Skal man have en G5?? For at køre tiger
Fra : Tom

Dato : 12-04-05 21:27

Jeg har en oldsag af en søde meget brugt bærbar, som jeg da lige vil høre
jer kloge om, overhovedet kan "trække" den kommende tiger..
Jeg mener hvad er vurderingen/rygterne om hvor tung den bliver.. Etc..(
altså hvor langsom min søde maskine går hen og bliver..

Tom

PS
Er det muligt at købe en "upgrade" eller skal der købes fra "bunden"!?

Fra : Zaphod B

Dato : 12-04-05 22:25

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg har en oldsag af en søde meget brugt bærbar, som jeg da lige vil høre
> jer kloge om, overhovedet kan "trække" den kommende tiger..

Hvis den er i stand til å kjøre Mac OS X i det hele tatt (i praksis vil
det si G3-G4-G5-baserte maskiner med innebygget USB på hovedkort), så
vil den kjøre Tiger.

> Jeg mener hvad er vurderingen/rygterne om hvor tung den bliver.. Etc..(
> altså hvor langsom min søde maskine går hen og bliver..

Hvis den fyller vilkårene over vil den antagelig bli raskere med Tiger
enn med tidligere versjoner av OS X. Panther er raskere enn Jaguar, som
var raskere enn den tidligere, osv. Men alle OS X-versjoner kan nok
oppleves som langsommere enn en godt trimmmet OS9-maskin. Om de faktisk
er langsommere er en annen sak - flerprosesshåndtering og mye annet gjør
at det ikke alltid er tilfellet. Og nok hukommelse er viktig. Jo mer, jo
bedre (over 512, helst).

> Tom
>
> PS
> Er det muligt at købe en "upgrade" eller skal der købes fra "bunden"!?

Den må kjøpes fra bunnen. Det finnes ingen oppgradering mellom
hovedoppgraderingene (10.0, 10.1, osv), kun mellom de små (10.3.0 til
10.3.1, osv.).
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Tom

Dato : 12-04-05 23:00

Glemte qt sige nævne at min ti bog er på 667mhz og har 512 MB..om bord..
Og ja good point..
OSerne bliver faktisk hurtigere og hurtigere..

Er blot lidt "nervøs" da jeg mener at have hørt at den kommer på DVD.. ( og
altså fylder voldsomt meget.. ( langsom!?)
Nå.. Jeg må prøve og se hvad der sker..
Tom

PS
Som altid er det vel forventeligt at man bare installerer ovenpå det
eksisterende OS !? ( 10,3,8 i mit tilfælde)

On 12/04/05 23:25, in article
1guxhxu.1h1sehi1yga0jN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID, "Zaphod B"

Fra : Erik Richard

Dato : 13-04-05 01:05

Hej Tom

Tom wrote:
> Glemte qt sige nævne at min ti bog er på 667mhz og har 512 MB..om bord..
> Og ja good point..

De 667mhz skulle være nok til at tilfredsstille tigeren, men mht. RAM, -
hm, så kunne det måske være, at den vil foretrække bare lidt mere 'mad'.
Problemet kunne blive, at den virtuelle hukommelsesfil - 'VM Storage
File' vil blive altfor stor og bruge for meget CPU kraft, som igen vil
medføre, at en TiBook - eller en hvilken som helst computer for den sags
skyld - vil arbejde mere, og når det gælder de bærbare, så vil det
betyde højere varmeudvikling og blæserlarm, og HD'en vil ikke 'hvile' så
meget som før.

> OSerne bliver faktisk hurtigere og hurtigere..

Ja, men de fylder faktisk også mere og mere...

> Er blot lidt "nervøs" da jeg mener at have hørt at den kommer på DVD.. ( og
> altså fylder voldsomt meget.. ( langsom!?)
> Nå.. Jeg må prøve og se hvad der sker..

Om det er på DVD eller CD, er egentlig ligegyldigt. Du kan da også nu få
10.3.5+ på DVD. Og du er jo helt fri for at skifte CD'er under
installering, når det hele er samlet på én DVD.

> PS
> Som altid er det vel forventeligt at man bare installerer ovenpå det
> eksisterende OS !? ( 10,3,8 i mit tilfælde)

Jeg overvejer det også, og jeg håber da sandelig, at man bare kan køre
oveni, - ellers er der godt nok meget, jeg skal have geninstalleret.
- Men jeg kunne jo fx. 'prøve' den på min Dual G4/1,5ghzMP. Dér er der
både RAM og HD plads nok - 2gb RAM og 640gb HD..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Problemet kunne blive, at den virtuelle hukommelsesfil - 'VM Storage
> File'

Og det er hvaffor' én i OSX sammenhæng???? Erik hold nu op med at gætte
dig frem og nøjs med at skrive facts. Filen eksisterer kun i OS9
verdenen.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-05 10:57

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Som altid er det vel forventeligt at man bare installerer ovenpå det
> eksisterende OS !? ( 10,3,8 i mit tilfælde)
Det kan man helt sikkert godt. Men overvej at geninstallere helt. Efter
min subjektive erfaring svarer en nyinstallation (efter formatering) til
at få en ny maskine! Du får en ufragmenteret harddisk, ingen gamle
cachefiler, ingen settings/prefs der ikke bruges etc. Et år senere er
det naturligvis et morads igen...

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-04-05 11:16

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Som altid er det vel forventeligt at man bare installerer ovenpå det
> eksisterende OS !? ( 10,3,8 i mit tilfælde)

Du kan godt installere oveni. Jeg plejer (nu lyder det som noget jeg gør
hver anden dag) at bruge "archive and install". Det er et kompromis
mellem at få et friskt system, og installere oveni et gammelt. Det giver
dig et friskt system, men bevarer dine brugeroplysninger.
Det gamle system bliver så lagt i en mappe der hedder "Previous system"
hvor du kan hente stumper der evt. mangler, og når du er sikker på, at
du ikke mangler mere, kan du smide den ud.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-05 21:11

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> hvor du kan hente stumper der evt. mangler, og når du er sikker på, at
> du ikke mangler mere, kan du smide den ud.

Godt at du nævner muligheden. Jeg opfatter det dog som et ringe
kompromis, da man gemmer alt skramlet i brugermapperne. Og så skal man
bruge meget plads - omend midlertidigt - på at have to systemer. Om man
så vil investere omkring en arbejdsdag hvert halvandet år på at få 'et
nyt liv', er en smagssag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

fTom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Er blot lidt "nervøs" da jeg mener at have hørt at den kommer på DVD.

Det er en økonomisk beslutning fra Apples side. Panther + iLife04 +
Xcode kan ej heller være på én DVD. Og en komplet installation kan end
ikke være på 6GB.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 12-04-05 23:11

> [...]

> Jeg mener hvad er vurderingen/rygterne om hvor tung den bliver.. Etc..(
> altså hvor langsom min søde maskine går hen og bliver..

Kravene til Tiger er DVD-drev, G3, G4 eller G5, indbygget USB og
Firewire, min 256Mb ram og min 400 Mzh processor. Min erfaring siger mig
at hvis din "oldsag" falder inden for ovennævnte specifikationer så kan
du bruge Tiger... Men... Hvis du har en oldsag der kun lige kan opfylde
mindstekravet så er der sikkert flere forskellige ting du ikke kan
bruge. En af dem er fx videochat, det nye komprieringsformat for video
osv.
Jeg er dog overbevist om at til de mest almindelige ting vil det virke
som en forbedring.

> Tom
>
> PS
> Er det muligt at købe en "upgrade" eller skal der købes fra "bunden"!?

De seneste mange år har det været fra "bunden" når apple har lanceret
nyt styresystem. Jeg skal nu til at investere i mit femte store
systemskifte. Til gengæld følger alle efterfølgende opdateringer med
ganske gratis.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

Nicolai Brandt <spam@nicolaibrandt.dk> wrote:

> [...]
> mindstekravet så er der sikkert flere forskellige ting du ikke kan
> bruge. En af dem er fx videochat, det nye komprieringsformat for video

Pixelet codec'et som Apple har inkluderet siden 10.3 kræver faktisk
minimum 1GHz G4 blot for at afspille 480p.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg har en oldsag af en søde meget brugt bærbar, som jeg da lige vil høre
> jer kloge om, overhovedet kan "trække" den kommende tiger.

Det kommer an på hvilken bærbar.

> Jeg mener hvad er vurderingen/rygterne om hvor tung den bliver.. Etc..(
> altså hvor langsom min søde maskine går hen og bliver..

Tiger kan køre på al New World hardware - men der kræves et DVD drev
eller netboot for at installere skidtet.
Din maskine vil ikke blive "tungere" med Tiger end med Panther. Dvs at
man bør have et QuartzExteme fähich grafikort og en G4 CPU for at opnå
tilfredsstillende ydelse. En G3 CPU med Rage128 /kan/ lade sig gøre, men
det er ikke sjovt (og Rage64 som jeg sidder på her er helt uegent). Kun
Radeon og GForce grafikkort er QuartzExtreme fähige.

For at få adgang til features som corevideo og coregraphics i Tiger
kræves dog et Gforce FX5200 eller Radeon 9600 grafikort eller bedre.
(sjovt nok kort som understøtter DirectX v.9 under windows)

> Er det muligt at købe en "upgrade" eller skal der købes fra "bunden"!?

fra bunden - dvs ca en tudsse

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Michael Holm

Dato : 27-04-05 22:25

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Tiger kan køre på al New World hardware - men der kræves et DVD drev
> eller netboot for at installere skidtet.

man kan få byttet dvd til cd'er for 139 kr. i omkostninger :)

http://www.apple.com/dk/macosx/upgrade/

"Tiger leveres på en dvd, men hvis din Mac ikke er udstyret med et
indbygget dvd-rom-drev, skal du bruge en cd. Når du køber Mac OS X
Tiger, har du ret til at købe Tiger cd'en til leverings- og
admininistrationsomkostningerne. Læs mere."

deres læs mere side er blot ikke oppe endnu :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk