Pakker fra Software Update
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-04-05 09:18

Jeg har en del pakker liggende i /Library/Packages og en del andre i
/Library/Receipts;
hvordan kan det være?
Er det virkelig bare sjusk, eller er der en årsag?

Alle disse installeringspakker kan vel egl. godt slettes...

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-04-05 09:29

In article <1gv5r4y.juq4to1iyiq6kN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> [...]
> Er det virkelig bare sjusk, eller er der en årsag?
>
> Alle disse installeringspakker kan vel egl. godt slettes...

De som ligger i Receipts skal du ikke slette.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-04-05 11:14

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> De som ligger i Receipts skal du ikke slette.
Hvorfor ikke? Hvad er forskellen?

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-04-05 19:53

In article <1gv5wlb.1y59rw115r06x6N%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Hvorfor ikke? Hvad er forskellen?

De er kvitteringer så Softwareupdate og andre installationsprogrammer
kan se hvilke som er installeret. De fylder jo heller ikke noget i
forhold til de pakker de repræsenterer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-05 08:57

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Jeg har en del pakker liggende i /Library/Packages og en del andre i
> /Library/Receipts;
> hvordan kan det være?
> Er det virkelig bare sjusk, eller er der en årsag?

Nej der er en årsag

/Library/packages - er hele pakker som er hente med Softwareupdate. Du
kan eks. gemme dem et andet sted, eller brænde dem ned så de ikke skal
hentes igen, hvis du har behov for at reinstallere.

/Library/Recipts - er kvitteringer for pakker der er installeret på dit
OS, den vil du ikke slette! Gør du det kan kommende opdateringer ikke
hitte ud afhavd der allerede er installeret, og Softwareupdate vil holde
op med at virke.

> Alle disse installeringspakker kan vel egl. godt slettes...

nej - hvorfor denne slettemani?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 19-04-05 13:33

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:
> /Library/packages - er hele pakker som er hente med Softwareupdate. Du
> kan eks. gemme dem et andet sted, eller brænde dem ned så de ikke skal
> hentes igen, hvis du har behov for at reinstallere.
Lyder fornuftigt.

> [...]
> OS, den vil du ikke slette! Gør du det kan kommende opdateringer ikke
> hitte ud afhavd der allerede er installeret, og Softwareupdate vil holde

For at vinde noget plads på disken. Packages fylder 181 MB; Receipts 74
MB. Det ER da nogle ret store kvitteringer!

Tak for svarene, også til Steen. Blev bare ret forvirret over den
tilsyneladende tilfældighed:

I Packages har jeg:
AirPortSW.pkg
ARDClient124Update.pkg
GarageBand_11.pkg
iCal154.pkg
iPhotoUpdate403.pkg
iPod2004-11-15.pkg
iSightUpdater102.pkg
iTunes4.pkg
Java142Update2.pkg
MacOSXUpdate10.3.6.pkg
QuickTime652.pkg
SecUpd2004-09-16Pan.pkg

....og i Receipts:
AdditionalAsianFonts.pkg
AdditionalSpeechVoices.pkg
AirPortSW.pkg
ARDClient124Update.pkg
AsianLanguagesSupport.pkg
BaseSystem.pkg
BluetoothFirmwareUpdate1.2.pkg
BrazilianPortuguese.pkg
BSD.pkg
BSDSDK.pkg
CanonPrinterDrivers.pkg
com.3ivx.3ivx-codec
Danish.pkg
DevDocumentation.pkg
DeveloperTools.pkg
DevExamples.pkg
DevSDK.pkg
DivX Installer Log File
Dutch.pkg
EpsonPrinterDrivers1.pkg
Essentials.pkg
Fink 0.7.1 Installer.pkg
Finnish.pkg
French.pkg
GarageBand_11.pkg
GarageBand_101.pkg
GarageBandApp.pkg
GarageBandDocs.pkg
German.pkg
GimpPrintPrinterDrivers.pkg
HewlettPackardPrinterDrivers.pkg
iCal.pkg
iCal154.pkg
iCal155.pkg
ICQ 3.4 Installer Log File
iDVD.pkg
iDVDTutorial.pkg
iMovie.pkg
Installer Log File
iPhoto.pkg
iPhotoUpdate403.pkg
iPod2004-11-15.pkg
iPod2005-02-22.pkg
iPod2005-03-23.pkg
iSightUpdater102.pkg
iSightUpdater103.pkg
iSync.pkg
Italian.pkg
iTunes.pkg
iTunes4.pkg
Japanese.pkg
Java.pkg
Java142Update2.pkg
Korean.pkg
LexmarkPrinterDrivers.pkg
MacOSXUpdate10.3.6.pkg
MacOSXUpdate10.3.7.pkg
MacOSXUpdate10.3.8.pkg
MacOSXUpdate10.3.9.pkg
MediaFiles.pkg
MicrosoftIE.pkg
Norwegian.pkg
QuickTime652.pkg
SecUpd2004-09-16Pan.pkg
SecUpd2004-12-02Pan.pkg
SecUpd2005-001Pan.pkg
SecUpd2005-002Pan.pkg
SecUpd2005-003Pan.pkg
SecurityUpdate2004-10-27Pan.pkg
SimplifiedChinese.pkg
SoftwareRestore.pkg
Spanish.pkg
StuffItExpander.pkg
Swedish.pkg
TraditionalChinese.pkg
vCC Installer Log File
VirtualPCAppBundle.pkg
VirtualPCAppBundleUpdater.pkg
VirtualPCDiskImagePlugin.pkg
VirtualPCNetworking.pkg
VirtualPCOSServices.pkg
VirtualPCUserScripts.pkg
vpnclient-api.pkg
vpnclient-bin.pkg
vpnclient-gui.pkg
vpnclient-kext.pkg
vpnclient-profiles.pkg
vpnclient-startup.pkg
XcodeUpdate1.1.pkg

Nu kan jeg så godt se, at pakkerne er en delmængde af kvitteringerne,
hvilket vel er logisk. Men "hvor er så de manglende pakker?"...

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-04-05 14:06

In article <1gv9rsq.1td753sdtwj2sN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Nu kan jeg så godt se, at pakkerne er en delmængde af kvitteringerne,
> hvilket vel er logisk. Men "hvor er så de manglende pakker?"...

Pakkerne bliver normalt ikke gemt med mindre man vælger download only.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 19-04-05 22:00

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Pakkerne bliver normalt ikke gemt med mindre man vælger download only.
Kan du uddybe???
Jeg har SVJV ikke skiftet indstillinger på Software Update så længe jeg
kan huske.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-05 21:11

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Pakkerne bliver normalt ikke gemt med mindre man vælger download only.

eller "download and install". Af hensigtsmessige årsager gemmes pakkerne
fra installations DVD/CD ej heller.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 10:31

In article <1gv9rsq.1td753sdtwj2sN%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> For at vinde noget plads på disken. Packages fylder 181 MB; Receipts
> 74 MB. Det ER da nogle ret store kvitteringer!

Det er da ingenting. Harddiske måles i tocifrede gigabytes i dag. Hvis
du har pladsproblemer, så hjælper det da som en skrædder et vist sted at
slette de få megabytes, du nævner. Der skal helst være adskillige ledige
gigabytes på en harddisk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-04-05 12:59

> [...]
> du har pladsproblemer, så hjælper det da som en skrædder et vist sted at
> slette de få megabytes, du nævner. Der skal helst være adskillige ledige

Det er ikke ingenting, selv om det ikke er meget. Hvis jeg finder mange
steder på disken, hvor der ligger sletbare ting, kan det godt blive til
en GB eller to. Mappen med pers. cache-filer har før været nævnt i denne
gruppe, og den sker der slet intet skadeligt ved at slette, så det gør
jeg gerne.

Der er jo også en grund til, at man kan sælge div.
oprydningsprogrammer.Der skal helst være adskillige ledige GB, som du
selv skriver, men det bliver der jo ikke ved at være, hvis man lader stå
til, og fylder disken op med unødigt skrammel. Personligt zipper jeg
ofte mapper, og man kan godt argumentere for, at pladsbesparelsen herved
er begrænset; men tænk på, når du skal søge. Hvis du har zippet en mappe
med 250 filer, er der 250 færre filer i din hjemmemappe, der skal
gennemsøges, når du virkelig har brug for at finde noget hurtigt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 20:48

In article <1gvbl2i.1jzn47kf25xlwN%no@way.dk>,
> [...]

> blive til en GB eller to. Mappen med pers. cache-filer har før været
> nævnt i denne gruppe, og den sker der slet intet skadeligt ved at

Ja-ja. Det kan godt være, man kan finde noget andre steder og at man kan
slette cache-filer. Men nu er det jo opdateringspakker og -kvitteringer,
vi taler om, og dem er det ikke altid så godt at slette, og de fylder,
som du selv siger, ikke forfærdeligt meget.

> [...]
> Hvis du har zippet en mappe med 250 filer, er der 250 færre filer i
> din hjemmemappe, der skal gennemsøges, når du virkelig har brug for

Det kommer jo helt an på, hvad man laver, og hvordan man bruger sin
computer. Jeg har vist kun 30 GB på min over to år gamle computer, og
jeg har min musik, mine billeder, OpenOffice, NeoOffice og alt muligt
liggende. Jeg ved, at andre lynhurtigt fylder en harddisk op, så jeg må
jo have et meget lille pladsbehov. Jeg har i hvert fald aldrig gjort
noget særligt for at rydde op ud over at lade Cocktail slette lidt
cache-filer. Hvad jeg egentlig mener er, at hvis man har pladsproblemer,
så nytter det ikke ret meget at slette nogle få gigabytes. Det kan redde
en i en snæver vending, men den egentlig løsning er at få en større
harddisk. De koster jo ikke alverden nu om dage, og de bliver større og
større år for år uden at blive dyrere.
Hvad søgning angår, så plejer jeg at søge i den undermappe, hvor
jeg ved dokumentet befinder sig. Selvfølgelig ved man ikke altid det,
men normalt kan man da indskrænke søgningen en del, så man ikke skal
søge på hele harddisken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-04-05 21:49

> [...]
> jeg ved dokumentet befinder sig. Selvfølgelig ved man ikke altid det,
> men normalt kan man da indskrænke søgningen en del, så man ikke skal

Enig. Det var også det jeg mente med hjemmemappen. Den er kun en lille,
men meget relevant del af harddisken, hvis ellers man bruger OS
X-strukturen og holder sine pers. ting i sin hjemmemappe, og det gør
jeg.

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 20-04-05 15:43

On 2005-04-17 10:18:22 +0200, no@way.dk (Jens Rasmussen) said:

> [...]
> Er det virkelig bare sjusk, eller er der en årsag?
>
> Alle disse installeringspakker kan vel egl. godt slettes...

Det er en meget dårlig idé at slette det som er i /Library/Receipts. Så
vil du ikke få meget ud af af reparere disktilladelser længere da
filerne her bliver brugt til at vise hvad de rigtige disktilladelser
skal være. Citat fra Apples support side om at reparere disktilladelser
(læs selv mere her
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751):

"Many things you install in Mac OS X are installed from package files
(whose filename extension is ".pkg"). Each time something is installed
from a package file, a "Bill of Materials" file (whose filename
extension is ".bom") is stored in the package's receipt file, which is
kept in /Library/Receipts/ . If you look in the Receipts folder, for
example, you should see all kinds of files that end with .pkg,
including some that were created when Mac OS X was installed (for
example, BaseSystem.pkg). Don't worry, these files don't take up much
disk space and you shouldn't put them in the Trash."

Mvh. Lars

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-04-05 21:49

Lars H. Pedersen <only_for_newsgroupsfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
> example, BaseSystem.pkg). Don't worry, these files don't take up much
> disk space and you shouldn't put them in the Trash."
Meget interessant uddybning. Tak. Stadig lidt mystisk for mig, at en
KVITTERING er en pakke-fil. En tekstfil, fx. i xml-format ville virke
mere logisk, men lad nu det ligge. [ligesom filerne, hø-hø]

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 20-04-05 22:19

On 2005-04-20 22:49:08 +0200, no@way.dk (Jens Rasmussen) said:
> Meget interessant uddybning. Tak. Stadig lidt mystisk for mig, at en
> KVITTERING er en pakke-fil. En tekstfil, fx. i xml-format ville virke
> mere logisk, men lad nu det ligge. [ligesom filerne, hø-hø]

Tja, det kan godt virke forvirrende, men sådan er det nu åbenbart.

Mvh. Lars