Flash Disk/Drive mellem Mac og PC
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 31-03-05 17:28

Hej

Er det muligt - og i så fald hvordan - at bruge en Flash Disk direkte
mellem en Mac og en PC, altså blot i USB på den ene, derefter i USB på
den anden og vice-versa og så overføre data.

Michael C.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 31-03-05 18:39

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> mellem en Mac og en PC, altså blot i USB på den ene, derefter i USB på
> den anden og vice-versa og så overføre data.

Ja det går (næsten) uden problemer. Har selv brugt det meget. Du skal
blot sætte den i USB stikket, så vises den som en ekstra disk.
Det eneste problem jeg har oplevet, er at du når du ser den på en PC ser
to versioner af macfilerne, den "rigtige" og en på mac'en usynlig
resourcefil der begynder med . eller .DS
Og husk at unmounte den inden du piller den ud (smid den i papirkurven).

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 01-04-05 12:14

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> resourcefil der begynder med . eller .DS
> Og husk at unmounte den inden du piller den ud (smid den i papirkurven).

Det vil sige at begge maskiner ser Pen som en extern disk, altså - Pen i
Mac, kopiere emnerne til PEN, Pen i papirkurv (skub ud), Pen ud af Mac,
Pen i PC, kopiere emnerne til PC, Pen i papirkurv (er dette også en skub
ud funktion på PC?) og Pen ud af PC og omvendt PC / Mac hvis der skal
returneres materiale.

At jeg spørger så udførligt, er det fordi jeg for godt en måneds tid
siden skulle aflevere noget materiale via Pen til et mediebureau. De
kunne ikke læse Pen på PC, men et sådan bureau har naturligvis mange
Mac-er, så det blev løst.

Jeg venter lige med forsøg til du har svaret.
Michael C.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-04-05 13:24

> [...]

> Mac-er, så det blev løst.
>
> Jeg venter lige med forsøg til du har svaret.

På Mac'en OS X putter du den i USB, og kan enten smide den i papirkurven
eller klikke på trekanten der unmounter den.

På PC'en (jeg har prøvet med Win 2000 og XP; 98 kræver at der
installeres en driver) er der en unmount funktion nede i taskbaren. Om
det virker med papirkurven her ved jeg ikke. Ellers kan du højreklikke
på den og vælge Eject.
Ellers fungerer den som ethvert andet drev - f.eks floppy på PC'en.

De problemer du havde på mediabureauet: Den er vel ikke formateret i
mac-format (HFS elle HFS+) for så kan PC'en ikke se den. Den skal være
formatteret i et windows format. Windows er så sart (også) på det punkt.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 01-04-05 16:01

> [...]

> mac-format (HFS elle HFS+) for så kan PC'en ikke se den. Den skal være
> formatteret i et windows format. Windows er så sart (også) på det punkt.

Jeg har en 128MB og en 1GB Pen. Jeg kan ikke huske, at jeg har
formateret dem, men 1. siger "format: OS X udvidet" og 2. siger "format:
OS X udvidet (journaled)" og under oplysninger kan jeg se, at begge er i
format HFS+.
Det var 1. der var hos mediebureauet.
Det vil sige, at jeg skal lade begge formaterer på en PC før det kan
lade sig gøre.
Hvordan derefter mellem Mac alene i PC-format?
Michael C.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-04-05 18:56

> [...]

> lade sig gøre.
> Hvordan derefter mellem Mac alene i PC-format?

Ja, du skal have dem formateret på en PC først.
Mac'erne er ligeglad med at det er win-format; den læser dem bare, så du
får ikke problemer med at overføre mellem mac'er med de PC-formatterede
penne.

mvh.
Kaj,

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-04-05 11:46

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> Mac'erne er ligeglad med at det er win-format; den læser dem bare, så du
> får ikke problemer med at overføre mellem mac'er med de PC-formatterede

Så FAT det dog ;-p Mac kan ikke skrive på NTFS
Derfor er det ikke nok bare at windows formatere
den, det skal også være FAT32.

JonB

Fra : Karl Antz

Dato : 01-04-05 19:11

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hvordan derefter mellem Mac alene i PC-format?

Du skal formatere i FAT-format - så kan Mac uden videre forstå det.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 02-04-05 13:17

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Du skal formatere i FAT-format - så kan Mac uden videre forstå det.
>
> Hilsen ka'l

Er det på PC jeg skal formatere i FAT, og nærmere hvordan gør jeg det.
Jeg kan se, at JonB er inde på det samme (FAT32).
Michael C.

Fra : Zaphod B

Dato : 02-04-05 13:35

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Er det på PC jeg skal formatere i FAT, og nærmere hvordan gør jeg det.
> Jeg kan se, at JonB er inde på det samme (FAT32).

Gjør det gjerne på Macen med Diskverktøy, velg "DOS" filsystem. Det er i
praksis FAT32, AFAIK.
--
/Z