed er modsat
rettede krav.

> Hvis jeg havde en bil der krævede lige så meget mekanikerarbejde som
> en computer, ville jeg nok være en anelse utilfreds.
Jeg kunne enormt godt tænke mig en bil, der kunne tilrettes og opgraderes i
samme omfang som min pc. Men sådan er vi så forskellige.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 09:22

"S Hansen" <-> writes:

> De fleste IT-administratorer synes åbenbart, at et skifte til Mac er mere
> bøvlet.

Det er vist Windowsadministratorer. Jeg kender en del til
Unixverdenen og der er holdningen at Windows er mere bøvlet end Mac.
Mac taler nemlig fint med Unixverdenen.

Så det udsagn må vist gælde i din verden :)

> Jeg kunne enormt godt tænke mig en bil, der kunne tilrettes og opgraderes i
> samme omfang som min pc. Men sådan er vi så forskellige.

Tjah. Jeg foretrækker en bil der starter hver gang, og er billig i
mekanikerregninger og som iøvrigt kræver et minimum af opmærksomhed.
Det er min erfaring at her er Mac betydelig bedre end Windows.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 09:34

> [...]
> Mac taler nemlig fint med Unixverdenen.
> Så det udsagn må vist gælde i din verden :)

De gælder i virkelighedens verden. Jeg tror ikke, I har lyst til at høre
mere om markedsandele.

> Tjah. Jeg foretrækker en bil der starter hver gang, og er billig i
> mekanikerregninger og som iøvrigt kræver et minimum af opmærksomhed.
> Det er min erfaring at her er Mac betydelig bedre end Windows.
Kommer an på, hvad man er vant til. Og de fleste er vant til Windows.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 09:37

"S Hansen" <-> writes:

> De gælder i virkelighedens verden. Jeg tror ikke, I har lyst til at høre
> mere om markedsandele.

Jeg har aldrig talt om markedsandele. Min pointe var at jeg
tilsyneladende har hørt andet end du har.

> Kommer an på, hvad man er vant til. Og de fleste er vant til Windows.

:) Så ved man jo ikke at verden kan se anderledes ud...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 10:22

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>

> :) Så ved man jo ikke at verden kan se anderledes ud...

Mener bare, at det nemmeste værktøj er det, man kender i forvejen. Specielt
for begyndere, der har svært nok ved at lære tingene een gang. Og Windows
slipper de næppe for at lære (job, skole), såe...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 12:10

"S Hansen" <-> writes:

> Mener bare, at det nemmeste værktøj er det, man kender i forvejen. Specielt

Det er nok nemmest, men det betyder ikke at det nødvendigvis er det
bedste værktøj til opgaven.

Selv om mange børn leger med skovl og spand i sandkassen, vil de
nok gerne have noget lidt mere effektivt når de er voksne jord og
betonarbejdere. Du kører vel heller ikke på trehjulet cykel idag?

At Windows er alle vegne betyder ikke at det er det mest velegnede til
alle formål.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 12:40

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
> At Windows er alle vegne betyder ikke at det er det mest velegnede til
> alle formål.

Selvsagt ikke. Men hvorfor skulle man skifte, når man lige har lært noget,
der fint løser ens behov. Af samme grund har jeg fuld forståelse for, at de
fleste Mac-ejere holder sig fra Windows (i det omfang de kan slippe uden
om).

Ingen kan objektivt hævde, at det ene OS er bedre end det andet. Her gælder
smag og behag. Blot er det uomtvisteligt, at Windows i kraft af udbredelsen
har en række fordele (det er de facto standarden), samt den ulempe at det er
mere udsat for virus- og hackerangreb.

Fra : Martin Stender

Dato : 29-04-05 13:34

S Hansen wrote:

> [...]
> har en række fordele (det er de facto standarden), samt den ulempe at det er

Nemli'!
At nogle af os så vælger Apple/Mac OS i stedet for en Wintal maskine,
kan sikkert godt sidestilles med f.eks. bil-, og Hifi freaks.

Jeg vil gerne give nogle ekstra tusinde kroner for den totaloplevelse en
ny Mac er.
I PC verdenen, skal man nok op i nærneden af en Sony Vaio
(http://www.engadget.com/entry/3586149847214683/) før det sker.

Bortset fra at B&O ikke altid lyder udpræget godt, kan man godt kalde
Apple for computerverdenens B&O.

Men når det så er sagt, har jeg ikke endnu været i nærheden af en Intel
maskine, som bare når min 2x2Gz G5 til sokkeholderne ydelsesmæssigt ...
selvfølgelig findes de, men de ender med at koste omkring det samme.

Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-05 16:57

S Hansen wrote:
> [...]
> har en række fordele (det er de facto standarden), samt den ulempe at det er

Jeg hævder at man objektivt kan afgøre hvilket styresystem der er det
bedste afhængig af opgaven. Og objektivt er Mac OSX bedre.

--Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 20:04

"S Hansen" <-> writes:

> Ingen kan objektivt hævde, at det ene OS er bedre end det andet.

Hvorfor egentlig ikke? Det afhænger naturligvis af behovet.

Folk med realtidsbehov rynker fx på næsten af alt der ikke garanteret
kan give service indenfor X millisekunder.

Folk med behov for oppetider på 99,9999% rynker på næsen af ting der
er 1-2 minutter om at boote.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 20:09

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>

> Hvorfor egentlig ikke? Det afhænger naturligvis af behovet.
Ja, men allerede der er vi ude over det objektive, hvis spørgsmålet går på
"hvilket OS er bedst" (som det alt for ofte gør).

Resten er jeg enig med dig i.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-05 23:44

S Hansen wrote:
> "Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>

> Ja, men allerede der er vi ude over det objektive, hvis spørgsmålet går på
> "hvilket OS er bedst" (som det alt for ofte gør).

Næh. Et behov er objektivt. Skal styresystemet styre et rumfartøj, skal
det afvikle et spil på et tv, skal det håndtere opkald på en
mobiltelefon mm.

--Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 29-04-05 12:13

"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
>
> Patetisk kan godt bruges i betydningen ynkeligt, selv om der da er tale om
> en anglicisme.

Næh, det er bare dårligt sprogbrug.

> Jeg kom faktisk herind af nysgerrighed.

Det tror jeg ikke på. Hvis du havde været nysgerrig havde du været åben
og spørgende. I stedet startede du med at trolle.

Problemet er, at dit udgangspunkt er sekterisk. Du udstiller et
fuldstændig frelst og unuanceret syn på Windows, hvorimod flere
skribenter herinde faktisk gør opmærksom på, at der også er problemer
med at bruge en Mac.

> Siger så til mig selv, at nu gider
> jeg ikke bruge mere tid på det, men jeres svar er konsekvent så ensidige og
> virkelighedsfornægtende, at jeg endnu ikke har magtet at lade dem stå
> uimodsagt.

Du bliver drillet og hopper i med begge ben gang på gang - og det på
trods at du har fået at vide flere gange at tonen er smådrillende
herinde.

Apropos det ensidige og virkelighedsfornægtende, så har du jo selv
behændigt undgået at forholde dig til min bemærkning om, at mange af os
faktisk bruger flere styresystemer og derfor har truffet et informeret
valg. Hvad ved du selv om Mac?

> Vist er jeg ej. Og hvis du læser alle mine indlæg (husk madpakken) vil du
> se, at det er mac-brugerne der skruer bissen på i deres svar.

Det har jeg skam gjort løbende og det er kun i din optik, det ser sådan
ud.

Desuden har trolls pr. definition ingen ret til en ordentlig behandling
og set i det lys har du fået mange høflige svar - bla. fra Henrik, der
har været uhørt tålmodig.

> [...]
> ubetænksomhed - at de fx. kører "sjove" programmer, der lander i deres
> indbakke. Samt at de ikke har opgraderet til det punkt, hvorefter alle

Velkommen til realiteternes verden, hvor folk glemmer at forny deres
prøveabonnement på virussoftware, slår opdateringer fra, fordi det er
irriterende at de kører mens man arbejder og hvor "sjove" programmer
bliver eksekveret.

> Hvad taler du om? Jeg abonnerer ikke engang på den gruppe.
> Hvorfor lyver du?

Det er et meget godt eksempel på dit kommunikative problem. Jeg skrev en
forkert gruppe og du anklager mig for at lyve frem for at bede om en
korrigering.

Det er naturligvis i dk.bolig at du har en kritisabel opførsel.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 12:52

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
> Næh, det er bare dårligt sprogbrug.

Det har du så lov at mene. Skal jeg rette kommafejl i dine indlæg?

> Det tror jeg ikke på. Hvis du havde været nysgerrig havde du været åben
> og spørgende. I stedet startede du med at trolle.

Det er dig, der er nærtagende og straks farer frem. Det tror jeg faktisk, de
fleste kan se, hvis de læser dine svar på mine indlæg.
..

> Problemet er, at dit udgangspunkt er sekterisk. Du udstiller et
> fuldstændig frelst og unuanceret syn på Windows, hvorimod flere

Stik modsat. Jeg angriber enhver form for sekterisk tænkning. Og har da
nævnt ulemper ved Windows i flere af mine indlæg. Men du behøver ikke læse
dem igen - netop dig har jeg faktisk opgivet at komme i meningsfuld dialog
med.

> Desuden har trolls pr. definition ingen ret til en ordentlig behandling

Belejligt! Så vedtager jeg, at du er en troll. Tag den.

> og set i det lys har du fået mange høflige svar - bla. fra Henrik, der
> har været uhørt tålmodig.
Ja han er mere nuanceret end dig. Faktisk står I som hinandens modpoler. De
fleste herinde opfører sig pænt, du er en ærgerlig undtagelse.

> Velkommen til realiteternes verden, hvor folk glemmer at forny deres
> prøveabonnement på virussoftware, slår opdateringer

Igen viser du din manglende viden om pc. Antivirus-programmer er gratis og
kræver intet abonnement. Både virusskjold, firewall og opdateringer kører
usynligt for brugeren og kan ikke slås fra ved en fejl. Det har jeg skrevet
før.

> Det er naturligvis i dk.bolig at du har en kritisabel opførsel.

Så vil hr. betjent måske være så rar at fortælle, hvilket indlæg det er, der
sårer dine følelser? Ingen andre har klaget.
Til orientering har jeg også postet i dk.familie.barn samt
mobiltelefon-gruppen og tv-gruppen. Så kan du jo finde din røde spritpen
frem og få afløb. Du har tydeligvis noget, du skal af med. Fint med mig,
hvis jeg kan hjælpe.

Fra : Christian Bech

Dato : 29-04-05 13:55

In article <42721fe0$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
>
> Det har du så lov at mene.

Det er ikke en mening. Det er et faktum. Dansk Sprognævn er autoriteten
på det område.

> Skal jeg rette kommafejl i dine indlæg?

Det kan jeg da selv gøre, hvis det betyder meget for dig. Min
kommatering i asynkron kommunikation er udtryk for dovenskab, mislykket
brug af fremmedord er prætentiøst og latterligt.

> Det er dig, der er nærtagende og straks farer frem. Det tror jeg faktisk, de
> fleste kan se, hvis de læser dine svar på mine indlæg.

Sikke da noget vås. Jeg kom med en sarkastisk kommentar, som du blev
vældigt ophidset over. Bagefter måtte jeg ovenikøbet forklare dig, at
det ikke var seriøst ment. Hvorefter du replicerede med, at du ikke
kunne tage min kommentar seriøst. Uha.

> [...]
> dem igen - netop dig har jeg faktisk opgivet at komme i meningsfuld dialog

Hvis du ønskede dialog, klippede du nok ikke de af mine bemærkninger
væk, som er for svære for dig at svare på. Igen skal jeg opfordre dig
til at forholde dig til, at mange Mac-brugere har daglige erfaringer med
Windows, men alligevel vælger Mac'en privat.

> Belejligt! Så vedtager jeg, at du er en troll. Tag den.

Det kræver bare, at du kan henvise til et troll-indlæg fra min side, men
der kommer du til kort.

Her er et af dine: <426030ed$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

> Ja han er mere nuanceret end dig.

Nu digter du. Hvor i består min manglende nuancering? jeg bruger dagligt
Windows og har også påpeget, at det er bedre til visse opgaver.
Forskellen på dig og mig er nemlig, at jeg kender begge platforme og ved
hvad jeg taler om.

> Faktisk står I som hinandens modpoler. De
> fleste herinde opfører sig pænt, du er en ærgerlig undtagelse.

Henrik er en meget flink mand, hvor jeg hellere hylder Fantomets princip
om at være hård ved de hårde, herunder at kalde en troll for en spade.

Bemærk i øvrigt at den flinke mand også har påpeget at dit sprog ikke er
pænt. Det skulle du måske tage til efterretning.

> Igen viser du din manglende viden om pc.

Igen? Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

> [...]
> usynligt for brugeren og kan ikke slås fra ved en fejl. Det har jeg skrevet

Det bliver det ikke sandt af. Hvis man vil have et gratis virusskjold,
kræver det en indsats at skaffe det. Igen befinder du dig ikke i
realiteternes verden.

> Så vil hr. betjent måske være så rar at fortælle, hvilket indlæg det er, der
> sårer dine følelser? Ingen andre har klaget.

Jeg skal gerne komme med en henvisning, så snart du har forholdt dig til
problematikken med at mange af dem, du diskuterer med herinde, bruger
Windows, linux, X11 eller andet ved siden af deres Mac.

> Til orientering har jeg også postet i dk.familie.barn samt
> mobiltelefon-gruppen og tv-gruppen. Så kan du jo finde din røde spritpen
> frem og få afløb.

Der er da ingen grund til at antage, at du har et væsentligt pænere
sprog andre steder, så det er ikke relevant.

> Du har tydeligvis noget, du skal af med. Fint med mig,
> hvis jeg kan hjælpe.

Avs. Havde du overvejet om den kunne komme tilbage i hovedet på dig -
det er normalt sølle og frustrerede mennesker, der får fornøjelse ud af
at trolle.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 15:22

> [...]
> til at forholde dig til, at mange Mac-brugere har daglige erfaringer med
> Windows, men alligevel vælger Mac'en privat.

Og? Hvis du læste mine indlæg ville du se, at jeg da har fuld forståelse
for, at enhver vælger det OS, han befinder sig bedst med.

> Det kræver bare, at du kan henvise til et troll-indlæg fra min side, men
> der kommer du til kort.
Det indlæg, jeg lige nu svarer på, er barnligt og fordrejende. Tidligere har
du løjet om mine indlæg i andre grupper. Kald det hvad du vil - en del
danske gloser rinder mig i hu, men dem skal jeg nok holde for mig selv.

> Forskellen på dig og mig er nemlig, at jeg kender begge platforme og ved
> hvad jeg taler om.
Du udtrykker bare stor uvidenhed om virus-beskyttelse og opdateringer til
Windows XP.

> Henrik er en meget flink mand, hvor jeg hellere hylder Fantomets princip
> om at være hård ved de hårde, herunder at kalde en troll for en spade.
Uha, du er sej. Tager du så også sådan en maske på?

> Igen? Læser du overhovedet hvad jeg skriver?
Ja, men ikke meget længere, hvis du fortsætter i samme skure.

> Det bliver det ikke sandt af. Hvis man vil have et gratis virusskjold,
> kræver det en indsats at skaffe det. Igen befinder du dig ikke i
> realiteternes verden.
Indsats? Her må du tale for egen regning. Hvor svært er det at klikke på
download - eller at proppe en cd fra et computerblad - ind i pc'en? I hvert
fald ikke sværere end at finde, købe og installere et kommercielt
virus-skjold.

> Jeg skal gerne komme med en henvisning, så snart du har forholdt dig til
> problematikken med at mange af dem, du diskuterer med herinde, bruger
> Windows, linux, X11 eller andet ved siden af deres Mac.
Forholdt mig til? Jeg har aldrig skrevet noget, der benægter dette
selvfølgelige faktum. Hver sin smag.

> Der er da ingen grund til at antage, at du har et væsentligt pænere
> sprog andre steder, så det er ikke relevant.

Før påstod du, at jeg havde udtrykt mig grimt i andre grupper. Nu nægter du
at dokumentere. Jeg behøver vist ikke sige mere.

> Avs. Havde du overvejet om den kunne komme tilbage i hovedet på dig -
> det er normalt sølle og frustrerede mennesker, der får fornøjelse ud af
> at trolle.

Hvilket så bekræfter, at du er.... Nej, jeg tror sgu jeg vil holde mig for
god til at give igen på samme niveau.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 20:10

"S Hansen" <-> writes:

> [...]
> du løjet om mine indlæg i andre grupper. Kald det hvad du vil - en del
> danske gloser rinder mig i hu, men dem skal jeg nok holde for mig selv.

Udover at jeg ikke er enig i din vurdering af Christians indlæg, vil
jeg gerne gøre opmærksom på at de danske gloser gerne må udspys hvis
det holdes i dk.snak.mudderkasning. Christian Bech plejer at læse de
ting der kommer der. Det gør jeg vist iøvrigt også.

> Du udtrykker bare stor uvidenhed om virus-beskyttelse og opdateringer til
> Windows XP.

Ikke alle ønsker iøvrigt at køre XP.

> Hvilket så bekræfter, at du er.... Nej, jeg tror sgu jeg vil holde mig for
> god til at give igen på samme niveau.

Det behøver du ikke, bare du gør det det rigtige sted.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 29-04-05 23:34

S Hansen <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
>
> Og? Hvis du læste mine indlæg ville du se, at jeg da har fuld forståelse
> for, at enhver vælger det OS, han befinder sig bedst med.

Nåeh, var det det du mente med:

"Køb en rigtig Windows-pc. Jo, Apple er lækkert. Men med standardvaren
er du ikke afhængig af, hvad Jobs og co hitter på. Du kan selv støjdæmpe
den - og håndplukke de mest tyste komponenter.

Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med
Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret."

> Det indlæg, jeg lige nu svarer på, er barnligt og fordrejende.

Det barnlige går jeg udfra består i, at jeg har påpeget at du har udvist
trollende adfærd og det forfrejende er vel at jeg vedlagde et link til
dit trollindlæg. Det er du desværre kommet til at klippe ud, men det er
citeret ovenfor.

> Tidligere har
> du løjet om mine indlæg i andre grupper.

Det er næppe en løgn at komme til at skrive dk.forbruger i stedet for
dk.bolig - derimod er det ikke pænt at kalde folk for løgnere.

> Du udtrykker bare stor uvidenhed om virus-beskyttelse og opdateringer til
> Windows XP.

Det er altså noget vrøvl. Jeg har hverken udtrykt uvidenhed eller nogen
synderlig viden om virusbeskyttelse og opdateringer. Jeg skrev at i
virkelighedens verden fungerer folk sådan at de ukontrolleret slår ting
fra og til. Jeg er langt fra den eneste der har oplevet en arbejdsplads
netværk inficeret fordi en enkelt bruger havde sat en maskine op uden
virusbeskyttelse. Heldigvis var min bærbare ikke på arbejde den dag.

> Uha, du er sej. Tager du så også sådan en maske på?

Jeg kan godt forstå at du opfatter mig som uovervindelig, men jeg er
altså ikke nogen superhelt.

> [...]
> download - eller at proppe en cd fra et computerblad - ind i pc'en? I hvert
> fald ikke sværere end at finde, købe og installere et kommercielt

Det burde ikke være svært, men det er det. Du må altså leve i et
specielt computerreservar siden du ikke bliver konfronteret med alle de
analfabeter, der er derude. De kunne aldig drømme om at købe et
computerblad, aner ikke hvor de skal downloade software henne. De tror
de er beskyttet af det dine kommercielle program, der lå på maskinen, da
de købte den, men gør ikke noget, når abonnementet udløber.

> Forholdt mig til? Jeg har aldrig skrevet noget, der benægter dette
> selvfølgelige faktum. Hver sin smag.

Smagsargumenter er først kommet til senere. Dit første postulat gik på
forstand og ikke smag. Jeg viste i øvrigt - "Hvis man har forstand på
computere, kommer man altså længere med Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret." - til et par unix-kollegaer. Det reddede
deres dag.

> Før påstod du, at jeg havde udtrykt mig grimt i andre grupper.

Nej, jeg har kun skrevet at det var i én anden gruppe. Det er sådan set
også rigeligt.

> Nu nægter du
> at dokumentere. Jeg behøver vist ikke sige mere.

Jeg har ikke nægtet at dokumentere noget. Jeg stiller bare betingelser.
Quid pro quo: Det du først skal gøre er

1. at forklare hvordan nedenstående bemærkning er udtryk for den
"nysgerrighed" du kom herind med:

"Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med
Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret."

2. at prøve at forstå, at nogen faktisk vælger en mac, fordi de har
forstand på computere.

--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 23:46

"Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i
> [...]
> er du ikke afhængig af, hvad Jobs og co hitter på. Du kan selv støjdæmpe
> den - og håndplukke de mest tyste komponenter.

Jep, præcis. Det er nemlig min mening - og derfor min anbefaling. Du er vist
ved at have forstået det nu. Eller?

> [...]
> trollende adfærd og det forfrejende er vel at jeg vedlagde et link til
> dit trollindlæg. Det er du desværre kommet til at klippe ud, men det er

Øhhh.... Du hævdede, at jeg havde talt grimt i en anden gruppe. Jeg har ikke
talt grimt i hverken denne eller andre grupper. Den uhøviske tale leverer du
selv.

> Jeg kan godt forstå at du opfatter mig som uovervindelig, men jeg er
> altså ikke nogen superhelt.

Tøhø, som den goe Hausgaard siger.

> Det burde ikke være svært, men det er det.

Tag et kursus, så.

> analfabeter, der er derude. De kunne aldig drømme om at købe et
> computerblad, aner ikke hvor de skal downloade
Har du set Komputer for Alle? Alle kan forstå hvert et ord, og deres oplag
er vist tæt på den kvarte million. Det er altså kun jer Mac-folk, der ikke
har nogen blade - i hvert fald ikke på dansk. Og derfor aldrig kunne drømme
om at købe et. Synd for jer.

> Jeg har ikke nægtet at dokumentere noget. Jeg stiller bare betingelser.
> Quid pro quo: Det du først skal gøre er

Hvad fik dig til at tro, du var i en position, hvor du kunne stille
betingelser. Er det sådan et kompleks, du har? Din position er lige præcis
på randen af mit kill-filter.

Fra : Karl Antz

Dato : 29-04-05 23:52

S Hansen <-> wrote:

> [...]
>
> Hvad fik dig til at tro, du var i en position, hvor du kunne stille
> betingelser. Er det sådan et kompleks, du har? Din position er lige præcis

"Forliger Eder I Skabhalse" ))
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Christian Bech

Dato : 30-04-05 00:25

S Hansen <-> wrote:

> "Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i
>
> Jep, præcis. Det er nemlig min mening - og derfor min anbefaling. Du er vist
> ved at have forstået det nu. Eller?

Du kom desværre til at klippe nedenstående ud:

"Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med
Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret."

Er det der, du viser din respekt for andres valg?

> Øhhh.... Du hævdede, at jeg havde talt grimt i en anden gruppe. Jeg har ikke
> talt grimt i hverken denne eller andre grupper. Den uhøviske tale leverer du
> selv.

Jeg har kaldt dig en troll, fordi du beviseligt trollede. Du kalder folk
for tudefjæsi dk.bolg, fordi de er kede af, at boligmarkedet har
udviklet sig sådan, at de skal blive boende i små lejligheder eller have
flere timers transport på arbejde. Det er en unødvendig provokation, som
du åbenbart excellerer i.

> Tag et kursus, så.

Prøv lige at hæve niveauet en smule.

> Har du set Komputer for Alle? Alle kan forstå hvert et ord, og deres oplag
> er vist tæt på den kvarte million.

Ja, det er et lorteblad, men opfylder sikkert et behov. Det, du må
forstå, er, at det ikke drejer sig om forståelse men om interesse. De
folk, jeg taler om, er lige så langt fra at købe et blad om computere
som jeg er fra at købe et om både. Det interesserer dem ikke et klap.
Deres maskine skal fungere på samme måde som en videomaskine - den skal
gøre de ting man beder den om, men ellers skal den ikke være til besvær.

> Det er altså kun jer Mac-folk, der ikke
> har nogen blade - i hvert fald ikke på dansk. Og derfor aldrig kunne drømme
> om at købe et. Synd for jer.

Jeg var lige ved at gøre mig parat til at græde mig i søvn, men så kom
jeg i tanke om internettet

> Hvad fik dig til at tro, du var i en position, hvor du kunne stille
> betingelser.

Det er meget interessant at du bliver ved med at klippe de svære
spørgsmål og gode argumenter ud.

Synker din verden virkelig i grus, hvis du skulle komme til at indse, at
en Mac til visse opgaver er Windows langt overlegen?

Er det virkelig så svært at bortforklare - "Hvis man har forstand på
computere, kommer man altså længere med
Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret." ?

>Er det sådan et kompleks, du har? Din position er lige præcis
> på randen af mit kill-filter.

Det er op til dig. Jeg skriver, hvad jeg mener og har belæg for.
--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:00

> [...]

> Windoze.
> Sorry. I ved, jeg har ret."
> Er det der, du viser din respekt for andres valg?

Er det, det værste citat du kan finde i mine indlæg? Det er jo bare en
friskfyrsagtigt udfordrende formulering (bemærk også min stavning af
Windows). I dine indlæg kan jeg enhver, der gider læse, finde regulære
perfiditeter.

> [...]
> udviklet sig sådan, at de skal blive boende i små lejligheder eller have
> flere timers transport på arbejde. Det er en unødvendig provokation, som
Har aldrig kaldt nogen for tudefjæs. Jeg skrev, at der var for meget
tudefjæs over hele diskussionen om boligpriser. Igen: Hvis det er det
værste, du kan hive frem fra mine indlæg, så er du et tindrende klart
eksempel på den der med at se splinten i sin broders øje i stedet for
bjælken i sit eget.

> [...]
> Deres maskine skal fungere på samme måde som en videomaskine - den skal
> gøre de ting man beder den om, men ellers skal den ikke være til besvær.

Sådan er computere ikke. Heller ikke Mac-computere. Enhver kan jo se, hvor
mange problemer og spørgsmål der rejses i denne nyhedsgruppe. Så hvis nogen
har den forventning, skal de ikke købe en computer. Slet ikke en Mac, da der
er ringere mulighed for at få hjælp.

> Synker din verden virkelig i grus, hvis du skulle komme til at indse, at
> en Mac til visse opgaver er Windows langt overlegen?
Hvilke opgaver? Jeg kender ingen Mac-programmer, der ikke også findes til
Windows. Men der kan da være et par nicher, det er klart. Jeg kender faktisk
et par musikere, der stadig bruger Atari ST.

Fra : Christian Bech

Dato : 30-04-05 21:56

In article <4273ab86$0$256$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i

> Er det, det værste citat du kan finde i mine indlæg?

Det var din debut og det indlæg, jeg hele tiden har refereret til.

Trolleriet består ikke i skældsord men i at du bastant konkluderer uden
at lægge op til debat. Du konkluderer i øvrigt noget, som du ved, enhver
macbruger vil være uenig i, men formulerer det på en sådan måde, at de,
der er uenige ikke "har forstand på computere".

Du kunne have formuleret din entre på mange andre måder. Du kunne have
formuleret den nysgerrigt og sprgende for lige at føle dig ind på
gruppen, du kunne have skrevet at det for dig så ud til, at man kommer
længere med Windows etc., men det er ikke den indgang du vælger.

> Det er jo bare en
> friskfyrsagtigt udfordrende formulering

Provokerende med andre ord. Hvor var den "ironiske smiley" som du
bebrejdede mig for ikke at bruge?

> I dine indlæg kan jeg enhver, der gider læse, finde regulære
> perfiditeter.

Herregud. Spøger den socialklasse-bemærkning stadig? Hvor mange gange
skal jeg påpege, at det var for sjov. Bemærkninge var så langt ude, at
det burde være åbenbart.

Du skal da være velkommen til at udpegede alle de regulære perfiditeter
fra min side, men glem så ikke, at du kaldte mig for barnlig og
bebrejdende.

> Har aldrig kaldt nogen for tudefjæs. Jeg skrev, at der var for meget
> tudefjæs over hele diskussionen om boligpriser.

Tror du virkelig ikke, at de skribenter, der har klaget deres nød, ved,
hvem det er rettet mod? Du har tydeligvis ikke fornemmelse for hvordan
det er at bo i en lille treværelses på Frederiksberg med to børn. Jeg
kender et par i de situation og dilemmaet er, at selv med to indtægter
skal de flytte meget langt væk - specielt hvis de også skal købe bil.
med lang transport på arbejde, bliver det et problem at hente børn og de
færreste forældre ønsker at vuggestuebørn skal opholde sig 11 timer i
institution. Det er ikke sundt. Hvis det hele skal hænge sammen må den
ene altså sige sit job op og finde noget i nærmiljøet, men det lader sig
ikke nødvendigvis gøre, når man har en specialilseret akademisk
uddannelse.

Det er altså ikke klynk men et personligt og samfundsmæssigt problem,
som du affærdiger med tudefjæs-bemærkningen.

> Sådan er computere ikke. Heller ikke Mac-computere.

Det er de ikke, men der en stor brugergruppe, der opfører sig sådan.

> Enhver kan jo se, hvor
> mange problemer og spørgsmål der rejses i denne nyhedsgruppe.

Det eri høj grad fordi vi er brugere med avancerede behov. Min fars eMac
kører fuldstændig uændret - uden opdateringer eller justeringer - og i
de halvandet år, han har haft den, er han ikke stødt på et eneste
problem. Den tøffer bare derudaf. Så det er altså ikke alle, der har
brug for hjælp.

> Så hvis nogen
> har den forventning, skal de ikke købe en computer. Slet ikke en Mac, da der
> er ringere mulighed for at få hjælp.

Faktisk skal man netop købe en Mac, hvis man bor i nærheden af en af
brugergrupperne, hvor man kan få en ubetalelig hjælp. Det minder faktisk
meget om de install parties, som Linux-miljøerne afholder.

> Hvilke opgaver? Jeg kender ingen Mac-programmer, der ikke også findes til
> Windows. Men der kan da være et par nicher, det er klart. Jeg kender faktisk
> et par musikere, der stadig bruger Atari ST.

Nu har du jo skrevet andetsteds, at du ikke kender noget til Linux, så
det er sådan set ikke så mærkeligt at du ikke kender fordelene ved en
Mac.

OS X er bygget på FreeBSD. Dvs. at det er en *nix, men en *nix med fuld
hardwareunderstøttelse, hvilket betyder, at man ikke skal skrive eller
lede efter og kompilere sine drivere til digitalkamerat, men i stedet
kan plugge det direkte i computeren. det er utvivlsomt meget sjovt i
begyndelsen, men efterhånden vil de fleste bare have noget der virker.

På min arbejdsplads er der en af de største koncentrationer af dataloger
i landet og det er altså en betragtelig mængde PowerBooks jeg ser
dagligt. Det tæller naturligvis også med, at PowerBook'en er topkvalitet
- der er ikke mange andre bærbare end IBM's X-serie, der kan måle sig
med dem.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:37

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i

> Herregud. Spøger den socialklasse-bemærkning stadig? Hvor mange gange

Næh, det er helt generelt for dine indlæg.

trollede. Du kalder folk
boligmarkedet har

Du fremturer igen med samme løgn. Så lad mig citere mit indlæg, som enhver
kan tjekke selv: "Der er for meget tudefjæs over den her debat. Hvis man
ikke har råd til at bo i Nordsjælland eller i KBH C, så har man ikke råd til
at bo der. Det er ikke en menneskeret at have råd til at bo hvorsomhelst. "

Citat slut. Hvilket også er min kommentar til de stakkels akademikere, der
ikke har råd til at bo dyre og eksklusive steder. Det er ikke et
samfundsproblem men almindelige markedsvilkår, at alle ikke har råd til alt.
Men den debat kan du fortsætte i bolig-gruppen.

> [...]
> de halvandet år, han har haft den, er han ikke stødt på et eneste
> problem. Den tøffer bare derudaf. Så det er altså ikke

Det samme gælder min fars og min lillesøsters pc med Windows XP. Og måske
mere overraskende: deres forrige pc, der kørte Windows 98. Jeg indrømmer, at
de har været heldige med Win98.

> Faktisk skal man netop købe en Mac, hvis man bor i nærheden af en af
> brugergrupperne, hvor man kan få en ubetalelig hjælp.
Ja, hvis ens nærmeste nørder er Mac-folk, taler det naturligvis for at købe
en Mac. Som jeg allerede har skrevet i denne gruppe. Det er bare ikke sælrig
sandsynligt at det forholder sig sådan.

> hardwareunderstøttelse, hvilket betyder, at man ikke skal skrive eller
> lede efter og kompilere sine drivere til digitalkamerat, men i stedet

Øhhh. Kender du overhovedet Windows XP? Du kan sætte ethvert digitalkamera i
en Windows-pc, og det funker uden drivere.

> - der er ikke mange andre bærbare end IBM's X-serie, der kan måle sig
> med dem.
Jeg synes Apples tastatur er ret dårligt, også på de bærbare, men det er jo
smag og behag. Andre kan ikke snuppe IBM's tastaturer, som jeg til gengæld
ikke kan leve uden..

Fra : Christian Bech

Dato : 01-05-05 22:48

In article <4274cd69$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i

> Næh, det er helt generelt for dine indlæg.

Så længe det ikke er mere konkret, vil jeg undlade at lede efter en ny
personlighed.

Desuden synes jeg det er ikke så lidt underligt, at en, der bruger en
betegnelse som macværk om andres computere og kalder valget af andet end
Windows for manglende forstand på computere, bliver fortørnet over tonen.

> [...]
> at bo der. Det er ikke en menneskeret at have råd til at bo hvorsomhelst. "

Du har brugt ordet tudefjæs og det er rettet mod en bestemt type
argumenter, som er fremført af enkelte debattører. Tror du virkelig ikke
at de kan regne ud, at du regner dem for tudefjæs?

> Citat slut. Hvilket også er min kommentar til de stakkels akademikere, der
> ikke har råd til at bo dyre og eksklusive steder.

det var ikke det jeg skrev, vel? Jeg påpegede at det er meget svært at
få sit familieliv til at hænge sammen, hvis begge forældre har to timers
transport dagligt. Det har ikke det mindste at gøre med forkælelse.

> Det er ikke et
> samfundsproblem men almindelige markedsvilkår, at alle ikke har råd til alt.

De nordsjællandske kommuner har et stigende problem med, at fastholde
folk med mellemlange uddannelser som fx lærere og sygeplejersker. Ims.
til specialiserede akademikere har de nemlig bedre mulighed for at finde
jobs andre steder. Så jo, det er skam et problem for samfundet.

> [...]
> mere overraskende: deres forrige pc, der kørte Windows 98. Jeg indrømmer, at

Du skrev selv, at Windows kun var sikkert, hvis man installerede
opdateringer automatisk og installerede SP2. Har de ikke gjort det?

> Ja, hvis ens nærmeste nørder er Mac-folk, taler det naturligvis for at købe
> en Mac. Som jeg allerede har skrevet i denne gruppe. Det er bare ikke sælrig
> sandsynligt at det forholder sig sådan.

Det behøves ikke at være ens nærmeste. Macmiljøet er som Linuxmiljøet
meget åbne for nye medlemmer.

> Øhhh. Kender du overhovedet Windows XP?

Jeg har brugt det som primært system i to år inden jeg skiftede til OS X
for lidt over et år siden. Før det brugte jeg primært 2000 og før det i
mindre grad NT sideløbende med OS 9. Som jeg allerede flere gange har
påpeget, så er mit valg af OS X velmotiveret.

> Du kan sætte ethvert digitalkamera i
> en Windows-pc, og det funker uden drivere.

Ligesom i en Mac - og sådan skal det naturligvis være. Men min
sammenligning gik mellem Linux og Mac og på Linux kan man ikke
nødvendigvis regne med plug 'n play. Derfor er Mac'en attraktiv for
visse Linux-folk. For dem ville Windowsalternativet være som at købe en
hårtørrer til at riste brød.

> Jeg synes Apples tastatur er ret dårligt, også på de bærbare, men det er jo
> smag og behag. Andre kan ikke snuppe IBM's tastaturer, som jeg til gengæld
> ikke kan leve uden..

Apples nuværende Pro-keyboard er glimrende - sammenlign fx med et
standard Dell-tastatur. Apple havde en rigtig dårlig periode, da de
lancerede iMac'en og de grønne G3'ere. Deres tastatur var under al
kritik. Dells stationære tastaturer kender jeg ikke, men de har vel ikke
længere de karakteristiske kliklyd?

Mht. de bærbare så er PowerBooken langt over gennemsnittet. iBooken har
et blødt tastatur, som kræver en del tilvænning, men det er min
fornemmelse at langt de fleste bliver glade for det. Jeg har i hvert
fald aldrig hørt nogen klager. Jeg kom til iBooken fra en Dell Inspiron
8000 og der var skiftet hårdt. Det eneste der var godt ved Dellen var
dens tastatur - til gengæld skulle det skiftes årligt.

Nu er jeg blevet glad for blødheden, men det kommer ikke op på siden af
IBM's.

Jeg tænker heller ikke udelukkende på tastaturer men det generelle
kvalitet. Alt for mange bærbare skal åbnes ved at man holder midt på
skærmen. Ellers knager og brager det, mens IBM og Apples maskiner er
stabile.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-05 11:22

S Hansen <-> wrote:

> Øhhh. Kender du overhovedet Windows XP? Du kan sætte ethvert digitalkamera i
> en Windows-pc, og det funker uden drivere.

øh mit Canon Ixus V2 duer ikke i XPSP1 uden jeg henter en driver fra
Canon.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 30-04-05 02:26

Hej Christian

DON'T FEED THE TROLL! - Eller sagt på dansk, - den person, der her
kalder sig for 'S. Hansen' kalder og har kaldt sig ved adskillige andre
navne, når han spammer løs i div. grupper...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:03

"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en
kalder sig for 'S. Hansen' kalder og har kaldt sig ved adskillige andre
navne, når han spammer løs i div. grupper...

Hvilket belæg har du for den påstand? Intet - for du tager fejl. Hvis du
læser mine indlæg i diverse grupper vil du se, at jeg på ingen måde spammer
eller troller, eller hvad I finder på at kalde det.

Men mange i denne gruppe forholder sig til Apple, som imamer forholder sig
til koranen. I tåler ikke, at der stilles det mindste spørgsmålstegn ved
Mac'ens ukrænkelighed - og løftes en flig af den store stygge Windows-verden
udenfor.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-04-05 21:28

S Hansen <-> wrote:

> Men mange i denne gruppe forholder sig til Apple, som imamer forholder sig
> til koranen. I t?ler ikke, at der stilles det mindste sp?rgsm?lstegn ved
> Mac'ens ukr?nkelighed - og l?ftes en flig af den store stygge Windows-verden
> udenfor.

Jeg blev hurtigt træt af denne tråd, for du gider jo ikke at høre på
os. Hvem er det præcist du mener? Er der ikke mange af os, som har
tilkendegivet at vi bruger både Windows og Macintosh, og derfor burde
have et ganske udemærket udgangspunkt for faktisk at lave et
kvalificeret valg?

Windows er OK til mange ting, men vi foretrækker altså Mac OS X,
simpelthen fordi vi simpelthen synes at det er et bedre system. Fatter
du ikke det? Det har ikke noget at gøre med, at vi ikke ved bedre, for
vi kender "den anden side" 1000 gange bedre end du og de fleste
Windows-brugere kender til Mac'en. Simpelthen af den årsag, som du
selv har påpeget, nemlig at det er svært at komme udenom Windows på
sit arbejde.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 01:01

In article <4273ac43$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> forholder sig til koranen. I tåler ikke, at der stilles det mindste
> spørgsmålstegn ved Mac'ens ukrænkelighed - og løftes en flig af den

Det passer simpelthen ikke. Det er en fordom, du har, og som du bruger
til at forsvare dig, hver gang nogen argumenterer mod dig. Men du er
bestemt ikke alene. Det er meget almindeligt, at folk udenfor
Mac-verdenen mener, at Mac-brugere er nogle blåøjede disciple, der ikke
kan se noget forkert ved Apple og Macintosh.
Sandheden er en ganske anden. Det ville du vide, hvis du har
fulgt lidt med i diskussionerne. Du har jo selv nævnt, at mange
fremlægger problemer med deres Mac her i gruppen. Det viser jo, at vi
ikke alle er tilfredse. Og så er der endda i almindelighed en pæn og
sober tone her i dk.edb.mac. Prøv at se i andre diskussionfora. Jeg
tror, det på <http://mediamac.dk> er et godt eksempel. Der er masser af
folk, der skælder ud og brokker sig. Mange har haft problemer med deres
computere. Mange føler sig mildt sagt snydt af Apple. Det kan f.eks.
være, når der kommer en opgradering eller prisnedsættelse lige efter, de
har købt computer. Mange har haft garantisager eller reparationer, hvor
de føler sig dårligt behandlet af Apple. Hver gang Apple opgraderer en
computer eller lancerer en ny, er der masser, der brokker sig over, at
den er for langsom, har for dårligt grafikkort og for lidt RAM. Apples
programmer bliver også tit rakket ned.
Så jeg kan ikke genkende det billede af Mac-brugere, der klapper
i deres små hænder, hver gang Apple laver noget nyt, som mange prøver at
fremstille. Prøv at følge lidt med, og se, hvor mange der brokker sig og
skælder ud. Så vil du opdage, at Mac-brugere er mindst lige så kritiske
som alle andre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 29-04-05 21:53

On 29/04/05 13:51, in article 42721fe0$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> usynligt for brugeren og kan ikke slås fra ved en fejl. Det har jeg skrevet

Jeg er ked af at måtte så tvivl om din påstand igen, men jeg har de seneste
3 måneder hjulpet 5 af mine venner og familiemedlemmer med orme og virus på
deres PC (med XP sp2). I de 3 tilfælde var virusprogrammet enten udløbet
(McAfee eller Symantec) eller deaktiveret (de kunne ikke svare på hvordan).

Jeg medgiver at med SP2 er der sket en del, men virkeligheden (bemærk, den
der tilsyneladende ikke gælder for dig og din omgangskreds er altså at
for en langt række personer bliver XP stadig ødelagt eller inficeret. Jeg
vil dog igen medgive, at man sikkert kunne påvise en vis sammenhæng mellem
disse hændelser og så det at brugeren har modemopkobling.

Som et lille kuriosum kan jeg nævne, at vores IT chef (tidligere hardcore
unix nørd og hacker) lavede en test med en PC m. XP med SP2 og McAfee
antivirus installeret (Professional Edition, version 9.0). Han undlod at
forny antivirus definitionen (simulerede at brugeren ikke fornyere sin
abn.). 1 1/2 dage senere var pc´en inficeret med en ny virus variant (bemærk
at der kun blev udført kontor arbejde og læst email på pc´en). Testen brugte
han til at overbeviste alle om at vi skulle have centralstyring af
viruslicenser og opdateringer via egne servere ved indlogning på netværket.
Jeg nævner dette for at tydeliggøre at udviklingen af virus og orme går så
hurtigt, at de kan skrives for at udnytte en sårbarhed der er blevet opdaget
få timer før. Derfor kan man faktisk godt få virus/orm selvom man man en
nyere antivirus program på sin pc med Windows XP SP2.

Jeg kan ikke udtale mig om de gratis versioner af antivirus programmerne,
men jeg tillader mig at tvivle på at de er ligeså hurtige som de store
firmaer til at reagere på nye virus.

MVH

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 22:09

"Tommy Bernholm" <bernholm@adslhome.dk> skrev i
> deres PC (med XP sp2). I de 3 tilfælde var virusprogrammet enten udløbet
> (McAfee eller Symantec) eller deaktiveret (de kunne ikke svare på
> hvordan).

Sig til dem at de skal hente AVG Antivirus på www.grisoft.com. Den løber
aldrig ud og har i uafhængige tests vist sig at være lige så pålidelig som
Norton osv.

> for en langt række personer bliver XP stadig ødelagt eller inficeret. Jeg

Jeg kender ingen, det er sket for. Tror mest, det er noget, man læser om.

> vil dog igen medgive, at man sikkert kunne påvise en vis sammenhæng mellem
> disse hændelser og så det at brugeren har modemopkobling.

Her tror jeg så, du har ret. Det er et reelt problem. Men bliver jo mindre
med tiden.

> [...]
> få timer før. Derfor kan man faktisk godt få virus/orm selvom man man en
> nyere antivirus program på sin pc med Windows XP SP2.

Helt rigtigt. Der går jo altid nogle timer, før opdateringen er klar. Men
igen må jeg henholde mig til, at jeg - og de pc-brugere jeg kender - altså
aldrig har haft problemet.

> Jeg kan ikke udtale mig om de gratis versioner af antivirus programmerne,
> men jeg tillader mig at tvivle på at de er ligeså hurtige som de store
> firmaer til at reagere på nye virus.

Jeg havde samme forventning men blev positivt overrasket. Der er
opdateringer til AVG næsten hver dag.

Fra : Jens

Dato : 28-04-05 21:21

S Hansen <-> wrote:

> Det er patetisk, som I gentager den der med virus og spyware.

Det kan du så synes er patetisk.

> Som glad pc-ejer bruger jeg da heller ikke tid på virus og spyware. Jeg har
> et gratis virusskjold kørende i baggrunden, både det og windows opdateres
> automatisk, uden at jeg besværes det mindste.

Jeg har da måttet hjælpe mindre heldige Windåse-brugere med at
reinstallere deres system p.g.a. total fuck-up af ovennævnte art. De har
det til fælles, at de - sikkert modsat dig - ikke har bredbånd. De er
henvist til en modemopkobling, som gør det en smule upraktisk at
downloade et pænt antal MB om ugen til diverse opdateringer.

> Og efter snart 20 år som windows-bruger har jeg aldrig - aldrig - været
> smittet med virus. Det samme med spyware.

Tillykke!

> Så hvis DET er grunden til, at I - samfulde 2 procent (højt sat) - holder
> fast i Macværket, så narrer I sgu godt nok jer selv.

Hvad får dig til at tro, at det er den eneste grund?
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 22:55

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan du så synes er patetisk.

Jep, endda i begge ordets betydninger.

> Jeg har da måttet hjælpe mindre heldige Windåse-brugere med at
Blot lige for at indskyde: Jeg bliver ikke fornærmet, I må godt kalde
Windows for Windåse, og stave Microsoft med dollartegn. Jeg føler intet som
helst for det firma. Det er netop Mac-folkets semi-religiøse ophøjelse af
Jobs og alle hans gerninger, der får mig til at stejle.

Men måske er det kun naturligt, at mindretal (og det er altså ikke for at
jokke i det, rolig nu) rykker sammen i opposition til verden udenfor.
Akkurat som indvandrerne i Gellerupparken. Uden sammenligning i øvrigt.

> det til fælles, at de - sikkert modsat dig - ikke har bredbånd. De er
> henvist til en modemopkobling, som gør det en smule upraktisk at
> downloade et pænt antal MB om ugen til diverse opdateringer.

Det har du helt ret i. Alt for mange firmaer forudsætter, at folk har
bredbånd. Men netop Microsoft tilbyder faktisk SP2 på cd, sendt portofrit.
Og uden at man skal oplyse licens-info eller lignende.

I øvrigt udsender Applejo også rettelser. Jeg så netop i comon, at de i snit
har udsendt en rettelse hver måned i 2005. Hvis Mac OS bliver mere udbredt,
tror jeg at mængden af afslørede sårbarheder, og efterfølgende rettelser,
vil vokse eksponentielt.

> Tillykke!
Tak. Min familie har heller aldrig haft virus eller andet snavs. Men de
kører også XP sp2.

> Hvad får dig til at tro, at det er den eneste grund?
Det er bare den, I altid nævner. Og det er da en ulempe ved Windows-pc'er,
at de er mere udsatte. Problemet er bare ikke nær så stort, som I - og i
særdeleshed pressen - gør det til.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 00:28

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> tror jeg at mængden af afslørede sårbarheder, og efterfølgende rettelser,

Ja, men Apple har en politik med at udsende rettelser før de oplyser om
hvad fejlen har været. Det havde Microsoft osse indtil fornyelig.

Som bruger, er der endog meget at kritisere Apple for, sammenlignet med
Microsoft, men man skal ha' praktisk erfaring med Apple's software for
at forstå det. Det der står at læse i pressen er bare "whoosh".

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-05 07:09

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Som bruger, er der endog meget at kritisere Apple for, sammenlignet med
> Microsoft, men man skal ha' praktisk erfaring med Apple's software for
> at forstå det. Det der står at læse i pressen er bare "whoosh".

Hvem var det engang der udtalte noget i stil med at Apple havde _stil_
i modsætnign til Microsoft?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 08:49

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
> Hvem var det engang der udtalte noget i stil med at Apple havde _stil_
> i modsætnign til Microsoft?

Det kan mange have sagt - og jeg synes, udsagnet er latterligt og
selvudleverende. Jf. mine tidligere indlæg om ikke at lade sig styre af
luftig reklamegas, når man vælger produkter.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 13:22

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> selvudleverende. Jf. mine tidligere indlæg om ikke at lade sig styre af
> luftig reklamegas, når man vælger produkter.

Stil er ikke et spørgsmål om reklamer.

Du skulle ta' og prøve en Mac. Du virker teknisk interesseret. Du vil få
et rigtigt "kick" ud af at gøre det - ligesom det du fik da du begyndte
med Amigaen i sin tid. Det er altid dejligt at prøve noget nyt. Og en
Mac idag kan være meget teknisk krævende. Når man har interesse for
teknik.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 13:35

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i

> Du skulle ta' og prøve en Mac. Du virker teknisk

Jeg har skam arbejdet med Mac. I mine øjne er den hverken værre eller bedre
end XP. Men naturligvis anderledes på mange punkter, hvilket jeg finder
irriterende. Akkurat som en Mac-bruger der sætter sig til XP.

> Mac idag kan være meget teknisk krævende. Når man har interesse for
> teknik.

Det er nu ikke fordi, jeg opsøger teknisk krævende maskiner. Men jeg kan se
mange "ikke-tekniske" kvaliteter ved Mac - først og fremmest
hardware-designet. Mht. "stil" vi nok enige i substansen. Jeg synes deres
computere er flotte. Men der findes lige så flotte pc'er.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 15:35

S Hansen <-> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i

> Jeg har skam arbejdet med Mac.

Jamen det er ikke det samme som at have ansvaret for sin egen. Det var
det jeg mente med at du ville få et "kick".

<snip>

> [...]
> hardware-designet. Mht. "stil" vi nok enige i substansen. Jeg synes deres
> computere er flotte. Men der findes lige så flotte pc'er.

De findes. Men de er undtagelsen. IBM har en annonce i Politiken i dag
med deres "mindste og letteste" - en ThinkPad X40. Den vejer kun 1,2 kg!
Integreret fingeraftrykslæser. Lækker sag til kun 16.663,- kr inkl moms.

Men jeg har nok misforstået hvorfor du kritiserer Apples maskiner, og
det er synd.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 17:27

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i
> Jamen det er ikke det samme som at have ansvaret for sin egen. Det var
> det jeg mente med at du ville få et "kick".

Arhj, jeg tror nu ikke, oplevelsen bliver meget anderledes af, at man har
nogle tusinde færre på sin konto. Desuden har vi computere nok i vores
familie.

> De findes. Men de er undtagelsen. IBM har en annonce i Politiken i dag
> med deres "mindste og letteste" - en ThinkPad X40. Den vejer kun 1,2 kg!
> Integreret fingeraftrykslæser. Lækker sag til kun 16.663,- kr inkl moms.

IBM er et godt eksempel på pc'er, der efter min og manges mening er fuldt på
højde med Mac i finish og kvalitets-udstråling. Jeg skriver selv disse ord
på en T42. I øvrigt behøver de slet ikke koste så meget, se www.laptops.dk.

> Men jeg har nok misforstået hvorfor du kritiserer Apples maskiner, og
> det er synd.

Men jeg kritiserer ikke Apples maskiner. Jeg har nævnt nogle ting, der
irriterer mig personligt (fx. at den medleverede mus kun har en knap), men
jeg har også udtrykt beundring for designet. Og markedsføringen er helt
eminent.

Næh, det jeg kritiserer - og som åbenbart har ramt et særdeles ømt punkt hos
enkelte her i gruppen - er den ukritiske falden-på-halen for Apple og den
tilhørende dæmonisering af den Windows-folket, der trods alt udgør ca. 98
procent af jeres medmennesker. Hvis man mener, at de alle sammen tager fejl,
og kun Mac-brugerne har set lyset (og det er der tydeligvis mange der
mener), så trænger man altså til et reality check.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 18:33

S Hansen <-> wrote:

<snip>

> [...]
> jeg har også udtrykt beundring for designet. Og markedsføringen er helt

Det med musen hører da med i småtingsafdelingen og kan i øvrigt klares
ved at trykke på Ctrl samtidig med at musseknappen aktiveres.

> [...]
> og kun Mac-brugerne har set lyset (og det er der tydeligvis mange der
> mener), så trænger man altså til et reality check.

Jeg forstår ikke hvad pct-størrelsen har med det at gøre. Var det bedre
hvis det var et mindretal der blev dæmoniseret?

Problemet set fra en Mac bruger er, at vi stort set alle kender Windows
lige så godt som alle andre. Mange her er nød til at kende begge
systemer. Men den anden vej, det som Windows brugere kender til Mac, er
kendskabet meget begrænset.

Selv f.eks journalister. Det seneste Særnummer af Alt om Data, hvor man
ville behandle technologi og livsstil produkter og helt undtagelsesvis
(det skrev chefredaktøren, Rasmus Windfelt virkeligt!) havde lukket
Apple Mac-computere indenfor i bladet, havde mange eksempler på fejl mht
de begrænsninger, en udenforstående tror der er i Mac-verden.

Lige som du selv, var jeg lige ved at sige. Men du har jo oplyst, at du
har arbejdet med Mac.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 18:51

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i
> Det med musen hører da med i småtingsafdelingen og kan i øvrigt klares
> ved at trykke på Ctrl samtidig med at musseknappen aktiveres.

Selve det, at systemet er anderledes end Windows XP, som jeg kender ud og
ind, er et irritationsmoment for mig. Akkurat som Windows XP er / ville være
et irritationsmoment for inkarnerede Mac-brugere. Hermed intet sagt om,
hvilkte system der er bedst, for derom kan man ikke sige noget objektivt.

> Jeg forstår ikke hvad pct-størrelsen har med det at gøre. Var det bedre
> hvis det var et mindretal der blev dæmoniseret?

Godt spørgsmål. Mit svar er: Ikke bedre (bortset fra at dæmoniseringen gik
ud over færre) - men mere sandsynligt, at der var noget om snakken.

> [...]
> lige så godt som alle andre. Mange her er nød til at kende begge
> systemer. Men den anden vej, det som Windows brugere kender til Mac, er

Det tror jeg da, du har ret i.

> Lige som du selv, var jeg lige ved at sige. Men du har jo oplyst, at du
> har arbejdet med Mac.

Men jeg har ærlig talt ikke set noget, der var markant nemmere, flottere,
hurtigere osv. end mine Windows-maskiner.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 20:22

S Hansen <-> wrote:

> [...]

> Godt spørgsmål. Mit svar er: Ikke bedre (bortset fra at dæmoniseringen gik
> ud over færre) - men mere sandsynligt, at der var noget om snakken.

Det sidste tror jeg ærlig talt ikke på at du mener.

<snip>

> Men jeg har ærlig talt ikke set noget, der var markant nemmere, flottere,
> hurtigere osv. end mine Windows-maskiner.

Jeg syntes ikke Xp er flottere end W2K, tvært imod. Gnome og KDE (findes
begge til Mac) er flottere. Default desktop i Xp syntes jeg er direkte
grimt.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 21:02

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i >> Godt spørgsmål. Mit svar
er: Ikke bedre (bortset fra at dæmoniseringen gik

> Det sidste tror jeg ærlig talt ikke på at du mener.

Har du set "Hvem vil være millionær" - når gæsten får lov at spørge
publikum? Alt andet lige taler sandsynligheden for, at flertallet "har ret".
I et demokrati har de det nærmest pr. definition.

> Jeg syntes ikke Xp er flottere end W2K, tvært imod. Gnome og KDE (findes
> begge til Mac) er flottere. Default desktop i Xp syntes jeg er direkte
> grimt.

Kodeordet her er "synes" - så godt at du fik det med. Jeg *synes* det
modsatte. Win2K er jo identisk med Win98 på brugerfladen. Og det savner jeg
ikke.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 21:30

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> publikum? Alt andet lige taler sandsynligheden for, at flertallet "har ret".
> I et demokrati har de det nærmest pr. definition.

Nej. Jeg har ikke et TV.

Og det du skriver, at flertallet har ret, passer jo ikke. For det første
er "et demokrati" hos os et repræsentativt demokrati. Og vort demokrati
en retsstat.

> Kodeordet her er "synes" - så godt at du fik det med. Jeg *synes* det
> modsatte. Win2K er jo identisk med Win98 på brugerfladen. Og det savner jeg
> ikke.

Ja, jeg tilkendegiver netop min mening. Det er da ikke at dæmonisere
andre.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 21:57

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i
> Nej. Jeg har ikke et TV.

Respekt.

> Og det du skriver, at flertallet har ret, passer jo ikke. For det første
> er "et demokrati" hos os et repræsentativt demokrati.
Ændrer jo intet ved ræsonnementet. Flertallet indsætter dem, der træffer
beslutningerne. Og de bliver afsat, hvis de ikke følger flertallet.

Og vort demokrati
> en retsstat.
Ganske subjektivt hvad man lægger i det begreb. Og kan ikke se, hvad det har
med denne diskussion at gøre.

> Ja, jeg tilkendegiver netop min mening. Det er da ikke at dæmonisere
> andre.

Næh. Det har jeg heller ikke sagt, at du gør.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 22:25

S Hansen <-> wrote:

> [...]

> Ændrer jo intet ved ræsonnementet. Flertallet indsætter dem, der træffer
> beslutningerne. Og de bliver afsat, hvis de ikke følger flertallet.

Dem der træffer beslutninger - der vedtager love - er alene bundet af
deres overbevisniong.

> Ganske subjektivt hvad man lægger i det begreb. Og kan ikke se, hvad det har
> med denne diskussion at gøre.

Jo da. Det er nemlig ikke flertallet der afsiger dom. De vælger
ovennævnte, der træffer beslutninger, der laver love - alene efter deres
overbevisning.

Det har det med denne diskussion at gøre, at flertallet ikke er de dem
der dømmer, hvem der har ret.

Du skrev nemlig: at flertallet "har ret". I et demokrati har de det
nærmest pr. definition.

Det passer ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 22:55

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i
> Dem der træffer beslutninger - der vedtager love - er alene bundet af
> deres overbevisniong.
Ikke i praksis.

> Jo da. Det er nemlig ikke flertallet der afsiger dom. De vælger
> ovennævnte, der træffer beslutninger, der laver love - alene efter deres
> overbevisning.
I sidste ende er det flertallets dom. Og i vore dage, med meningsmålinger
hver uge, ikke kun i sidste ende. Jeg siger ikke, det er godt, bare at det
er sandt. Demokrati eller populisme - det er en strid om ord.

> Du skrev nemlig: at flertallet "har ret". I et demokrati har de det
> nærmest pr. definition.
> Det passer ikke.

Men alternativet er, at et mindretal - fx. dig - hævder at have ret. Som når
en siger, at Max OS "objektivt" er det bedste. Det kan jeg slet ikke tage
seriøst.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-05 12:43

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> hver uge, ikke kun i sidste ende. Jeg siger ikke, det er godt, bare at det
> er sandt. Demokrati eller populisme - det er en strid om ord.

Du har en mærkelig opfattelse af hvordan tingene fungerer.

> Men alternativet er, at et mindretal - fx. dig - hævder at have ret. Som når
> en siger, at Max OS "objektivt" er det bedste. Det kan jeg slet ikke tage
> seriøst.

Nej. Altrnativet er, at flertallet kan tag fejl. Osse mht hvilket
computerstyresystem der er bedst.

Hvor mange forskellige computerstyresystemer har du i øvrigt bare lidt
erfaringer med?

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:08

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i
> Du har en mærkelig opfattelse af hvordan tingene fungerer.
Næh, uromantisk indsigt i de faktiske forhold i jernindustrien. Jeg har
lavet en del politisk arbejde.

> Nej. Altrnativet er, at flertallet kan tag fejl. Osse mht hvilket
> computerstyresystem der er bedst.
Enhver kan tage fejl. Men hvis man har lidt tiltro til sine medmenneskers
fornuft, er det langt mindre sandsynligt, at 98 procent tager fejl, end at
to procent gør det. Ikke at jeg mener, Mac-brugere tager fejl. Jeg mener
enhver vælger det OS, man foretrækker.

> Hvor mange forskellige computerstyresystemer har du i øvrigt bare lidt
> erfaringer med?

Hvis vi skal tage dem kronologisk: ZX81, VIC20, C64, Amiga, Dos, Windows
3.1, OS2, Windows 95, Windows 98, Mac OS, Windows 2000, Windows XP. Linux
ved jeg ikke ret meget om.

Og dig?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-04-05 19:54

"S Hansen" <-> writes:

> Enhver kan tage fejl. Men hvis man har lidt tiltro til sine medmenneskers
> fornuft, er det langt mindre sandsynligt, at 98 procent tager fejl, end at
> to procent gør det.

Hvem har lavet den mælk du drikker? Det er det samme.

> Hvis vi skal tage dem kronologisk: ZX81, VIC20, C64, Amiga, Dos, Windows
> 3.1, OS2, Windows 95, Windows 98, Mac OS, Windows 2000, Windows XP.

Dvs du har kun erfaring med Microsoft og IBM operativsystemer
(spillermaskiner tæller ikke rigtigt i den sammenhæng)? Du er da gået
glip af noget :)

> Linux ved jeg ikke ret meget om.

Det var ellers synd, for Unix er noget af det der bruges i serverrum.

> Og dig?

Hvis du keder dig rigtigt meget er du velkommen til at se mit CV.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 20:34

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
> Hvem har lavet den mælk du drikker? Det er det samme.

Øøøhh... ?

> Dvs du har kun erfaring med Microsoft og IBM operativsystemer
Næh.

> (spillermaskiner tæller ikke rigtigt i den sammenhæng)? Du er da gået
Spillemaskiner? Jeg har skam programmeret på de gamle BASIC-maskiner, og
Amiga var bestemt ikke kun en spillmaskine. Det var en state-of-the-art
grafisk brugerflade på det tidspunkt.

> Det var ellers synd, for Unix er noget af det der bruges i serverrum.
Jeg har ikke noget serverrum, så det behøver du ikke have ondt af. I øvrigt
tror jeg da, de fleste server-rum er fyldt med Windows-servere.

> Hvis du keder dig rigtigt meget er du velkommen til at se mit CV.
Det gør jeg ikke. Men det er lige flot nok at skrive: "Dvs du har kun
erfaring med Microsoft og IBM operativsystemer". Dels er det "kun" en smule
komisk, når man ser, hvad der kommer bagefter. Dels er hele udsagnet
fejlagtigt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-04-05 21:01

"S Hansen" <-> writes:

> Øøøhh... ?

Hvor stor en markedsandel har Arla, og hvordan bestemmes dit valg af
mælk af hvad der befinder sig i køledisken i dit indkøbssted?

> Næh.

> Spillemaskiner? Jeg har skam programmeret på de gamle BASIC-maskiner, og
> Amiga var bestemt ikke kun en spillmaskine. Det var en state-of-the-art
> grafisk brugerflade på det tidspunkt.

Ja, den var ret fin, men det ændrer ikke på at den for mange fungerede
som en spillemaskine.

> Jeg har ikke noget serverrum, så det behøver du ikke have ondt af. I øvrigt
> tror jeg da, de fleste server-rum er fyldt med Windows-servere.

Det afhænger naturligvis af hvad de pågældende virksomheder laver.

> [...]
> erfaring med Microsoft og IBM operativsystemer". Dels er det "kun" en smule
> komisk, når man ser, hvad der kommer bagefter. Dels er hele udsagnet

Det her gik på hvilket erfaringsgrundlag du havde at bygge dine
udtalelser på, og eftersom du ikke har angivet andet end DOS-derivater
og 20 år gamle maskiner, så er det faktisk beskedent, og jeg mener at
"kun" er både seriøst, korrekt, og velvalgt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kenneth

Dato : 30-04-05 21:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> http://bigfoot.com/~thunderbear

Hmmm, måske skal du ændre din DNS eller din Bigfoot opsætning, da denne
videresender en til www.unixsnedkeren.dk.

[kaj@stud1-72 speciale]$ host www.unixsnedkeren.dk
Host www.unixsnedkeren.dk not found: 3(NXDOMAIN)
[kaj@stud1-72 speciale]$ host unixsnedkeren.dk
unixsnedkeren.dk has address 84.243.240.2
[kaj@stud1-72 speciale]$

Mvh
Kenneth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-04-05 22:24

Kenneth <jakabov@mail.dk> writes:

> [...]
> Host www.unixsnedkeren.dk not found: 3(NXDOMAIN)
> [kaj@stud1-72 speciale]$ host unixsnedkeren.dk
> unixsnedkeren.dk has address 84.243.240.2

Tak. Min udbyder piller med jævne mellemrum, og det er ikke altid nemt
at opdage når det ikke går helt godt.

Jeg savner et hotel med shell-adgang, qmail til flere adresser og som
kan køre Emacs. Nogen gode forslag?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 30-04-05 22:55

In article <yu2zmvguffd.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg savner et hotel med shell-adgang, qmail til flere adresser og som
> kan køre Emacs. Nogen gode forslag?

Unixsnedkeren.dk tilbyder generel problemknusning.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-05-05 07:05

In article <christian.bech-FED010.23551930042005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Unixsnedkeren.dk tilbyder generel problemknusning.

ROFL.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "One thing, I have learned through these years,
------------------------+ Is that no man, should be stricken with fear.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-05-05 09:36

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Unixsnedkeren.dk tilbyder generel problemknusning.

Der er hele tiden optaget på telefonen :(

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-05-05 07:13

In article <yu2zmvguffd.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg savner et hotel med shell-adgang, qmail til flere adresser og som
> kan køre Emacs. Nogen gode forslag?

Hvad med at få en ADSL med fast IP og blive selvkørende? Det har jeg
haft det glimrende med i snart en del år. Så er det op til en selv at
lave ged i den. Det er muligt det med strøm, net og (egen)administration
er lidt dyrere end et hotel, men til gengæld skal man ikke leve med
andres fejl, kun sine egne.

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-05-05 09:58

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg savner et hotel med shell-adgang, qmail til flere adresser og som
> kan køre Emacs. Nogen gode forslag?

Jeg kan kun anbefale <http://dreamhost.com/>, men de kører vist ikke
qmail. Til gengæld har de shell-adgang med alskens herligheder.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Christian Bech

Dato : 01-05-05 22:16

In article <lhp+news-6FCF8E.08124501052005@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Hvad med at få en ADSL med fast IP og blive selvkørende?

ROFL

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-05-05 23:17

> ROFL

Ideen er nu ikke så tosset. Nu hvor jeg er i gang med at lytte til
Lasse, har jeg så overvejet hvilke dimser jeg skal bruge til formålet.

Lasse plejer som bekendt at anbefale NetBSD, men efter at have fundet
ud af at det kun kan køre på min støvsuger, hårtørrer og brødrister,
har jeg ikke kunnet forlige mig med udsigten til strømregningen.

Til gengæld kan min router - som har Linux i maven - kildes til at
blive til en rigtig server, og har også et fornuftigt strømforbrug.

Man kan faktisk komme rigtigt langt med 500 kroner i dag, plus det er
sjovt

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 02-05-05 10:17

In article <yu2oebuy4lc.fsf@luhmann.netc.dk>,

> Ideen er nu ikke så tosset.

Lasse er ond. Det var det jeg grinede af. Driftssituationen på
unixsnedkeren.dk er pinlig nok som den ser ud idag.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-05-05 11:44

> Lasse er ond. Det var det jeg grinede af.

Lasse er da ikke ond. Lasse er driftsmand, og ved at alle andre gør
det værre end ham selv. Bare spørg til hans levebrød.

> Driftssituationen på unixsnedkeren.dk er pinlig nok som den ser ud
> idag.

Det er skuffende. Holm _sagde_ at han havde fikset det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 02-05-05 12:23

In article <yu2hdhlx5zz.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Lasse er da ikke ond. Lasse er driftsmand, og ved at alle andre gør
> det værre end ham selv. Bare spørg til hans levebrød.

Jeg _har_ været hans levebrød.

> Det er skuffende. Holm _sagde_ at han havde fikset det.

Og det er så ikke et plus på troværdighedssiden, at firmaet sætter sin
lid til en småalkoholisk motorcykelbums.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-05-05 12:40

> Jeg _har_ været hans levebrød.

Og hvori er modsigelsen så?

> Og det er så ikke et plus på troværdighedssiden, at firmaet sætter sin
> lid til en småalkoholisk motorcykelbums.

Hvis Holm ikke er en BOFH så ved jeg ikke hvem der så skulle være
det. Chokmah passer fint i rollen som PFY.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 03-05-05 16:43

> [...]

> ud af at det kun kan køre på min støvsuger, hårtørrer og brødrister,
> har jeg ikke kunnet forlige mig med udsigten til strømregningen.

Passer ikke! NetBSD kører også glimrende (inkl WLAN) på fx min IBM
ThinkPad R50e jeg købte i januar. Og på min Macintosh IIcx som jeg købte
spritny i 1993 eller 1994 - da modellen allerede var 4-5 år gammel!
(ComputerMac havde vist overset et par stykker på lageret som de solgte
billigt.) Og på min iMac.

> Til gengæld kan min router - som har Linux i maven - kildes til at
> blive til en rigtig server, og har også et fornuftigt strømforbrug.

Der er vel ikke noget i vejen for at du opgraderer din router med et
ordentligt operativsystem, den kan sikkert også fint køre NetBSD, og vil
sikkert bare blive bedre af det.

> Man kan faktisk komme rigtigt langt med 500 kroner i dag, plus det er
> sjovt

Nemlig.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-05-05 17:52

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> [...]
> spritny i 1993 eller 1994 - da modellen allerede var 4-5 år gammel!
> (ComputerMac havde vist overset et par stykker på lageret som de solgte

Du er nu en hardcore Netbsd'er. Hvordan fungerer WLAN så i praksis på
sådan en - XP har jo nogen ikoner der hopper op i hovedet på en - især
hvis man tøffer rundt mellem net.

> Der er vel ikke noget i vejen for at du opgraderer din router med et
> ordentligt operativsystem, den kan sikkert også fint køre NetBSD, og vil
> sikkert bare blive bedre af det.

Måske. Nu vil jeg lige lege med det som det er (det er jo surt ikke
at kunne komme på nettet hvis man piller forkert), og så må vi se hvad
den ender med at kunne.

> Nemlig.

Nå. Skal din næste BSD-maskine være en ASUS?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 03-05-05 22:55

In article <yu2vf60l0bk.fsf@luhmann.netc.dk>,
> [...]

> Du er nu en hardcore Netbsd'er. Hvordan fungerer WLAN så i praksis på
> sådan en - XP har jo nogen ikoner der hopper op i hovedet på en - især

man ifconfig
man iwi0

(iwi driveren er stadig lidt rå i det - mangler fx bedre support af
sikkerhed - men det fungerer faktisk OK. Jeg har ikke prøvet på andre
net end min egen LinkSys AP.)

Ikoner der hopper op i hovedet kender jeg ikke noget til. Er det et
eller andet computerspil?

> Måske. Nu vil jeg lige lege med det som det er (det er jo surt ikke
> at kunne komme på nettet hvis man piller forkert), og så må vi se hvad
> den ender med at kunne.

Linux minder mig frygteligt om Solaris. NetBSD er faktisk lidt mere
AIX-agtigt, tror jeg.

> Nå. Skal din næste BSD-maskine være en ASUS?

Min mail/web (ha!)/NFS server har da vist et ASUS motherboard, med en
Pentium (II?) 350 MHz eller deromkrings. 256 MB RAM. Den gav jeg vist
150,- eller max 200,- for til en hardwareauktion i personaleforeningen,
mens jeg var ved TDC. (Den er dog efterfølgende bestykket med 2 60 GB
diske i softwarebaseret RAID 1, samt den originale 128 MB RAM-klods fra
min iMac, som nu har 768 MB RAM. Det dumme ASUS-motherboard kan vist
ikke klare RAM-klodser på mere en 128 MB.)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-05-05 01:20

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Ikoner der hopper op i hovedet kender jeg ikke noget til. Er det et
> eller andet computerspil?

"Du er nu kommet i nærheden af et net. Skal der forbindes til dét?
Nu er nettet væk - hvad skal der så ske?" Osv osv.

> [...]
> min iMac, som nu har 768 MB RAM. Det dumme ASUS-motherboard kan vist
> ikke klare RAM-klodser på mere en 128 MB.)

Jeg tænkte nu mere på en Asus WL500gx. 16 Mb RAM og 200 MHz CPU. Så
går det ikke for stærkt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 04-05-05 08:56

In article <yu2d5s9x3ej.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Og hvori er modsigelsen så?

Han er ond. Søg evt. i gruppen efter "Taweret".

> Hvis Holm ikke er en BOFH så ved jeg ikke hvem der så skulle være
> det. Chokmah passer fint i rollen som PFY.

Apropos den slags så har vores nye ven nist forladt os igen. Jeg var
ellers så spændt på hans reaktion på, hvorfor Apples bærbare har fået en
markedsandel hos *nix-brugerne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-05-05 09:49

> Han er ond. Søg evt. i gruppen efter "Taweret".

Det tør jeg da slet ikke.

Du kunne iøvrigt stille ham den udfordring at han skulle få NetBSD
til at køre på din 5300?

> Apropos den slags så har vores nye ven nist forladt os igen. Jeg var
> ellers så spændt på hans reaktion på, hvorfor Apples bærbare har fået en
> markedsandel hos *nix-brugerne.

Han ville sikkert sige noget om at det var markedsandele som det
krævede lup for at se, og iøvrigt være ligeglad.

Måske kunne Holm komme i praktik som Robin hos Batlasse?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 05-05-05 14:26

In article <christian.bech-AA5041.09560404052005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Han er ond. Søg evt. i gruppen efter "Taweret".

Jeg må dælme have gjort voldsomt indtryk. Det er vist godt og vel fem år
siden nu.

> Apropos den slags så har vores nye ven nist forladt os igen. Jeg var
> ellers så spændt på hans reaktion på, hvorfor Apples bærbare har fået en
> markedsandel hos *nix-brugerne.

Han har vel glemt at gemme sig inden solen stod op, og så er han
forstenet; det sker for trolde, har jeg selv læst i eventyrene!

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 05-05-05 14:39

In article <yu23bt3s7ep.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det tør jeg da slet ikke.

Taweret er en oldægyptisk gud. (Jeg følte vi trængte til noget modvægt
mod alle de nordiske og græske guder der altid bliver anvendt til
navngivning rundt omkring. Det er sørgeligt som den tradition for
kreativ navngivning af maskiner ikke er slået igennem i det private
erhvervsliv. Hvilket minder mig om: Thomas, kan du huske om det var G3
eller G4 der fik kattenavne? Gad vide om jeg også kan sagsøge Apple for
at bruge ordet "Tiger".)

> Du kunne iøvrigt stille ham den udfordring at han skulle få NetBSD
> til at køre på din 5300?

Beklager, jeg er ikke kernel hacker. Jeg er fint tilfreds med at bruge
operativsystemer, gider ikke skrive dem, når NetBSD folkene gør det så
glimrende.

> Måske kunne Holm komme i praktik som Robin hos Batlasse?

Der er faktisk en PFY-stilling ledig, helst til en med både Unix-, J2EE-
og bureaukratmateriale i arvemassen. Mac-fanatisme og BOFH-potentiale
ville være en ekstra bonus (for mig - ikke for firmaet). Men denne
"Holm" lyder ikke til at være synderlig kompetent.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-05-05 15:14

> Taweret er en oldægyptisk gud.

Der kan man se. Jeg troede bare det var århusiansk lydskrift for
"Toweret".

Ud fra lidt hurtig kiggen omkring ser det også ud til at det var en
forholdsvis grum dame, så jeg kan da godt forstå at Christian blev
nervøs. Der er nu lidt mere ro og fred over Ydun og Frej og hvad man
ellers kan hitte på.

> [...]
> omkring. Det er sørgeligt som den tradition for kreativ navngivning
> af maskiner ikke er slået igennem i det private erhvervsliv.

Måske nok fordi de maskiner man skulle bruge i datalogisk regi pr
automatik var dyrere end dem man skulle bruge i erhvervslivet, og det
derfor automatisk betød én server og en masse klienter. Slige servere
plejer man at få et nærmere forhold til end "PC nummer 417".

Vi opkaldte vores maskiner efter danske byer (uden danske bogstaver).
Det fungerede udmærket og løb ikke tør. Jo mindre en maskine, jo
mindre en by. Kedeligt, men alle kunne stave til det.

På et tidspunkt var Haddocks bandeordsliste på tale, men blev tiet
ihjel. Det havde elelrs været festligt med to servere der hed dupont
og dupond.

> Beklager, jeg er ikke kernel hacker. Jeg er fint tilfreds med at bruge
> operativsystemer, gider ikke skrive dem, når NetBSD folkene gør det så
> glimrende.

Dvs der skal bare være en der udfordrer dem til at "Netbsd kan bare
ikke køre på den her maskine, ævbæv" og så 48 timer efter så gør det?

> [...]
> ville være en ekstra bonus (for mig - ikke for firmaet). Men denne
> "Holm" lyder ikke til at være synderlig kompetent.

Nu er der en ret lang forhistorie i mudderet du ikke kender til, men
Holm kan godt når han gider.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kenneth

Dato : 05-05-05 16:35

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> På et tidspunkt var Haddocks bandeordsliste på tale, men blev tiet
> ihjel. Det havde elelrs været festligt med to servere der hed dupont
> og dupond.

Vi har skam både en dupond og en dupont server på mit arbejde. =)
De sidste 4 år har vi bevæget os gennem Marvel universet, og via et
hurtigt visit i Asterix' verden, over til Hervé's.

Gad vidst hvorfor computere altid har
1) Navne fra Ringenes Herre, eller
2) Navne på guder, eller
3) Navne på tegneseriepersoner ?

=)
-K

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-05-05 17:53

In dk.edb.mac, Kenneth <jakabov@mail.dk> wrote:

> De sidste 4 år har vi bevæget os gennem Marvel universet, og via et
> hurtigt visit i Asterix' verden, over til Hervé's.

Hergé, naturellement, eh?

[...]

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Kenneth

Dato : 05-05-05 19:23

Jonas Voss wrote:

> Hergé, naturellement, eh?

Ouai, biensure!
Jeg vidste det var en af de to, men gad ikke gugle... :)

-K

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-05-05 20:30

Kenneth <jakabov@mail.dk> writes:

> Vi har skam både en dupond og en dupont server på mit arbejde. =)

Ah. Og der er ignen der kan finde rundt på dem?

> De sidste 4 år har vi bevæget os gennem Marvel universet, og via et
> hurtigt visit i Asterix' verden, over til Hervé's.

> [...]

Jamen, jeg har jo lige angivet et modeksempel?

Jeg har spillet en del Civilization på det sidste - de aztekiske byer
ville give gode servernavne...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kenneth

Dato : 05-05-05 22:32

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ah. Og der er ignen der kan finde rundt på dem?

Gør ikke så meget - de laver stort set det samme. ;)

> Jamen, jeg har jo lige angivet et modeksempel?

Godt ord igen! Det var ikke for at klandre, blot en år-gammel
observation af udbredt mangel på kreativitet blandt nørder, hvad angår
DNS navne. Der findes lidt for mange gandalf.domain.tld derude... :)

> Jeg har spillet en del Civilization på det sidste - de aztekiske byer
> ville give gode servernavne...

I mit lille (hjemme-) netværk bruger jeg navne på amerikanske
præsidenter, f.eks. hedder router/web/filserveren clinton.

Jeg har også en ustabil Windows PC, som udover at støje for meget og
bruge alt for meget strøm, udelukkende findes for at afvikle
krigs-skydespil á la Battlefield.

Den hedder Bush.

'Nuff said. ;)
-K

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-05-05 22:52

> [...]

> observation af udbredt mangel på kreativitet blandt nørder, hvad angår
> DNS navne. Der findes lidt for mange gandalf.domain.tld derude... :)

Tjah. Det viser jo bare hvad man oftest lader sig inspirere af. Jeg
mener at der var en supercomputer på DTU eller UNI-C der hed Jensen.

> I mit lille (hjemme-) netværk bruger jeg navne på amerikanske
> præsidenter, f.eks. hedder router/web/filserveren clinton.

Det er jo også til at hitte ud af. Hoover var jo også et
støvsugermærke så det er jo et godt navn til en larmende maskine.

> Jeg har også en ustabil Windows PC, som udover at støje for meget og
> bruge alt for meget strøm, udelukkende findes for at afvikle
> krigs-skydespil á la Battlefield.
>
> Den hedder Bush.

Godt navn. Junior eller senior?

Min hedder Bean (naturligvis fra JavaBeans - absolut ikke tv-figuren).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-05 23:02

In article <427a3d17$0$79458$14726298@news.sunsite.dk>,
Kenneth <jakabov@mail.dk> wrote:

> Gad vidst hvorfor computere altid har
> 1) Navne fra Ringenes Herre, eller
> 2) Navne på guder, eller
> 3) Navne på tegneseriepersoner ?

Mine har navne fra Bamse og Kylling.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-05-05 15:33

In article <yu2mzr9ahfl.fsf@luhmann.netc.dk>,
> [...]

> Det fungerede udmærket og løb ikke tør. Jo mindre en maskine, jo
> mindre en by. Kedeligt, men alle kunne stave til det.

Min første forgænger på IMV var botaniker. Så i hans tid hed maskinerne
plantenavne - ikke "almindelige" planter - jeg tror ikke der var en
eneste bruger der kendte mere end et par af navnene.

> På et tidspunkt var Haddocks bandeordsliste på tale, men blev tiet
> ihjel. Det havde elelrs været festligt med to servere der hed dupont
> og dupond.

Yderst velegnet til et setup med to maskiner i et cluster med failover.
Eller måske alligevel ikke.

> Dvs der skal bare være en der udfordrer dem til at "Netbsd kan bare
> ikke køre på den her maskine, ævbæv" og så 48 timer efter så gør det?

Nu udmærker 5300 sig ved at være af den generation der ikke var baseret
på PCI-arkitekturen, dvs det er lidt tricky. Så der er endnu ikke nogen
der har gjort det, eller måske fundet det besværet værd, hvad ved jeg.

I grunden er det en skam at NetBSD historisk har lagt så meget vægt på
mottoet "of course it runs NetBSD". NetBSD udmærker sig ved så mange
andre ting.

> Nu er der en ret lang forhistorie i mudderet du ikke kender til, men
> Holm kan godt når han gider.

OK. Det jeg har brug for er en der gider det jeg ikke gider.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-05-05 16:08

> [...]

> plantenavne - ikke "almindelige" planter - jeg tror ikke der var en
> eneste bruger der kendte mere end et par af navnene.

Iøvrigt et meget tiltalende koncept. Især hvis han lige gik det
sidste stykke og sørgede for at nysgerrige folk kunne finde ud af hvad
det egentlig var for nogen blomster.

> [...]

> I grunden er det en skam at NetBSD historisk har lagt så meget vægt på
> mottoet "of course it runs NetBSD". NetBSD udmærker sig ved så mange

Se, nu hørte jeg jo PHK fortælle om FreeBSD hvor han nævnte nogen af
dets fortræffeligheder. Udover at NetBSD faktisk _kan_ køre på dine
maskiner, hvad er så dets fordel fremfor de andre BSD'er?

> OK. Det jeg har brug for er en der gider det jeg ikke gider.

Der må du være lidt mere specifik. Hvad gider du ikke?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 08-05-05 16:04

In article <yu264xvhy58.fsf@luhmann.netc.dk>,
> [...]

> Iøvrigt et meget tiltalende koncept. Især hvis han lige gik det
> sidste stykke og sørgede for at nysgerrige folk kunne finde ud af hvad

Jeg er sikker på at hvis man spurgte kunne man få et foredrag. Det tror
jeg alle var klar over, derfor spurgte de ikke.

> Se, nu hørte jeg jo PHK fortælle om FreeBSD hvor han nævnte nogen af
> dets fortræffeligheder. Udover at NetBSD faktisk _kan_ køre på dine
> maskiner, hvad er så dets fordel fremfor de andre BSD'er?

Jamen, jeg er skam ikke i tvivl om at FreeBSD er et glimrende OS.
(Ligeledes OpenBSD mfl.) Man kan nok slet ikke sige at en BSD har nogen
"fordele" frem for en anden BSD. Vi er helt ude i små nuancer og
fornemmelser. PHK ville nok sige "farven på cykelskuret".

Når det så er sagt, så har NetBSD været kilde til meget af det gode i
Darwin/Mac OS X
(http://developer.apple.com/darwin/projects/darwin/contributors.html),
FreeBSD og OpenBSD. Se også fx
http://www.feyrer.de/NetBSD/blog.html#20050209_2138,
http://www.netbsd.org/gallery/products.html, eller
http://www.feyrer.de/NetBSD/RIPOFF.txt. (Denne fil har en tone som er en
smule indigneret, hvilket kun er delvis berettiget, da alle BSDerne
låner fra hinanden hele tiden. Men kildeangivelse er normalt god skik.)

> Der må du være lidt mere specifik. Hvad gider du ikke?

Jeg er fx notorisk elendig til at omgås bureaukrater.

Fra : Christian Bech

Dato : 11-05-05 09:42

In article <lhp+news-826145.15255705052005@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Jeg må dælme have gjort voldsomt indtryk. Det er vist godt og vel fem år
> siden nu.

Du var jo også vores sidste BOFH, så det er meget nostalgisk.

> Han har vel glemt at gemme sig inden solen stod op, og så er han
> forstenet; det sker for trolde, har jeg selv læst i eventyrene!

Læst? Eventyr? Så er det rigtigt, hvad jeg har hørt! At du er blevet
forvandlet fra BOFH til et rigtigt menneske?

Fra : Christian Bech

Dato : 11-05-05 09:45

In article <yu23bt3s7ep.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det tør jeg da slet ikke.

Kom glad. At give mig den spand er endnu ondere end at forvente at
medarbejdere kan være produktive på en Dell.

> Du kunne iøvrigt stille ham den udfordring at han skulle få NetBSD
> til at køre på din 5300?

5300 residerer nu hos Sebastian. Fred være med den. Sandsynligvis er den
splittet op i reservedele.

> Måske kunne Holm komme i praktik som Robin hos Batlasse?

Thomas er Lasses Robin. Selv om Thomas har fået sin egen serie i dag, så
tror jeg ikke, han kan erstattes.

Derudover lyder det som en voldsom duo. Hvem mon er mest anarkistisk?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-05-05 10:25

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Kom glad. At give mig den spand er endnu ondere end at forvente at
> medarbejdere kan være produktive på en Dell.

Hvad er det præcis du piver over? At den ikke var kraftig nok til at
kunne surfe samtidig med at du læste post?

Det skyldes måske en mangel på forståelse af hvad produktivitet er for
noget. Se fx hvad Knuth har gjort
http://www-cs-faculty.stanford.edu/~knuth/email.html

> Thomas er Lasses Robin. Selv om Thomas har fået sin egen serie i dag, så
> tror jeg ikke, han kan erstattes.

Det kan jeg ikke vurdere. Kommer han tilbage for at hjælpe med at flytte?

> Derudover lyder det som en voldsom duo. Hvem mon er mest anarkistisk?

Svært at sige. Vi bliver nødt til at udføre eksperimentet i praksis.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 11-05-05 18:04

In article <christian.bech-EE8F7F.10421511052005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Du var jo også vores sidste BOFH, så det er meget nostalgisk.

Hvad mener du med "sidste BOFH"? Jeg tror iøvrigt jeg endnu har rekorden
i ansættelsesperiode som sysadmin på imv (10/4-95 til 3/1-00, selv om
visse personer vil påstå at det er 31/12-99.). Simon tæller ikke, han er
jo PFY!

> Læst? Eventyr? Så er det rigtigt, hvad jeg har hørt! At du er blevet
> forvandlet fra BOFH til et rigtigt menneske?

Got a life, and the kids to prove it!

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 11-05-05 18:30

In article <yu2oebiazcu.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hvad er det præcis du piver over? At den ikke var kraftig nok til at
> kunne surfe samtidig med at du læste post?

Havde visse personer (X. Unyifxøe, W. Xanyq, og N. Giæe) ikke siddet så
tungt på de opsparede millioner på diskrete konti, så havde CB fået en
bedre maskine. Utakken blev jo altid *min* belønning.

Tro mig, det er ikke sjovt at holde liv i så gammelt hardware, i hvert
fald ikke i større skala (og slet ikke når der er tale om pre-X Mac OS.)

Maskinparken dengang ville have gjort ethvert Mac-museum stolt - vi
havde et efterslæb i al den tid jeg var der: da jeg startede, tiggede
jeg mig til en stak 1 MB SIMMer til vores Mac II maskiner, så de med 8
MB kunne få forlænget deres levetid en smule; jeg tror enkelte var
omkring 10 år gamle da de blev udfaset. (Thomas kan nok korrigere mig.)
Hatten af for Macintosh, det nummer var aldrig gået med Windows-maskiner.

> Svært at sige. Vi bliver nødt til at udføre eksperimentet i praksis.

Nej tak.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-05-05 19:57

> Havde visse personer (X. Unyifxøe, W. Xanyq, og N. Giæe) ikke siddet så
> tungt på de opsparede millioner på diskrete konti, så havde CB fået en
> bedre maskine. Utakken blev jo altid *min* belønning.

Sådan er det jo ofte rundt omkring. Jo længere nede man er i
hierarkiet jo elendigere grej.

> Tro mig, det er ikke sjovt at holde liv i så gammelt hardware, i hvert
> fald ikke i større skala (og slet ikke når der er tale om pre-X Mac
> OS.)

Piv piv.

> [...]
> omkring 10 år gamle da de blev udfaset. (Thomas kan nok korrigere mig.)
> Hatten af for Macintosh, det nummer var aldrig gået med Windows-maskiner.

Til gengæld går det fint med Unix maskiner. Vi (IMADA) havde nogen
gamle Sun3'ere, som vist holdt i 10 år. De havde 21" skærme, og kunne
jo sættes til at lege X-terminaler mod kraftigere servere, og da
hovedparten af de andre Sun'er ikke havde farver, var de populære
længe.

Det var dengang det tog 24 timer at oversætte X11 distributionen på en
Sun3.

I dag tager det kun 24 timer at fsck'e NTFS på en XP maskine.

> Nej tak.

Du skal oppe dig betydeligt mere for at slå Holm i anarkisme.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 21:29

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
> Hvor stor en markedsandel har Arla, og hvordan bestemmes dit valg af
> mælk af hvad der befinder sig i køledisken i dit indkøbssted?

Min mælk er fra Thise mejeri. Som jeg allerede har skrevet i denne NG,
boycotter jeg Arla.

> Ja, den var ret fin, men det ændrer ikke på at den for mange fungerede
> som en spillemaskine.
Kom mere senere, med Amiga 500.

> udtalelser på, og eftersom du ikke har angivet andet end DOS-derivater
> og 20 år gamle maskiner, så er det faktisk beskedent,
ØØhhh. Mac OS (både OSX og en forgænger hvis version jeg ikke husker) og
Windows XP er hverken dos-derivater eller 20 år gamle.

> "kun" er både seriøst, korrekt, og velvalgt.

Nej.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 01:26

In article <4273eaa8$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk>
>
> Min mælk er fra Thise mejeri. Som jeg allerede har skrevet i denne NG,
> boycotter jeg Arla.

OK, så prøver vi et andet eksempel: Hvor kommer dit sukker fra?
Sagen er jo, at almindelige mennesker ikke har et valg. De fleste tror
at en computer er lig med Windows. De fleste aner dårligt nok, at der
findes alternativer. Hvis de ved det, så mener de også, at de kun kan
bruges i specielle tilfælde. Det er noget med, at Linux er for nørder og
Mac er for grafikere. Når almindelige mennesker går ind i Fona, Merlin,
Zitech, eller hvor de nu køber computer, så kan de vælge mellem Windows.
Måske er der nogle steder, man kan få Linux, men sælgeren vil næppe, og
fornuftigt nok, anbefale det til en almindelig bruger. Dermed kan man
ikke sige, at folk vælger det bedste styresystem. De vælger det, de kan
få.
Der er mange eksempler på, at Microsoft er det eneste, folk
kender. Når arbejdspladsen sender folk på kursus i at lave hjemmesider,
så kommer de på Frontpage-kursus. De aner ikke, man kan lave hjemmesider
på andre måder. Når folk laver en præsentation til et foredrag, er det
en PowerPoint-præsentation. Folk i almindelighed aner ikke, der er
alternativer til Microsoft. De har nok at gøre med at finde ud af at
bruge computeren. De har slet ikke overskud til at overveje, om der er
andre og måske bedre alternativer. Så udbredelsen af Windows har intet
at gøre med, at det er bedst. Det er en selvforstærkende effekt. Fordi
stort set alle bruger det er der mange fordele ved også selv at bruge
det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:40

Helt enig i at Windows har en voldsomt dominerende stilling, som i
princippet er betænkelig (som Arla), men som til gengæld (modsat Arla) har
en række praktiske fordele, som jeg vist har været inde på.

Jeg tror ikke vi kommer spor videre i denne debat, så lukker og slukker her.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-05-05 14:58

"S Hansen" <-> writes:

> Min mælk er fra Thise mejeri. Som jeg allerede har skrevet i denne NG,
> boycotter jeg Arla.

Hvorfor må andre ikke have samme holdning til computere som du har til
mælk?

> ØØhhh. Mac OS (både OSX og en forgænger hvis version jeg ikke husker) og
> Windows XP er hverken dos-derivater eller 20 år gamle.

Jeg havde overset MacOS i listen. Det beklager jeg.

Windows XP er i denne sammenhæng et DOS-derivat (samme firma, og det
kan køre gamle Windows og DOS-programmer). At kernen er skiftet ud,
er i denne sammenhæng mindre vigtigt, da der er lagt stor vægt på at
beholde Windows95 brugerfladen.

> Nej.

Jo. Det svarer meget til en der kun kan tale engelsk.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-05-05 23:04

S Hansen <-> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i

> Næh, uromantisk indsigt i de faktiske forhold i jernindustrien. Jeg har
> lavet en del politisk arbejde.

Dansk Metal? Jeg læste i øvrigt her en af de seneste dage, at staten har
hele 19 edb top-chefer. Altså chefer, der ikke skal spørge nogen om
noget som helt - andet end om flere bevillinger.

(Ingen bliver chef i en statslig forvaltning uden om de faglige
organisationer)

> [...]
> to procent gør det. Ikke at jeg mener, Mac-brugere tager fejl. Jeg mener

Eftersom du har erfaring med politisk arbejde, kan du måske fortælle,
hvorfor Microsoft hele tiden får de store bøder?

> Hvis vi skal tage dem kronologisk: ZX81, VIC20, C64, Amiga, Dos, Windows
> 3.1, OS2, Windows 95, Windows 98, Mac OS, Windows 2000, Windows XP. Linux
> ved jeg ikke ret meget om.

De første 3 - 4 stykker er vist ikke computerstyresystemer. Det er
hardware, hvis jeg ikke tager helt fejl.

Dvs, OS/2, DOS, Windows og Windows NT?

> Og dig?

På microdatamater:

CP/M-80; PC/MS/DR/Novell DOS; OS/2 2.1 - 3.0; Windows 3.0 - Me; Windows
NT - 2000; Novell Net Ware 4.1; Linux - 1.2.x til PC, 2.2.x og 2.4.x til
Mac; Mac OS og Mac OS X

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 03-05-05 23:28

In article <1gvwmbh.1ewg9bb1xray6mN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> På microdatamater:
>
> CP/M-80; PC/MS/DR/Novell DOS; OS/2 2.1 - 3.0; Windows 3.0 - Me; Windows
> NT - 2000; Novell Net Ware 4.1; Linux - 1.2.x til PC, 2.2.x og 2.4.x til
> Mac; Mac OS og Mac OS X

Ah, en OS pissing match. Jeg vil også være med!

CP/M 2.0; CP/M 2.2; CP/M 3; MP/M-80 (Fik en gang en DDE SPC/1 til at gå
ned, det må tælle med); CP/M-80/86 (speciel hybrid-CP/M på DEC Rainbow
100); Concurrent-CP/M-86; IBM PC-DOS (husker ikke versionen, det var på
IBM AT i 1987) med DR GEM; RT-11/RSX-11 (eller hvad pokker det var for
et DEC OS der kørte på DAIMIs DEC Pro/350ere); SunOS (v.?); alle
versioner af Macintosh system fra 6.0.4 (?) til 6.0.8, samt fra 7.0 til
7.6.1, A/UX 3, Mac OS 8, Mac OS 9, Mac OS X; IRIX 6.4 og 6.5; MkLinux;
NetBSD 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 2.0; Solaris (8?), AIX 4.3, 5.1; FreeBSD;
Linux.

Derudover har jeg muligvis også rørt ved maskiner der har kørt MS-DOS
(v.?) med Windows 3.11, Windows 95, 98, 2K, og XP, men det er oplevelser
jeg forsøger at fortrænge. På arbejde har jeg en Windows XP maskine, som
er gjort nogenlunde anvendelig med Cygwin, selv om den af og til går
kold i et par minutter. (Det er muligvis Lotus Notes der suger CPU.)

PIP A:=B:*.*ÆVÅ forever!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-05-05 01:26

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> PIP A:=B:*.*ÆVÅ forever!

Oho. Så har jeg kørt mere end dig - jeg købte Z-System til Piccoloen
og havde en del sjov ud a fdet. Hvis du har 8" diskette drev SSSD,
kan du få en kopi. Det var iøvrigt samtidig hvor jeg rodede med Turbo
Modula 2 til CP/M.

Det var dog efter at jeg havde leget med en Apple ][. Jeg skrev
faktisk et assemblerprogram til at undelete en fil fra filsystemet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-05-05 16:28

In article <lhp+news-95177B.00280304052005@news.tele.dk>, Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> [...]
> er gjort nogenlunde anvendelig med Cygwin, selv om den af og til går
> kold i et par minutter. (Det er muligvis Lotus Notes der suger CPU.)

Hvis det bare er hvad jeg har anvendt en lille smule så:

6502 udviklingsboard, ZX80+ZX81, Sinclair ZX Spectrum, Sinclair QL,
DOS 2.11 og frem. Novell 3.1, OS/2, Windows 2.0 + Windows 3.1 og frem.
Nogle CP/M varianter, RT-11/RSX-11 også med her. SunOS, Solaris,
IRIX, A/UX, AIX, Linux (flere varianter og platforme), NetBSD, FreeBSD,
SCO Unix, Windows CE / PocketPC, MacOS 6.03 og frem, HP/UX, DR-DOS,
z/OS (tidligere OS/390) på mainframe, VAX/VMS, OpenVMS, Et eller andet
fra Norsk data.

En lille smule hos venner: VIC20, C64, Atari ST, Amstrad, MacOS 4 eller 5
på en Mac 512k. Har rørt en Macintosh XL Lisa.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-05-05 15:20

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Ah, en OS pissing match. Jeg vil også være med!

<snip>

Jeg glemte vist min abacus...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 29-04-05 18:59

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> tilhørende dæmonisering af den Windows-folket, der trods alt udgør ca. 98

Arh, var det ikke:

> [...]
>
> Hvorfor må en af verdens største - måske verdens største - godgører mht.
> donationer til fattige lande ikke hygge sig med en ligesindet?

Det er ikke så meget den trivielle diskussion mellem os'erne, men mere
din aggressive start i forhold til din tilbagelænede og forstående
selvretfærdiggørelse sidenhen, som irriterer. Hvorfor ikke bare holde
dig ude af gruppen her? Eller få en mac? Al den snak om
fundamentalister, Gjellerup, søge sammen med ligesindede (underforstået
på en ond måde, idet jeg ikke går ud fra, at du selv kun omgås personer,
som du er dybt uenige med?!) giver nogle dårlige og misvisende billeder,
hvor du i sammenhængen ville være Moses Hansen insisterende på lige at
smutte forbi City Vest.
--
Mvh. Poul

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 20:07

"Poul Skovmand Thingholm" <skovmand@mac.com>
> Det er ikke så meget den trivielle diskussion mellem os'erne, men mere
Ja, den er triviel - og var heller ikke mit ærinde.

> din aggressive start i forhold til din tilbagelænede og forstående
> selvretfærdiggørelse sidenhen, som irriterer. Hvorfor
Jeg synes ikke, jeg har været særlig aggressiv.

> dig ude af gruppen her? Eller få en mac? Al den snak
Det første vil jeg bestemt overveje.

> [...]
> som du er dybt uenige med?!) giver nogle dårlige og misvisende billeder,
> hvor du i sammenhængen ville være Moses Hansen insisterende på lige at
Jeg synes faktisk, Gjellerup er et glimrende billede. Ligesom jeg tager
hatten af for din Moses Hansen metafor. Godt tænkt. Faktisk har stor respekt
for Moses, som jeg anser for at være en endog særdeles modig landsbytosse,
der har sat fokus på nogle vitale samfundsproblemer - af alle de forkerte
grunde. Men det er en anden diskussion.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 01:38

In article <42726073$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
>
> Arhj, jeg tror nu ikke, oplevelsen bliver meget anderledes af, at man
> har nogle tusinde færre på sin konto. Desuden har vi computere nok i

Det har ikke noget med pengene at gøre. Det har noget at gøre med selv
at have ansvaret for sin computer, så man selv skal vedligeholde,
opgradere og installere nye programmer. Kun på den måde lærer man
computerens muligheder at kende. Er man bare simpel bruger, som jeg
f.eks. er med Windows hver dag på mit arbejde, lærer man ikke systemet
at kende til bunds. Dermed kan man heller ikke rigtig udtale sig om
fordel og ulemper. De ulemper, man føler, skyldes ofte, at man ikke har
lært, hvordan de pågældende ting gøres nemmest.

> [...]
> at de alle sammen tager fejl, og kun Mac-brugerne har set lyset (og
> det er der tydeligvis mange der mener), så trænger man altså til et

Som tidligere skrevet aner jeg ikke, hvor du har det fra. At vi
argumentere mod dig, når du siger, at man kan nå længere med Windows er
vel i orden. Vi mener nemlig ikke, at du har ret. Derfor er vi da ikke
hellige. Derfor dæmoniserer vi ikke Windows-brugere. Vi har vel lov at
sige vores mening.
Derimod har jeg ofte følt det modsatte. Jeg er ofte blevet
bebrejdet mit valg i meget hårde vendinger. Det er ikke engang en venlig
forespørgsel til, hvorfor jeg dog har valgt Mac, når det nu er dyrere og
mindre udbredt. Næ, jeg får bare kontant at vide, at jeg da er en idiot,
når jeg køber sådan en åndssvag computer. Og det er endda af nogle af
mine bedste venner. Så jeg undgår behændigt at berøre det emne, når vi
er sammen. Det er som om, Windows-bruger føler sig truede af
Mac-brugere. De har hørt, at der er noget, som nogle synes er bedre. Men
det er også lidt dyrere og sværere at finde. Så det er sådan noget lidt
mystisk noget, som man straks skal bekæmpe. Ja, jeg ved ikke, hvordan
man ellers skal forklare det. I hvert fald er der også Windows-brugere,
der dæmoniserer Mac-brugere. Det har jeg følt på min egen krop.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 29-04-05 22:14

On 29/04/05 14:34, in article 427229df$0$307$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> Jeg har skam arbejdet med Mac. I mine øjne er den hverken værre eller bedre
> end XP. Men naturligvis anderledes på mange punkter, hvilket jeg finder
> irriterende. Akkurat som en Mac-bruger der sætter sig til XP.

Jeg tror du overser at ganske mange Mac brugere idag er relative nye Mac
brugere og kommer fra en pc. Måske er de skiftet pga. OS X, det er altså
sandsynligvis brugere som ikke vil have skiftet til Mac hvis Apple stadig
kun havde OS 9).
Grunden til at at de skifter kan være mange og forskellige, men jeg tror at
mange af disse måske føler, ligesom mig, sig lidt stødt over dine
kommentarer. Din fremstilling af Windows er mindst ligeså rosenrød som visse
Mac brugeres fremstilling af OS X. Mange Mac brugere kender for en stor
dels vedkommende ganske meget til Windows produkter og har sandsynligvis
valgt Mac af samme årsag som jeg, nemlig stabilitet, brugervenlighed og
følelsen af at arbejde med et gennemført produkt (jep, her kommer den igen,
det med "lækker fornemmelsen", beklager

MVH

Tommy

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-05 13:22

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hvem var det engang der udtalte noget i stil med at Apple havde _stil_
> i modsætnign til Microsoft?

Der står jeg gerne ved, at jeg har sagt. Det mener jeg stadig. Derfor er
skal man ikke lukke øjenene for, at der er ting der kan være bedre. Og
at Microsoft er foran på visse områder, bl.a gør de meget mere ud af at
sørge for at deres kunders software kan bruges længe på MS's styresystem
- jf kampagnen med dinosaurerne der kører i øjeblikket.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-04-05 17:06

S Hansen wrote:
[snip]
> [...]
> helst for det firma. Det er netop Mac-folkets semi-religiøse ophøjelse af
> Jobs og alle hans gerninger, der får mig til at stejle.

Det kan man være enig i. Mig bekendt findes de ikke i denne gruppe, men
jeg har selv været "oppe at toppes" med et par strykker i Macnyt.dk's
debatforum. Blandt andet når folk har argumenteret mod at Apple burde
sænke deres priser på hardware, på trods af at de selv er forbrugere af
Apples produkter.

--Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 17:29

"Martin Agersted Jarl" <martin@sletmigjarl.dk> skrev i
> [...]
> debatforum. Blandt andet når folk har argumenteret mod at Apple burde
> sænke deres priser på hardware, på trods af at de selv er forbrugere af

Vi to kan nok ikke blive uenige om så meget. Men jeg har fornemmet, at
fundamentalisterne findes i denne gruppe. Ingen nævnt, ingen glemt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-05-05 09:22

> [...]

> 7.6.1, A/UX 3, Mac OS 8, Mac OS 9, Mac OS X; IRIX 6.4 og 6.5; MkLinux;
> NetBSD 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 2.0; Solaris (8?), AIX 4.3, 5.1; FreeBSD;

Glemte du ikke Perq'en?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 05-05-05 14:45

In article <8664xzo0xt.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Glemte du ikke Perq'en?

Den har jeg desværre vist aldrig set køre. Så det ville være pral. Men
jeg skrev vist i øvrigt mit første "ls" tilbage i 1984 under
Mikrodata'84-messen, på en Cromemco maskine med CROMIX.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-05-05 16:22

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Thomas, kan du huske om det var G3 eller G4 der fik kattenavne?

Det var de blå/hvide G3'ere. G4'erne fik bjørnenavne, din hed vist
"slothbear".

Jeg foreslog bakterienavne til PC'erne (miltbrand, kolera etc), men
der fik du alligevel et anfald af politisk korrekthed, så de kom til
at hedde gnaver-navne (rat, mouse blah blah) i stedet.

> Gad vide om jeg også kan sagsøge Apple for at bruge ordet "Tiger".)

Skynd dig at tage varemærke på resten af kattenavnene.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-05-05 15:43

In article <86vf5xn1eo.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det var de blå/hvide G3'ere. G4'erne fik bjørnenavne, din hed vist
> "slothbear".

Det er jeg sikker på det ikke var, men hvad det var, husker jeg ikke.

> Jeg foreslog bakterienavne til PC'erne (miltbrand, kolera etc), men
> der fik du alligevel et anfald af politisk korrekthed, så de kom til
> at hedde gnaver-navne (rat, mouse blah blah) i stedet.

Jeg husker det nu omvendt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-05-05 16:57

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Det er jeg sikker på det ikke var, men hvad det var, husker jeg ikke.

Nu har jeg fundet en gammel CD frem. Du har naturligvis ret, din hed
grizzlybear, min hed polarbear.

Niksen biksen.

--
Thomas Bjorn Andersen