Hvor sart er en G5 hvad angår RAM?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-04-05 21:28

Hej,

På Apple Store koster 1 GB (eller vel rettere 2 x 512) DDR400 SDRAM
2.280 kr.
<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/L968NvlHusB133EZtE52rQjtw73/6.0.11.1.0.6.11>.

På EDBPriser kan man få en stang Corsair, som så vidt jeg ved,
går for at være et udmærket mærke til 1.081 kr.
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99962>.

De skal vel være parvis ens i en G5, men hvis man nu køber 2 x
1 GB Corsair DDR400 og propper i den, ville den så ikke kunne køre
med det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-04-05 21:46

In article <d31np2.1sg.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> De skal vel være parvis ens i en G5, men hvis man nu køber 2 x
> 1 GB Corsair DDR400 og propper i den, ville den så ikke kunne køre

Det vil den efter al sandsynlighed. Jeg har sat masser af ikke-Apple RAM
i G5 (Kingston/ONE) og kun en gang haft et problem som var med Kingston
sammen med Apple 2x256. Problemet blev løst ved at sætte Kingstons i
først - altså der hvor Apples sad og montere Apples på følgende pladser!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-04-05 21:52

Steen Larsen skrev:

> Det vil den efter al sandsynlighed.

Det lyder lovende. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-04-05 22:11

In article <d31p61.280.1@tgm.dyndns.dk>,

> Det lyder lovende. :)

Du havde vel ikke regnet med at nogen kunne udstede garantier?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-04-05 17:43

Steen Larsen skrev:

> Du havde vel ikke regnet med at nogen kunne udstede garantier?

Næ ikke nødvendigvis, men chancen for at en eller anden har prøvet
det før mig, er vel forholdsvis stor. Derfor spurgte jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 06-04-05 22:13

On 06/04/05 22:27, in article d31np2.1sg.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> De skal vel være parvis ens i en G5, men hvis man nu køber 2 x
> 1 GB Corsair DDR400 og propper i den, ville den så ikke kunne køre

Hej

Ellers Crucial en mulighed. De har en site der tillader dig at vælge hvilken
computer du har og så finder den passende ram kredse. Se mere på:
http://www.crucial.com/eu/index.asp.

Jeg har tidligere købt ram til en powerbook via deres danske forhandler,
Computer parts Danmark, og fået god service.

MVH

Tommy

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-04-05 22:42

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har tidligere købt ram til en powerbook via deres danske forhandler,
> Computer parts Danmark, og fået god service.

Jeg har tjekket prisen på en 1 GB klods til en 12" PowerBook og den
landede på 361.20 euro, hvilket svarer til ca.

2691 kroner

hos Macxpres koster den

2264

altså

427 kroner mindre.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-05 18:55

> De skal vel være parvis ens i en G5, men hvis man nu køber 2 x
> 1 GB Corsair DDR400 og propper i den, ville den så ikke kunne køre
> med det?

Jeg holder mig til Kingston RAM, og på min G4 {og i øvrigt heller ikke
på min Windows desktop} er slottene altså i forskellige slots. På G4eren
er der altså de oprindelige 128M i én slot, de nye 512 i den anden, mens
den sidste er tom. På Windåsen er der de oprindelige 256 i den ene slot
og 512 i den anden.

Jeg ville i øvrigt aldrig købe to ens. Køb i stedet en der er dobbelt så
stor; tænk på at hvis du skal opgradere, kan du ikke bruge de gamle til
noget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Larsen

Dato : 07-04-05 19:59

In article <1gunz06.efnk5266dzt1N%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> Jeg ville i øvrigt aldrig købe to ens. Køb i stedet en der er dobbelt så
> stor; tænk på at hvis du skal opgradere, kan du ikke bruge de gamle til

Der er bare det ved det at Power Mac G5 skal have sæt.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-05 03:47

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Der er bare det ved det at Power Mac G5 skal have sæt.

OK, jeg var faktisk ikke klar over at den var /så/ primitiv.
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-05 06:31

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> OK, jeg var faktisk ikke klar over at den var /så/ primitiv.

Det har da ikke noget at gøre med at være primitiv! Alle moderne
maskiner kører med dual channel RAM, både PowerMac'er og Windows
PC'er. Det giver en noget bedre ydelse, så at kalde det primitivt er
nok at strække den!

Nogen af de gamle PowerMac'er kørte også interleaving på RAM'en, og
kunne derfor yde mere, hvis man satte RAM-klodser i sæt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-05 07:15

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det har da ikke noget at gøre med at være primitiv! Alle moderne
> maskiner kører med dual channel RAM, både PowerMac'er og Windows
> PC'er.

Min gamle 6100/60/72 kører på den måde; kun en bank, men med to slots.
Mine gamle LCere kørte på samme måde; en bank med den opringelige RAM,
og så en bank med to slots.

Min kun fire år gamle G4/867 kører med tre banks med en slot, hvoraf kun
de to er i brug. Min et år gamle Windows-desktop med to banks med en
slot i hver, hvoraf begge er i brug.

Det gamle system, som du nu siger også er det nye system, er ganske
simpelt dyrt at opgradere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Karl Antz

Dato : 08-04-05 08:35

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Det gamle system, som du nu siger også er det nye system, er ganske
> simpelt dyrt at opgradere.

.... til gengæld er det åbenbart mærkbart mere effektivt.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-05 09:29

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... til gengæld er det åbenbart mærkbart mere effektivt.

Jeg ved ikke hvor megen rolle det så spiller i forhold til hvor meget
RAM der er tale om.

Men det lyder da som et argument for at opgraderinger skal ske ved
udskifting af processor, ikke ved køb af ny maskine.

http://www.fastmac.com/products/processors/agp.php
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-05 13:31

> [...]
> slot i hver, hvoraf begge er i brug.
>
> Det gamle system, som du nu siger også er det nye system, er ganske

Jeg kan ikke huske om de gamle LC'ere kørte med det system, men førhen
har det ikke været et krav at man kørte med RAM i par. Dengang gav det
bare en gevinst, hvis man gjorde det.

På Windows PC'ere er det ikke altid et krav at man bruger RAM i par,
men man får meget større ydelse af det, og det vil være dumt ikke at
gøre det. På PowerMac G5 er det et krav, at man bruger RAM i par,
simpelthen pga. ydelsen.

Hvis man ikke køber for lidt RAM i sin maskine fra starten, så burde
det ikke være nødvendigt at smide noget væk. Der er mindst 4 slots i
PowerMac G5, så det burde være nok til de fleste, selvom de kommer som
standard med kun 256 MB RAM. Det er kun hvis man skal have 2 GB RAM,
at man er nødt til at fjerne de 2 128 MB klodser.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-05 14:12

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg kan ikke huske om de gamle LC'ere kørte med det system, men førhen
> har det ikke været et krav at man kørte med RAM i par. Dengang gav det
> bare en gevinst, hvis man gjorde det.

Jeg kan huske at man /skulle/ have det samme i de to slots. Jeg har dog
aldrig prøvet andet.

Der er altså to banks?
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-05 16:17

> Der er altså to banks?

Ja.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> På PowerMac G5 er det et krav, at man bruger RAM i par.

det er det iøvrigt osse på AMD's Optoron og Intels 9xx chipsæt med DDR2.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det er kun hvis man skal have 2 GB RAM,
> at man er nødt til at fjerne de 2 128 MB klodser.

øh, der findes da 1GB moduler, og Apples memory controler understøtter
vist osse 2GB moduler, omend det ikke er dokumenteret fra Apples side.
(Læste for nogen tid siden at Steve Wozniack havde 8x2GB moduler i sin
PM dual G5)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-05 20:19

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> vist osse 2GB moduler, omend det ikke er dokumenteret fra Apples side.
> (Læste for nogen tid siden at Steve Wozniack havde 8x2GB moduler i sin

Og så findes der også dem, som IKKE har et ubegrænset budget

På mit arbejde valgte vi at skrotte de 2x128 MB moduler på de 13
G5'ere vi bestilte og så erstatte dem med 4x512 MB moduler. Det var
billigste løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 09:14

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Og så findes der også dem, som IKKE har et ubegrænset budget

Jeg er én af dem Woz havde vist iøvrigt _fået_ sin G5.

> På mit arbejde valgte vi at skrotte de 2x128 MB moduler på de 13
> G5'ere vi bestilte og så erstatte dem med 4x512 MB moduler. Det var
> billigste løsning.

Jeps. I dag er prisen på 1GB moduler 184pin DDR dog kommet så langt ned,
at 1GB moduler nu er tilgængelige for almindelige mennesker.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

> [...]

> Jeg ville i øvrigt aldrig købe to ens. Køb i stedet en der er dobbelt så
> stor; tænk på at hvis du skal opgradere, kan du ikke bruge de gamle til

Det er en PM G5! - dvs at ram skal i sættes _parvis_. Det betyder
iøvrigt at hukommelsens båndbrede fordobles, hvilket resulterer i en
realworld performance forøgelse på ca +20%

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT