FontForge?
Fra : Erik Richard

Dato : 15-04-05 20:18

Findes der en samlet installerpakke af FontForge, eller skal men til at
'fifle' med div. binaries?
mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-04-05 23:08

In dk.edb.mac, Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Findes der en samlet installerpakke af FontForge, eller skal men til at
> 'fifle' med div. binaries?

Hent i-Installer:

<http://www.rna.nl/tex.html>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-04-05 22:23

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Hent i-Installer:
>
> <http://www.rna.nl/tex.html>

Ellers ligger binaries her:

<http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=103338>

Kig under "fontforge-executables" og vælg downloads der ender på
".pkg.sitx".

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 18-04-05 23:41

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Ellers ligger binaries her:
>
> <http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=103338>

Det er også den, jeg fandt frem til, før jeg spurgte om en
'fælles-installer'...

> Kig under "fontforge-executables" og vælg downloads der ender på
> ".pkg.sitx".

Det har jeg regnet ud. - Det nemmeste ville bare have været, hvis
der nu havde været en fælles installer, så man kunne installere det hele
i ét hug...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 19-04-05 19:59

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det har jeg regnet ud. - Det nemmeste ville bare have været, hvis
> der nu havde været en fælles installer, så man kunne installere det hele
> i ét hug...

Hvad er det der er delt i flere hug? Hvis X11 er installeret så er det
bare at køre FontForge-installeren. Det er da ét hug

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 19-04-05 22:08

Thomas Tvegaard wrote:

> Hvad er det der er delt i flere hug?

Jeg læste _hele_ omtalen af FontForge igennem, - dels på SourgForge.org,
dels via en site, hvor der er samlet en masse omkring 'font
transcription' - véd ikke helt, hvordan man skal oversætte det - 'Skrift
transformering'?

Dér blev jeg anbefalet _kun_ at downloade seneste ver. fra 11.03.05, -
og det gjorde jeg så. Efter udpakning ligger der ca. 420 .png filer +
ca. 20 .html filer - intet andet - ingen 'installer', 'setup' 'excetue',
eller hvad man kalder dem....

> Hvis X11 er installeret så er det bare at køre
> FontForge-installeren. Det er da ét hug

Ja, Jeg har både X11 og XFree86, så hvad angår det, er der ingen 'Linus'
på de islagte finske søer. - OK, længere nede i listen kommer div.
.sitx filer, og jeg var lige en smut omkring en anden, der anbefalede,
at man starter med at installere pakken fra dec.04, derefter den fra
feb.05 og den sidste fra mar.05, så det prøver jeg.

Og så får jeg se, om det kan lykkes mig at få konverteret en af de
skrifter, jeg har savnet i mange, mange år til en TT version, så jeg
desuden kan få den overført til en .ttf til en kammerat, der også gerne
vil have den. Det er skriften 'Prestige Elite Pica Proportional'. Den
har jeg ikke kunnet finde nogen steder, selvom jeg mener, det er en fri
skrift nu. Efter min mening er det stadig den flotteste serif skrift,
der er lavet. - Jeg har den i en PS/T1 version til og med 24p.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-04-05 21:51

> [...]

> og det gjorde jeg så. Efter udpakning ligger der ca. 420 .png filer +
> ca. 20 .html filer - intet andet - ingen 'installer', 'setup' 'excetue',

Du har vist fået downloaded "fontforge-docs". Længere nede på siden er
"fontforge-executables". Download link er
<http://prdownloads.sourceforge.net/fontforge/FontForge-20050309.pkg.sit
x?download>.

> [...]
> at man starter med at installere pakken fra dec.04, derefter den fra
> feb.05 og den sidste fra mar.05, så det prøver jeg.

Nøjes med den nyeste - der er ingen grund til at installere en ældre
version, da udvikleren hele tiden retter fejl.

sitx-filen pakker sig ud til en pkg-fil, som er formatet for Apples
Installer-program. Dvs. det er en binær-udgave af FontForge kompileret
til Mac OS X. Installationsprogrammet placerer alle relevante filer i
/usr/local/bin, lib, man og share. Så starter du X11 og i xterm-vinduet
skriver du fontforge og vupti - så kører programmet med brugerflade
(meget "u-Mac'sk", men dog anvendeligt). Og hvis X11 ikke rigtig vil, så
skriver du bare den fulde sti /usr/local/bin/fontforge og så er den i
luften.

Det kan næsten ikke blive nemmere...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 20-04-05 23:24

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Du har vist fået downloaded "fontforge-docs". Længere nede på siden er
> "fontforge-executables". Download link er
> [...]

Har hentet den nu...

> Nøjes med den nyeste - der er ingen grund til at installere en ældre
> version, da udvikleren hele tiden retter fejl.

Hentede de to nyeste, installerede den ældste og derefter den nyeste...

> [...]
> (meget "u-Mac'sk", men dog anvendeligt). Og hvis X11 ikke rigtig vil, så
> skriver du bare den fulde sti /usr/local/bin/fontforge og så er den i

Ah, that's why... Pludselig kunne jeg nemlig intet finde, der hed noget
som helst med FontForge. - Andre X11-baserede programpakker, jeg har,
har da blot lagt sig i usr/applications (eller bare 'Programmer')... Og
så lige 'the 1 mill. $ question'... - Hvad er bedst at bruge til
FontForge - X11 eller XFree86?

3 ud af 5 anbefaler XFree86 - 2 ud af 5 X11. - Såvidt jeg har forstået
det, fordi FontForge 'linker' sig direkte til XFree86's 'Appleication
Access', så man kan starte og delvis styre FF direkte fra XFree86's
arkivlinie. - Gør det det samme i X11?

> Det kan næsten ikke blive nemmere...

Tilsyneladende let nok... Nå, men jeg skal lige have tømt et par
flyttekasser mere, inden jeg begynder at lege 'skrifte-far'.