Politikens ordbog
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-05 09:18

Der er som de fleste ved nogle kompatibilitetsproblemer mellem
Politikens Store Ordbogs-cd-rom og Mac OS X 10.3 (den er lavet til
10.2). Der har været kommunikation mellem Mac-brugere og Politikens
Forlag, har jeg set i diverse fora, og der har været tale om en mulig
opdatering.
Jeg har netop fået en e-mail fra redaktionschef Bolette Rud.
Pallesen, Politikens Ordbger. Hun skriver, at der ikke er kommet en
opdatering, og der kommer heller ikke nogen. Derimod planlægger de en
helt ny version af ordbogen i løbet af næste år. Det er jo meget rart. I
mellemtiden anbefaler hun, at man som alternativ kan købe Politikens
Elektroniske Ordbog fra sidste år. Den kan køre under Mac OS X 10.3.
Selvfølgelig er det ærgerligt at skulle bruge flere penge, men den
koster dog kun kr. 249,-. Så er problemet bare, at Mac OS X 10.4 er lige
på trapperne. Og vil ordbogen fungere under 10.4?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 18-04-05 11:13

> [...]
> koster dog kun kr. 249,-. Så er problemet bare, at Mac OS X 10.4 er lige
> på trapperne. Og vil ordbogen fungere under 10.4?

Det kan jeg svare på fredag aften :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-05 11:54

In article <1gv7r9s.1hvnkxdvhsekqN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Det kan jeg svare på fredag aften :)

Det må du meget gerne. Jeg er meget interesseret.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 29-04-05 21:41

> Det må du meget gerne. Jeg er meget interesseret.

Politikens elektroniske ordbog virker fint med tiger :)

Her er et lille udddrag - vidste ikke det med spyd :)

tiger [Zti·P] subst. -en, -e (el. tigre), -ne (el. tigrene)
1. et stort rovdyr af kattefamilien som har gul pels med sorte striber,
og som lever i Sibirien og i Sydasien. Latinsk navn Panthera tigris. e
tigerkat tigerskind tigerstribet
! ¯ græsk tígris ¯ oldpersisk ti¨raii- 'pil, spyd'

-

tigermilk [ZtHjgP Ymelk] subst. en
1. en cocktail bestående af en del gin, en del kakaolikør og en del
piskefløde
! ¯ engelsk tiger milk 'mælk fra en tiger'

-
tigerspring subst. -et, ~spring, -ene
1. et stort spring fremad d med et tigerspring undgik han en byge af
projektiler • han har gjort flere tigerspring i karrieren før han fik
sin nye stilling • Danmark har i de seneste år taget et tigerspring for
at styrke disse uddannelser

-

tigerøje subst. -t, ~øjer, ~øjerne
1. en gulbrun kvartsvarietet med krokydolittråde der på polerede flader
får en smuk spillende silkeglans; anvendes til små luksusgenstande og
som smykkesten = KROKYDOLIT

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 01:55

In article <1gvsxiz.pc9apd1obmdqiN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Politikens elektroniske ordbog virker fint med tiger :)

Tak for oplysningen. Det er så den "nye" Politikens elektroniske ordbog
til kr. 249,-? Jeg har nemlig den gamle Politikes Store Ordbogs cd-rom
til kr. 699,-. Politiken anbefalede jo, at man kunne opgradere til den
nye, der virker med OS X 10.3, hvis man ikke ville vente til den helt
nye ordbog kommer senere i år. Den gamle, som jeg har, gav nemlig en del
problemer med 10.3, da den blev udviklet til 10.2. Sjovt nok synes jeg,
den er begyndt at opføre sig pænt under OS X 10.4. Den har ikke været
gået ned endnu, men jeg har heller ikke brugt den så meget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 01-05-05 19:21

> Tak for oplysningen. Det er så den "nye" Politikens elektroniske ordbog
> til kr. 249,-?

jeps - denne her:
http://tinyurl.com/98w8n

"Politikens elektroniske ordbog
Politikens elektroniske ordbog er en ny elektronisk ordbog, beregnet for
den private bruger og studerende. Den indeholder hele Politikens Nudansk
Ordbog med etymologi og Politikens Store Fremmedordbog og kan anvendes
på både pc og mac. "

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 21:57

In article <1gvwghk.e169j87k9fr4N%fakeemail@anthro.ku.dk>,
> [...]

> den private bruger og studerende. Den indeholder hele Politikens Nudansk
> Ordbog med etymologi og Politikens Store Fremmedordbog og kan anvendes

Det var også den, jeg havde tænkt på at købe. Den er jo ikke så dyr.
Min, som er den ældre model, koster jo kr. 699,-. Til gengæld indeholder
den også Politikens Forkortelsesordbog samt ca. 4.000 biografier over
danske og udenlandske personer.
Det er bare lidt uhyggeligt, for efter jeg har fået 10.4, så
fungerer min ordbog bare perfekt. Så jeg fristes til at sige: "10.4"
ligesom truckerne. Så længe den virker, vil jeg hellere vente med at
købe en ny, til Politiken laver en helt ny ordbog. Jeg mener, jeg fik at
vide, at den kommer senere i år.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-04-05 13:05

> [...]
> 10.2). Der har været kommunikation mellem Mac-brugere og Politikens
> Forlag, har jeg set i diverse fora, og der har været tale om en mulig

Hos mig kører den uden problemer. Version 1.0.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-04-05 13:21

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Hos mig kører den uden problemer. Version 1.0.

Først kommer der en fejlmeddelelse under starten. Når den så er startet
kører den så længe du selv indtaster dine ord, men prøv at bruge
scriptene til at slå ord fra Word eller Appleworks op
Og så har jeg oplevet et par uventede quits.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-05 15:15

In article <1gv7w87.1ctfd8p1kcgavuN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Hos mig kører den uden problemer. Version 1.0.

Den fungerer sådan set også det meste af tiden hos mig. Det er dog ikke
helt sjældent, at den lukker uventet, og det er jo irriterende. Når man
selv ønsker at lukke ordbogen, kommer der konsekvent en fejlmeddelelse
om, at den sluttede uventet. Det er måske småting, men æstetikken er en
af grundene til, at jeg bruger Mac, og så skæmmer den slags småting.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster