Er SKYPE IP-telefoni ?
Fra : Martin Petersen

Dato : 20-04-05 15:19

Er der nogen der kender "SKYPE" - et lille program man kan bruge til at
få to computere til at virke som (gratis) telefoner?
Det er gratis at tale sammen mellem to SKYPE-computere (mac eller pc),
mens det koster hvis man vil kunne ringe en "rigtig" telefon op.
Det virker rigtig fint. Dog bedst med høretelefoner, da der ellers nemt
kommer ekko.

Er det det samme som "IP-telefoni", som man læser om en del steder for
tiden?

v.h
Martin

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 20-04-05 16:02

xmartinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> [...]
> kommer ekko.
>
> Er det det samme som "IP-telefoni", som man læser om en del steder for

Ja. Det er IP-telefoni, men IP-telefoni er dog en ret vid definition.

Skype kommunikerer vha. en lukket protokol og det er derfor kun muligt
at kommunikere mellem to Skype-telefoner og når man kommunkerer med
rigtige telefoner (Skype Out og Skype In) handler man med
Skype-firmaet.

Der findes et par standarder for IP-telefoni, nemlig SIP og H.323, og
med dem er man således ikke låst til en softwareproducent eller en
udbyder af kommunikation til det traditionelle telefonnet.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Zaphod B

Dato : 20-04-05 16:14

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> kommer ekko.
>
> Er det det samme som "IP-telefoni", som man læser om en del steder for

Det er absolutt en type IP-telefoni, men det finnes andre. Det man
vanligvis tenker på, er nok et adapter som kobler et (mer eller mindre
standard) telefonapparat til bredbåndskabelen din. Men dette er det
også:

IP = IP - Macen eller PC'en bruker det
Tele <- fjern
fon(i) <- som har med lyd å gjøre

Ja, dette er følgelig IP-telefoni - på en måte.
Jeg bruker det f.ø. en del, og det fungerer utmerket, best med
hørepropper som du sier. Også et helt OK tekst-chatteprogram med
kryptering.
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-04-05 16:27

Tak for de hurtige svar!
Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 18:48

In article <1gvbrup.6rdhpfjtxrauN%xmartinmarius@petersen.mail.dk>, Martin Petersen wrote:
> [...]
> kommer ekko.
>
> Er det det samme som "IP-telefoni", som man læser om en del steder for

Det er IKKE det samme somd et IP telefoni du læser om for tiden. Det du
læser om er SIP telefoni, hvor man typisk køber en boks med et netværksstik
og et telefonstik, så kan man nemlig slukke computeren og stadig bruge
telefonen.

Hos www.musimi.dk kan man få et fastnetnummer for 7,50 kr/måned. Så
kan folk ringe til dig som om du havde en fastnettelefon. (Skype-in
er vist noget tilsvarende).

Skype er et alt-muligt P2P program. Som også kan lave telefoni.

Der er en del info på forums hos www.musimi.dk og på www.gratissip.dk

Skype er for nørder. IP Telefoni er noget selv mine forældre kører, da
de ikke skal vide noget teknisk når boksen er sat op.

fordelen ved SIP er også, at man kan ringe gratis mellem mange forskellige
leverandører i mange forskellige lande.