iMac eller Mac mini?
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-04-05 23:33

Efterhånden som Tigers udgivelse nærmer sig, er jeg begyndt at se mig om
efter en ny Mac. (Yes, yes, yes efter flere års udsultning er det
endelig blevet tid til en ny model.)

Valget består, tror jeg nok, mellem en iMac (superdrive) eller en Mac
mini (m/superdrive) + en ny 17" eller 19" tft skærm. Den ene dag hælder
jeg mest til den billige Mac mini, men dagen går tankerne i retning af
at en G5 med ekstra MHz nok er de ca. kr. 4000,- mere værd.

Jeg skal bruge Mac til alm. kontor (NeoOffice/J) og internet (Firefox)
arbejde, men bruger naturligvis også alle iLife pakkerne meget. Ikke
mindst Garageband og jeg forventer at bruge Logic express i løbet af
dette år.

Hvad synes I her i dk.edb.mac? Kom med jeres holdning/erfaringer omkring
de to maskiner. Især vil det være brugbart hvis I har erfaringer med de
pågældende programmer på de to maskiner. Hvad ville I vælge?

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-05 06:40

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvad synes I her i dk.edb.mac? Kom med jeres holdning/erfaringer omkring
> de to maskiner. Især vil det være brugbart hvis I har erfaringer med de
> pågældende programmer på de to maskiner. Hvad ville I vælge?

Hvis du alligevel skal ud og købe skærm, tastatur og mus, så er der
ikke meget sparet ved at købe Mini'en, så jeg ville helt klart vælge
en iMac.

Mini'en er lille og billig, men det _er_ altså også en G4'er med en
langsom notebook harddisk. DVD-drevet er også en notebook udgave, men
det er iMac'ens også.

Der er også mindre kabelrod med en iMac, specielt hvis man vælger
Apple's Bluetooth tastatur og mus, samt trådløst netværk.

Personligt ville jeg værge mig lidt ved at købe en computer med
indbygget skærm, men PowerMac'erne er alligevel i en anden prisklasse.
Man kunne overveje den billigste PowerMac, men det bliver alligevel
dyrere. Faktisk synes jeg at den nye iMac er rigtig flot, så jeg kunne
sagtens leve med at have sådan en, men det bliver nok ikke aktuelt.

Tag iMac'en. G5 processoren og det bedre grafikkort (meget vigtigt
under 10.4) gør maskinen noget mere fremtidssikker. Det kunne dog være
rart hvis de lige fik opdateret iMac'en, for grafikkortet kunne godt
trænge til en opdatering.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-04-05 16:20

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> under 10.4) gør maskinen noget mere fremtidssikker. Det kunne dog være
> rart hvis de lige fik opdateret iMac'en, for grafikkortet kunne godt

Ja, det er nok den største betænkelighed jeg har ved iMac'en. Apples
første modeller har det med at være "underpowered". Da Powerbook G4 kom
frem var den ikke meget bedre end min daværende Pismo, blot med en G4
processor og en bred skærm. Først da 667 MHz modellen kom frem fik den
et grafikkort som understøttede Quartz extreme, og da dvi modellen kom
fik den den skærm den fortjente. Samme historie med den orig. iMac som
efter min mening først blev helt perfekt da "slot loading" modellen uden
blæser kom på markedet.

Men hvornår mon iMac'en opdateres? Det bli'r vel først i januar eller
deromkring

.... og så er der lige det med blæserstøjen. Jeg synes man læser MEGET
forskellige beretninger om blæserstøj fra iMac G5. Hvad si'r I. Larmer
den eller hva'?

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-04-05 21:17

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Men hvornår mon iMac'en opdateres? Det bli'r vel først i januar eller
> deromkring

Ihærdige rygter siger April - Maj (af hensyn til salget til skolerne i
US).

> ... og så er der lige det med blæserstøjen. Jeg synes man læser MEGET
> forskellige beretninger om blæserstøj fra iMac G5. Hvad si'r I. Larmer
> den eller hva'?

Hvis du nogensinde har droslet en blæser ned, så kender du den lavmælte
knurren fra en langsomt kørende blæser.

Lydkortet i iMacen er iøvrigt rigtigt godt, ingen hviske-tiske lyde på
optagelserne. Man kan optage i op til 24bit@96KHz.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 10:10

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk>

Jeg blev overrasket over, hvor meget den nye iMac larmer. Den støjer efter
min vurdering mere end den foregående iMac. Og ved siden af Mini'en virker
den som en støvsuger.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 19-04-05 11:33

> Jeg blev overrasket over, hvor meget den nye iMac larmer. Den støjer efter
> min vurdering mere end den foregående iMac. Og ved siden af Mini'en virker
> den som en støvsuger.

Tja, det udsagn vil jeg nu stille mig tvivlende overfor. Jeg har haft en
iMac 15" G4/800 og en iMac 20" G4/1250, men sidder nu foran en 20" iMac G5.
Den støjer faktisk mindre end alle andre maskiner jeg nogensinde har haft,
inklusiv min Cube (det var harddisken der larmede i den).

Faktisk støjer den mindre end min IBM Thinkpad T42 som jeg har på arbejdet.

Jeg har ikke hørt Mac mini.

MVH

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 13:02

"Tommy Bernholm" <bernholm@adslhome.dk> skrev i
> [...]
> inklusiv min Cube (det var harddisken der larmede i den).
> Faktisk støjer den mindre end min IBM Thinkpad T42 som jeg har på

Mystisk, for jeg har altså lyttet mig til det modsatte. Og jeg har endda
selv en T42. Cube er i mine ører den mest støjsvage mac til dato. Men det
kommer nok også an på i hvilken situation, man lytter. Jeg har ikke haft dem
stående på rad og række. Men jeg har hørt den nye iMac ved siden af min
T42 - og selv når T42-blæseren kører på max, sagde macen mere.

Fra : Zaphod B

Dato : 09-04-05 17:55

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hvad synes I her i dk.edb.mac?

GarageBand + Logic + NeoOffice = iMac G5. Med min 768 MB RAM. _Hvilken_
iMac er derimot en smakssak, tror neppe ddu vil oppleve stor forskjell
mellom 1,6 og 1,8. (Derimot skal du huske at skjermen er et hakk bedre
på de dyrere iMacene, se spesifikasjonene for hver. Særlig gjelder det
synsvinkel i grader og kontrast.)

Hovedgrunnene er de samme gamle:
- Raskere prosessor og intern arkitektur
- (Mye) Raskere disk
- Du får med en god LCD-skjerm

Mac Mini er helt OK, men hvis du faktisk skal velge, og likevel skal
kjøpe skjerm, hadde jeg ikke vært i tvil.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> - Du får med en god LCD-skjerm

Har du set en iMac G5 17" skærm? den er ufattelig ringe, alt bliver
grønt og betragtningsvinklen er ringere end ringe. 20"'eren er derimod
god.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 13-04-05 14:54

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Har du set en iMac G5 17" skærm? den er ufattelig ringe, alt bliver
> grønt og betragtningsvinklen er ringere end ringe. 20"'eren er derimod
> god.

Det er derfor jeg i setningen etter sier:

OK?
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 09:14

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Det er derfor jeg i setningen etter sier:

> OK?

Det er netop pga. af din formulering omkring 20"'eren antager jeg at du
mener at 17"eren er "en god LCD-skærm". Det menerer jeg _ikke_ den er.
Jeg mener den er usædvanlig ringe af en moderne LCD at være, og det
synes jeg er et problem i og med at skærmen er indbygget og dermed ikke
kan udskiftes.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 15-04-05 19:20

> [...]

> Jeg mener den er usædvanlig ringe af en moderne LCD at være, og det
> synes jeg er et problem i og med at skærmen er indbygget og dermed ikke

Godt nok. Jeg mener altså - IMHO - at 17"-eren er en adekvat skjerm for
de fleste, men at 20" er meget bedre er det overhodet ikke tvil om. Der
er vi helt enige. Det er nok også riktig som du sier, at 17" skjermen
ikke er på høyde med det vi i dag burde forvente av en "god" skjerm, men
jeg har den i bruk og mener altså at den tross alt er helt OK og til å
leve med. Men YMMV.
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Godt nok. Jeg mener altså - IMHO - at 17"-eren er en adekvat skjerm for
> de fleste.

Tilstrækkelig? (Jeg går ud fra at jeg oversætter korrekt). Såfremt man
synes at en vilkårlig noname LCD 17" skærm fra forrige år til 1500 er
tilstrækkelig: ja. Jeg tror, at en del af dem der spenderer over 10K på
en ny computer vil forvente, at iMac'ens 17" skærm er bedre end den
er

> [...]
> ikke er på høyde med det vi i dag burde forvente av en "god" skjerm, men
> jeg har den i bruk og mener altså at den tross alt er helt OK og til å

Jeg ka da osse leve med 12" i 800x600 på denne iBog 300, men jeg er ikke
tilfreds med den.

Min pointe er at rigtig mange potentielle iMac G5 købere, vil være bedre
tjent med spendere flere penge og få 20"'eren eller investere i en mini
eller en brugt dual PMG4 og en ekstern skærm.

Ergonomi'en ved en computer betyder langt mere end vi tror. - dvs skærm,
mus-tastatur og støjnivau.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 17-04-05 19:54

> [...]

> tilstrækkelig: ja. Jeg tror, at en del af dem der spenderer over 10K på
> en ny computer vil forvente, at iMac'ens 17" skærm er bedre end den

Du slipper å tro: Jeg har kjøpt en slik til jobben, og til det bruk vi
har til den er vi meget fornøyde. Vi har kun lagt til 512 MB RAM.
Maskinen har så vidt mange andre fordeler at vi lever helt OK med den
skjermen til daglig kontorbruk + enkel webdesign.

Men en del av dem som spanderer over 10K vil, som du sier, sikkert ikke
være fornøyde. De oppfordres derfor til å lese spesifikasjonene før de
handler. (Det ville jeg gjort om jeg skulle bruke 10K på en computer, og
gjorde det også denne gang.)
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-04-05 16:36

Det lyder ikke så godt Mac'en skal nemlig udover at være
arbejdshest også stå i stuenen og se pæn ud mens den serverer musik
fra iTunes til stuens anlæg.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

> [...]

> de to maskiner. Især vil det være brugbart hvis I har erfaringer med de
> pågældende programmer på de to maskiner. Hvad ville I vælge?

Jeg ved ikke lige hvad jeg ville vælge... desværre er 17" skærmen på
iMac G5 usædvanlig ringe (20"'eren er god), kan man leve med den giver
iMac'en mest for pengene.

En mini er lige lovlig svag, og ikke videre fremtidsikret med G4 CPU'en
og et grafikkort der ikke kommer til at understøtte CoreVideo og
CoreGraphics

Den "billige" edu iMac, er er osse en mulighed men den har ikke SATA
disk eller DVD brænder - og grafikortet er endnu ringere end i Mini'en.

Er der plads i butgettet til en lille skrabet _1x_1.8GHz PowerMac G5
uden modem og DVD brænder?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-05 18:45

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]

Tja, man må jo finde midlerne...

Det kan virke lidt hysterisk, men det betyder altså en del om den
larmer. Vores tidl. PM G4 Gigabit kunne lige gå an, men så må det heller
ikke larme mere. Apple skrive jo nok så kækt: "Designed for
whisper-quiet operation", men hvad siger real life tests?

Tror I der kommer opgraderinger af Apples hardware på wwdc i januar?
(Pt. har konen min Powerbook G4 og jeg sidder ved en IBM X24 (1GHz
Pentium 3) Thinkpad med Fedora Core 3, så vi kan godt overleve til det
nye år.)

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-04-05 10:16

> [...]

> (Pt. har konen min Powerbook G4 og jeg sidder ved en IBM X24 (1GHz
> Pentium 3) Thinkpad med Fedora Core 3, så vi kan godt overleve til det

I flg rygtesmedene er der en ny iMac på vej i denne måned, måske på
NAB. (Der starter på lørdag)
Rygterne er også kommet på dansk:
<http://www.nettips.dk/default.asp?KatId=131&SubId=&id=1870&text=Nye+com
putere+fra+Apple>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-05 01:01

Herligt, herligt Så kan man jo bare håbe at den også får et bedre
grafikkort og de manglende 256 mb ram så man ikke straks skal købe mere ram.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 09:14

> [...]

> ikke larme mere. Apple skrive jo nok så kækt: "Designed for
> whisper-quiet operation", men hvad siger real life tests?

Ufattelig mere stille end en Gigabit (skiftede netop fra sådan en til
min G5). Lyden fra en single CPU G5 er lav ved almindelig drift og frem
for alt er lyden ikke højfrekvent og irriterende.

> Tror I der kommer opgraderinger af Apples hardware på wwdc i januar?

der kommer i al fald opgraderinger inden jannuar 06, men hvilke vil jeg
ikke give mig i kast med at forudsige.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-05 14:44

> [...]
> min G5). Lyden fra en single CPU G5 er lav ved almindelig drift og frem
> for alt er lyden ikke højfrekvent og irriterende.

Okay! En lille G5'er bli'r mere og mere interessant. Det er jo heller
ikke dårligt at man kan udvide den efterhånden som OS X stiller større
og større krav til hardware som grafikkort osv. Jeg var i hvert fald
meget glad for min gl. Gigabit, som var overclocket og opgraderet med
hurtigere harddisk og Pioneer DVD brænder. Det var en ganske fin
maskine, som kun blev skudt af fordi det var "nu eller aldrig" i forhold
til brugtprisen. Selv min kone brokker sig over at min TiBook, som hun
pt. låner, ikke kører helt så godt som hendes tidl. Mac.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:24

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en

Køb en rigtig Windows-pc. Jo, Apple er lækkert. Men med standardvaren er du
ikke afhængig af, hvad Jobs og co hitter på. Du kan selv støjdæmpe den - og
håndplukke de mest tyste komponenter.

Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med Windoze.
Sorry. I ved, jeg har ret.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-05 23:23

S Hansen wrote:

> Køb en rigtig Windows-pc. Jo, Apple er lækkert. Men med standardvaren er du
> ikke afhængig af, hvad Jobs og co hitter på. Du kan selv støjdæmpe den - og
> håndplukke de mest tyste komponenter.

Hansen du er genial! Jeg tror sgu' jeg tager skridtet fuldt ud og nøjes
med mit opretstående klaver. Så kan Jobs og Billyboy gøre hvad de har
lyst til. Og nu vi er ved det så kan Dong og Vattenfall beholde deres
strøm for sig selv.

.... men ellers er politikken: "Don't feed the trolls!"

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

S Hansen <-> wrote:

> Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med Windoze.
> Sorry. I ved, jeg har ret.

Nej, jeg ved netop at du _ikke_ har ret - og jeg vil bestemt mene at
osse jeg har forstand på "computere".

Man kan samle meget en højtydende og støjsvag PC for samme pris som eks
en iMac og en state-of-the-art PC for hvad en PM G5 koster... Problemet
med en sådan PC, er dog at den ikke kan køre Mac OS X og aldrig vil komm
til det

Jeg pusler selv i med at bygge mig en diskret, hurtig og støjsvag PC
maskine med <gys> windows. Den vil dog aldrig komme til at erstatte
min(e) Mac(er).
Den skal bruges som HTPC og erstatte min DVD-afspiller, TV, FM-tuner og
CD-afspiller - derudover skal den osse bruges til at spille spil på. Når
den forbindes til min kommende projektor og mit stereoanlægs DAC er
kombinationen af Nvidas driver windowsdriver til GF6x00, Windows Media
Center Edition + MS's MCE fjernbetjening perfekt, men pga. af x86 CPU'en
kommer den aldrig til at Mac(ernes) rolle som "min(e)" computer(e).
Windows er for forstyrende som OS til dette formål, og Linux er er for
besværligt.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 10:05

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> Man kan samle meget en højtydende og støjsvag PC for samme pris som eks
> en iMac og en state-of-the-art PC for hvad en PM G5 koster... Problemet

Væsentligt billigere. Har du besøgt edbpriser for nyligt? Du får faktisk en
komplet, samlet pc for en tusindkroneseddel.

> med en sådan PC, er dog at den ikke kan køre Mac OS X og aldrig vil komm
> til det

Fair nok - hvis du vil ha OSX. Men jeg tror, det er en vanesag. Og i dette
tilfælde har du altså en meget dyr vane.

> Windows er for forstyrende som OS til dette formål, og Linux er er for
> besværligt.

Enig mht. Linux. Hvis man som jeg er vokset op med Windows, er det Mac OS,
der er forstyrrende. Jeg er glad for, at jeg har hjemme på den platform, der
giver størst fleksibilitet - og mest for pengene.

Jeg synes misforholdet i værdi for pengene mellem pc og Mac er eksploderet
på det seneste.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-05 10:51

In article <4264c9df$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> Væsentligt billigere. Har du besøgt edbpriser for nyligt? Du får
> faktisk en komplet, samlet pc for en tusindkroneseddel.

Ordkløver! Morten siger, at for det en iMac koster, kan man få en meget
højtydende og støjsvag pc. Det er vel ikke et forkert udsagn.

> [...]
> Mac OS, der er forstyrrende. Jeg er glad for, at jeg har hjemme på
> den platform, der giver størst fleksibilitet - og mest for pengene.

Mest for pengene? Et Swatch giver mere ur for pengene end et Rolex, en
Bic giver mere pen for pengene end en Montblanc, og en Suzuki giver mere
bil for pengene end en BMW. Jeg ved dog godt, hvad jeg foretrækker.
Fleksibilitet? Windows er overhovedet ikke fleksibelt. Det er
stort set kun kompatibelt med - Windows. Men da stort set alle bruger
Windows giver det en illusion af at være fleksibelt.
Som du skriver "tror du", at det er en vanesag. Det er da også
rigtigt, at hvis man er vant til at bruge det ene system, virker det
andet kejtet, hvis man lige bliver smidt over på det uden instruktion.
De fleste eksperter, der kender flere systemer, lader dog til at være
enige om, at Windows ikke er videre godt. Det har ofte undret mig, at
selv pc-blade nævner, hvordan det går meget godt trods de fejl og
begrænsninger, der er i Windows. De er sjældent begejstrede for Windows,
men lever med det og lærer at komme udenom problemerne. Det synes jeg
siger ret meget om samfundet.

> Jeg synes misforholdet i værdi for pengene mellem pc og Mac er
> eksploderet på det seneste.

Umiddelbart undrede dit udsagn mig lidt. Priserne på Mac er raslet ned.
Yderligere kan en Mac nu bruge billige standarddele til f.eks. RAM og
harddiske, ligesom stort set alle printere, skærme etc. kan bruges på en
Mac. Tidligere skulle man købe specielt og betydeligt dyrere
periferiudstyr til Mac, hvilket øgede de samlede omkostninger.
Ved nærmere eftertanke kan jeg godt se, at priserne på en pc
også er raslet ned. Procentvis er en Mac måske derfor stadig en del
dyrere, men målt i kroner er forskellen ikke så stor, for prisen på en
computer er efterhånden langt nede. Hvis man tager de helt billige
pc'er, så er de heller ikke altid så godt udstyret som en Mac. Og så er
kvaliteten af kabinettet og den slags elendig. Det er muligt, du kan se
bort fra det, men jeg kan altså godt lide, at mine ting føles bare
nogenlunde gedigne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 11:29

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en
> Ordkløver! Morten siger, at for det en iMac koster, kan man få en meget
> højtydende og støjsvag pc. Det er vel ikke et forkert udsagn.

Næh, min pointe er bare, at man slet ikke behøver betale "mac-pris" for
sådan en pc.

> Mest for pengene? Et Swatch giver mere ur for pengene end et Rolex, en
Jeg kunne da heller aldrig drømme om at købe et Rolex. I mine øjne er det
tegn på latent mindreværdskompleks, at man vælger produkter ud fra deres
"signalværdi" og ikke ud fra produktets objektive kvaliteter.

> Bic giver mere pen for pengene end en Montblanc, og en Suzuki giver mere
> bil for pengene end en BMW.
Det er jo svært at gøre op, hvad der også er din pointe. Men jeg fastholder
mit synspunkt, at det er tåbeligt at betale for "image". Jeg køber derfor
hellere en Skoda med VW-teknik end en Golf. Skodaen har endda bedre finish,
hvilket jeg - som dig - lægger stor vægt på. Og mere plads. Blot for at
illustrere at jeg altid vægter de faktiske, objektive kvaliteter. De kan
ofte være et spørgsmål om smag - men jeg vil aldrig, aldrig betale for at få
noget, naboen synes er fedt (image-argumentet).

> Fleksibilitet? Windows er overhovedet ikke fleksibelt. Det er
> stort set kun kompatibelt med - Windows. Men da stort set alle bruger
> Windows giver det en illusion af at være fleksibelt.
Det er da ikke en illusion. Det er de faktiske forhold i jernindustrien.

> rigtigt, at hvis man er vant til at bruge det ene system, virker det
> andet kejtet, hvis man lige bliver smidt over på det uden instruktion.
Jeg har brugt begge - og kan se, at de ligner hinanden stadig mere. De har
jo kopieret pænt fra hinanden, ligesom Apple i sin tid gaflede ideen fra
Xerox Parc (men lad nu det ligge...). De har hver især deres fordele og
ulemper, men alene det forhold, at vi lever i en Windows-verden gør Windows
til det mest praktiske valg. Med mindre man da har et småpubertært behov for
at skille sig ud, men de virkeligt systemundergravende vil nok foretrække
noget Debian-halløj.

> De fleste eksperter, der kender flere systemer, lader dog til at være
> enige om, at Windows ikke er videre godt. Det har ofte

Arj, "de fleste eksperter" - det er vist noget du har læst i Macworld. :)

> selv pc-blade nævner, hvordan det går meget godt trods de fejl og
Der ser du. Der er udbredt tilfredshed med Windows XP. Sikkerheden er et
stort problem, men det bunder i selve systemets udbredelse. Max ville være
lige så kraftigt angrebet, hvis den havde samme markedsandel. Og det er så
et argument for at vælge mac, det medgiver jeg gerne. Men hvis for mange gør
det....

> begrænsninger, der er i Windows. De er sjældent begejstrede for Windows,

Jeg er begejstret for Windows XP - og opdager jævnligt nye, små finesser,
jeg ikke havde set før. Har brugt computere siden firserne.

> men lever med det og lærer at komme udenom problemerne. Det synes jeg
> siger ret meget om samfundet.
Det er vel ikke anderledes med mac-brugerne.

> computer er efterhånden langt nede. Hvis man tager de helt billige
> pc'er, så er de heller ikke altid så godt udstyret som en Mac. Og så er
Nej men du bestemmer selv - helt præcis, hvad du vil ha. feinschmeckere, der
kun bruger Office og internet, kan fx. købe et kabinet med den fedeste
finish, montere totalt lydløse psu og blæsere - og kombinere med et bundkort
og cpu til et par hundrede kroner. Får man senere smag for Half-Life 2
(burde i sig selv få mange mac-folk til at "switche" for nu at tale jeres
sprog), kan man proppe ny, billig indmad i maskinen.

Jo mere forstand man har på computere - desto mere er man i stand til at
udnytte denne fleksibilitet. Og desto større grund er der til at vælge
Windows frem for Mac.
Begyndere er også bedre tjent med Windows, fordi de har større chance for at
få hjælp (og måske software) fra naboer og familie - og de ikke skal til at
lære alting forfra en gang til i forhold til den windows-pc, de med en til
vished grænsende sandsynlighed bruger på arbejdspladsen.

> kvaliteten af kabinettet og den slags elendig. Det er muligt, du kan se
> bort fra det, men jeg kan altså godt lide, at mine ting føles bare
> nogenlunde gedigne.
Jf. mit eksempel fra før. På pc kan du få kabinet der er mindst lige så
gedigne som Mac - og udvalget er så enormt, at du kan tilpasse det din
indretning og smag. i den sammenhæng blegner det, at man i sin tid kunne
vælge imac i en håndfuld bolchefarver, hvad man jo i øvrigt ikke kan
længere. Den nye iMac er kedelig - den ligner en forvokset fladskærm og er
alt for ufleksibel (der var den igen). Mac Mini er fed. hvis bare den kunne
køre Windows. Men det er et spørgsmål om tid, før bundkortene rykker ned i
den standard-størrelse - og så er der igen frit valg på alle hylder mht.
form, farve og funktion. På pc-siden altså. :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 10:43

I et andet indlæg skrev du:

> Jeg skrev jo netop, at det i mange tilfælde er et sprgsml om smag. Min
> pointe er, at KØBERENS smag br være udslagsgivende. Ikke latterlige
> modeluner og luftige image-værdier. Du kber sgu ikke "en drm" eller "en
> livsstil". Du kber et produkt.

Du afslører dig selv ved at tale om VW-kvalitet. Derved indrømmer du jo,
at du også køber efter et image, du selv føler, produktet har. Jeg kan
se af dine indlæg her, at du mener, du selv vælger produkter ud fra
fornuft, og at du mener, det er fjollet at vælge produkter ud fra image.
Jeg tror, du mangler lidt selverkendelse. Vi mennesker er ikke
objektive. Det er ingen af os og heller ikke du. Vi er alle subjektive.
Vi tror det bare ikke altid. Derfor vælger vi i sidste ende ud fra vores
følelser, selv om vi mener, vi bruger vores fornuft. Det kan du lige så
godt erkende først som sidst.
Det er meget typisk, at vi mennesker har forskellige interesser.
På nogle punkter vælger vi fornuftige produkter, der giver meget for
pengene. På andre vælger vi luksusprodukter, der nok er lækre, men som
også er meget dyre i forhold til det lidt, man får ekstra. Jeg har ofte
diskuteret det med nogle af mine venner. De kan ikke forstå, at jeg har
en Macintosh computer. Man får jo meget mere for pengenen i en pc. De
samme mennesker kører så rundt i Volvo eller Mercedes. Jeg driller dem
så ved at sige, at det er helt fjollet, for jeg har fået meget mere for
pengene i min Peugeot. Men det kan de slet ikke se. De nævnte bilmærker
har jo en helt anden "kvalitet", som de bestemt mener, er flere penge
værd. Men i virkeligheden er det jo ikke anderledes, end når jeg mener,
det er værd at ofre lidt mere for at få en Mac.

> Arj, "de fleste eksperter" - det er vist noget du har læst i
> Macworld. :)

Nej! Det er faktisk neutrale eksperter, der kender alle systemer.

> Max ville være lige så kraftigt angrebet, hvis den havde samme
> markedsandel. Og det er så et argument for at vælge mac, det medgiver
> jeg gerne. Men hvis for mange gør det....

Det er kun delvis rigtigt. Mac OS X har betydeligt færre
sikkerhedshuller end Windows, og det er et faktum.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 14:01

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en
> Du afslører dig selv ved at tale om VW-kvalitet. Derved indrømmer du jo,
> at du også køber efter et image, du selv føler, produktet har. Jeg kan

Sikke noget sludder. Jeg brugte eksemplet VW og Skoda, fordi det er to
stort-set-ens produkter med vidt forskellig pris. Kunne ikke selv drømme om
at købe nogen af dem - der er bedre garanti og mekanisk kvalitet på japanske
biler.

> se af dine indlæg her, at du mener, du selv vælger produkter ud fra
> fornuft, og at du mener, det er fjollet at vælge produkter ud fra image.
Jeg vælger ud fra min egen mening - herunder æstetik. Men IKKE "image" og
"prestige", for der er tale om produkter.

> Jeg tror, du mangler lidt selverkendelse. Vi mennesker er ikke
> objektive. Det er ingen af os og heller ikke du. Vi er alle subjektive.

Hvorfor bliver du ved med at gøre det til et spørgsmål om subjektivitet
kontra objektivitet. Sidstnævnte findes ikke, og jeg har aldrig stillet det
op på den måde. Tværtimod har jeg i et af de allerførste indlæg (hvis ikke
det første) understreget, at personlig smag selvfølgelig er en helt legitim
grund til at vælge det ene produkt frem for det andet. Jeg skrev faktisk
direkte, at jeg havde valgt min skjorte, fordi jeg syntes, den var pæn. Det
har ikke noget med luftige image-værdier at gøre. Jeg kan bare lige farven.

> Vi tror det bare ikke altid. Derfor vælger vi i sidste ende ud fra vores
> følelser, selv om vi mener, vi bruger vores fornuft. Det kan du lige så
> godt erkende først som sidst.
Som nævnt er det slet ikke det, debatten handler om. Ikke fra min side i
hvert fald. Læs lige mine indlæg igen (hvis du orker - tråden er blevet lidt
vildtvoksende).

> har jo en helt anden "kvalitet", som de bestemt mener, er flere penge
> værd. Men i virkeligheden er det jo ikke anderledes, end når jeg mener,
> det er værd at ofre lidt mere for at få en Mac.

Når jeg køber bil, nærlæser jeg statistik fra FDM osv., ligesom jeg
naturlivis prøvekører bilen og finder en form og farve, jeg (og konen) synes
er pæn.

Man kan sagtens ende med en Mac-computer på den måde - det afhænger jo af
ens smag, og hvilken pc man er vant til at bruge. Men jeg har lidt svært ved
at se, hvordan man ud fra samme overvejelse kan vælge en Mercedes. Allerede
hos FDM vil man opdage, at de ruster værre end de fleste korea-biler, og
prisen taler jo ikke ligefrem til fornuften. Så med mindre man er meget
forgabt i design og køreegenskaber (næppe), må det være "image" og
"prestige" der styrer købet - altså dybest set ANDRES MENING (om en selv).
Det er netop, det jeg angriber. Håber, du nu kan se sondringen.

> Nej! Det er faktisk neutrale eksperter, der kender alle systemer.
Neutrale eksperter? Du sagde selv lige før, at ingen er objektive..

> Det er kun delvis rigtigt. Mac OS X har betydeligt færre
> sikkerhedshuller end Windows, og det er et faktum.
Færre opdagede og udnyttede sikkerhedshuller. Jeg er ikke software-ingeniør,
og det er du vist heller ikke. Men jeg er overbevist om, at hvis Mac havde
97 pct. af markedet, og Windows 2 pct, så ville situationen være omtrent som
nu - bare omvendt (hver uge en ny patch fra Apple).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-05 15:18

S Hansen wrote:

> [...]
>
> Man kan sagtens ende med en Mac-computer på den måde - det afhænger jo af
> ens smag, og hvilken pc man er vant til at bruge.

Jamen Hansen dog, vi mødes i en fælles forståelse!

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 20-04-05 22:00

On 20/04/05 15:00, in article 4266528a$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> 97 pct. af markedet, og Windows 2 pct, så ville situationen være omtrent som
> nu - bare omvendt (hver uge en ny patch fra Apple).

Ahh, en ganske almindelig misforståelse. Som skrevet før er Windows et
dårligt designet operativsystem mht. til brugerrettigheder/sikkerhed, og det
er dette MS lapper på hver uge. OS X er baseret på BSD som går for at være
verdens sikreste operativ system (blandt Unix nørder), så selvom OS X
nogensinde skulle opnår en markedsandel på 97%, så vil det stadig være endog
meget mere sikker end MS Windows.

I øvrigt en meget interessant diskussion du har sat gang i, og som du
efterhånden kan se, så overbeviser du ingen herinde. Hvilket jeg antager
heller ikke var meningen.

MVH

Tommy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Ahh, en ganske almindelig misforståelse. Som skrevet før er Windows et
> dårligt designet operativsystem mht. til brugerrettigheder/sikkerhed, og det
> er dette MS lapper på hver uge.

Nej, hvis blot de ville lappe på det ville det ikke være så slemt - det
ændrer de først fra Longhorn og frem.

De de lapper på er problemer med active-X, VBA, VBS - og diverse
regulære huller. Hullerne er fæle pga Windows brug af brugerrettigheder
og sikkerhed.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 22:41

"S Hansen" <-> wrote:

> "Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en
>
> Jeg vælger ud fra min egen mening - herunder æstetik. Men IKKE
> "image" og "prestige", for der er tale om produkter.

Nu har jeg klippet lidt hårdt i indlægget. Vi skal jo også i seng. Du
vil gerne tale om smag og æstetik i forbindelse med valg af produkter.
Men så snart ordet image bliver brugt, så står du af. Måske mener vi i
virkeligheden det samme, men bruger forskellige ord. Når man vælger ud
fra sin smag, så vil jeg mene, man også vælger ud fra, hvilke signaler
man følger, det pågældende produkt udsender. Image er jo heller ikke
objektivt. Jeg tror, at man mere eller mindre bevidst vælger ud fra det
image, man føler, produktet giver en. Jeg er f.eks. en moden familiefar.
Jeg vælger derfor ikke tøj, der får mig til at ligne en hip-hopper
(eller hvad de unge nu hedder). Jeg vælger tøj, jeg synes er pænt, men
ubevidst også ud fra, hvilke signaler det udsender. Det tror jeg, de
fleste gør. Og så vil jeg mene, at computere falder lidt udenfor, for
dem sidder man som regel med bag hjemmest fire vægge. Tøj og bil og
frisure kan alle jo se. Men ens computer ser de færreste jo. Derfor er
der vel ikke det stor image i at vælge en bestemt computer. Med mindre
man altså slæber den med på café hver dag.

> Når jeg køber bil, nærlæser jeg statistik fra FDM osv., ligesom jeg
> naturlivis prøvekører bilen og finder en form og farve, jeg (og
> konen) synes er pæn.

Det gør jeg også. Og derefter vælger jeg den, jeg kan lide. Ligesom I
åbenbart gør. Og hvorfor kan man så lide den? Tja, øh-bøh.. Det er nok
noget med smag og æstetik og image Jeg læser også masser af test.
Så kan man udvælge dem, man bedst kan lide. Det er jo langt fra altid
testkørere er enige. Man kan fiksere på bilens stærke sider og skøjte
henover de svage med en bemærkning om, at lige den egenskab har man ikke
så meget brug for. Og dermed vælger man langt hen ad vejen ud fra
følelser snarere end fornuft.

> [...]
> købet - altså dybest set ANDRES MENING (om en selv). Det er netop,
> det jeg angriber. Håber, du nu kan se sondringen.

En af mine gode venner, der er meget negativ overfor mit valg af
Macintosh, har faktisk netop købt en Mercedes. Det er en frikørt taxi,
men den ser dæleme flot og ny ud. Den kan ikke have været billig. Den
samme mand mener, at jeg er helt tosset, fordi jeg har givet kr. 5.000,-
mere for min computer end han har. Jeg kan også godt se, at han har fået
mere for pengene. Hans bærbare er tre gange så tyk som min. Men det gør
ikke noget. Han har en stor taske.

> Neutrale eksperter? Du sagde selv lige før, at ingen er objektive..

Med neutrale mener jeg folk, der beskæftiger sig med alle styresystemer
som f.eks. Dvorak. Du spurgte, om det var nogen fra MacWorld, og det er
det slet ikke. Det er folk fra de store amerikanske (internettet er jo
meget amerikansk) aviser og blade, som skriver om computerstof generelt.
Jeg husker en af de kendte (jeg har bare glemt hans navn), som satte sig
for at prøve en Mac i en måned. Det var svært i starten, da han skulle
lære den at kende finde nye programmer, der dækkede hans behov. Men da
måneden var gået, måtte han indrømme, at han stort set aldrig brugte sin
Windows-pc mere. Mac'en kunne stort set alt det, han skulle bruge en
computer til, og han kunne langt bedre lide at bruge den. Og han havde
virkelig været die-hard Windows-bruger.

> [...]
> overbevist om, at hvis Mac havde 97 pct. af markedet, og Windows 2
> pct, så ville situationen være omtrent som nu - bare omvendt (hver

Det er rigtigt, at jeg ikke er ekspert, men jeg har læst mange artikler
skrevet af eksperter. De siger alle, at Mac OS X grundlæggende er et
langt mere sikkert system end Windows. Det bygger jo også på Unix, der
er skabt med sikkerhed for øje. Det virker som om, du tror, der kun er
ganske få Mac-brugere i verden. For nogle år siden sagde man, at der var
26 millioner. Jeg ved ikke, hvor mange der er i dag, men der er vist
stadig en del. Blandt dem er der masser af nørder, hackere, simple
ballademagere og også nogle, der gerne vil gøre opmærksomme på sig selv
ved at opdage huller og fejl. Desuden er der adskillige firmaer som
f.eks. Norton, der lever af at lave programmer, der øger sikkerheden ved
computere. De er også helt syge for at finde fejl og huller. Jeg kan
garantere dig for, at ethvert hul i Mac OS X bliver opdaget ret hurtigt.
F.eks. er der flere gange nogen, der har omgået kopisikringen i iTunes.
Det sker derfor heller ikke sjældent, at Apple udsender
sikkerhedsopdateringer.
Der er faktisk blevet lavet en trojansk hest til Mac OS X for
at vise, det trods alt kan lade sig gøre. Men der har aldrig været
egentlige virus i omløb til Mac OS X. Til det gamle styresystem, der gik
op til Mac OS 9, var der flere virusangreb. Der var bl.a. et for knap ti
år siden, der lavede store ødelæggelser i den grafiske branche. Hvis
nogen dengang fandt det værd at lave virus til så lille en platform, så
er det da mærkeligt, at der ikke er nogen, der gider i dag. Eller måske
er forklaringen simpelthen, at det ikke er så let?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

> Der er faktisk blevet lavet en trojansk hest til Mac OS X for
> at vise, det trods alt kan lade sig gøre.

en trojansk hest der kun kunne lave ravage i én bruges userspace - ikke
i systemet uden brugeren lokkes til at indtaste et brugernavn og
password på en administrator bruger.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mikkel Westh

Dato : 24-04-05 16:31

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> Windows-pc mere. Mac'en kunne stort set alt det, han skulle bruge en
> computer til, og han kunne langt bedre lide at bruge den. Og han havde

Du tænker på denne artikel: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232
Samme tema, men på bærbare: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2326

Mhv. Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-05 21:02

In article <426bbbce$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Mikkel Westh" <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Du tænker på denne artikel: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232
> Samme tema, men på bærbare: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2326

Jeg synes godt nok ikke, jeg kan genkende dem. Jeg mener, der var en
kendt computerskribent fra et stort amerikansk blad, der for et par år
siden satte sig for at prøve Mac en måned. Han fik en iMac og en
PowerBook og skulle prøve at klare sig med dem en måned. Han blev meget
begejstret. Det eneste, han ikke kunne finde til Mac, var noget speciel
software, der blev brugt i et radioprogram, han medvirkede i.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh

Dato : 26-04-05 06:29

> [...]
> begejstret. Det eneste, han ikke kunne finde til Mac, var noget speciel
> software, der blev brugt i et radioprogram, han medvirkede i.

Oh ok.. Den har jeg godt nok ikke læst, men jeg kom lige i tanke om denne.

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> 97 pct. af markedet, og Windows 2 pct, så ville situationen være omtrent som
> nu - bare omvendt (hver uge en ny patch fra Apple).

nope... Windows implementering er af et flerbruger system er ganske
enkelt ikke så sikker som i Mac OS X, Linx BSD osv.
Desuden er kildekoden til de fleste OS X ting der kan angribes
opensovs, dvs at hullerne kan opdages inden de bliver et problem. Alene
Active-X er et gigantisk sikkerhedshul, idet det er en teknologi der er
beregnet til lukkede LAN systemer uden skurke.

Out-of-the box er OSX et af de allermest sikre systemer der findes fordi
_alle_ services er slukket. En nysinstalleret windwos maskine har åbent
for en væld af porte.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-04-05 18:23

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> "prestige" der styrer købet - altså dybest set ANDRES MENING (om en selv).
> Det er netop, det jeg angriber. Håber, du nu kan se sondringen.

Hej

Her hopper kæden sgu af for mig

Det er netop køreegenskaber, som jeg ville gå efter ved bilkøb.
Servostyring, et godt greb i vejbanen, kontrol med ipod via rattet osv.

Hvis jeg skal køre med en Taxa, så vil jeg da osse hellere ha´en
Mercedes end en Skoda (Kører jævnligt i begge biltyper).

Det er et vanskeligt emne, dels er det smag og behag, og dels er det
forskelligt hvad folk har af værdinormer.

For nogle er det en værdi at noget er billigt, for andre er det en værdi
at genstanden f.eks er smuk.

For mig er det en værdi at Mac OSX er så klippestabilt som jeg har
oplevet at det vitterligt er.
Brugervenlighed og design har også en stor værdi hos mig i dén
sammenhæng.

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 19:14

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i
> Det er netop køreegenskaber, som jeg ville gå efter ved bilkøb.
Også jeg - køreegenskaber (sportslige) er nr. 1 på min prioritetsliste. Så
måske misforstår du min pointe. Jeg angriber, at nogle vælger bestemte
produkter på gund af det image og den prestige, som smarte reklamefolk har
overbevist os om, er en del af produktet. Fx. at VW skulle være bedre end
Skoda, når de reelt er ens (at begge så har problemer er en anden sag).
Mercedes nævner jeg, fordi disse biler bevisligt ruster hurtigere end nogen
Hyundai.

Og når denne debat overhovedet optræder i en mac-gruppe, er det fordi jeg
har en fornemmelse af, at en del vælger mac af samme grund. Altså fordi de
gerne vil virke... tja... alternative? kreative? Der er sikkert mange
mac-ejere, der også kører Citroen. Til dem vil jeg blot sige, at de trods
alt har en bedre smag i computere end i biler. :=)

> Det er et vanskeligt emne, dels er det smag og behag, og dels er det
> forskelligt hvad folk har af værdinormer.

Det er da helt naturligt, at man køber efter smag og behag. Jeg mener bare,
det skal være ENS EGEN smag og behag. Og at vurderingen så vidt muligt skal
bygge på fakta (gælder selvsagt ikke æstetikken).

> For mig er det en værdi at Mac OSX er så klippestabilt som jeg har
> oplevet at det vitterligt er.

Selvfølgelig. Men Windows XP er også klippestabilt.

> Brugervenlighed og design har også en stor værdi hos mig i dén
> sammenhæng.
Absolut - og her er vi ude i smag og behag. Fint at vi begge er tilfredse
med vores OS.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 19-04-05 11:57

On 19/04/05 11:05, in article 4264c9df$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> Væsentligt billigere. Har du besøgt edbpriser for nyligt? Du får faktisk en
> komplet, samlet pc for en tusindkroneseddel.

Tja, med det er uden styresystem og programmer. Køb så lige en XP samt
antivirus m.v, så er prisforskellen vist minimal.

> Fair nok - hvis du vil ha OSX. Men jeg tror, det er en vanesag. Og i dette
> tilfælde har du altså en meget dyr vane.

Jeg tror ikke forskellen er så stor hvis du skal indregne styresystem og
diverse programmer.

> Enig mht. Linux. Hvis man som jeg er vokset op med Windows, er det Mac OS,
> der er forstyrrende. Jeg er glad for, at jeg har hjemme på den platform, der
> giver størst fleksibilitet - og mest for pengene.

Godt for dig, bortset fra jeg ikke er enig i den sidste sætning.

> Jeg synes misforholdet i værdi for pengene mellem pc og Mac er eksploderet
> på det seneste.

Det har jeg meget svært ved at se.

MVH

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 12:53

"Tommy Bernholm" <bernholm@adslhome.dk> skrev i
> Tja, med det er uden styresystem og programmer. Køb så lige en XP samt
> antivirus m.v, så er prisforskellen vist minimal.

Windows XP Home på dansk koster 684 kr. i fuld version. Og så får du både
antivirus og en grim mus med i købet (kilde: edbpriser).

I øvrigt er antivirus, firewall osv. gratis (www.grisoft.com,
www.sygate.com), og al anden nødvendig software fås også i gratis udgaver.
Her taler vi både kontorpakker, grafik - eller såmænd iTunes. :)
Internet og multimedia-halløj er indbygget i Windows XP, så der er ikke
flere nødvendige udgifter.

En komplet pc ender altså omkring 1600 kr. ekskl. skærm. Hvor meget Mac får
du for det? Jeg siger ikke, sådan en billig-pc er et godt køb - men selv
hvis du fordobler RAM og harddisk, ryger prisen ikke væsentligt over 2000
kr.

> Jeg tror ikke forskellen er så stor hvis du skal indregne styresystem og
> diverse programmer.
Se ovenfor. Forskellen er afgrundsdyb.

> Godt for dig, bortset fra jeg ikke er enig i den sidste sætning.

Fleksibiltet fordi du selv kan håndplukke både hardware og software - og
endda vælge Linux, hvis du er MS-hader. Mest for pengene - det har jeg vist
uddybet ovenfor.

> Det har jeg meget svært ved at se.

Så prøv at surfe lidt rundt på edbpriser. Du bliver overrasket.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-05 19:09

S Hansen <-> wrote:

> V?sentligt billigere. Har du bes?gt edbpriser for nyligt? Du f?r faktisk en
> komplet, samlet pc for en tusindkroneseddel.

Hvor?!? Jeg har ikke fundet nogen samlede maskiner for meget under
2000 kr. Jeg tror at den billigste lå på 1800 kr. Vel og mærke uden
nogen software, skodkabinet, uden tastatur og mus, 128 MB RAM osv.
osv. Altså virkelig en bundskraber og ikke i samme klasse som en Mac
mini.

Man vil dog altid kunne få en billigere PC end den billigste Mac,
selvom man regner alle dele og software med, men forskellen er ikke
vildt stor. Så er det bare om man foretrækker Windows eller Mac OS X,
og her i gruppen er vi ikke tvivl.

> Fair nok - hvis du vil ha OSX. Men jeg tror, det er en vanesag. Og i dette
> tilf?lde har du alts? en meget dyr vane.

Da Apple skiftede til Mac OS X stod de fleste af os overfor at skulle
skifte til noget helt anderledes. Mange skulle også skifte hardware
for at kunne køre Mac OS X. Vi kunne derfor faktisk vælge at hoppe med
på Mac OS X eller skifte til Windows, men langt de fleste valgte dog
Mac-linien eller er måske endda blevet på Mac OS 9.

Vi foretrækker faktisk Mac OS X fordi det har nogle kvaliteter som vi
kan lade, og som Windows ikke tilbyder eller ikke gør så godt. At have
et system baseret på BSD Unix giver nogle unikke muligheder og et
meget stabilt system. Er det af vane, at vi har valgt Mac OS X? Jo det
har bestemt noget at sige, men vi kan altså også bedst lide systemet.

> Enig mht. Linux. Hvis man som jeg er vokset op med Windows, er det Mac OS,
> der er forstyrrende. Jeg er glad for, at jeg har hjemme p? den platform, der
> giver st?rst fleksibilitet - og mest for pengene.

Hvis man er glad for Windows giver det bestemt mest for pengene, men
hvis man ikke kan lide Windows er det jo en ringe trøst.

> Jeg synes misforholdet i v?rdi for pengene mellem pc og Mac er eksploderet
> p? det seneste.

Ikke mere end det altid har været. Man kan nu få PC af ringere
kvalitet (finishmæssigt) end før og de er derfor meget billige. Vi er
også nået til et punkt hvor enhver computer er "hurtig nok" og selv
den allermindste PC eller Mac er rigeligt til de fleste mennesker,
bare man ikke skal spille. Det er en fordel for PC-arkitekturen, hvor
mangle gamle/uddaterede komponenter stadig er i handlen. På
Mac-markedet er der kun Apple der laver computere, og der der derfor
kun nye modeller til rådighed, og der er grænser for hvor billige de
kan blive.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 20:19

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en > Hvor?!? Jeg har ikke fundet
nogen samlede maskiner for meget under
> 2000 kr. Jeg tror at den billigste lå på 1800 kr. Vel og

På dette link finder du de første 12 pc'er til godt 1300 kr.
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-show.asp?ID=1&Type=4&Processor=Alle&Max=1400

Sidst jeg tjekkede, var der nogen til under 1100 kr. Men det ændrer sig jo
lidt op og ned - dog mest ned. Så om en uge kan du sikkert få en pc for et
trecifret beløb.

> [...]
> et system baseret på BSD Unix giver nogle unikke muligheder og et
> meget stabilt system. Er det af vane, at vi har valgt Mac

Jeg har heller aldrig sagt at OS X er dårligt. Dog er jeg ikke vild med
udseendet. Den der babyblå sodavandsis-stil er da nærmest lidt bøsset, eller
hva? Windows XP er bare almindelig kedelig. Efter min mening er det at
foretrække. Det er svært at finde et markant design, man ikke bliver træt af
at stirre på dag efter dag. Nogle gange savner jeg sgu min gamle WordPerfect
til dos.

> også nået til et punkt hvor enhver computer er "hurtig nok" og selv
> den allermindste PC eller Mac er rigeligt til de fleste mennesker,

Det er meget rigtigt. De fleste kan nøjes med en pc, der er halvt så hurtig
som den langsomste i Fona. Men de kan altså få en "overkill-pc" for 1300
kr., hvis de har windows i forvejen (eller vælger Linux). Piratkopiering er
jo også ekstremt udbredt, og rigtig mange kører med cracket Windows XP. Det
er jo noget helt andet end på Mac, hvor OS'et altid følger med maskinen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 20:32

In article <426559ba$1$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S Hansen wrote:

> [...]
> lidt op og ned - dog mest ned. Så om en uge kan du sikkert få en pc for et

Du skal lige smide en slat penge oveni for Win XP Home. Det er 684 kr oveni
(for en OEM version). Så når du de 2000 kr.

Dertil skal den have mere RAM etc. 64MB delt grafik gør de 128MB RAM lidt
små. Og hvis du begynder at se på iLife, firewire, DVI-out etc, så
er PC'en sat af i svinget.

> [...]
> at stirre på dag efter dag. Nogle gange savner jeg sgu min gamle WordPerfect

Microsoft skifter da hver eneste release. XP har da som standard endnu mere
blå bøsseplastic look, og endog implementeret ret dårligt. Der er en grund
til at mage forsøger at få den tilbage i "Classic" mode.

> [...]
> er jo noget helt andet end på Mac, hvor OS'et altid følger med maskinen.

Ja - 1000-1500MHz er rigligt for de fleste PC brugere, men 256MB RAM
er lige så slemt til XP som til Mac. Og hvis man vil køre ærligt, så
er en windows løsning med applikationer dyr (medmindre man kan finde ud
af at hente GIMP, OpenOffice etc).

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 20:52

"Povl H. Pedersen"
> Du skal lige smide en slat penge oveni for Win XP Home. Det er 684 kr
> oveni

Mange har jo Windows i forvejen. Og sikkert endnu flere kører med en cracket
version.

> Dertil skal den have mere RAM etc. 64MB delt grafik gør de 128MB RAM lidt

Flere af disse modeller har jo 256 MB RAM - og er MERE end hurtige nok til
Office, internet, digitale billeder, et par spil i ny og næ... Altså de
opgaver, som langt hovedparten af private pc-brugere efterspørger.

> Microsoft skifter da hver eneste release. XP har da
Jeg synes, det er meget konsistent. Min søster opdagede faktisk ingen
forskel, da hun skiftede fra 98 til XP.

> blå bøsseplastic look, og endog implementeret ret dårligt. Der er en grund
Smag og behag. Men du vil vel medgive, at OS X er mere sådan... hvad skal vi
kalde det... "stylet" ?

> til at mage forsøger at få den tilbage i "Classic" mode.
Man kan jo ændre udseendet på et utal af måder. Men ni ud af ti desktops
viser den grønne mark med skyer over....

> Ja - 1000-1500MHz er rigligt for de fleste PC brugere, men 256MB RAM
> er lige så slemt til XP som til Mac. Og hvis man vil køre

Man kan sagtens køre office, internet osv. med 256 MB RAM. Ved ikke hvordan
det fungerer på Mac. Men det er da bestemt værd at fordoble hukommelsen til
512 MB. Merprisen for dette er under 200 kr., så det er ikke noget der
rykker ved budgettet. Eller ændrer ved det faktum, at en rigeligt hurtig pc
kan fås for pænt under 2000 kr.

> er en windows løsning med applikationer dyr (medmindre man kan finde ud
> af at hente GIMP, OpenOffice etc).

Det kan alle finde ud af, når de bare læser adressen i en avis eller
computerblad. Men igen: De fleste "låner" bare en cd fra en kollega med
Microsofts samlede værker. Man kan vel være lidt fræk og sige, at den
lettilgængelig srøm af piratkopieret software er endnu en fordel ved at
vælge Windows. Akkurat som mange vælger PlayStation 2 for at få piratspil.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-05 22:31

In article <4265617a$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, S Hansen wrote:

> "Povl H. Pedersen"
>
> Mange har jo Windows i forvejen. Og sikkert endnu flere kører med en cracket
> version.

Hvis du begynder at blande ulovligheder ind i det, så kan koster
en computer kun 500 kr nede på den lokale.

> Flere af disse modeller har jo 256 MB RAM - og er MERE end hurtige nok til
> Office, internet, digitale billeder, et par spil i ny og næ... Altså de
> opgaver, som langt hovedparten af private pc-brugere efterspørger.

Nu begynder du at nævne ting de ikke kan klare. Grafikkortet kan
ikke klare nye spil. Nye spil vil have 512MB eller mere + bedre
grafikkort. Billedbehandling er ikke glad for 256MB. Office +
Internet har også bedst af mere hvis de kører samtidigt.

> Jeg synes, det er meget konsistent. Min søster opdagede faktisk ingen
> forskel, da hun skiftede fra 98 til XP.

XP har som stanndard en blå titelbar i vinduerne, minder lidt om
IceWM. Og kontrolpaneler er helt smadret (indtil man vælger
klassis visning)

> Man kan jo ændre udseendet på et utal af måder. Men ni ud af ti desktops
> viser den grønne mark med skyer over....

Nej. der er væsentlig flere der har rettet den til noget andet.

> [...]
> rykker ved budgettet. Eller ændrer ved det faktum, at en rigeligt hurtig pc

En tilstrækkeligt hurtig PC.

> [...]
> vælge Windows. Akkurat som mange vælger PlayStation 2 for at få piratspil.

Jeg er ikke enig i din piratfilosofi. Du må være en af disse hersens
unge mennesker uden moral og etik.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 23:04

"Povl H. Pedersen"
> Hvis du begynder at blande ulovligheder ind i det, så kan koster
> en computer kun 500 kr nede på den lokale.

Det er en falsk analogi. For "almindelige mennesker" køber ikke hælervarer
på bodegaer. Men de låner cd'er fra venner og kollegaer, uanset hvad du og
jeg måtte mene om den sag.

> Nu begynder du at nævne ting de ikke kan klare. Grafikkortet kan
> ikke klare nye spil. Nye spil vil have 512MB eller mere + bedre

Jeg skrev "et par spil i ny og næ". Masser af splinternye spil - ja faktisk
det store flertal af titler (se fx. spilæskernes bagsider med systemkrav på
www.softexchange.dk) - kræver kun 256 MB RAM eller endda 128 MB.

> grafikkort. Billedbehandling er ikke glad for 256MB.

Vi taler jo ikke eps-filer i Photoshop. Folk fjerner røde øjne og printer
deres digitale billeder. Det kører fint med 256 MB.

> IceWM. Og kontrolpaneler er helt smadret (indtil man vælger
> klassis visning)
Nå, ja - det havde jeg vist også gjort, før hun fik maskinen. Det gør jeg
faktisk helt automatisk - nærmest i søvne - hver gang jeg installerer XP.
Det samme med den personlige startmenu osv. De fleste foretrækker nok at
arbejde på samme måde som de har vænnet sig til. Derfor tror jeg heller
ikke, at ret mange pc og Mac brugere nogensinde vil skifte frivilligt til
den anden lejr. Men hvis Apple solgte Mac'er med Windows, ville de smarte
kasser gå som varmt brød.

> Nej. der er væsentlig flere der har rettet den til noget andet.
Min erfaring er, at de fleste "ikke-nørder" kører med default-tapetet.

> Jeg er ikke enig i din piratfilosofi. Du må være en af disse hersens
> unge mennesker uden moral og etik.

Nix, jeg er langt oppe i 30'erne og taler slet ikke etik. Jeg fortæller,
hvad folk gør. Og forholder mig ikke i denne sammenhæng til, om det er
moralsk forkasteligt. Det er min fornemmelse, at pc-brugere og Mac-brugere
ser meget forskelligt på piratkopiering. Hvis en macbruger kopierer OSX,
skider han i egen rede og vil blive udstødt af menigheden. På pc-siden
hedder det "alle gør det" - og ingen føler et særligt ansvar over for fx.
Microsoft.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

S Hansen <-> wrote:

> Men hvis Apple solgte Mac'er med Windows, ville de smarte
> kasser gå som varmt brød.

Det tror jeg ikke... I givet fald ville PC producenterne sælge langt
flere "designer" PC'er.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-05 18:50

In article <1gvdrfu.68wxp316z805lN%nospam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det tror jeg ikke... I givet fald ville PC producenterne sælge langt
> flere "designer" PC'er.

Problemet er, at design PC'erne ikke findes, og ingen turde satse penge
på markedet før Mac Mini. Det man i dag kalder en designPC kalder vi andre
noget stort grimt skrammel.

PS: Enhver computerbutik med respekt for sig selv har dyre kabinetter
med plexiglas plader, og sælger lys til at sætte på alt inde i maskinen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:16

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Problemet er, at design PC'erne ikke findes, og ingen turde satse penge
> på markedet før Mac Mini. Det man i dag kalder en designPC kalder vi andre
> noget stort grimt skrammel.

Jeps, i denne sammenhæng vægter vi godt industrielt design tungere, end
hvad jeg kan designe. Jeg bliver sku ikke arkitekt fordi jeg kan tegne
en plantegnig over et hus.

> PS: Enhver computerbutik med respekt for sig selv har dyre kabinetter
> med plexiglas plader, og sælger lys til at sætte på alt inde i maskinen.

<gys>

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 19:15

> Det tror jeg ikke... I givet fald ville PC producenterne sælge langt
> flere "designer" PC'er.
> Morten Reippuert Knudsen

Der findes ingen færdigsamlede designer-pc'er der er lige så fede som Mac.
Man kan samle nogen selv (hvilket jeg ser som en stor kvalitet), men for
mange er dette et no-go. Så jo - jeg tror, Mac ville tage verden med storm,
hvis de puttede Windows i deres kasser.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:16

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> mange er dette et no-go. Så jo - jeg tror, Mac ville tage verden med storm,

I givet fald er jeg stensikker på at Steve Jobs havde gjort netop dette.
Og det har han ikke. Apple ville ikke få ét ben til jorden på det
marked.
Et pænt kabinet er ikke tilstrækkeligt til at udgøre "godt" design, hvis
ikke det er brugtbart er det netop dårligt design. En iMac der kørete
windows ville ikke være et helstøt industrielt design.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:28

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> ikke det er brugtbart er det netop dårligt design. En iMac der kørete
> windows ville ikke være et helstøt industrielt design.

Lige netop her mener jeg, du tager helt afgørende fejl. Og hvis Steve Jobs
tænker på samme måde, har Apple ingen fremtid. Det er farligt at blive
selvfed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 23:32

S Hansen <-> wrote:

> [...]
>
> Lige netop her mener jeg, du tager helt afgørende fejl. Og hvis Steve Jobs
> tænker på samme måde, har Apple ingen fremtid. Det er farligt at blive

Og det begrunder du "med"? Apple er såvidt jeg ved en overordenlig sund
foretning med stigende markedsandele og og ikke mindst et stigene
overskud, der ligger pænt over gennemsnittet for brancen.

Kender du begeberne "niche" og "produktdifferentiering"?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 14:26

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> Og det begrunder du "med"? Apple er såvidt jeg ved

Selve holdningen - at et produkt ikke kan være helstøbt, hvis det kører
Windows - vidner om selvfed tankegang, som ikke holder i længden.

> foretning med stigende markedsandele og og ikke mindst et stigene
> overskud, der ligger pænt over gennemsnittet for brancen.

På grund af iPod - det ved du sikkert godt.

> Kender du begeberne "niche" og "produktdifferentiering"?

Men mon ikke nichen bliver større og mere holdbar, hvis man laver sin unikt
designede bil med rattet i venstre side - i stedet for at fastholde, at den
altså kun er rigtig unik, hvis rattet sidder i højre side (analogien gælder
selvsagt lande m. højrekørsel).

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-04-05 23:56

In article <4268fb6b$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
>
> Selve holdningen - at et produkt ikke kan være helstøbt, hvis det
> kører Windows - vidner om selvfed tankegang, som ikke holder i
> længden.

Du bruger betegnelsen "selvfed", der lyder negativ. Lad os nu sige, at
man helt hypotetisk har langt det bedste produkt. Må man så ikke være
stolt af det? Må man så ikke slå på tromme for det? Det kan godt være,
de to styresystemer har forskellige fordele og ulemper. På nogle punkter
er det ene bedre end det andet og omvendt. Det kan vi vel blive enige
om? Men Mac OS er da fuldt på højde med Windows. Der er da ikke på nogen
måde belæg for at sige, at det generelt er Windows underlegent. Og hvor
Windows scorer på udbredelsen med stort udvalg i programmer og få
problemer med kompatibilitet, så scorer Mac på en helstøbt og elegant
brugeroplevelse, hvor de forskellige programmer ligner hinanden meget,
da de følger Apples retningslinier for brugergrænseflade.

> På grund af iPod - det ved du sikkert godt.

Salget af computere er stigende. Apple nåede i seneste kvartal op over
en million enheder, hvilket er første gang i fire år. Overskuddet fra
computere stiger også betydeligt. Det kan godt være, at iPods
popularitet har øget salget af Apples computere, men overskuddet stammer
bestemt ikke bare fra iPod, hvis det er det, du mener.

> [...]
> fastholde, at den altså kun er rigtig unik, hvis rattet sidder i
> højre side (analogien gælder selvsagt lande m. højrekørsel).

Hvad mener du? Er det igen, at Apple skal sælge computere, der kan køre
Windows? Software og styresystem er 80 % af oplevelsen ved en Mac.
Hardware er højst de sidste 20 %. Sjovt nok bliver folk, der ikke kender
til Mac, ved med at tale om designet på computerne. Det er altså først
og fremmest softwaren, der får folk til at bruge Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 23-04-05 08:47

> [...]
> brugeroplevelse, hvor de forskellige programmer ligner hinanden meget,
> da de følger Apples retningslinier for brugergrænseflade.

Dedt var lige før jeg opgav at følge tråden længere, fordi den så ud til
at ende med en genssidig slåen i hovedet. Tak Henrik - det viser sig at
der faktisk _er_ nogle her i gruppen der er istand til at se sagen fra
flere sider

så pyt mæ at du kommer fra Esbjerg og midlertidig bor i Hellerup - eller
er det måske netop derfor?

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 11:30

> [...]
> om? Men Mac OS er da fuldt på højde med Windows. Der er da ikke på nogen
> måde belæg for at sige, at det generelt er Windows underlegent. Og hvor

Nej da. Det har jeg heller aldrig sagt. Jeg angriber udsagnet, at en
computer ikke kan være helstøbt, hvis den kører Windows. Jeg kunne da heller
aldrig drømme om at sige, at en computer fra HP eller Dell ikke kan være
helstøbt, fordi den kører Mac OS.

> [...]
> brugeroplevelse, hvor de forskellige programmer ligner hinanden meget,
> da de følger Apples retningslinier for brugergrænseflade.

Jow - jeg vil så indvende, at også Windows-programmer følger fælles
retningslinjer - fx. mht. hvilken rækkefølger menuerne bringes i. Der findes
selvsagt shareware og den slags, som ikke følger "reglerne". Men de store
producenter holder sig til den gængse brugerflade. Faktisk med Apple (og
Adobe) som eklatant undtagelse...

Det er altså først
> og fremmest softwaren, der får folk til at bruge Mac.

Det tror jeg ikke på. I hvert fald ikke hvis vi taler nye købere. Det er
designet, der trækker. Akkurat som med iPod.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-05 21:00

In article <426a23a3$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> Det tror jeg ikke på. I hvert fald ikke hvis vi taler nye købere. Det
> er designet, der trækker. Akkurat som med iPod.

Nu har jeg ikke selv den store erfaring med MP3-afspillere, men det
siges nu, at iPod har noget af det bedste software, og dermed er det den
MP3-afspiller, der er langt mest behagelig at bruge. Jeg tror altså, det
har meget at sige. Mange MP3-afspillere er faktisk noget bøvlede at
bruge, fordi deres software ikke er så gennemtænkt.
Folk har så travlt med, at Apple bare er design. De samme
mennesker lader som regel til at tro, at design er udseende. Det er det
ikke. Design er hele konstruktionen. Hvis noget ser godt ud, men er
upraktisk at bruge, så er det ikke godt design. Godt design ser ikke
bare godt ud. Det er også meget anvendeligt og i bedste fald en
fornøjelse at bruge. Og det er på det punkt, Apple scorer meget højt.
Apple laver noget fantastisk godt software, der er let at bruge og som
tilfredsstiller langt de flestes behov. Jeg bruger selv mere og mere
Apple software i stedet for andres firmaers i takt med, at Apple laver
browser, e-mail-program, billedalbum etc. Før i tiden brugte jeg
programmer fra andre leverandører. Kun de mest avancerede brugere har
brug for mere professionelle programmer end Apples, og det lægger Apple
heller ikke selv skjul på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-04-05 23:09

S Hansen wrote:

> Mange har jo Windows i forvejen. Og sikkert endnu flere kører med en cracket
> version.

At have ovenstående som udgangspunkt er ikke okay. ad os nu ta' en
prissamligning på lovlig grundlag.

> [...]
> rykker ved budgettet. Eller ændrer ved det faktum, at en rigeligt hurtig pc

Udover at prisen ikke holder, hvilket flere indlæg siger mere om (bl.a.
skal man huske at maskiner på edbpriser ofte _ikke_ kan afhentes til den
annoncerede pris men _skal_ sendes hviket koster små kr. 300,- som også
skal lægges oven i prisen), så er det altså, undskyld udtrykket som at
sammenligne æbler med pærer: Produkternes specifikationer er simpelthen
ikke ens nok til at lave en sammenligning. Enten skal man vælge at følge
op på den skæve prissammenligning mellem en mærkevarecomputer med
styresystem og softwarepakke (dvs. Apples Mac mini) og Bambus PC'en uden
noget som helst og så fortælle hvad man får og ikke får. Eller også skal
man finde en tilsvarende mærkevarer PC med lign. programmer og WinXP og
lave en direkte prissammenligning med Apples bud. Det ville være mere reelt.

> [...]
> vælge Windows. Akkurat som mange vælger PlayStation 2 for at få piratspil.

Tja, det siger sgu mere om folks moral end om deres sunde fornuft

Men sjovt nok så er det noget som har været i div. monopoltilsyns
søgelys mht. Microsoft. De (MS) kunne med lethed gøre det mere svært at
bruge MS-piratsoftware, men undlader det. Hvorfor? Fordi det i sidste
end er en dårlig forretning for MS. Eksempelvis var det jo en kæmpe
fordel at studerende brugte den daværende nye Word 2.0 som de
råkopierede til hinanden. Det banede vejen for WordPerfects fald fra
tekstbehandlingens trone. Fremkomsten af OOo (især ver. 2.0) har igen
givet MS grund til ikke at gøre det for svært at piratkopiere
Officepakken, for hvis det bli'r for svært er der fare for at folk
skifter til OpenSource.

Så lad os holde os på "the straight and narrow" og kun bruge software
som er lovlig. Her står Mac mini'en stærk med iPhoto, iDVD, iMovie HD og
ikke mindst det geniale Garageband. Tilsvarende PC programmer findes
ikke helt men det er vel noget i stil med Googles Picassa (gratis),
Pinnacle Studio 9 kr. 500,- og mht. musikprogram kan der på områder være
tal om at skulle bruge kr. 1100,- på Cubase SE eller små kr. 500,- hvis
man kan nøjes med "legetøj". Men ja, det kræver at man har brug for
denne software. For mit eget vedkommende er det dog programmer jeg
bruger meget tit, så for mig rep. pakken en reel værdi.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 09:26

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en
> At have ovenstående som udgangspunkt er ikke okay. ad os nu ta' en
> prissamligning på lovlig grundlag.

Det handler om hvad maskinen reelt ender med at koste. Ikke en moralsk
diskussion. Og det ændrer intet ved, at de fleste har Windows (lovligt) i
forvejen.

> Udover at prisen ikke holder, hvilket flere indlæg siger mere om (bl.a.
> skal man huske at maskiner på edbpriser ofte _ikke_ kan afhentes til den
> annoncerede pris men _skal_ sendes hviket koster små kr. 300,- som også

Du har tydeligvis aldrig handlet hos edb-priser. Fragten fremgår af
prislisten. Det plejer at koste 30-40 kroner. Er det DELL, du tænker på?

> givet MS grund til ikke at gøre det for svært at piratkopiere
> Officepakken, for hvis det bli'r for svært er der fare for at folk skifter
> til OpenSource.
Det er en god pointe - og en helt reel faktor mht. at folk vælger Windows.
Derfor er den udbredte piratkopiering også værd at tage med, når man
beregner typisk slutpris på pc'en.

> som er lovlig. Her står Mac mini'en stærk med iPhoto, iDVD, iMovie HD og
> ikke mindst det geniale Garageband. Tilsvarende PC programmer findes ikke
> helt men det er vel noget i stil med Googles

Sludder og vrøvl. For det første findes iTunes jo til pc, og det er gratis.
Og Windows leveres med både medieafspiller og videoredigering. Desuden
findes et hav af gratis eller meget billige multimedieprogrammer, der ikke
står tilbage for de titler, du nævner. Nu slår du altså ind på den der
Mac-selvfedhed, som er så trættende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 13:26

In article <42661207$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
>
> Det handler om hvad maskinen reelt ender med at koste. Ikke en moralsk
> diskussion. Og det ændrer intet ved, at de fleste har Windows (lovligt) i

Hvis man interesserer sig for computere, så har man sikkert Windows i
forvejen. Hvis man blot er en almindelig bruger, der skifter computer
hvert femte år, så har man næppe en nogenlunde ny Windows liggende. Hvor
mange der er af de to typer, ved hverken du eller jeg. Det er der vist
ikke lavet statistik over. I min omgangskreds er der i hvert fald ikke
ret mange, der bare lige har en Windows liggende.
Hvis man skal sammenligne, skal det jo også være nogenlunde
retfærdigt. Det er jo derfor vi argumenterer for, at bl.a. styresystem
skal med i beregningen. Ellers er det jo som at sammenligne æbler og
pærer. Vi kunne endda være så frække at sige, at man ikke kan
sammenligne no-name med mærkevare. Så skulle vi i stedet se på prisen
for en pc fra et af de store anerkendte mærker. Og så bliver den vist en
smule dyrere.
Forrige år var der et par ældre mennesker, jeg kender, der fik
en pc. Deres søn skulle være lidt af en computerekspert, og han bryder
sig bestemt ikke om Mac, som iflg. ham er alt for dyrt. Den pc, som for
mig at se ikke er noget særligt, endte på kr. 12.000,-. Selv om det var
forrige år, var priserne nu ikke så meget højere dengang. Jeg var selv
noget forbløffet over, hvor dyr den er. Hvis man ender på så meget, når
alle løsdele er lagt sammen, så har jeg svært ved at se, at en pc er så
billig.

> Det er en god pointe - og en helt reel faktor mht. at folk vælger
> Windows. Derfor er den udbredte piratkopiering også værd at tage med,
> når man beregner typisk slutpris på pc'en.

Det er nu heller ikke videre svært at skaffe piratkopier til Mac. Og
Mac-folk er nu heller ikke særligt hellige. Hvis man f.eks. har nogle
Mac i husstanden og køber en ny, der har en nyere version af
styresystemet med, så tror jeg såmænd, de fleste installerer det på
husets øvrige computere, selv om der reelt kun er en licens med. Da der
ikke er nogen form for kopibeskyttelse på styresystemet, er det meget
nemt at låne det af hinanden.

> [...]
> multimedieprogrammer, der ikke står tilbage for de titler, du nævner.
> Nu slår du altså ind på den der Mac-selvfedhed, som er så trættende.

Måske kender du mest nørder. Mine bekendte ville have meget svært ved at
skulle rundt på nettet for at finde programmer til deres billeder, film,
musik, virusbeskyttelse etc. Det er nemt nok, når man som vi her på
nyhedsgrupperne har sat sig ind i sagerne, men almindelige mennesker har
altså ikke nemt ved det. De ville slet ikke gide det. For dem er en Mac,
hvor det hele følger med, meget nemmere at gå til. Og det er vel at
mærke gode, brugervenlige og pæne programmer, der samarbejder helt
perfekt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 14:14

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en

> mig at se ikke er noget særligt, endte på kr. 12.000,-. Selv om det var
> forrige år, var priserne nu ikke så meget højere dengang. Jeg var selv

Jeg har faktisk svært ved at se, hvordan man i dag kan få en pc til at koste
så meget uden at ty til ædle metaller. Du kan få et monster af en
spillemaskine for 6000 kr. Og selv en pc til det halve kan fint klare
Half-Life 2.

> Mac i husstanden og køber en ny, der har en nyere version af
> styresystemet med, så tror jeg såmænd, de fleste installerer det på
> husets øvrige computere, selv om der reelt kun er en
Så ville det jo være en økonomisk fordel, hvis man kunne købe sin Mac uden
OS.

> Måske kender du mest nørder. Mine bekendte ville
Næh, de pc-brugere, jeg er tættest på, er min nærmeste familie + kolleger,
og de er absolut ikke it-nørder.

have meget svært ved at
> skulle rundt på nettet for at finde programmer til deres billeder, film,
> musik, virusbeskyttelse etc. Det er nemt nok, når man som vi her på

Aviser, blade, tv-udsendelser osv. har jævnligt artikler, der fx. anviser
at man kan hente gratis antivirus på www.grisoft.com. Så kan alle klikke på
download og dobbeltklikke på filen. Resten går af sig selv.

Programmer til musik, firewall, film, fotos osv. er indbygget i Windows - i
mere eller mindre simple varianter. Men hvis man ikke har nok i de
medleverede ting, kan man altså godt finde ud af at hente noget bedre. Eller
låne en cd fra naboen...

> hvor det hele følger med, meget nemmere at gå til. Og det er vel at

Helt uenig der. Netop begyndere vil jeg KRAFTIGT fraråde at købe en Mac.De
slipper næppe for at bruge Windows, mange kæmper med det på job osv. Med en
Mac skal de begynde forfra - og muligheden for at få hjælp (og programmer,
aflagt udstyr osv) fra kollegaer, familie osv. er godt 97 procent ringere.

Det gør nok ondt at høre for en Mac-entusiast, og man kan sige, at det ikke
er retfærdigt, og at det cementerer en monollignende stilling. Men ser man
situationen fra begynderens side, er sagen klar. Det er ikke optimalt at
være totalt grøn Mac-bruger i en Windowsverden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 23:03

In article <42665590$0$261$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en

> Så ville det jo være en økonomisk fordel, hvis man kunne købe sin Mac
> uden OS.

Da ikke lige i mit eksempel. Så slipper de jo for at købe den nye
version af styresystemet til kr. 1.000,-. Men ellers har du da i
princippet ret. Jo mindre man får med, des større valgfrihed. Mac mini
kommer jo også uden tastatur og mus. Har man det i forvejen, er der jo
ingen grund til at betale det igen. Apple har også lige fjernet
opladeren fra iPod og sat priserne tilsvarende ned. En iPod kan jo lades
op gennem USB eller Firewire på computeren, og mange har en oplader fra
en tidligere iPod.

> Næh, de pc-brugere, jeg er tættest på, er min nærmeste familie +
> kolleger, og de er absolut ikke it-nørder.

Men de har altså lige en nyere Windows-cd liggende? De ved lige, hvordan
man finder det rigtige software på nettet? Dine onkler og tanter, fætre
og kusiner? Sådan er min familie i hvert fald ikke. Min kones er heller
ikke. Mine kolleger er bestemt heller ikke eksperter i computere. Der er
ingen af dem, der ville ane, hvordan man gør sådan noget. Men vi er jo
alle meget forskellige, og det er svært at definere
gennemsnitsdanskeren. Du og jeg har åbenbart et meget forskelligt
indtryk af, hvordan den almindelige borgers edb-kendskab er.

> [...]
> anviser at man kan hente gratis antivirus på www.grisoft.com. Så kan
> alle klikke på download og dobbeltklikke på filen. Resten går af sig

Det er altså ikke rigtigt. Almindelige mennesker. Det er ikke blot
pensionister, men også almindelige småbørnsforældre og den slags, de
læser altså ikke om computere. De vil bare bruge dem. Selvfølgelig er er
også mange, der er entusiaster. Det er sådan nogle som dig og mig, der
gider bruge timer her på usenet. Men det gælder altså ikke almindelige
mennesker.

> [...]
> job osv. Med en Mac skal de begynde forfra - og muligheden for at få
> hjælp (og programmer, aflagt udstyr osv) fra kollegaer, familie osv.

Hvis jeg må være lidt fræk, så kan det være, at der ikke er så meget
brug for hjælp, når man som begynder får en Mac. Jeg har set flere nye
Windows-brugere sande fuldstændig til i virus og den slags, så de måtte
have hjælp. En af vores gode venner (enlig mor med søn på ti år) købte
en Mac (iBook) efter lang tids bøvl med virus. Det eneste, jeg har
hjulpet hende med, var at installere lidt mere RAM. Og så havde
forhandleren sat det trådløse netværk op for hende. Eller kører det
altså bare for hende og sønnen.

> [...]
> stilling. Men ser man situationen fra begynderens side, er sagen
> klar. Det er ikke optimalt at være totalt grøn Mac-bruger i en

Du lever sikkert i en Windowsverden, hvor alt med Mac er fremmedartet og
derfor noget sjældent og mærkeligt. På den måde opstår der let en masse
fordomme. Jeg lever derimod i en Mac-verden. Der er flere i min
omgangskreds, der har Mac. Så for mig og min omgangskreds er hjælpen
ikke langt væk. Jeg kender også en del i reklamebranchen som bruger Mac
uden at være påvirket af mig og uden at ane et klap om computere.
Faktisk har flere af dem udtalt, at de ikke kan mærke den store forskel
på Mac og Windows, når de skifter mellem firmaer, der bruger det ene
eller det andet. Og der er vel heller ikke den store forskel på f.eks.
Photoshop og MS Office. Så min erfaring er egentlig, at almindelige
bruger kan bruge begge dele lige godt, og at der faktisk er en del
Mac-bruger rundt om.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 11:17

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en
> version af styresystemet til kr. 1.000,-. Men ellers har du da i
> princippet ret. Jo mindre man får med, des større valgfrihed. Mac mini

Nemli'

> Men de har altså lige en nyere Windows-cd liggende?
Piratkopier.

De ved lige, hvordan
> man finder det rigtige software på nettet? Dine onkler og tanter, fætre
> og kusiner? Sådan er min familie i hvert fald ikke. Min
Næh, jeg har mailet dem et par adresser - resten fandt de selv ud. Og de
fleste aviser skriver jo om den slags hver eneste uge. Det kræver ikke, at
man køber computerblade eller nørder rundt i usenet.

> gennemsnitsdanskeren. Du og jeg har åbenbart et meget forskelligt
> indtryk af, hvordan den almindelige borgers edb-kendskab er.
Jeg tror snarere, du overvurderer, hvor svært det er et hente og installere
et gratis program (når man først har fået oplyst adressen).

> Hvis jeg må være lidt fræk, så kan det være, at der ikke er så meget
> brug for hjælp, når man som begynder får en Mac. Jeg har set flere nye

Jo, hvis man er vant til Windows. Og det er mere end ni ud af ti.

> Du lever sikkert i en Windowsverden, hvor alt med Mac er fremmedartet og

Når Windows har en markedsandel over 97 procent (sidst jeg tjekkede), kan
man vist roligt kalde det en Windowsverden. Mac er under 2 procent globalt -
måske endnu lavere i Danmark, som går for at være et "Microsoft-land".

> fordomme. Jeg lever derimod i en Mac-verden. Der er flere i min
> omgangskreds, der har Mac. Så for mig og min

Meget atypisk. Men mon ikke det i høj grad skyldes din indflydelse? :)

> ikke langt væk. Jeg kender også en del i reklamebranchen som bruger Mac

Ja - i disse brancher har Mac jo sin niche.

> bruger kan bruge begge dele lige godt, og at der faktisk er en del
> Mac-bruger rundt om.

Under 2 procent.

Eftersom du er inkarneret Mac-bruger, giver det selvfølgelig mening for dine
forældre osv. at vælge Mac. Så jeg antyder ikke, at du har rodet dem ud i
noget snavs. :). Gennem dig kan de hente hjælp og vejledning, programmer,
aflagt udstyr osv. osv.

Pointen er bare, at dette er en undtagelse. Når mere end ni ud af ti bruger
Windows, er det jo særdeles usandsynligt, at ens venner og familie bruger
Mac.

Fra : Christian Bech

Dato : 21-04-05 13:07

In article <42677d9a$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> Meget atypisk. Men mon ikke det i høj grad skyldes din indflydelse? :)

Sandsynlig snarere et spørgsmål om socialklasse.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 15:55

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i en

> Sandsynlig snarere et spørgsmål om socialklasse.

Glemte du ikke lige en ironisk smiley der?

Eller vil du seriøst hævde, at Mac-brugerne tilhører de højere samfundslag?
Sådan a la: "Han kommer fra et pænt hjem med Mac" (tidligere klaver).

Jeg må le.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-04-05 22:30

In article <4267bebd$0$297$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
>
> Eller vil du seriøst hævde, at Mac-brugerne tilhører de højere
> samfundslag? Sådan a la: "Han kommer fra et pænt hjem med Mac"

Hvorfor det? Du er da ret ny her i gruppen. Du kender os jo slet ikke.
Her er skam folk fra både Hellerup og Frederiksberg.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:39

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en

> Hvorfor det? Du er da ret ny her i gruppen. Du kender os jo slet ikke.

Fordi han skriver, at dine slægtninge har valgt Mac, fordi de tilhører en
højere socialgruppe.

> Her er skam folk fra både Hellerup og Frederiksberg.

Nå - du har i det mindste humor. Men var du ikke også fra Esbjerg? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-04-05 23:46

In article <42681d68$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en

> Fordi han skriver, at dine slægtninge har valgt Mac, fordi de
> tilhører en højere socialgruppe.

Du efterlyste en ironisk smiley og så spurgte jeg (for sjov), hvorfor du
troede, der skulle være en smiley. Du kender os jo slet ikke. Dermed
ville jeg antyde, at vi Mac-brugere skam alle tilhørte en høj
socialklasse. Jeg opfattede nu ikke Christian Bechs bemærkning som
møntet specielt på min familie, men mere som møntet på Mac-brugere
generelt. Og det gjorde du vel også. Jeg tror såmænd ikke, valget af Mac
har så meget med socialklasse at gøre. En velhavende forretningsmand kan
jo sagtens have en Sony Vaio under armen som statussymbol. Omvendt kan
en brugt iMac erhverves få kun et par tusinde. Og efter fremkomsten af
Mac mini må brugtpriserne på Mac have fået endnu et tryk nedad. De
Mac-brugere, jeg kender, er ikke specielt ved muffen. Det er
håndværkere, studerende og endda journalister.

> Nå - du har i det mindste humor. Men var du ikke også fra Esbjerg? :)

Selvfølgelig har jeg sans for humor. Det er nødvendigt i denne gruppe.
Men selv om jeg har fast bopæl i Esbjerg, så bor jeg faktisk
midlertidigt i Hellerup pga. mit arbejde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-04-05 13:06

> [...]
> en brugt iMac erhverves få kun et par tusinde. Og efter fremkomsten af
> Mac mini må brugtpriserne på Mac have fået endnu et tryk nedad.

Forleden var der en original iMac som gik for 500Kr i markedsgruppen.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-04-05 22:00

In article <news-E079BE.00454323042005@news.tele.dk>,
> [...]

> socialklasse. Jeg opfattede nu ikke Christian Bechs bemærkning som
> møntet specielt på min familie, men mere som møntet på Mac-brugere

Nej, den var skam møntet direkte på din familie.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-05 21:03

In article <christian.bech-1652F0.23001423042005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Nej, den var skam møntet direkte på din familie.

Lige nu sidder jeg og spekulerer på, om jeg skal være fornærmet eller
beæret.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 27-04-05 10:00

In article <news-EB94BC.22031725042005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Lige nu sidder jeg og spekulerer på, om jeg skal være fornærmet eller
> beæret.

Hey, det kommer fra mig. Hvordan kan du være i tvivl?

Fra : Christian Bech

Dato : 23-04-05 21:53

"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i en

> Glemte du ikke lige en ironisk smiley der?

Det første indlæg i denne tråd var rent trolleri. Hvordan i alverden får
du dog den ide, at du skulle have gjort dig fortjent til en afvæbnende
smiley?

> Eller vil du seriøst hævde, at Mac-brugerne tilhører de højere samfundslag?
> Sådan a la: "Han kommer fra et pænt hjem med Mac" (tidligere klaver).

Seriøst? Er du virkelig i tvivl?

> Jeg må le.

Bravo. Så var det jo slet ikke nødvendigt med en smiley.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 22:24

> [...]
> Det første indlæg i denne tråd var rent trolleri. Hvordan i alverden får
> du dog den ide, at du skulle have gjort dig fortjent til en afvæbnende

Gøre mig fortjent til? Hvad har det udsagn med mig at gøre? Det er jo dig
selv, du udstiller.

> Seriøst? Er du virkelig i tvivl?

Næh, jeg er ikke længere i tvivl. Tyg lidt på den.

> Bravo. Så var det jo slet ikke nødvendigt med en smiley.

Gæt hvem jeg ler af.

Fra : Christian Bech

Dato : 27-04-05 10:00

In article <426abd03$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> "Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i
>
> Gøre mig fortjent til? Hvad har det udsagn med mig at gøre? Det er jo dig
> selv, du udstiller.

Sådan set har du jo ret. Når man fejlbedømmer sin læsers evne til at
forstå en sarkastisk (ikke ironisk - det er noget andet) kommentar, så
har man naturligvis fejlet kommunikativt. Ikke nok med at den var
sarkastisk den var også i en anden forstand dobbelttydig. Den pointerer
at trolls er rent low-life, samtidig med at den også spiller på, at
Henrik er i socialklasse 1.

> Næh, jeg er ikke længere i tvivl. Tyg lidt på den.

Det var smalkost. Når jeg nu selv pointerer at det ikke var en seriøs
kommentar i forrige indlæg, at det ikke var en seriøs kommentar, så
bliver jeg næppe sønderknust at at du ikke tager den seriøst.

Jeg skal gerne uddybe, hvorfor jeg ikke tog dig seriøst:

Du o.l. har en sekterisk overbevisning om, at Mac-brugere blot ikke har
set lyset endnu. DU o.l. kan slet ikke forestille jer, at der kan være
tale om et informeret og oplyst tilvalg af Mac fremfor Windows. Dermed
ignorerer I mindst to grupper af Mac-bruger. Dels alle de nye, der
migrerer fra Linux for at få en *nix med fuld hardwareunderstøttelse og
dels den store del af os, der faktisk bruger XP - måske endda dagligt,
men alligevel foretrækker OS X. Selv har jeg en windows-pc på mit
kontor, som løber i cirkler om min bedagede iBook. Alligevel foretrækker
jeg iBooken til de fleste opgaver. Det gør jeg fordi, at Apple med OS X
har åbnet op mod *nix-samfundet, hvilket giver adgang til en ny verden
af bla. freeware (jeg var næppe selv vendt tilbage til Mac fra Win2000
og XPÅ, hvis det ikek var for OS X), min Mac er langt mere stabil end
nogen XP-boks, jeg har prøvet og med min Mac kommer jeg aldrig ud for,
atden ikke kan åbne applikationer pga. virus efter at den har stået
tændt i 8 timer uden at blive brugt EFTER af en system administrator har
reinstalleret systemet. Min Mac skal heller ikke omformatteres hvert
halve år, ligesom min XP-bærbare gerne skulle.

> Gæt hvem jeg ler af.

Det er sundt, at du kan le af dig selv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-05 22:25

In article <christian.bech-E10B18.10593327042005@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> pointerer at trolls er rent low-life, samtidig med at den også
> spiller på, at Henrik er i socialklasse 1.

Er det ikke lidt overdrevet? Ovenboen er i socialklasse 1. Jeg var lige
nede at se hans nye båd til en million her forleden. Ham med den ret nye
Bentley på den anden side er sikkert også socialklasse 1. Jeg føler ikke
helt, at jeg kan være med der. Og der er skam også ubehagelige ting her
i kvarteret. For eksempel kan man se lige over på Microsofts danske
hovedkvarter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-04-05 22:59

> Og der er skam også ubehagelige ting her
> i kvarteret. For eksempel kan man se lige over på Microsofts danske
> hovedkvarter.

LOL

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 22-04-05 17:02

In article <christian.bech-00BE57.14070521042005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Sandsynlig snarere et spørgsmål om socialklasse.

Drop "social" og du har ret.

Og må jeg så lige spørge hvem der har lukket den trold herind, og
hvorfor I allesammen bliver ved med at fodre ham?

--
Lasse Hillerøe Petersen | "One thing, I have learned through these years,
------------------------+ Is that no man, should be stricken with fear.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-05 17:06

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Og må jeg så lige spørge hvem der har lukket den trold herind, og
> hvorfor I allesammen bliver ved med at fodre ham?

Er det ikke en af Christian's, aka bechd's, mange identiteter?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Christian Bech

Dato : 22-04-05 19:15

In article <1gvfm9o.143zucz1wou5mpN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Er det ikke en af Christian's, aka bechd's, mange identiteter?

Jeg tror snarere, at det kan være Edlich, men man kan jo aldrig vide.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-05 19:44

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg tror snarere, at det kan være Edlich, men man kan jo aldrig vide.

ja,ja - du benægter...første tegn på din uskyld.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

S Hansen <-> wrote:

> Jeg har faktisk svært ved at se, hvordan man i dag kan få en pc til at koste
> så meget uden at ty til ædle metaller. Du kan få et monster af en
> spillemaskine for 6000 kr.

Hmm, dvs en komplet PC med et hav af RAM, windows, en 19" fladskærm til
2500-3000kr og et grafikort til 3000-3500kr? De tror jeg ikke...
For 6K får man en ok spille maskine uden skærm, men ikke et monster.

> Så ville det jo være en økonomisk fordel, hvis man kunne købe sin Mac uden
> OS.

mja, det vil det netop ikke være for Apple fordi den gængse Apple bruger
forventer at computeren virker når de køber den. Oftest er det en af
deres bevæggrunde for at vælge en Apple.

> Næh, de pc-brugere, jeg er tættest på, er min nærmeste familie + kolleger,
> og de er absolut ikke it-nørder.

Og du laver hvad? Jeg vil ikke tro at du er eks. pædagog, sygeplejerske
eller tømrer eller chaufør - men at du bruger IT jævnligt i din
arbejdsdag, og sansynligs arbejder ed udgangspunkt i et kontor.

> Aviser, blade, tv-udsendelser osv. har jævnligt artikler, der fx. anviser
> at man kan hente gratis antivirus på www.grisoft.com. Så kan alle klikke på
> download og dobbeltklikke på filen. Resten går af sig selv.

Det kræver altså at man intersserer sig for slige sager at man læse de
artikler og ser de TV programmer.

> [...]
> mere eller mindre simple varianter. Men hvis man ikke har nok i de
> medleverede ting, kan man altså godt finde ud af at hente noget bedre. Eller

Pointen er er at 9 ud af 10 ikke kan hitte ud af det. Du overvurderer
gruppen af nørden og seminørder. PÅ min arbejdsplads er vi 70
fastansatte medarbejdere og jeg vil tro at vi kun er 4 der kan finde ud
af at finde, hente og installere geniale gratis porgrammer - sjovt nok
alle yngre mænd (jeg er med mine 33 år den ældste i denne gruppe).
Mindst 35 af de 70 kunne aldrig finde på at købe en computer hvor de
selv skal installere den medfølgende SW og ikke kan ringe til en
supporter, når de ikke kan finde ud af at ændre fed skrift til kursiv.
Sådan ser den virkelig verden altså ud. I den virkelige verden vil
mindst 50% af brugerne have komplette Dell eller Apple løsninger, de har
ikke et familiemedlem, en ven eller kolega der kan hjælpe dem.

> [...]
> aflagt udstyr osv) fra kollegaer, familie osv. er godt 97 procent ringere.

Word, Excel og PP er sgu det samme om du bruger Mac eller Windows.
webbrowsing og email er osse det samme.

> [...]
> situationen fra begynderens side, er sagen klar. Det er ikke optimalt at
> være totalt grøn Mac-bruger i en Windowsverden.

Det kommer an på hvad man skal bruge...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 19:18

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> Hmm, dvs en komplet PC med et hav af RAM, windows, en 19" fladskærm til
Skærmen har aldrig været en del af denne sammenligning. Den følger jo heller
ikke med Mac Mini.

> For 6K får man en ok spille maskine uden skærm, men ikke et monster.

Jo - du får et monster (ekskl. skærm). Du kan bruge 3-4K på grafikkortet
alene.

> Det kræver altså at man intersserer sig for slige sager at man læse de
> artikler og ser de TV programmer.

Hvis man har en computer, bør man pr. definitoin interesserer sig for dette.
Ellers er man sgu selv ude om det. Ligesom bilister bør interessere sig for
vinterdæk, rustbeskyttelse osv.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:16

S Hansen <-> wrote:

> Skærmen har aldrig været en del af denne sammenligning. Den følger jo heller
> ikke med Mac Mini.

Nu var det vist en iMac og en Powermac du og jeg oprindeligt
sammenlignede med - ogmig der bragte en pricetag på 10K på banen.
I tilfælde af du har glemt det vil jeg minde dig om:

> Jo - du får et monster (ekskl. skærm). Du kan bruge 3-4K på grafikkortet
> alene.

Kom ikke her og påstår du følgende monster godt for 2K eller for den
sags skyld 3K kroner:

Windows
Bundkort
CPU
1GB low-latency RAM
+160GB SATA disk (mindst 80GB pr. plade). eller to mindre i RAID
DVD brænder
Strømforsyning med tilstækkelig ampære til at trække en hurtig CPU + eks
et 6800GT (eller bedre) - vel og mærke en der ikke støjer sindsygt
meget.
Et fornuftig kabinet
CPU køler
Northbrigde køler
Grafikort køler
fornuftigt tastatur
god mus

Du kommer ikke i nærheden af en "monster PC" med de dele for 2-3K
kroner, men mindre du har i sinde at købe brugt eller hælervarer - eller
er dethavd du kalder for "pirathardware" og synes du det er rimeligt at
bruge som sammenligningsgrundlag?
For de 2-3 kilokroner får du den mindste 64bit Socket 754 CPU, det
billigste Socket 754 bundkort og to 512MB ram klodser. Resten må du
tænke dig til, og det du får er ikke basis for "en monster
spillemaskine", men blot moderne standart PC specs.

> Hvis man har en computer, bør man pr. definitoin interesserer sig for dette.

Vrøvl... man må osse gerne se TV uden at kunne redegøre for hvordan
billedrøret virker.

> Ellers er man sgu selv ude om det. Ligesom bilister bør interessere sig for
> vinterdæk, rustbeskyttelse osv.

Vrøvl... Jeg går ud fra at du bruger basis levnedsmidlet svinekød, men
du er ikke "selv ude om det". såfremt du ikke ved disse om
svineproduktion, medicinering, slagteteknik, køleteknik etc.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:31

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> Kom ikke her og påstår du følgende monster godt for 2K eller for den
> sags skyld 3K kroner:

Hallo - læs lige ovenstående igen. Jeg hentyder til de 6K - og pointerer, at
du så har luft i budgettet til at bruge 3-4K på grafikkortet alene...

Resten af dit indlæg bygger på denne fejl-læsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 23:32

S Hansen <-> wrote:

> Hallo - læs lige ovenstående igen. Jeg hentyder til de 6K - og pointerer, at
> du så har luft i budgettet til at bruge 3-4K på grafikkortet alene...

Jeg har læst det igen, og kan ikke specifikt se denne slutning, men
ok... Ikke dsomindre får man stadig kun en anstændig spille maskine uden
grafikkort for 6K kroner. ikke et monster:

CPU AMD 64 2800+ ca 800kr
RAM 2x512MB CS2.5 ca 900kr
Harddisk 160GB SATA ca 600kr
DVD brænder ca 400kr
bundkort nforce 4 el VIA890 ca 700kr
Kabinet/strøm (kan næppe trække 6800GT) ca 500kr
Mus eks MX310 ca 300kr
tastatur ca 200kr
OS winXP Home ca 700kr
i alt min 6000kr

> Resten af dit indlæg bygger på denne fejl-læsning.

Nej det gør det faktisk ikke. læs det nu.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

> Det er nemt nok, når man som vi her på
> nyhedsgrupperne har sat sig ind i sagerne, men almindelige mennesker har
> altså ikke nemt ved det.

her er det værd at nævne at "almindelige mennesker" udgør 99% af
brugermassen

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-05 13:58

S Hansen wrote:

> Det handler om hvad maskinen reelt ender med at koste. Ikke en moralsk
> diskussion. Og det ændrer intet ved, at de fleste har Windows (lovligt) i
> forvejen.

Ligegyldigt hvor mange krumspring du anvender kan man ikke bruge en
prissammenligning baseret på piratsoftware ELLER software som bruges i
strid med den tilhørende licens. (Det betyder bl.a. at man ofte IKKE må
flytte sin windows installation fra en ældre PC. Så'n er det bare!)

> Du har tydeligvis aldrig handlet hos edb-priser. Fragten fremgår af
> prislisten. Det plejer at koste 30-40 kroner. Er det DELL, du tænker på?

Du kan tro jeg har brugt edbpriser. (Jeg har dog aldrig handlet _hos_
dem

Faktisk var det dit eget link som jeg fulgte frem til prc-data og det
var deres fragtpriser jeg henviste til (okay i runde tal.)

Se selv efter:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=13399&Type=4&ID=1
(nederst på siden.)

> Det er en god pointe - og en helt reel faktor mht. at folk vælger Windows.
> Derfor er den udbredte piratkopiering også værd at tage med, når man
> beregner typisk slutpris på pc'en.

Ja, men det er ikke en pris man kan bruge i "det offentlige rum" som
denne NG er, og som er udgangspunktet for en principiel Mac vs. PC
diskussion. Det svarer til at et husfirma laver prissamligninger hvor de
selv indregner at køkken og bad sættes op af sort håndværkere.

> [...]
> findes et hav af gratis eller meget billige multimedieprogrammer, der ikke
> står tilbage for de titler, du nævner. Nu slår du altså ind på den der

Nej det er ikke sludder:

1. Bemærk at jeg netop ikke nævnte iTunes af samme grund som du angiver.

2. Apples iLife pakke har eksisteret længe før MS fik fingeren ud. Min
først iMac var således mange år foran PC'erne i anvendelse af digitale
medier som digital kamera og digital video og senere digital musik. Og
det er jo tingenes tilstand på købstidspunktet der tæller. (Det er vi jo
blevet enige om). Mac'en stod altså meget stærkt på dette punkt da jeg
købte min første OS X maskine. (Jeg har tidl. haft et par Mac'er med OS
7 frem til OS 9 og før da en bærbar PC og er pt. IT-vejleder i
folkeslkolen, så jo jeg kender og kendte på daværende tidspunkt Wintel
løsninger ret godt.)

3. Du troller med det der begreb "Mac-selvfedhed". Det kan du sgu' selv
være! Kom frem med de programmer du mener kan løfte opgave på PC siden
og som er gratis. Jeg har jo hjulpet dig igang med Googles Picassa, som
på fantastisk vis ligner iPhoto, men lad nu det ligge. Men selvfølgelig
- hvis programmerne ikke er der så kommer de sikkert. På den måde er
computermarkedet lynhurtig til at reagere på forskellige firmaers
produkter.

Men jeg synes du har fået det du kom efter: Mange gode grunde til at
folk vælger Mac fremfor PC. Begrundelserne er lige så subjektive og
forskellige som folk er i denne NG. Men glæd dig blot over tingenes
tilstand, for erfaringen fra biologien siger at diversitet indenfor en
art (læs: art=forskellige computertyper) er godt. Mangel på samme fører
altid til udrydelse

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 14:25

> [...]
> prissammenligning baseret på piratsoftware ELLER software som bruges i
> strid med den tilhørende licens. (Det betyder bl.a. at man ofte IKKE må

Hvorfor er det så svært at forstå, at jeg beskriver SITUATIONEN - ikke det
moralske valg. Mac kan ikke købes uden OS, pc kan købes uden OS. I begge
tilfælde vælger mange (uanset din og min evt. harme) at spare OS-udgiften,
OG DET KAN MAN ALTSÅ KUN MED EN PC. Undskyld jeg råber, men i dette tilfælde
er det åbenbart nødvendigt, ellers kan vi bruge 20 meter tråd mere på at
tale forbi hinanden på dette punkt.

> var deres fragtpriser jeg henviste til (okay i runde tal.)
OK, komplette pc'er vejer jo en del - og du har ret i at fragten lægger et
par hundredlapper til prisen. Men mange har jo mulighed for at handle i en
pc-shop, hvor de selv kan hente varen. Fx. handler jeg ofte hos SHG i Århus,
og jeg har aldrig betalt en øre i fragt.
I øvrigt er dette vel ikke anderledes for Mac-køberen. Han skal også betale
for fragten, hvis han ikke bor i nærheden af forhandleren. Men det kan da
let tænkes, at fx. Mac Mini er billigere i porto...

> [...]
> Det svarer til at et husfirma laver prissamligninger hvor de selv
> indregner at køkken og bad sættes op af sort håndværkere.

Hvis jeg skulle købe køkken og bad, og havde mulighed for sorte håndværkere,
ville jeg da helt klart indregne denne besparelse i mine kalkyler.
Hvad mener du med, at man ikke må nævne den slags i det offentlige rum. Er
jeg nu ikke stueren længere? jamen dog.

> være! Kom frem med de programmer du mener kan løfte opgave på PC siden
Det bliver altså for omfattende, hvis vi skal til at diskutere hvilke
pc-programmer, der er bedre end hvilke mac-programmer.
Men til husbehov kan jeg faktisk slet ikke komme i tanke om en programtype,
der ikke kan fås gratis - og lovligt.
ilife-programmerne er jo ikke gratis - de er bare præinstalleret. Det endnu
et eksempel på manglende frihed og fleksibilitet i min bog. Men har
selvfølgelig også sine fordele, at alle bruger det samme. Som nu med
Windows...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-05 15:12

S Hansen wrote:

> [...]
> er det åbenbart nødvendigt, ellers kan vi bruge 20 meter tråd mere på at

Vi vil blive ved med at tale forbi hinaden på det punkt, så lad os
droppe det...

> [...]
> for fragten, hvis han ikke bor i nærheden af forhandleren. Men det kan da
> let tænkes, at fx. Mac Mini er billigere i porto...

Pudsigt nok koster en Mac (om det er mini eller maxi) intet i porto.
Apple sender den ganske gratis. Om man bryder sig om denne skjulte
omkostning er så en anden sag. I hvert fald kan det være svært at sluge
det når man er Apple forhandler i DK med omkostninger til butikslokaler
osv. På det punkt bevæger Apple sig på en knivsæg.

> [...]
> ville jeg da helt klart indregne denne besparelse i mine kalkyler.
> Hvad mener du med, at man ikke må nævne den slags i det offentlige rum. Er

Jo du er ganske stueren - tror jeg da (Din moral omkring sort
arbejder deler jeg dog ikke. Måske er jeg ikke så jysk som jeg troede.
Min ærværdige fader er jo også tysker så måske er der overvægt af
"ordnung muss sein" i mig.) Det jeg mente var at en prissammenligning
som kan anvendes i bred forstand må bygge på et lovligt grundlag. Men
som nævnt ovenfor: vi kan nok ikke nærme os mere end som så i vores
diskussion da du efter min mening spiller skak efter ludoregler.

> [...]
> et eksempel på manglende frihed og fleksibilitet i min bog. Men har
> selvfølgelig også sine fordele, at alle bruger det samme. Som nu med

Intet er gratis bort set fra OpenSource. Sprøgsmålet er bare hvem der
betaler og hvordan... Men i modsætning til så mange andre "lite"
versioner er iLifepakken den samme som andre der ikke får pakken med
Mac'en må slippe penge for at få. Men ta' nu handsken op og brug din
viden om Windowsverdenen til at fortælle lidt om de gode gratis
programmer som matcher iLife. (Det er ikke en provokation, men en
opfordring, som jeg faktisk kan bruge resultatet af, i mit arbejde.
Folkeskolen elsker nemlig gode gratisprogrammer. Send gerne listen pr.
mail hvis det ikke hører til her, min spam mailadresse virker på trods
af navnet.)

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

S Hansen <-> wrote:

> I øvrigt er dette vel ikke anderledes for Mac-køberen. Han skal også betale
> for fragten, hvis han ikke bor i nærheden af forhandleren.

nej. De fleste forhandlere sender den gratis til dig - herunder osse
Apples egen foretning.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

> [...]

> Ligegyldigt hvor mange krumspring du anvender kan man ikke bruge en
> prissammenligning baseret på piratsoftware ELLER software som bruges i

Kom nu Martin, vi ved jo alle, at en stjålet Audi er billigere en en ny
VW

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-05 21:48

S Hansen <-> wrote:

> P? dette link finder du de f?rste 12 pc'er til godt 1300 kr.
> http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-show.asp?ID=1&Type=4&Processor=Alle&Max=1400
>
> Sidst jeg tjekkede, var der nogen til under 1100 kr. Men det ?ndrer sig jo
> lidt op og ned - dog mest ned. S? om en uge kan du sikkert f? en pc for et
> trecifret bel?b.

Nu er 2-300 kr. fra eller til jo ikke de store penge, om end det jo er
udsving på 15-20%, hvilket lyder af mere.

Hvis man skal tage en af dem der er færdige til brug, så koster de
1395 kr. Det er billigt må jeg sige, men hvis man skal sammenligne med
f.eks. Mac mini, så skal der lige et par ting ekstra på:

1. Combo-drev: 245 kr.
2. Radeon 9200: 495 kr.
3. Windows XP Home med installation: 990 kr.

Ialt 3105 kr. Dette er en uden tastatur og mus, men det er Mac mini jo
også. Altså er prisen ikke særligt lang fra Mac'en. Grafikkortet på
PC'en er vist lidt hurtigere end Mac mini'ens, og det har ihvertfald
mere RAM. Det er dog nødvendigt at sætte et bedre grafikkort i,
istedet for det indbyggede GF4MX, der f.eks. ikke har DVI.

> Jeg har heller aldrig sagt at OS X er d?rligt. Dog er jeg ikke vild med
> udseendet. Den der babybl? sodavandsis-stil er da n?rmest lidt b?sset, eller
> hva? Windows XP er bare almindelig kedelig. Efter min mening er det at
> foretr?kke. Det er sv?rt at finde et markant design, man ikke bliver tr?t af
> at stirre p? dag efter dag. Nogle gange savner jeg sgu min gamle WordPerfect
> til dos.

Windows XP er med sit fisherprice-look helt til grin. Der findes jo
også et utal af skins til Windows XP og det mest populære er dem der
ligner Mac OS X, hvilket er meget sigende, efter min mening.

Mac OS X er for det meste ret elegant efter min mening, og der er
meget eye-candy, hvilket kan virke poppet hvis man kommer fra Windows
XP med sit simple grafiksystem. Det er dog lækkert at kigge på efter
min mening, men det er jo i allerhøjeste grad et spørgsmål om smag, og
her kan forskellige mennekser jo sagtens være uenige.

Jeg sidder til daglig på både Mac OS X og Windows XP (mest på PC'en)
og der har sat til den Windows Classic look, hvilket er en lettelse.
Når nu der ikke er noget "lir" under overfladen (som i OS X) kan man
lige så godt få den rå brugerflade, som de fleste kender fra Windows
2000 og tidligere.

> Det er meget rigtigt. De fleste kan n?jes med en pc, der er halvt s? hurtig
> som den langsomste i Fona. Men de kan alts? f? en "overkill-pc" for 1300
> kr., hvis de har windows i forvejen (eller v?lger Linux). Piratkopiering er
> jo ogs? ekstremt udbredt, og rigtig mange k?rer med cracket Windows XP. Det
> er jo noget helt andet end p? Mac, hvor OS'et altid f?lger med maskinen.

Hvis du har købt en PC i Fona med medfølgende Windows XP er det ikke
lovligt at bruge denne Windows på en anden maskine. Det er noget pjat
ja, men sådan er reglerne. Der følger heller ikke altid en Windows XP
installationsdisk med maskinerne, og det er en oplagt katastrofe, hvis
man bruger en reetablerings-CD fra én type maskine på en anden.

Hvis det skal være en fair sammenligning skal der altså være en
Windows XP Home OEM med i prisen. Hr. og Fru Danmark har næppe adgang
til en cracket XP og vil derfor skulle investere i en lovlig udgave.
De fleste køber også deres maskiner i de almindelig butikker, hvor det
er lidt dyrere.

Bevares, man kan stadig få en komplet PC til en rigtig god pris,
selvom man køber den i en butik. Windows PC'ere vil altid være
billigere, men hvis alle kun gik op i pris, så så verden jo nok
anderledes ud!

Fra : Alex Henriksen

Dato : 19-04-05 22:32

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> mere RAM. Det er dog nødvendigt at sætte et bedre grafikkort i,
> istedet for det indbyggede GF4MX, der f.eks. ikke har DVI.

Ups, den holder ikke, (2), der er mere RAM på det til Pc'en, yeps.
men det er det samme Grafik kort som i Mac Mini..
http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html

Og det ser ud til du glemmer, CPU, RAM, HDD og OS system.
Alt det er jo med i Mac Mini så det skal regnes med.

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-05 23:56

Alex Henriksen <alexie@zbox.dk.minimac> wrote:

> Ups, den holder ikke, (2), der er mere RAM på det til Pc'en, yeps.
> men det er det samme Grafik kort som i Mac Mini..
> http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html

Nu sad jeg på nettet via mobilen så jeg ville ikke lige browse for
meget rundt. Jeg mente at Mini'en havde Mobile-versionen af Radeon
9200, men det har den faktisk ikke. Til gengæld har den kun 32 MB VRAM
og det er immervæk ikke meget til nutidens spil.

> Og det ser ud til du glemmer, CPU, RAM, HDD og OS system.
> Alt det er jo med i Mac Mini så det skal regnes med.

Det glemmer jeg da ikke. Det var jo det jeg regnede ud.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 22:40

> [...]
> 1. Combo-drev: 245 kr.
> 2. Radeon 9200: 495 kr.
> 3. Windows XP Home med installation: 990 kr.

Hvis vi endelig skal regne det ud så præcist, skal du jo også trække ting
fra. Når du lægger et combo-drev til, skal du trække penge fra for den
cd-brænder, som flere af de omtalte pc-modeller har.

Dette gælder i endnu højere grad Radeon 9200. Disse pcer har jo allerede
grafikkort!

Windows-prisen køber jeg heller ikke. Mange pc-brugere har en Windows-cd i
forvejen. Det er bare at lægge den i cd-drevet og følge de venlige
instrukser på skærmen. Derfor er der heller ingen grund til at betale for
installation.

Og selv med alle disse tillæg, som jeg altså ikke "køber", er pc'en stadig
billigere - og vel også en del hurtigere . end den billigste Mac.

Indrøm nu bare, at pc'en giver klart mere funktionalitet / regnekraft for
pengene.

Til gengæld vil jeg så medgive, at Mac Mini vinder på form og finish.

> mere RAM. Det er dog nødvendigt at sætte et bedre grafikkort i,
> istedet for det indbyggede GF4MX, der f.eks. ikke har DVI.

Nej, nu må du stoppe. Det er langt fra nødvendigt med DVI. De fleste
hjemmebrugere har crt-skærm. Og blandt dem, der har fladskærm, vil jeg skyde
på, at højst halvdelen overhovedet har dvi-stik på skærmen. Blandt disse
kører mange alligevel med vga-forbindelse (dvi-kabel skal ofte købes
separat) - og de er fuldt ud tilfredse. Jeg har selv svært ved at se forskel
på vga og dvi på min 20-tommer lcd-skærm.

Nå - men det er et lidt beside the point. Min konklusion er, at pc er
påfaldende meget billigere end Mac. Selvfølgelig er Mac Mini flottere end de
allerbilligste pc'er. Men har man lyst og råd til at samle sin egen pc, kan
man ende med et system, der er lige så lækkert som nogen Mac - og langt mere
personligt. Og formentlig billigere. Men DET kræver nok et regneark at
opklare, og det har jeg ikke mod på lige nu.... :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-04-05 00:19

S Hansen <-> wrote:

> "Ren? Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en
>
> Hvis vi endelig skal regne det ud s? pr?cist, skal du jo ogs? tr?kke ting
> fra. N?r du l?gger et combo-drev til, skal du tr?kke penge fra for den
> cd-br?nder, som flere af de omtalte pc-modeller har.

Dette _er_ opgraderingspriser, lagt på direkte fra samme forhandler
som sælger den billige basismaskine. Du havde vel ikke tænkt dig, at
alm. mennesker skulle shoppe rundt hos forskellige forhandlere og købe
combo-drev ét sted, grafikkort et andet, og Windows et treide sted?

Det er selvfølgelig muligt, men så er vi ude i noget kun nørder gør,
og med disse lavprismaskiner vil porto til hver eneste del æde al
fortjeneste ved at shoppe rundt. Og så skal man også lige selv samle
det, hvilket de færreste alm. mennesker har mod på.

> Dette g?lder i endnu h?jere grad Radeon 9200. Disse pcer har jo allerede
> grafikkort!

Ja, et absolut skodkort på bundkortet. Nogle tager endda VRAM fra
maskinens alm. RAM, hvilket både er sløvt, men også kostbart når nu
maskinerne kun har 256 MB RAM.

> Windows-prisen k?ber jeg heller ikke. Mange pc-brugere har en Windows-cd i
> forvejen. Det er bare at l?gge den i cd-drevet og f?lge de venlige
> instrukser p? sk?rmen. Derfor er der heller ingen grund til at betale for
> installation.

Jamen hvad vil du sammenligne? Mac'en kommer klar til start, og jeg
ville sammenligne en billig PC med Mac mini. Vi kan da godt trække de
sidste par hundrede fra, så man selv installerer, men så skal man også
selv installere drivere. Tror du at førstegangskøbere har mod på det?

Og det fis med at folk har en Windows-CD i forvejen. Gu har de da ej,
hvis det er deres første computer, og alm. brugere skifter jo ikke
maskine særligt tit, så deres gamle Windows-CD er måske Windows 98
elleer WinME. At sammenligne et færdigt system med lovlig software med
et usamlet system (hvis man køber løsdele rundt omkring) med ulovlig
software, så er det jo en urimelig sammenligning.

> Og selv med alle disse till?g, som jeg alts? ikke "k?ber", er pc'en stadig
> billigere - og vel ogs? en del hurtigere . end den billigste Mac.

Den er en smule billigere, men så mangler du den ekstra software som
du går med Mac'erne. iLife-pakken er fantastisk god til både begyndere
og øvede, som ikke skal arbejde professionelt og der findes ikke en
lignende integreret pakke til Windows.

Programmerne er flotte og nemme og bruge, og hvis man købte lignende
software til Windows skulle man shoppe rundt hos flere leverandører og
fik software som ikke snakkede særligt godt sammen, og alle havde
hver deres brugerflade.

Som Mac-brugere går vi faktisk op i, at brugerfladen er pæn.
Funktionaliteten er vigtig, men hvis vi kan få de funktioner vi har
brug for og det samtidigt ser lækkert ud, så er det da at foretrække,
fremfor et eller andet gyseligt udseende software (dem er der mange af
på Windows).

> Indr?m nu bare, at pc'en giver klart mere funktionalitet / regnekraft for
> pengene.

Niks. Mere funktionalitet?!? Jeg tror ikke at du har arbejdet nok med
Mac OS X, hvilket er forståeligt når nu du er Windows-mand. Men du bør
nok ikke konkludere noget på et løst grundlag, men melde mere klart
ud, at du ikke kender systemet godt nok.

Mht. regnekraft, så er det en svær ting, for det afhænger af hvad man
beder maskinen om, og hvilke programmer man bruger. Begge maskiner er
helt klart hurtige nok til alm. menneskers brug.

> Til geng?ld vil jeg s? medgive, at Mac Mini vinder p? form og finish.

Finishen er klart bedre og formen er flot, hvis man har brug for en
lille lydløs maskine. Ulempen er så at størrelsen er gået ud over
ydelsen, idet at både harddisk og det optiske drev er
notebook-udgaver. Hr. og Fru Danmark vil ikke bemærke det, men hvis
man kommer fra kraftigere maskiner vil man nok synes at den er lidt
sløv i betrækket, når diske skal tilgås.

> Nej, nu m? du stoppe. Det er langt fra n?dvendigt med DVI. De fleste
> hjemmebrugere har crt-sk?rm. Og blandt dem, der har fladsk?rm, vil jeg skyde
> p?, at h?jst halvdelen overhovedet har dvi-stik p? sk?rmen. Blandt disse
> k?rer mange alligevel med vga-forbindelse (dvi-kabel skal ofte k?bes
> separat) - og de er fuldt ud tilfredse. Jeg har selv sv?rt ved at se forskel
> p? vga og dvi p? min 20-tommer lcd-sk?rm.

Du er vist ikke klar over hvor mange LCD-skærme der bliver solgt
efterhånden. CRT-skærme er ved at blive udfaset og det er de færreste
familier der køber andet end LCD-skærme i dag. De billigste har ikke
DVI, men ekstraprisen for DVI bliver også mindre og mindre.

Jeg tog grafikkortet med både pga. ydelsen og så DVI, for målet var at
sammenligne maskinen med Mac mini, som har begge dele.

Og jeg kan sagtens se forskel på VGA og DVI. Hr. og Fru Danmark med et
lille forbrug af computeren vil godt kunne nøjes med VGA-tilslutning,
men er man storforbruger er ens skærm et dumt sted at spare.

> N? - men det er et lidt beside the point. Min konklusion er, at pc er
> p?faldende meget billigere end Mac. Selvf?lgelig er Mac Mini flottere end de
> allerbilligste pc'er. Men har man lyst og r?d til at samle sin egen pc, kan
> man ende med et system, der er lige s? l?kkert som nogen Mac - og langt mere
> personligt. Og formentlig billigere. Men DET kr?ver nok et regneark at
> opklare, og det har jeg ikke mod p? lige nu.... :)

Jeg har endnu ikke set kabinetter til PC som kan måle sig i stil med
Mac'erne. Det er også meget sigende, at hver gang Apple kommer med et
helt nyt design, så bliver det straks kopieret af PC-samfundet. Der
var bl.a. et kopi-design af G5'erne, som lignede meget godt, men
alligevel var langt fra så gennemført i finishen. De rigtigt gode
kabinetter koster også r.... ud af bukserne, og så bliver systemprisen
altså en helt anden (men så er der også godt plads i kabinettet).

Det er de færreste mennesker der giver sig i kast med at samle sin
egen maskine, og dem der gør udgør en så lille del af markedet, at
Apple ikke er bekymrede for at lade dem blive i Windows-verdenen.

Jeg tror at vi stopper diskussionen her, medmindre at du har nogle
rigtigt gode punkter, du lige vil tilføje. Der er dog ikke nogen
grundt til at diskutere Windows kontra Mac OS X, for her vil vi aldrig
blive enige. Der er heller ikke nogen grund til at sammenligne
systemer, hvis vi ikke gør det på ens grundlag (lovlig software osv.).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> mere RAM. Det er dog nødvendigt at sætte et bedre grafikkort i,
> istedet for det indbyggede GF4MX, der f.eks. ikke har DVI.

så er der lige udgiften ved at bruge den - For nørder (dem som Hansen
henviser til jvf. find, hent installer selv software princippet) vil
PC'en koste typsik mindst 500kr ekstra årligt i form af elektricitet. En
mini trækker kun 20w ved maximal belastning.

Og så er der stadig udgiften til fragt på ét par hundrede kroner (eller
udgift til taxa, bus, tog eller slitage på din bil)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> lidt op og ned - dog mest ned. Så om en uge kan du sikkert få en pc for et

du mangler et OS, en mus, et tastatur og en skærm - nogen vil osse mene
der mangler et modem, DVD-drev/CD-brænder og højtalere. 128MB RAM er ej
heller nok til laveste fællesnævner: XP home - slet ikke når grafikortet
bruger bundkortets hukommelse.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 20:47

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> du mangler et OS, en mus, et tastatur og en skærm - nogen vil osse mene
Læs lige den foregående tråd - ja, jeg ved den er lang. Den diskussion orker
jeg ikke at genoptage...

> der mangler et modem, DVD-drev/CD-brænder og højtalere. 128MB RAM er ej

Flere af dem har både cd-brænder og 256 MB.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:16

S Hansen <-> wrote:

> Læs lige den foregående tråd - ja, jeg ved den er lang. Den diskussion orker
> jeg ikke at genoptage...

Det er ikke den forgående tråd men den efterfølgende tråd der er lang.
Den forgående tråd handlede om en højtydende og støjsvag PC, samt om en
state-of-the-art PC.
I min terminologi er en state-of-the-art PC en med eks. Athlon FX,
Opteron, Xenon og P4 Extremee - evt. dual. Og en højtydende PC en P4
eller Athlon 64.

Ikke desto mindre mangler der stadig et OS og udgiften til fragt. dvs ca
1000kr oveni. Så er vi oppe på 2350kr og den er stadig ikke så
velkonfigureret som en eks en mini.

> Flere af dem har både cd-brænder og 256 MB.

Ikke dem der koster 1100 kroner... én af dem har og den koster 1340 -
jeg erindrer du skrev man kunne få en komplet PC for 1000kr, hvilket du
ikke har bevist.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:33

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> I min terminologi er en state-of-the-art PC en med eks. Athlon FX,
> Opteron, Xenon og P4 Extremee - evt. dual. Og en

Jeg har aldrig skrevet state-of-the-art. Og synes det er hul i hovedet at
bruge penge på fx. P4 Extreme.

> 1000kr oveni. Så er vi oppe på 2350kr og den er stadig ikke så
> velkonfigureret som en eks en mini.

Vist er den så. Hvis du sigter efter en velkonfigureret maskine, så hold dig
fra Mac Mini. Den har mange kvaliteter, men velkonfigureret er den sågu
ikke.

> Ikke dem der koster 1100 kroner... én af dem har og den koster 1340 -

Jeg skrev også godt 1300. Da jeg skrev mit indlæg var der ingen til 1100. Du
har vist ikke læst tråden. Men den står der endnu, så du kan blive klogere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:58

S Hansen <-> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
>
> Jeg har aldrig skrevet state-of-the-art. Og synes det er hul i hovedet at
> bruge penge på fx. P4 Extreme.

Nej men jeg har oprindligt skrevet state-of-the-art. Det er vel ikke kun
dig der diskuterer her?

> Vist er den så. Hvis du sigter efter en velkonfigureret maskine, så hold dig
> fra Mac Mini. Den har mange kvaliteter, men velkonfigureret er den sågu
> ikke.

Den er sgi da mindst lige så velkonfigureret som den billigste
"komplette" PC du kan fremdrive (uden skærm, mus og tastatur). Hvis du
må snakke om laveste price tag må jeg vel osse?

> Jeg skrev også godt 1300. Da jeg skrev mit indlæg var der ingen til 1100. Du
> har vist ikke læst tråden. Men den står der endnu, så du kan blive klogere.

og de 1300 blev til 2750 før den overhovedet kunne bruges til noget
(fragt, bygning og OS). Pointen er er du sammenligner lort med
persilerod.

I øvrigt har jeg læst hele tråden.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 16:15

S Hansen <-> wrote:

> Væsentligt billigere. Har du besøgt edbpriser for nyligt? Du får faktisk en
> komplet, samlet pc for en tusindkroneseddel.

1000 kr, den er jo hverken højtydende, støjsvag eller komplet! læs nu
HVAD jeg skriver...

> Fair nok - hvis du vil ha OSX. Men jeg tror, det er en vanesag. Og i dette
> tilfælde har du altså en meget dyr vane.

Nej egentlig ikke. En højtydende kvalitets PC der er støjsvag koster
osse i omegnen af 10K med skærm, mus, tastatur og XP pro.

Her er hvad jeg eks. har kig på til HTPC brug, ikke noget ekstravagant
ud over kabinet/strømforsyning som kan fås knapt 1000kr billigere.

Samsung SpinPoint P80 SP1614C 160 GB 684 kr.
Trust Sound Expert Optical 514DX 5.1 250 kr.
ASUS Extreme N6600GT/TD 1.299 kr.
Athlon 64 3000+ (winchester) 975 kr.
ASUS A8N-E 795 kr.
Ahanix D6 Media Center X236 (350w) 1.998 kr.
Hauppauge WinTV PVR-150MCE (3. stk) 579 kr.
NEC ND 3520A (Sølv) 378 kr.
Microsoft Remote Control and Receiver 289 kr.
Kingston ValueRAM PC3200CL3 2x512 MB 662 kr.
i alt 7909 kr

De små 8K er uden skærm, OS, mus, tastatur samt CPU- Grafik og
Northbrigde cooler fra Zahlman - selv hvis du fraregner
fjernbetjeningen, lydkortet (for at få native 16bit 44.1Khz out, det kan
AC97 ikke) og TV-kortet kommer du ikke under 10K - og det er bestemt
ikke en state-of-the-art PC. Fragt for hver eneklt del er ikke indregnet
og ingen forhandler kan sælge det hele til den lave pris på 7,9K

Husk at en komplet iMac G5 med OS, skærm, tastaur, mus, DVD-brænder (og
modem) fås for under 10K.

> Enig mht. Linux. Hvis man som jeg er vokset op med Windows, er det Mac OS,
> der er forstyrrende. Jeg er glad for, at jeg har hjemme på den platform, der
> giver størst fleksibilitet - og mest for pengene.

Jeg syns ikke windows er særlig fleksibelt... Og windows er på en helt
anden måde påtrængende og forstyrende end Mac OS (X). Windows er noget
man arbejder imod, Mac OS X arbejder man på.

> Jeg synes misforholdet i værdi for pengene mellem pc og Mac er eksploderet
> på det seneste.

det er det ikke. Det har været meget værre.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 20:51

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> Nej egentlig ikke. En højtydende kvalitets PC der er støjsvag koster
> osse i omegnen af 10K med skærm, mus, tastatur og XP pro.

Notorisk sludder. En alsidig hjemme-pc med Windows XP koster max 5000 kr.
Hvis du altså samler den selv - og ikke betaler Dell, Fujitsu osv. for en
masse præinstalleret skrammel. Tjek dog edbpriser - jeg tror en del
mac-hoveder vil blive chokeret over, hvor meget man får for pengene i
pc-verdenen. Dit htpc-eksempel er alt andet end en allround-pc.

Fra : Karl Antz

Dato : 21-04-05 21:01

S Hansen <-> wrote:

> Hvis du altså samler den selv

.... og det er lige der problemet ligger - keg kender ikke mange
_almindelige_ mennesker der orker sætte deres PC sammen selv; det skal
man være lidt af en nørd for at gidde.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 21:15

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse
.... og det er lige der problemet ligger - keg kender ikke mange
> _almindelige_ mennesker der orker sætte deres PC sammen selv; det skal
> man være lidt af en nørd for at gidde.

Du behøver jo ikke samle den selv. Det kan du få butikken til for 3-400 kr.
Og hvis du er meget doven, kan du købe en færdig pc, der kan afvikle selv
HalfLife2 for 4-5000 kr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:39

S Hansen <-> wrote:

> Du behøver jo ikke samle den selv. Det kan du få butikken til for 3-400 kr.

aha... 1350 (PC) + 700 (windows) + 300 (fragt) + 400 (bygning). Nu er vi
oppe på 2750kr og den kan stadig ikke læse DVD og har ikke et diskret
grafikort. En mini koster 3800kr og koster typisk 500kr mindre om året i
strøm. Er en merpris på 550 kr stadig helt urimeligt?

Derudover kræver den billige PC, at du skal stadig vide en del om
computere for at kunne installere den og sikre den imod virus og orme.

Sidst men ikke mindst, hvis ikke køberen har en bredbåndsforbindelse
skal den osse bruge et modem og du kan ikke redigere dine videofilm uden
en firewire indgang.

> Og hvis du er meget doven, kan du købe en færdig pc, der kan afvikle selv
> HalfLife2 for 4-5000 kr.

Afvikle, ja - det tror jeg nu osse en mini ville kunne såfremt spillet
fandtes. Men det ser hverken pænt ud eller går videre hurtigt.

Jeg går ud fra at du tænker på noget som denne her til 5200kr:

<http://www.greendata.dk/shop/productinfo.asp?id=8190> til

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:50

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> aha... 1350 (PC) + 700 (windows) + 300 (fragt) +

Windows? Jeg gider ikke gentage mig selv mere...

> grafikort. En mini koster 3800kr og koster typisk 500kr mindre om året i
> strøm. Er en merpris på 550 kr stadig helt urimeligt?

Den med strømmen køber jeg heller ikke. Slukker du aldrig din computer?

> Sidst men ikke mindst, hvis ikke køberen har en bredbåndsforbindelse

Modem? Det sidder da på bundkortet? Har ikke lige tjekket - men har ikket
set et bundkort de sidste par år uden modem. Og hvem bruger også den slags i
dag?

> Afvikle, ja - det tror jeg nu osse en mini ville kunne såfremt spillet
> fandtes. Men det ser hverken pænt ud eller går videre

Det findes så ikke. I sig selv en fallit-erklæring. Jeg kan oplyse, at jeg
har spillet HL2 med stor fornøjelse på en pc, der i dag ville koste max 4K.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 23:11

S Hansen <-> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
>
> Windows? Jeg gider ikke gentage mig selv mere...

Det behøver du heller ikke. Du er den eneste i denne diskusion der
finder det rimeligt at sammenligne prisen på tyvekoster med prisen på
legitime varer.

> Den med strømmen køber jeg heller ikke.

prøv at måle hvad en standart PC trækker af strøm og tæl sammen hvor
mange timer den er tændt. Du vil blive overrasket.

> Slukker du aldrig din computer?

Nejda. Jeg stiller heller ikke mit TV i kælderen når jeg ikke ser på
det. Jeg vil skyde på at de fleste OSX bruger i denne gruppe kun slukker
deres computer når de tager på ferie.

> Modem? Det sidder da på bundkortet? Har ikke lige tjekket - men har ikket
> set et bundkort de sidste par år uden modem. Og hvem bruger også den slags i
> dag?

Det tror jeg ikke det gør på det bundkort.

> Det findes så ikke. I sig selv en fallit-erklæring. Jeg kan oplyse, at jeg
> har spillet HL2 med stor fornøjelse på en pc, der i dag ville koste max 4K.

Jeg ved ikke om HL2 findes på mac eller ej. Det er vel kun en
falliterklæring hvis man har et ønske om at kunne spille det.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-04-05 10:17

On 22/04/05 0:10, in article 1gve7y9.cdgou9ejb34N%nospam@reippuert.dk,

> Nejda. Jeg stiller heller ikke mit TV i kælderen når jeg ikke ser på
> det. Jeg vil skyde på at de fleste OSX bruger i denne gruppe kun slukker
> deres computer når de tager på ferie.

Yep !

MVH

Tommy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:16

S Hansen <-> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
>
> Notorisk sludder. En alsidig hjemme-pc med Windows XP koster max 5000 kr.

Ikke med en alsidig skærm, et alsidigt OS og et alsidigt grafikort. Det
kan man lige akkurart få for 5K.

> [...]
> masse præinstalleret skrammel. Tjek dog edbpriser - jeg tror en del
> mac-hoveder vil blive chokeret over, hvor meget man får for pengene i

Du kan ikke få hvad jeg betegener som en højtydende PC for mindre end 5K
eks. skærm

CPU ca 800kr
RAM ca 900kr
Harddisk ca 600kr
DVD brænder ca 400kr
bundkort ca 700kr
Kabinet/strøm ca 500kr
Mus ca 300kr
tastatur ca 200kr
OS ca 700kr
------------------------
i alt ca 6000kr

For en computer der ikke har et grafikort... Og strømforsyningen kan
formegentlig ikke trække et rigtigt spillegrafikkort - Og computeren er
bestemt ikke støjsvag. Alligevl mene rjeg man kan få meget OC for
pengene, men dit eksempel på en 1000kr's PC er helt ude i hampen.

> Dit htpc-eksempel er alt andet end en allround-pc.

Korrekt det er en højtydende støjsvag PC, det er ikke uvæsentligt hvis
den skal kunne håndtere opskallering af DVD til HDTV i en rimelig
kvalitet samtidig med at den skal kunne modtage en 8MB/sek MPG2 stream -
eller skal kunne spille spil i 1280*720. Derudover skal den selvfælelig
være støjsvag.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:37

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> Ikke med en alsidig skærm, et alsidigt OS og et alsidigt grafikort. Det
> kan man lige akkurart få for 5K.

Skærmen har gennem hele denne tråd været holdt udenfor. Et alsidigt
grafikkort kan du få for under en tusse. Men det er en tvist om ord. Mit
udgangspunkt er, hvilken pc, jeg ville anbefale til min svoger eller onkel.
Ikke til en spil-nørd, der måler framerates i 3DMark 2005. Den slags villle
jo aldrig overveje en mac, som er rent uland i spilsammenhæng.

> Du kan ikke få hvad jeg betegener som en højtydende PC for mindre end 5K

Så operer vi nok med forskellige betegnelser.
Men man kan jo spørge sig selv, hvorfor selv Mac-tilhængere tyr til
pc-verdenen, når de skal bygge en htpc.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:58

S Hansen <-> wrote:

> Skærmen har gennem hele denne tråd været holdt udenfor.

Nej det har den ikke. Udgangspunktet var en iMac eller en mini + skærm
og spørgsmålet var om 10K kroner var en ublu pris i sammenligning med en
Mini.

> Et alsidigt
> grafikkort kan du få for under en tusse. Men det er en tvist om ord. Mit
> udgangspunkt er, hvilken pc, jeg ville anbefale til min svoger eller onkel.

Øh, er det ikke hvilken mac martin bør vælge?

> Ikke til en spil-nørd, der måler framerates i 3DMark 2005. Den slags villle
> jo aldrig overveje en mac, som er rent uland i spilsammenhæng.

Ikke helt rigtigt, det bliver bare fælt dyrt. Fordi en Powermac G5 er så
dyr som den er, og det er den enste mac der kan fås med et anstændigt
grafikort såfrmt man vil spille. Det er er osse hul i hovedet at
investere i en dual opteron eller dual xenon for at spille?

> Så operer vi nok med forskellige betegnelser.
> Men man kan jo spørge sig selv, hvorfor selv Mac-tilhængere tyr til
> pc-verdenen, når de skal bygge en htpc.

Fordi det er ét fedt om den kører Mac OS eller Windows, når den blot
skal bruges til at afspille DVD film, PCM lyd og afspile/lagre MPEG2
streams - og iøvrigt ikke skal på internettet samt betjenes fra en
fjernbetjening.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 14:32

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>

> Ikke helt rigtigt, det bliver bare fælt dyrt. Fordi en Powermac G5 er så
> dyr som den er, og det er den enste mac der kan fås med et anstændigt

Fordi de store spiltitler enten slet ikke kommer til Mac - eller også kommer
der en forkølet konvertering efter nogle år...

> grafikort såfrmt man vil spille. Det er er osse hul i hovedet at
> investere i en dual opteron eller dual xenon for at spille?

Og ganske unødvendigt. Min søsters nye pc til under 4000 kr. (ekskl.
windows, tastatur og mus, da hun - i lighed med de fleste - havde disse ting
i forvejen) kører både HL2 og Doom3 i fin kvalitet.

> Fordi det er ét fedt om den kører Mac OS eller Windows, når den blot

Hvis det var et fedt, er jeg da sikker på at du - med din holdning til disse
sager - ville have valgt en Mac.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 19-04-05 11:46

On 15/04/05 23:23, in article 426030ed$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> håndplukke de mest tyste komponenter.
>
> Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med Windoze.

100% enig, MEN kodeordet er, hvis man gider bruge sin tid på at rode med
computeren, samt kikke på en eller anden grim kasse.

Gider du uddybe din sætning med at man kommer længere med Windows ?

Windows er ikke bedre end OS X, jo, på et punkt. Det er mere udbredt, men
det gør det altså ikke bedre !

Bare for at sikre et rimeligt niveau, så skal jeg skynde mig at sige, at jeg
har rodet med computere i 15 år (altså med MS systemer), og pt. netop er
blevet færdig med min egen hjemmebygget HTPC med MS Media Center Edition.
Jeg synes bare Mac og OS X er meget mere lækker end MS og PC produkterne,
lidt ligesom at skifte fra en Lada 110 til en ny BMW 530

Angående Jobs og co, så er det vel ikke værre end hvad Bill og Co finder ud
af.

MVH

Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 12:59

"Tommy Bernholm" <bernholm@adslhome.dk> skrev i

> 100% enig, MEN kodeordet er, hvis man gider bruge sin tid på at rode med
> computeren, samt kikke på en eller anden grim kasse.

Det er da frivilligt om man vil rode. Og man kan købe en pæn kasse. Smag og
behag varierer - derfor er valgfriheden et ubetinget gode.

> Gider du uddybe din sætning med at man kommer længere med Windows ?

Man får langt mere for pengene (enten komplet pc for en tusse - eller
superstærk, skræddersyet, veldesignet maskine, der stadig er billigere end
en tilsvarende mac).
Og man får adgang til langt flere programmer og webtjenester.

> Windows er ikke bedre end OS X, jo, på et punkt. Det er mere udbredt, men
> det gør det altså ikke bedre !

Jo, udbredelsen er den største gevinst ved at vælge Windows. Og ironisk
samtidig den største svaghed, da dominansen har gjort Windows til virusmål.

> Bare for at sikre et rimeligt niveau, så skal jeg skynde mig at sige, at
> jeg
> har rodet med computere i 15 år (altså med MS systemer), og pt. netop er

Vi har vist omtrent samme baggrund så. Jeg startede selv på en Vic 20...

> blevet færdig med min egen hjemmebygget HTPC med MS Media Center Edition.

Ja, lurer selv på at bygge sådan en. Men den skal være totalt lydløs -
passiv cpu-køling osv. Lurer lidt på, om man skulle bruge Pentium M...

> Jeg synes bare Mac og OS X er meget mere lækker end MS og PC produkterne,

Fint argument for at vælge Mac, så. Respekt for det. Men det er et spørgsmål
om smag og tilvænning, vil jeg mene.

> Angående Jobs og co, så er det vel ikke værre end hvad Bill og Co finder
> ud
> af.

Nu kan jeg ikke huske, at jeg har rakket ned på Jobs. Men efter at have set
filmen "Pirates of Silicon Valley" har jeg fået et noget andet syn på
forholdet mellem Gates og Jobs. Steve Jobs var (er?) åbenbart en psykopatisk
skikkelse, der nedgør sine egne medarbejdere på det skammeligste. Bill er
bare en nørd med forretningssans. Det var i hvert fald indtrykket efter
filmen, som går for at være ret tæt på virkeligheden.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 19-04-05 13:58

On 19/04/05 13:59, in article 4264f2a1$0$276$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> Det er da frivilligt om man vil rode. Og man kan købe en pæn kasse. Smag og
> behag varierer - derfor er valgfriheden et ubetinget gode.

Ja, men problemet er bare at de pæne kasser koster, især hvis de skal være
støjsvage. Men ok,vi kan nok blive enige om at en bambus PC kan købes
billigere end en Mac.

> [...]
> en tilsvarende mac).
> Og man får adgang til langt flere programmer og webtjenester.

Ja, man får adgang til flere programmer, men bliver de bedre af det ?

Jeg tror ikke at mængden er nogen væsentlig parameter her, så længe man får
dækket sit behov mht. til programmer. Er man gamer, så er det nok ikke en
Mac man skal bruge, men så er en Xbox eller PS2 måske et bedre valg.

> Jo, udbredelsen er den største gevinst ved at vælge Windows. Og ironisk
> samtidig den største svaghed, da dominansen har gjort Windows til virusmål.

Ja, sammen med en meget dårlig konstruktion af sikkerheden i selve designet
af styresystemet.

> Ja, lurer selv på at bygge sådan en. Men den skal være totalt lydløs -
> passiv cpu-køling osv. Lurer lidt på, om man skulle bruge Pentium M...

Jeg er selv lige ved at overveje at skifte til en Pentium M. Har et board og
en 1,7 ghz P4M på hånden, så mit Asus P4C800 deluxe med en P4 3 ghz ryger
nok ud. Problemet er bare at finde et pænt og passende kabinet

> Fint argument for at vælge Mac, så. Respekt for det. Men det er et spørgsmål
> om smag og tilvænning, vil jeg mene.

Enig, men jeg vil tro at lang den største del af de folk der bruger en PC,
vil kunne skifte til en Mac uden de store problemer. Hr. Og fru Jensen er
sgu nok ligeglad med om det er en pc eller Mac, bare det virker til mail og
surf.

> [...]
> bare en nørd med forretningssans. Det var i hvert fald indtrykket efter
> filmen, som går for at være ret tæt på virkeligheden.

Nu gik min kommentar på at du skrev at hr. Jobs bestemte over os mac
brugere, hvilket jeg så mente ikke er så forskelligt fra at hr, Bill Gates
styre MS.

Har iøvrigt ikke set filmen, men den lyder interessant.

MVH

tommy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 17:55

> [...]

> en 1,7 ghz P4M på hånden, så mit Asus P4C800 deluxe med en P4 3 ghz ryger

Det må du ikke! især ikke når du har netop dette bundkort - du skal blot
ha' ASUS CT-479 dims

<http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2382&p=1>

855 bundkortene er hul i hovedet efter Asus har introduceret CT-479,
ikke mindst for ejere af Asus bundkort med 865 og 875 chipsæt.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-04-05 10:51

"S Hansen" <-> writes:

> Hvis man har forstand på computere, kommer man altså længere med Windoze.
> Sorry. I ved, jeg har ret.

Længere? På hvilken måde?

Jeg har adskillige gange set situationer hvor Windows ikke var på tale
fordi det ganske enkelt ikke kunne udnytte tilstrækkeligt med
hardware. Indrømmet, vi taler ikke om kontor-PC'er.

Men sådan er der så meget :)

Jeg arbejder stadig på at få overbevist min kollega om at han lige så
godt kan bruge min Dell som hans PowerBook.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-05 23:31

Martin Bredthauer wrote:

> Tror I der kommer opgraderinger af Apples hardware på wwdc i januar?

Ups, mente selvfølgelig wwdc i juni ikke januar!

Og det ser jo ud til at der er opdateringer på trapperne iflg. alle de
velunderrettede rygtesites. Rart at Apple lige ta'r sig lidt sammen når
jeg for en gang skyld skal købe en ny Mac

Men det kunne godt se ud som om den mindste PM G5 udgår!?
http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=13547

.... hov! Applestore er nede! *gnide hænder* Vente, vente, vente...

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-04-05 11:45

Martin Bredthauer wrote:

> ... hov! Applestore er nede! *gnide hænder* Vente, vente, vente...

Nå, det var kun Applestore.dk. Mon det var Tigerens pris de fik på
plads? Man må i hvert fald sige at Apple også i denne omgang forkæler
deres education kunder: kr. 699,- for én Tiger og kun kr. 750,- for en
familie pakke!!

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

> [...]

> plads? Man må i hvert fald sige at Apple også i denne omgang forkæler
> deres education kunder: kr. 699,- for én Tiger og kun kr. 750,- for en

/det/ er sgi billigt, så er der ikke den store grund til at være
piratkopist og nøjes med én licens til alle maskiner.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-04-05 16:48

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> ikke larme mere. Apple skrive jo nok så kækt: "Designed for
> whisper-quiet operation", men hvad siger real life tests?

Jeg har lige købt en Powermac G5 1,8. Den larmer mindre end min
Quicksilver, men absolut meget mere end jeg havde forventet. "Whisper
quiet operation" er en sandhed med modifikationer eller også har de bare
valgt at sammenligne med en der hvisker utroligt højt

Det er en skam at Apple ikke lige gør det sidste. Det kan ikke passe at
det kan være så frygteligt svært at få en maskine til at tie stille ved
normal drift. Jeg har en lavpris 3Ghz Dell PC på arbejde, som ikke siger
noget som helst. Apple må da kunne nå ned på samme støjniveau.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-04-05 17:44

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> normal drift. Jeg har en lavpris 3Ghz Dell PC på arbejde, som ikke siger
> noget som helst. Apple må da kunne nå ned på samme støjniveau.

Du bliver nødt til at tage din G5 med ind på arbejde for at foretage en
reel sammenligning. Baggrundsstøj gør en stor forskel.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 21:18

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk>
> Du bliver nødt til at tage din G5 med ind på arbejde for at foretage en
> reel sammenligning. Baggrundsstøj gør en stor forskel.

Det er rigtigt. I butikker lyder alle pc'er støjsvage, men når man så
sætter strøm til derhjemme.

Netop i mac-sammenhæng vil jeg dog sige, at jeg har prøvet en Dell-pc samt
en iMac (den nye) i samme lokale. Og Dellen var absolut mest støjsvag. Apple
burde lægge lige så meget vægt på øre-appel, som de gør på øje-appel. Men
her mangler de altså noget i forhold til en del pc-mærker.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 22:39

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> burde lægge lige så meget vægt på øre-appel, som de gør på øje-appel. Men
> her mangler de altså noget i forhold til en del pc-mærker.

Der er altså noget galt med en iMac G5 hvis den støjer! Den er ikke så
stille som en mini, men den er dælme tæt på.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 22:50

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk>
> Der er altså noget galt med en iMac G5 hvis den støjer! Den er ikke så
> stille som en mini, men den er dælme tæt på.

Så var der noget galt med den, jeg hørte. Eller også har vi en forskellige
opfattelse af begrebet "støjer". Jeg har på fornemmelsen, at det sidste er
mest sandsynligt.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-04-05 10:14

On 21/04/05 23:50, in article 42682033$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"S Hansen" <-> wrote:

> Så var der noget galt med den, jeg hørte. Eller også har vi en forskellige
> opfattelse af begrebet "støjer". Jeg har på fornemmelsen, at det sidste er
> mest sandsynligt.

Jeg er desværre bange for at det er det første der er problemet, for som
nævnt tidligere i denne tråd så støjer en iMac G5 20" betydelig mindre end
nogen andet Mac eller pc udstyr jeg har hørt (og DET er en del efterhånden).
Selvfølgelig er en HUSH eller lign. mere støjsvag, men så taler vi også om
15k kr eller mere (uden skærm ).

MVH

Tommy

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-04-05 08:44

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du bliver nødt til at tage din G5 med ind på arbejde for at foretage en
> reel sammenligning. Baggrundsstøj gør en stor forskel.

Jeg har både lyttet til en G5 på arbejde og haft en Dell med hjemme.
Dell'en siger ikke en lyd (man kan høre harddisken ind i mellem, men
ikke nogen blæserlyd), G5'en udsender en konstant støj.

Det er ikke altafgørende for mig, eftersom jeg bare smider mac'en ind i
et andet rum og trækker kabler ind til skærm, keybord etc, men det
virker lidt fjollet at netop Apple ikke formår at skabe det sidste i en
perfekt totaloplevelse.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-05 08:29

In article <1guwy4c.1xgmpxy1ovwxtjN%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> En mini er lige lovlig svag, og ikke videre fremtidsikret med G4 CPU'en
> og et grafikkort der ikke kommer til at understøtte CoreVideo og

På den anden side er den jo billig at skifte ud. Man kan beholde skærm
og alt andet, og så blot skifte computeren, når der f.eks. kommer en med
bedre grafikkort. Hvis den gamle stadig er forholdsvis ny, kan den også
sælges for lidt penge, så bytteprisen kun bliver få tusinde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-04-05 12:47

"Produktets objektive kvaliteter" hva' er det for noget? Du lyder som
om du har taget patent på hva' der er godt Dine køb (om det er
bil eller PC) udstråler li' så meget image som alle andres køb.
Forfølg tanken: Hvad er den objektive kvalitet af det tøj du har på,
og hvor meget har det betydet for dit valg i købsøjeblikket? Vore
valg er i bund og grund subjektive, men vi betjener os af
objektivitetens retorik. På den måde kan vi så sende den ene
argument efter den andet over til "den anden side" som så svarer igen
med samme kraft. Tja... hvor vi skal vi hen du? I sidste ende handler
det om muligheden for valg, og her står Microsoft helt klart med et
monopolmisbrugsproblem (og deraf følgende sikkerhedsproblemer som
koster kassen for firmaer og private). Apple er en lille innovativ
spiller som vi så er nogen der vælger. Andre sætter deres lid til
OpenSource bevægelsen. Men de fleste bruger bare det naboen bruger.
Så er hjælpen nær og piratversioner af Officepakken ligeså. Jeg
synes diskussionen er ufrugtbar. Var det ikke bedre at fortælle PC
folket om alle de små finesser du har fundet. De kan bruge din viden
og vi har ikke brug for endnu en Mac vs. PC diskussion.

Hilsen
Martin B.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 13:11

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse
"Produktets objektive kvaliteter" hva' er det for noget? Du lyder som
om du har taget patent på hva' der er godt Dine køb

Jeg skrev jo netop, at det i mange tilfælde er et spørgsmål om smag. Min
pointe er, at KØBERENS smag bør være udslagsgivende. Ikke latterlige
modeluner og luftige image-værdier. Du køber sgu ikke "en drøm" eller "en
livsstil". Du køber et produkt.

>bil eller PC) udstråler li' så meget image som alle andres køb.

Det kommer an på betragteren. Jeg har da også nogle (negative) fordomme om
folk, der kører BMW. Men det afholder mig ikke fra at købe BMW selv, hvis
jeg på et tidspunkt når frem til, at den er det bedste køb for mine konkrete
behov.

>Forfølg tanken: Hvad er den objektive kvalitet af det tøj du har på,

Det varmer, er blødt, jeg synes det er pænt, det har god holdbarhed. Alt
sammen i forhold til prisen.

>og hvor meget har det betydet for dit valg i >købsøjeblikket? Vore
Ovenstående argumenter har været altafgørende for mig i "købsøjeblikket". Du
får det til at lyde som en impulshandling.

>valg er i bund og grund subjektive, men vi betjener os af
>objektivitetens retorik. På den måde kan vi så sende > den ene argument
>efter den andet over til "den anden >side" som så svarer igen
Nogle produkt-kvaliteter er subjektive - f.eks. om en bil er pæn. Men mange
er objektive - f.eks. benzinforbrug, acceleration, plads, garanti og ikke
mindst: pris.

> [...]
koster kassen for firmaer og private). Apple er en lille innovativ spiller
som vi så er nogen der vælger. Andre sætter deres lid til

Jeg er som udgangspunkt enig med dig i, at monopoler er skidt for
konkurrencen. Fx boycotter jeg Arla! Men netop med computere, er der enorme
PRAKTISKE fordele ved at alle bruger det samme. Og altså en ulempe mht.
virusfaren.

>synes diskussionen er ufrugtbar. Var det ikke bedre at >fortælle PC
Mit oprindelige indlæg var ikke et forsøg på at "trolle". Heller ikke at nå
frem til en konklusion. Snarere et udtryk for undren over Mac-menighedens
fortsatte trofasthed.

Måske er nøglen det forskellige syn på image. Her er jeg mere snusfornuftig.
Mon ikke Mac sælger bedre øst for Storebælt?...

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-05 13:28

S Hansen <-> wrote:

> Måske er nøglen det forskellige syn på image. Her er jeg mere snusfornuftig.
> Mon ikke Mac sælger bedre øst for Storebælt?...

Jeg er bedøvende ligeglad med Mac'ens image-værdi. I mit arbejde er jeg
tvunget til bruge Win-platformen. Jeg bruger VirtualPC - og bare for at
få det argument ud af vagten: jeg er ligeglad med at det går så langsomt
når man kører emulering.

Det der er vigtigt for mig er fornemmelsen af om jeg arbejder _med_
computeren eller _mod_ den. Igen: hastigheden er ladt udenfor i denne
sammenhæng, for den betyder ikke så meget for netop mig.

Men når jeg bruger Mac'en har jeg følelsen af at det er mig der styrer.
Når jeg bruger Windows, er jeg nød til at tilpasse mig computeren.

Brugerfladen på Mac er - og det mener jeg efter ca 12 åers intensiv
arbejde på begge platformer - ganske enket væsentlugt mere intuitivt end
Windows - selv Windows XP.

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 13:56

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er bedøvende ligeglad med Mac'ens image-værdi. I mit arbejde er jeg

Så er vi enige på det punkt.

> tvunget til bruge Win-platformen. Jeg bruger VirtualPC
Uha - jeg føler med dig. Jeg var i sin tid - under et uddannelses-forløb -
tvunget til at bruge Mac. (skolen er i mellemtiden skiftet til pc...).

> få det argument ud af vagten: jeg er ligeglad med at det går så langsomt
> når man kører emulering.

Det forstår jeg så ikke. Responstiden er for mig en særdeles vigtig del af
bruger-oplevelsen.

> Brugerfladen på Mac er - og det mener jeg efter ca 12 åers intensiv
> arbejde på begge platformer - ganske enket væsentlugt mere intuitivt end
> Windows - selv Windows XP.

Jeg mener så bare det modsatte. Alene manglen på højrekliks-menuer er nok
til at pisse mig af. Men "mener" må være nøgleordet i den sammenhæng.

Al respekt for din mening, da den bygger på erfaringer med begge systemer.
Jeg er bare træt af at høre mac-menigheden prædike om, at "X er bedre end
XP".

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-05 14:04

S Hansen <-> wrote:

> Jeg mener så bare det modsatte. Alene manglen på højrekliks-menuer er nok
> til at pisse mig af. Men "mener" må være nøgleordet i den sammenhæng.

Lige præcist det fatter jeg ikke - jeg har da et hav af højrekliksmenuer
på min Mac ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-05 14:08

S Hansen <-> wrote:

> Det forstår jeg så ikke. Responstiden er for mig en særdeles vigtig del af
> bruger-oplevelsen.

Jeg kan så trøste dig med at det er du ikke den eneste der ikke forstår
- mange af mine Mac-venner ryster osse på hovedet ad mig. Jeg har til
gengæld aldrig forstået at folk blir utålmodige når de skal vente to,
tre sekunder på at der sker noget - men måske hænger det sammen med min
alder
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Zaphod B

Dato : 19-04-05 14:18

S Hansen <-> wrote:

> Alene manglen på højrekliks-menuer er nok
> til at pisse mig af.

Men de mangler da ikke? Du er selvsagt klar over Ctrl-klik eller at du
kan bruke vanlig toknapps mus på Mac OS X?
--
/Z
Remove NOT...INVALID to email

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 20:09

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID>
> Men de mangler da ikke? Du er selvsagt klar over Ctrl-klik eller at du
> kan bruke vanlig toknapps mus på Mac OS X?

Jow, men når man sidder ved sådan en Mac (husk på - jeg har ikke min egen),
sidder der altid sådan en enknappet hinkestens-mus i enden.

Er det et udtryk for stædighed, at Apple holder fast i dette? At nogle
pc-mus så er gået for langt i den modsatte grøft, så man kan tør røre ved
dem for at aktivere en eller anden genvejsknap, er så en anden sag.

Fra : Zaphod B

Dato : 19-04-05 21:34

S Hansen <-> wrote:

> "Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID>
>
> Jow, men når man sidder ved sådan en Mac (husk på - jeg har ikke min egen),
> sidder der altid sådan en enknappet hinkestens-mus i enden.

Det er sant. For egen del synes jeg faktisk Ctrl-klikk er riktig enkelt,
men en vanlig toknapps mus med eller uten scrollehjul fungerer altså ut
av boksen - f.eks. MS' optiske mus eller Logitechs ditto.

Hvorfor Apple ikke lager en toknapps-variant er et evig tema for
diskusjon - også her i Mac-gruppene.
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 16:34

S Hansen <-> wrote:

> [...]
> sidder der altid sådan en enknappet hinkestens-mus i enden.
>
> Er det et udtryk for stædighed, at Apple holder fast i dette?

Nej. det er fordi kontextmenuer ikke er så nødvendige på en mac pga. den
globale menuline, ekspose aktivering i hjørnerne (begge kan kredites til
fitts lov) og de konsekvente genveje i alle programmer.

Jeg har masser af kontext menuer i mine prgrammer men bruger dem aldrig.
Alternative musseknapper bruger jeg til expose (svarer til taskmanageren
i windows)

> At nogle
> pc-mus så er gået for langt i den modsatte grøft, så man kan tør røre ved
> dem for at aktivere en eller anden genvejsknap, er så en anden sag.

netop...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-05 09:50

In article <4264f546$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"S Hansen" <-> wrote:

> Mit oprindelige indlæg var ikke et forsøg på at "trolle". Heller ikke at nå
> frem til en konklusion. Snarere et udtryk for undren over Mac-menighedens
> fortsatte trofasthed.

Jamen Mac _er_ bedst. Det er derfor, vi er trofaste. Prøv selv at give
det en chance. Først når man lærer et system at kende, kan man udtale
sig om dets egenskaber. Husk også, at de fleste af os faktisk har prøvet
flere systemer, før vi endte med Mac. Jeg startede da selv på Windows,
men løb skrigende bort efter flere år med problemer. Det er meget
karakteristisk, at Mac-brugere også kender Windows, men foretrækker Mac.
Windows-brugere kender derimod ikke Mac, men tillader sig alligevel at
udtale sig om det.

> Måske er nøglen det forskellige syn på image. Her er jeg mere snusfornuftig.
> Mon ikke Mac sælger bedre øst for Storebælt?...

Jeg bor i Esbjerg. Vi er masser af Macbrugere i Jylland. Og selv om jeg
gerne vil indrømme, at meget af det, jeg køber, er købt pga. image, så
synes jeg bestemt ikke, computeren er det. Jeg går i hvert fald ikke og
praler af, at jeg bruger Mac. Tværtimod skjuler jeg det næsten. Jeg ved
jo, at jeg ofte får en spand affald smidt i hovedet, når jeg nævner det.
I det mindste bliver jeg mødt med undren og skal til at forklare en hel
masse.
Den eneste grund til, at jeg bruger Mac er software. Styresystem
og programmer er fantastisk lækre. Det gør da heller ikke noget, at
hardware er lækkert, men var der billigere alternativer, er det meget
sandsynligt, at jeg ville vælge dem. Det er således ikke pga. det image,
som en lækker bærbar giver mig, at jeg vælger Mac.
Faktisk har jeg svært ved at se, at det giver et fedt image at
vælge Mac. Jeg tror ikke, du ved, hvor uforskammede folk kan være. Jeg
har oplevet nærmest at blive skældt ud af it-folk på mit arbejde, fordi
de ikke kunne "lide" Mac. Det er da en fuldstændig latterlig og barnlig
reaktion. Hvis jeg ikke bryder mig om folks tøj eller bil, så er jeg da
høflig alligevel. Jeg forsøger da ikke at latterliggøre dem eller rakke
dem ned. Der er et eller andet underligt "macho" ved computere. Folk er
enormt bange for, at de har valgt det forkerte system. Derfor forsvarer
de deres valg med næb og klør og rakker "modparten" ned.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-04-05 13:59

Vi har vist ingen "købstvang" her i DK, (ja det sku' da lige være PC
købstvang for at komme på div. offentlige sites), så i min bog er
det altid køberens valg hvad vedkommende køber. Undre du dig ikke
over hvorfor der bruges så mange penge på reklame? Det gør der fordi
det virker. Det virker på på mig li' så vel som på dig. Vi køber
alle sammen "livsstil" eller "drømme". Din livsstil eller drøm er
bare en anden end min. Produkter kan simpelthen ikke "ikke-kommunikere"
budskaber. (Dit eksempel med Skodaen med VW teknik er et glimrende
eksempel på god markedsføring fra VW's side. Misforstå mig ikke:
Bilen er sikkert god, men det er der jo mange biler der er.)

Du synes dit tøj er pænt! Hvis ikke det er en impulsiv og direkte
"kanal" til din subjektiv side så... At du holder det op mod prisen
siger bare noget om at prisen kun i meget ringe grad har noget at gøre
med varens faktiske omkostning, men er direkte afledt af hvad du, som
potentiel køber, vil betale.

Okay du vil ikkr trolle. Diskussionen er fra din side da holdt på et
godt niveau Jeg synes bare ikke at tingene er så sort/hvid som du
stiller dem op.

Hilsen
Martin B

P.S. Og jeg er jyde - vestjyde endda

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 20:38

> i min bog er det altid køberens valg hvad vedkommende køber.

Selvfølgelig, men jeg hentyder til motivationen. Altså: bygger valget af
computer, bil, tøj whatever på fornuft og personlig smag - eller vælger man
efter, hvad man gerne vil signalere man er. Det sidste er vældig moderne -
men tåbeligt. Argumentet med at alle produkter i dag er lige gode, så der
kun er produktets "historie" tilbage som konkurrenceparameter, høres ofte
fra fremtidsforskere. Men det må være fordi, de ikke aner en pind om
produkterne. Der er da enorm forskel på alle produkter, hvis man sætter sig
en smule ind i sagerne. Men det er jo nemmere at lade sig lede af
reklameblokkene og det nye nummer af Euroman...

>over hvorfor der bruges så mange penge på reklame? Det gør der fordi
>det virker. Det virker på på mig li' så vel som på dig. Vi køber
Der kan da være et oplysende element: Som når man ser, at Bilka i denne uge
har tilbud på 30 Tuborg...

>lle sammen "livsstil" eller "drømme". Din livsstil eller drøm er
>bare en anden end min. Produkter kan simpelthen ikke "ikke-kommunikere"
Næh, jeg er da helt på det rene med, hvad reklamerne har gang i. Men prøver
konsekvent at ignorere luftig reklamefims - og vurdere selve produktet.
..
>budskaber. (Dit eksempel med Skodaen med VW teknik er et glimrende
>eksempel på god markedsføring fra VW's side. Misforstå mig ikke:
>Bilen er sikkert god, men det er der jo mange biler der er.)
I grunden et lidt dårligt eksempel fra min side, for VW har faktisk
overraskende mange fejl. Så det er egentlig et eksempel på, at et image, som
nok engang var berettiget, hænger ved urimeligt længe. selvfølgelig med
reklamens hjælp ("tysk grundighed" osv.). Men det jeg mente var: De to biler
er ens ud fra en teknisk betragtning, den billige er endda størst. Så
hvorfor købe den dyre? Det er ok, i min bog, hvis man fx. synes den er
flottest. Men en åndelig falliterklæring, hvis man vælger Golfen fordi man
"bare ikke vil have en Skoda" eller synes at "Golfen giver mig prestige".

>Du synes dit tøj er pænt! Hvis ikke det er en impulsiv og direkte
>"kanal" til din subjektiv side så... At du holder det op mod prisen
>siger bare noget om at prisen kun i meget ringe grad har noget at gøre

Ja, men æstetik er da en konkret kvalitet. Jeg køber skjorten, fordi jeg kan
lide farven. Ikke fordi den signalerer "Marlboro-man" eller "street-cred"
(hvad den ved gud ikke gør).

I øvrigt en spændende diskussion - som dog vist er er ved at blive lovlig
off-topic.