Hvis man skal have en mac ?
Fra : Jesper Raben

Dato : 16-04-05 11:39

Hej

Jeg er PC-Bruger og jeg kunne godt tænke mig at have en MAC også, men jeg
ved ikke hvad jeg skal købe, jeg tænker på en brugt, men jeg vil gerne
have
at den køre MAC OS X, så mit spørgsmål er, hvor hurtig en mac skal man
købe,
jeg tænker på en G4 om den kan gøre det ?

--
MVH Jesper Raben
jesper.raben@mail.dk

Besøg min hjemmeside
http://www.jr-web.dk

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-04-05 12:20

Jesper Raben <jesper.raben@mail.dk> wrote:

> [...]
> gerne have at den køre MAC OS X, så mit spørgsmål er, hvor hurtig en mac
> skal man købe, jeg tænker på en G4 om den kan gøre det ?

Du skal ikke købe brugt! Da Apple for få måneder siden lancerede "Mac
mini" gik bunden ud af brugtmarkedet. Folk har betalt betydeligt mere
for deres foregående Macs og vil derfor have for mange penge for dem som
brugte.

Med en Mac mini får du en ny Mac, med alm. garanti, en rimelig moderne
Mac som fint kan trække OS X, den nyeste version af OS X kaldet Tiger
vil følge med hvis du venter 14 dage (alene det betyder at du i
princippet kan trække kr. 1000,- fra Mac miniens pris i forhold til en
brugt Mac uden OS X Tiger), og sidst men ikke mindst en meget meget
lydløs computer som næsten intet fylder.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> brugt Mac uden OS X Tiger), og sidst men ikke mindst en meget meget
> lydløs computer som næsten intet fylder.

Enig... dvs. han bør kunne kan finde en G4 med et Radeon eller Gforce
grafikort til under 2K, evt en lille dual 450. Såfremt den har et QE
grafikkort er det osse en god startmaskine til OSX, omend at såvel
elregning som støjnivau er i mini'ens favør.

mht. Tiger kan man roligt bestille en mini nu, selvom den skulle blive
leveret med 10.3 er det muligt at få Tiger (10.4) for de sædvanlige
169kr.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper Raben

Dato : 17-04-05 18:40

De du nævner med at man kan få en G4 til under 2K er nu en overdrivelse, på
www.mediamac.dk koster en god G4 omkring 3900,- så det er lige før at det er
billigere at købe en Mac Mini...

Men hvis du ved hvor man kan finde en billig mac på nettet, så er jeg da
interessert !

Tak for de mange svar !

Fra : Christian Bech

Dato : 18-04-05 10:11

In article <42629f7e$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jesper Raben" <jesper.raben@mail.dk> wrote:

> De du nævner med at man kan få en G4 til under 2K er nu en overdrivelse, på
> [...]

Priserne der er generelt til grin. Selv det argreste gamle bras, som kun
egner sig til lossepladsen, vil folk have penge for. Nogen har haft gode
erfaringer med at kigge på dba.dk, hvor priserne er realistiske.

Desuden er priser altid til forhandling. Se på hvor længe maskinen har
været til salg på mediamac og kom med et bud. hvis den har været til
slag i en måned er ejeren måske blevet mør.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-04-05 12:30

Jesper Raben <jesper.raben@mail.dk> wrote:

> Jeg er PC-Bruger og jeg kunne godt t?nke mig at have en MAC ogs?, men jeg
> ved ikke hvad jeg skal k?be, jeg t?nker p? en brugt, men jeg vil gerne
> have
> at den k?re MAC OS X, s? mit sp?rgsm?l er, hvor hurtig en mac skal man
> k?be,
> jeg t?nker p? en G4 om den kan g?re det ?

En G4'er vil være fin, hvis du skal bruge den til at almindelig brug,
og det kommer også an på hvilken G4'er du vælger. For at køre Mac OS X
tilfredsstillende, vil jeg mene at du skal op i mindst 7-800 MHz, hvis
maskinen kun har én processor.

Dertil skal du have et grafikkort som er understøttet af Quartz Extreme, som udnytter grafikkortets GPU til
at speede brugerfladen op. Det kræver mindst et Geforce2MX eller et
ATI Radeon grafikkort med mindst 16 MB VRAM.

Hvis du skal arbejde med tunge opgaver (professionel lyd, store
Photoshop-opgaver osv) så skal du have en større maskine, men en
G4-maskine kan stadig klare opgaven, medmindre at du kræver
top-ydelse. En dual-processor-maskine på 800 MHz og opefter er ganske
god.

Hvis du skal bruge maskinen til lidt leg - mail, surf osv - er en
brugt G4'er en mulighed. Alternativt kunne du også købe en Mac mini og
få en helt ny maskine med 1,25 GHz processor, som ikke siger en lyd.
Ulempen ved den er grafikkortet, som er lidt svagt og så at både
harddisk og det optiske drev er notebook-udgaver, som er langsommere
end standarddrev.

Hvis du forklarer dit behov kan vi nok hjælpe lidt mere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk