MacSOUP vil ikke hente nyt !
Fra : eh

Dato : 02-04-05 06:41

MacSOUP/iBook G4/933/D-link

Forleden morgen begyndte min iBook at té sig. Når jeg ville hente dagens
høst ned på MacSOUP kom den op med følgende meddelelse:

News authentication failed.
The most likely cause for this problem is that your news server doesn't
require authentication at all. Try leaving the "News username" and "News
password" fields empty in Internet Config and see if this helps.

Problemet er, at jeg s.. ikke kan finde de felter nogen steder. Er der en
venlig sjæl der kan hjælpe?

Mvh
Erling
PS. Jeg sender den her fra min Win-maskine.

Fra : Zaphod B

Dato : 02-04-05 08:48

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> require authentication at all. Try leaving the "News username" and "News
> password" fields empty in Internet Config and see if this helps.

Jeg vet ikke, men kan dette bety at du bruker en ganske gammel versjon
av Mac OS og/eller MacSOUP? "Internet Config" finnes nemlig ikke i OS X.
Hvis det så er OS X du bruker? I det følgende forutsetter jeg en versjon
som ligner på den jeg bruker, 2.6.1 på Mac OS X 10.3.x.

> Problemet er, at jeg s.. ikke kan finde de felter nogen steder.

Det er ikke merkelig, se over.

> Er der en
> venlig sjæl der kan hjælpe?

Vi forsøker.

Hvis vi forutsetter at autentisering faktisk er problemet, se i
MacSOUP - Preferences - Servers - NNTP Host.
Dersom det står noe der om username og passord, så betyr det at MacSOUP
forsøker å autentisere mot server.

Da kan det være ett av to problemer:
- Serveren krever slett ikke autentisering.
Løsning: Slett brukernavn og passord i feltene i Preferences.
- Serveren krever autentisering, men oppgitt ID er feil.
Løsning: rett informasjonen i feltene.

Det finnes mange newsservere som ikkke krever autentisering, men de blir
stadig færre. Jeg bruker f.eks. danske news.sunsite.dk. Den krever
registrering (gratis) og deretter autentisering ved bruk, så min
Preferences har altså sine ID/PW-felter utfylt.

Lykke til.
--
/Z

Fra : Nina Storm

Dato : 03-04-05 17:15

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> password" fields empty in Internet Config and see if this helps.
>
> Problemet er, at jeg s.. ikke kan finde de felter nogen steder. Er der en

Den har jeg også været på - du har sandsynligvis brugt Berliner
new-serveren "News.Individual.NET" - pr. 1. april er de gået over til at
kræve betaling for at bruge deres server.

Jeg har ikke set nogen advarsler eller info om det forud, så jeg brugte
lang tid på at fejlfinde inden jeg gik ind på deres side og så:

<http://news.individual.net/index.php>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Nina Storm

Dato : 03-04-05 17:20

Se posten lidt længere tilbage:

"Alternativ gratis newsserver?"

Jeg hat taget news.tele.dk i brug, men den er meget langsom i forhold
til news.individual.net - jeg ved ikke hvordan sunsite klarer det, men
det vil jeg da prøve.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Zaphod B

Dato : 03-04-05 17:46

Nina Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg hat taget news.tele.dk i brug, men den er meget langsom i forhold
> til news.individual.net - jeg ved ikke hvordan sunsite klarer det, men

Skulle tenkt på den løsningen ja (at du brukte individual.net).
Jeg har gått over til sunsite.dk og kan bare anbefale den.
Krever gratis registrering.
--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-04-05 18:27

Nina Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg hat taget news.tele.dk i brug, men den er meget langsom i forhold
> til news.individual.net

Hvis du ikke bruger de binære grupper, kan du med fordel anvende
dtext2.news.tele.dk i stedet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Nina Storm

Dato : 03-04-05 19:13

> Hvis du ikke bruger de binære grupper, kan du med fordel anvende
> dtext2.news.tele.dk i stedet.

Tak, fint - den prøver jeg. Jeg har såmænd været så tilfreds med
Berlineren at jeg slet ikke har set at TDC har fået ny nyhedsserver. Jeg
har alligevel vænnet mig til at jeg ikke bruger de binære grupper.

Spændende at se om den er lige så hurtig som Berlineren.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-04-05 18:44

Nina Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg hat taget news.tele.dk i brug, men den er meget langsom i forhold
> til news.individual.net - jeg ved ikke hvordan sunsite klarer det, men
> det vil jeg da prøve.

Prøv med dtext.news.tele.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-05 21:56

Nina Storm skrev:

[dtext.news.tele.dk]
> Spændende at se om den er lige så hurtig som Berlineren.

Det er den langt fra. Et indlæg sendt vha. dtext.news.tele.dk er
typisk fremme på berliner-serveren adskillige minutter før det
er tilgængelig på dtext.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-05 21:56

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Hvis du ikke bruger de binære grupper, kan du med fordel anvende
> dtext2.news.tele.dk i stedet.

Som så vidt jeg ved er den samme server som dtext.news.tele.dk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-05 22:00

Nina Storm skrev:

> Jeg har ikke set nogen advarsler eller info om det forud [..]

Jeg fik en mail fra dem d. 15/02-05. Tror du ikke bare at den
er røget i spamfilteret, hvis du da ellers bruger sådan noget?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-04-05 10:21

> Jeg fik en mail fra dem d. 15/02-05. Tror du ikke bare at den
> er røget i spamfilteret, hvis du da ellers bruger sådan noget?

Hmm... jeg har heller ikke hørt en lyd fra dem, men havde hørt rygterne
om betaling ad anden vej for et par uger siden, så jeg havde skiftet til
sunsite inden skæringsdatoen.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 10:32

Kaj Christiansen skrev:

> Hmm... jeg har heller ikke hørt en lyd fra dem,

Mystisk. Jeg kender flere brugere af den server, som også fik
en mail d. 15/02-05, samtidig med at jeg selv gjorde.

> men havde hørt rygterne om betaling ad anden vej for et par
> uger siden, så jeg havde skiftet til sunsite inden
> skæringsdatoen.

Da jeg sidst brugte Sunsite var den meget ustabil, så den turde
jeg ikke at springe på igen. 70 kr. om året kan nu heller ikke
vælte mit budget og news.individual.net er klart den hurtigste
og mest stabile newsserver jeg til dato har benyttet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 04-04-05 19:26

> Mystisk. Jeg kender flere brugere af den server, som også fik
> en mail d. 15/02-05, samtidig med at jeg selv gjorde.

Du har nok ret, jeg sletter med hård hånd på min ofir mail som jeg
bruger til news, så jeg kan have slettet advarslen.

> [...]
> vælte mit budget og news.individual.net er klart den hurtigste
> og mest stabile newsserver jeg til dato har benyttet.

Jeg gik faktisk også straks til betalingssiden, men jeg havde ikke
tålmodighed til at læse det igennem, så jeg troede jeg bare kunne gå til
betaling - men man skal altså betale på sin egen bankside - jeg synes
ikke det var så brugervenligt. (Læs: jeg blev p.... irriteret

Allerede da jeg havde sendt den første besked med dtext kunne jeg jo se,
at den ikke er så hurtig som Berlineren. Her kommer indlæg på nærmest
øjeblikkelig. Jeg betaler nok de 10 Euro.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 19:34

Storm skrev:

> [...]
> bare kunne gå til betaling - men man skal altså betale på sin
> egen bankside - jeg synes ikke det var så brugervenligt. (Læs:

Det gjorde jeg også i første omgang, men så bestilte jeg et
Visa/Dankort i min bank og så var det lige til at gå til. :)

> Allerede da jeg havde sendt den første besked med dtext kunne
> jeg jo se, at den ikke er så hurtig som Berlineren. Her kommer
> indlæg på nærmest øjeblikkelig.

Det gør de nemlig. Som regel i samme sekund, som man har sendt
dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 04-04-05 19:46

> Det gør de nemlig. Som regel i samme sekund, som man har sendt
> dem.

Og skal vi være enige om, at det er værd at betale 10 euro for.
- Så slipper man for at sidde og tvivle på om man overhovedet fik sendt
noget som helst.

--
Venlig hilsen Nina Storm
Udsendt fra News.Individual.NET

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-05 20:45

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> Og skal vi være enige om, at det er værd at betale 10 euro for.
> - Så slipper man for at sidde og tvivle på om man overhovedet fik sendt
> noget som helst.

Jeg sidder godt nok og undrer mig over, hvorfor det er så vigtigt med
den hastighed.
Er det ikke bedøvende ligegyldigt, om ens indlæg dukker op efter 30
sekunder eller 3 minutter?
Kunne bedre forstå, hvis argumentet for at skifte, var de ofte
forekommende nedbrud, der førhen var på TDCs newsservere.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Storm

Dato : 04-04-05 20:55

> Jeg sidder godt nok og undrer mig over, hvorfor det er så vigtigt med
> den hastighed.
> Er det ikke bedøvende ligegyldigt, om ens indlæg dukker op efter 30
> sekunder eller 3 minutter?

Jeg synes det er vigtigt, i nogle situationer _meget_ vigtigt. Det giver
lidt en semi-chat fornemmelse.

Sidder man og lige har 45 sekunder til at spørge eller svare - så er 3
minutter virkelig længe.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-05 21:59

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg synes det er vigtigt, i nogle situationer _meget_ vigtigt. Det giver
> lidt en semi-chat fornemmelse.

Fatter det stadig ikke, sorry.
I hvilket tilfælde kan det være _meget_ vigtigt?

> Sidder man og lige har 45 sekunder til at spørge eller svare - så er 3
> minutter virkelig længe.

Jamen, hvis du poster til en superhurtig server AA, er du da afhængig af
opdatering på server BB og CC etc.
Eller venter du kun spørgsmål/svar fra brugerne på din egen hurtige
server? get my point?

Personligt venter jeg ofte en hel uge, på det bedste svar.
Er det ikke fredage, han er online

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Storm

Dato : 06-04-05 18:47

> Fatter det stadig ikke, sorry.
> I hvilket tilfælde kan det være _meget_ vigtigt?

F.eks. hvis jeg som nu er ved at lave mad - så kan det betyde at maden
koger over hvis jeg bliver hængende for at tjekke om posten er sendt.

> Jamen, hvis du poster til en superhurtig server AA, er du da afhængig af
> opdatering på server BB og CC etc.
> Eller venter du kun spørgsmål/svar fra brugerne på din egen hurtige
> server? get my point?

Altså - hvis jeg f.eks. har Madsen til at hjælpe - så kan det betyde
forskellen på om jeg når en deadline eller ikke - eller om jeg
overhovedet tager tiden til at spørge.
(Jo - jo got your point)

> Personligt venter jeg ofte en hel uge, på det bedste svar.
> Er det ikke fredage, han er online

Den skulle jeg lige veksle - men jeg tror jeg er med (ikke noget om dine
tilbøjeligheder) - men hvor der altid er hjælp at hente - også for sådan
en som dig

Det er bare rart.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 04-04-05 20:55

> Det gjorde jeg også i første omgang, men så bestilte jeg et
> Visa/Dankort i min bank og så var det lige til at gå til. :)

- Det er nu godt nok noget hø med det betaling - via nettet løber der et
gebyr på 100 kr. oveni de 10 Euro fordi det er i udlandet.
Så jeg tror jeg lige går omkring banken, der er vel ikke 100 kr.

Betalte du bare i banken med Visakortet?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-05 21:10

In article <1guiksw.32t2hd15fijkaN%NInzen@ofir.dk>,
NInzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> - Det er nu godt nok noget hø med det betaling - via nettet løber der
> et gebyr på 100 kr. oveni de 10 Euro fordi det er i udlandet.

??? Jeg har da aldrig betalt en øre i gebyr for at bruge mit
Visa-dankort på nettet, hverken i Danmark, Europa, USA eller Japan.

> Så jeg tror jeg lige går omkring banken, der er vel ikke 100 kr.
>
> Betalte du bare i banken med Visakortet?

Hvis ens bank skal til at lave en international pengeoverførsel, så kan
det godt koste 50-100,- kr.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 20:00

Storm skrev:

> Og skal vi være enige om, at det er værd at betale 10 euro for.

Det kan vi meget hurtigt blive. :)

> Udsendt fra News.Individual.NET

Ikke ifølge din header.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 21:12

Storm skrev:

> Betalte du bare i banken med Visakortet?

Nej. Jeg betalte via det der Click & Buy med mit Visakort og
på min bankkonto kan jeg se, at der kun er trukket 77,43 kr.
Det passer vist meget godt med de 10 ¤.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 05-04-05 15:07

> Nej. Jeg betalte via det der Click & Buy med mit Visakort og
> på min bankkonto kan jeg se, at der kun er trukket 77,43 kr.
> Det passer vist meget godt med de 10 ¤.

Nå - det troede jeg kun man kunne bruge til max 3 mdr. betaling.
Nu har jeg sendt dem så mange dumme spørgemails at de har forbarmet sig
over mig og givet mig 14 dages frist til at finde ud af det

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 21:12

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Er det ikke bedøvende ligegyldigt, om ens indlæg dukker op
> efter 30 sekunder eller 3 minutter?

Ikke på en server som er så ustabil, at man sidder og spekulerer
på om indlægget mon når frem efter de 3 minutter, eller om man
er pisket til at sende det igen. Sådan går det når man alt for
ofte har oplevet, at ens indlæg aldrig når frem.

> Kunne bedre forstå, hvis argumentet for at skifte, var de ofte
> forekommende nedbrud, der førhen var på TDCs newsservere.

Ustabil server og stupide filtre er også en del af argumentet i
mit tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-05 21:47

In article <d2se33.354.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> er pisket til at sende det igen. Sådan går det når man alt for
> ofte har oplevet, at ens indlæg aldrig når frem.

Tele Danmarks server? Det kan jeg overhovedet ikke genkende. Mener du,
at du sidder i tre minutter, før dit program siger, beskeden er afsendt?
Så er der noget helt galt. Mener du i stedet, der går tre minutter, før
du kan hente dit indlæg. I så fald kan det godt være rigtigt, men det
har jeg nu aldrig ment var et problem. Hvorfor er det så vigtigt, at
beskeden er hurtigt fremme på din egen news-server? Læserne bruger jo
masser af andre news-servere, og det er vel lige så væsentligt, hvornår
beskeden er fremme hos dem.
Er du usikker på, om beskeden overhovedet er sendt? Hvis dit
program modtager bekræftelse på, at den er modtaget af serveren, så bør
den være sendt. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har været ude for,
at den ikke kommer frem. Og jeg har brugt nyhedsgrupper en hel del i
mange år. I internettets barndom, i hvert fald den kommercielle barndom,
var Tele Danmarks news-server en af de bedste. Og de var selv meget
stolte af den. Jeg synes altså stadig, den fungerer fint. Det er også
den, de fleste bruger. Når man går på et tilfældigt trådløst netværk er
der således stor chance for, at man lige kan bruge de servere, ens
nyhedsgruppelæser og e-mail-program står til. Det er altså dejligt nemt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-05 21:59

> Sådan går det når man alt for
> ofte har oplevet, at ens indlæg aldrig når frem.

Det har jeg så aldrig oplevet med egne indlæg.

> Ustabil server og stupide filtre er også en del af argumentet i
> mit tilfælde.

Det ustabile er i mine øjne reduceret væsentligt.
Specielt ved bruge af dtext-serveren.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-05 23:29

> Det har jeg så aldrig oplevet med egne indlæg.

Det har jeg.

> Det ustabile er i mine øjne reduceret væsentligt.
> Specielt ved bruge af dtext-serveren.

Jeg suger bla. fra dtext-serveren og oplever ofte at min lokale
newsserver melder fejl og det er stort set altid dtext den har
haft problemer med at kontakte i et givent tidsrum.

Det er dog efterhånden ved at være længe siden, at jeg sidst har
sendt gennem dtext. Har lige prøvet at sende et indlæg gennem
den til dk.test og det var fremme i løbet af et minuts tid, men
jeg vil hellere bruge berlineren. Den stoler jeg langt mere på
grundet tidligere oplevelser med dtext.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-04-05 15:58

Storm skrev:

> Nå - det troede jeg kun man kunne bruge til max 3 mdr. betaling.

Det er så vidt jeg ved for et år, at jeg har betalt. Det håber
jeg da i hvert tilfælde.

> Nu har jeg sendt dem så mange dumme spørgemails at de har
> forbarmet sig over mig og givet mig 14 dages frist til at
> finde ud af det

Ikke så ringe endda ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-05 16:14

Nina Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg har ikke set nogen advarsler eller info om det forud

de har sendt mails ud i god tid, men hvis du ikke længere har den
mailadrese som du i sin tid tilmeldte din konto på har du selvfølgelig
ikke fået deres mails.
Iøvrigt er det møgbesværligt at betale de sølle 10 euro...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT