Fedtet skærm
Fra : Jonas W

Dato : 01-04-05 11:13

Hej

Hvordan renser man bedst en fedtet skærm på en iBook?

Jonas

Fra : Jesper

Dato : 01-04-05 12:53

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Hej
>
> Hvordan renser man bedst en fedtet skærm på en iBook?
>
> Jonas

Man går ned i Fona eller en 'puter bix og køber computerskærmsrens.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-04-05 16:14

Jesper wrote:

> Man går ned i Fona eller en 'puter bix og køber computerskærmsrens.

Eller bruger et blødt viskestykke. Den hele halvdel vrides med vand og
en smule opvaskemiddel. Så tørrer man henover skærmen (uden at være
voldsom) og tørre efter med den tørre del af viskestykket.

Martin

Fra : Jesper

Dato : 01-04-05 17:30

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> en smule opvaskemiddel. Så tørrer man henover skærmen (uden at være
> voldsom) og tørre efter med den tørre del af viskestykket.

Endlig ikke!
Sulfoholdige rengøringsmidler ødelægger skærmens refleksfri,
antistatiske belægning.

Fra : Erik Richard

Dato : 01-04-05 22:14

Hej Jesper - og Jonas W.

Jesper wrote:

> Endlig ikke!

Sandelig jo!

> Sulfoholdige rengøringsmidler ødelægger skærmens refleksfri,
> antistatiske belægning.

Det er da flere år siden, at man har kunnet få fulfobaseret opvaskemiddel...

Hvis man ikke vil ofre penge på at købe et specielt rensemiddel til
TFT/CRT skærme - fx. AM iKlean, [det hedder det faktisk.], så er den
bedste og billigste måde at man selv laver det.

Køb en flaske med 1 liter destilleret vand. Kom ca. 10-15 dråber
almindelig biologisk nedbrydelig opvaskemiddel i - fx. 'Neutral' eller
'MiniRisk'. Vend flasken nogle gange, så man er sikker på, at
opvaskemidlet er fordelt godt. Fugt så en af de her bløde fnugfri
køkkenklude og dup det på skærmen. Lad det stå et minuts tid, tør så
forsigtig efter med en våd hårdt vredet klud, - den samme, du brugte til
at duppe midlet på med. Tør derefter efter med en tilsvarende tør
fnugfri klud.

BRUG ALDRIG MIDLER, DER INDEHOLDER SPRIT ELLER LIGNENDE !! Da disse ofte
også indeholder et blanke-midel.

Den samme opløsning kan også bruges til at rense tastaturer og mus med,
samt andre mere sarte plast overflader.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-04-05 23:02

Jesper wrote:

> Endlig ikke!
> Sulfoholdige rengøringsmidler ødelægger skærmens refleksfri,
> antistatiske belægning.

Det er ikke min erfaring. Men alt med måde.

Jeg har tværtimod hørt -- og det er helt ubekræftet -- at
skærmrensemidler til normale CRT-skærme (hvor der er glas) ikke er gode
ved belægningen på LCD-skærme.

--Martin

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 01-04-05 20:47

Jonas W wrote:
> Hej
>
> Hvordan renser man bedst en fedtet skærm på en iBook?

Jeg ved ikke om der er antirefleks på skærmen, men vil du bevare dette
er der kun vand og en blød fnugfri klud.

Er du ligeglad, så køb en flaske isopropylalkohol på apoteket. Det er
det samme, der er i glas/skærmrens, men uden de urenheder og andre
stoffer, som kan reagere med plastikskærmen, og gøre den mat.

/JD

Fra : Erik Richard

Dato : 01-04-05 22:26

Hej Jimmy

Jimmy Damsgård wrote:

> Jeg ved ikke om der er antirefleks på skærmen, men vil du bevare dette
> er der kun vand og en blød fnugfri klud.

Se lige mit andet svar. Man må _ikke_ bruge vand fra hanen, da der er
for meget kalk og andre stoffer i langt det meste af det vand, vi her i
landet får leveret gennem hanerne.

> Er du ligeglad, så køb en flaske isopropylalkohol på apoteket. Det er
> det samme, der er i glas/skærmrens, men uden de urenheder og andre
> stoffer, som kan reagere med plastikskærmen, og gøre den mat.

NEJ OG ATTER NEJ!!! Man må under ingen omstændigheder bruge midler, der
indeholder sprit af nogen som helst form. - Det er det samme som at
ødelægge sin skærm, så man i løbet af ganske få måneder har en totalt
ubrugelig skærm!

De rensemidler, man kan købe, indeholder _IKKE_ nogen som helst form for
sprit-forbindelser.

Det absolut bedste købeprodukt - også bedre end AM iKlean er "Soilax".
Det er et specialrensemiddel til både CRT og TFT skærme. Det er kundedyr
(ca. 300kr. for 750g), men varer også adskillige år. Det er et
skumbaseret produkt, man sprøjter på selve skærmfladen, hvorefter man
tørrer det af med en tør fnugfri klud. Soilax kan også bruges til andre
sarte jævne overflader. Må ikke bruges til tastaturer og mus m.v..

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-05 01:56

In article <1gubzpq.3bcmbk9nlc04N%Jonas@in.no>, Jonas@in.no (Jonas W)
wrote:

> Hvordan renser man bedst en fedtet skærm på en iBook?

iClean fra Monster
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-05-05 22:25

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Hvordan renser man bedst en fedtet skærm på en iBook?

Dont miss this:
<http://kortlink.dk/t4h>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-05 00:43

In article <1gwzl06.1yvc7607i6yznN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Dont miss this:
> <http://kortlink.dk/t4h>

Det må være den første beta til Mac OS X Tiger. Den der hed "Kitten".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-05 22:34

In article <news-F17A34.01431923052005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Det må være den første beta til Mac OS X Tiger. Den der hed "Kitten".

Jeg ved ikke, om der er nogen, der har svaret. Jeg bruger Monster iClean
med stor succes. Apple Store sælger det, men det er ikke helt billigt.
Der findes vist tilsvarende billigere produkter, og hvis de er bare
halvt så gode, kan de bestemt anbefales.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin René Pedersen

Dato : 28-05-05 23:19

Når det gælder LCD skærme, så er min erfaring klart, at den allerbedste
løsning er: et blødt viskestykke (kokkeviskestykke) og koldt vand...

Martin