iBook - Hvad skal jeg vælge.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-04-05 16:38

Hej folkens.

Da jeg står i overvejelser om at købe en bærbar PC, så vil jeg gerne
vide, hvad jeg skal smide i en iBook, hvis jeg vælger at købe en sådan.

Jeg har kigget lidt på Apples shop, og har fundet følgende:

iBook:
1.33GHz PowerPC G4
14-inch TFT Display, 1024x768 resolution
256MB DDR266 memory
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW drive
ATI Mobility Radeon 9200
32MB video memory
AirPort Extreme built-in

Men jeg har en række spørgsmål:

- Er 256 MB RAM nok? (Jeg regner med at skulle køre Photoshop)
- Er den brugbar til 3D spil? F.eks. World of Warcraft?
- Kan man fjerne alt det gejl, som OSX bliver leveret med (iTunes,
iDetEne og iDetAndet), eller er det som med Windows (at det kan man
ikke)? :)
- Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det jo en
billig Mac, men er der nogen "catch"?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-04-05 17:05

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> [...]
> AirPort Extreme built-in
>
> Men jeg har en række spørgsmål:
>
> - Er 256 MB RAM nok? (Jeg regner med at skulle køre Photoshop)

Nej. Der er et ledigt slot, som du mest økonomisk kan fylde med RAM købt
separat.

> [...]
> ikke)? :)
> - Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det jo en

Der forventes en revision inden for 1.5 måned. Rygter siger
1.5GHz/167MHz FSB. MacOS X 10.4 (købeopgradering) forventes introduceret
inden for få dage (måske på tirsdag).

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-04-05 18:35

Niels Jørgen Kruse wrote:

<snip>
> Nej. Der er et ledigt slot, som du mest økonomisk kan fylde med RAM købt
> separat.

Skal jeg forstå det sådan, at jeg selv kan opgradere den med RAM fra den
lokale PC forhandler? Og at jeg ikke behøver at tage det med fra Apples
webshop?

/Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-04-05 19:05

> [...]

> Skal jeg forstå det sådan, at jeg selv kan opgradere den med RAM fra den
> lokale PC forhandler? Og at jeg ikke behøver at tage det med fra Apples

Ja. Apple plejer at være lidt dyr med RAM. Crucial.com har en selector
som vælger den rigtige RAM. Kingston har en tendens til at være lidt dyr
i Danmark.

Fra : iSteen

Dato : 03-04-05 17:31

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote in

> [...]
> det kan man ikke)? :)
> - Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det
> jo en billig Mac, men er der nogen "catch"?

Skulle jeg bruge Adope Photoshop på min iBook, ville jeg mindst have
512mb ram - og gerne 1gb.
Alternativt til Photoshop, kan man udmærket klare sig med
gratisprogrammet The Gimp! Det kører fint med mine 512mb.

Med mit begrænsede kendskab til spil, så vil jeg aldrig anbefale
spilfreaks at købe en bærbar.

Det 'gejl' der følger med OS X, kan sagtens fjernes, men da det ikke
fylder alverden (måske lige Garage-fidusen), så er der ingen grund
til det.

Jeg blev anbefalet at inkludere indbygget bluetooth og airport, det
har jeg ikke fortrudt.

--
iSteen
http://isteen.smartlog.dk

Fra : Zaphod B

Dato : 03-04-05 17:46

> [...]

> iBook:
> 1.33GHz PowerPC G4
> 14-inch TFT Display, 1024x768 resolution

God maskin!

> Men jeg har en række spørgsmål:
>
> - Er 256 MB RAM nok? (Jeg regner med at skulle køre Photoshop)

Som den annen poster sier, nei det er ikke nok til annet enn helt
triviell bruk (det fungerer jo OK med surfing, mail, iTunes og sånt).
Sett inn f.eks. ytterligere 512, som du kjøper hos tredjepart. Det er en
meget enkel operasjon, dokumentert i installasjonsmanualen. Da har
iBook'en det riktig bra for de fleste oppgaver.

> - Er den brugbar til 3D spil? F.eks. World of Warcraft?

Kommer vel mest an på hva du mener med "brugbar". Jeg spiller ikke selv,
men det har gått en tråd om dette nå på no.it.os.mac.diverse som vel
konkluderer med at WoW går OK i 1024*768 om man a) har nok ram (helst
768 MB eller mer) og b) er villig til å velge lavere eller midlere
kvalitet i teksturer o.l. Men med spill er det vel enda mer sant enn
ellers at "YMMV". Med andre ord: Gå til en forhandler og forsøk
dersom det er viktig for deg.

> - Kan man fjerne alt det gejl, som OSX bliver leveret med (iTunes,
> iDetEne og iDetAndet), eller er det som med Windows (at det kan man
> ikke)? :)

Ja, rent bortsett fra at de ikke gjør noe galt der de ligger og at flere
av dem (særlig iTunes og iMovie) etter min ringe oppfatning er blandt de
beste programmer som er å oppdrive i sine genre.

Men vil du ikke ha dem, så trekk dem i papirkurven og tøm den. Dette er
Mac! Evt. preference-filer kan du trygt la ligge, de gjør ingen
skade.

> - Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det jo en
> billig Mac, men er der nogen "catch"?

- Den er laget uten å kunne kjøre utvidet desktop v.h.a. ekstern monitor
(selv om det finnes vel dokumenterte hack for å få det til). Ekstern
skjerm el. prosjektor er altså ment å speile intern skjerm.
- Du kan ikke få intern SuperDrive (DVD-brenner) til iBook.
- Ellers? Nei, tror ikke det.

> På forhånd tak for hjælpen.

Vær så god.

Jeg har selv en PowerBook 12" 1GHz og en iBook 12" 1,3GHz, og er meget
fornøyd med begge to. Trådløs rekkevidde er merkbart bedre på iBook
(metallet i PB er dårligere for radiosignalene), mens iBook er merkbart
større og har et litt mykere tastatur. Hva du liker kan bare du avgjøre.

--
/Z

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-04-05 19:01

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

> iBook:
> 1.33GHz PowerPC G4
> 14-inch TFT Display, 1024x768 resolution
> 256MB DDR266 memory
> 60GB Ultra ATA drive
> DVD/CD-RW drive
> ATI Mobility Radeon 9200
> 32MB video memory
> AirPort Extreme built-in

Tag for Guds skyld Bluetooth fra starten! Det er indbygget, og kan ikke
indbygges senere.

Og nej 256 er alt for lidt - gå efter 768 MB RAM

Ellers en dejlig maskine (Jeg er indehaver af en 1.2, 14", 768 MB RAM,
DVD-R, Airport, Bluetooth - m mus + tastatur samt iCurve, et lækkert
"stativ" til at stille den på for at får skærmen op (kun hjemme
naturligvis)

-- and don't forget to boogie

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-05 00:10

> [...]

> ikke)? :)
> - Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det jo en

Ingen catch, men det er en bærbar, med hvad det fører med sig af lidt
langsommere harddisk og lidt lavere ydelse end stationære maskiner.
Men det gælder jo alle bærbare.

Som de andre har svaret, så er 256 MB ikke nok til bare lidt mere end
basalt brug. 512 MB er godt, mere er bedre, hvis det er din primære
maskine og vil arbejde med lidt avancerede ting.

Jeg ville overveje at tage 12" udgaven, da det er præcist samme
opløsning og det er slet ikke for småt på 12" udgaven (jeg har selv
sådan en). Maskinen er dejlig lille og let.

HUSK Bluetooth... sammen med en mobiltelefon er det genialt og det
arbejder fint sammen med Apple's egne programmer, og så findes der
flere værktøjer som øger integrationen mellem telefon og computer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-05 16:14

> [...]

> AirPort Extreme built-in
>
> Men jeg har en række spørgsmål:
>
> - Er 256 MB RAM nok? (Jeg regner med at skulle køre Photoshop)

nej, 256 er kun akkurart nok til almindeligt brug. Du skal bruge 512MB
hvis du bruger flere programmer samtidigt (eks. ilife.apps, safari og
mail) - og endnu mere hvis du også vil bruge den til semitungt photoshop
arbejde

Iøvrigt er såvel grafiikort som disk og cpu nok lidt i underkanten til
PS arbejde. 768 eller mere er nok et must - Overvej seriøst om ikke du
skal lægge flere penge på bordet for en Powerbook eller en god Pentium M
basseret PC med et godt dedikeret grafikkort og 5400-7200rpm disk.

> - Er den brugbar til 3D spil? F.eks. World of Warcraft?

Kender ikke systemkravene til WOW, men da det er en relativ ny titel
tvivler jeg på at den er brugbar.

Kig efter såvel photoshop som 3D-spil bechmarks på
<http://barefeats.com> og <http://xlr8yourmac.com>

> - Kan man fjerne alt det gejl, som OSX bliver leveret med (iTunes,
> iDetEne og iDetAndet), eller er det som med Windows (at det kan man
> ikke)? :)

Dele /kan/ fjernes (ilife programmerne bla.), men hvorfor fjerne det? De
gør ikke noget ud over at de fylder marginalt (garageband og iDVD
undtaget) på din disk - det er jo ikke windows.

> - Hvad skal jeg være opmærksom på? Hvad der angår prisen, er det jo en
> billig Mac, men er der nogen "catch"?

mnæ, ikke udover at en iBook ikke er egnet til 3D spil eller workstation
applikationer. (du er selvfølgelig klar over at du skal købe ny SW da
din PC SW ikke kan bruges på en mac? - Photoshop licenser er ikke just
billige)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT