Release af Tiger
Fra : Mikkel Westh

Dato : 30-03-05 14:04

Jeg beklager meget, hvis dette emne har været taget op en million gange, men
jeg kunne intet finde ved at kigge tilbage i gruppen.

Står overfor at købe en Mac mini, men vil vente til Tiger bliver udgivet.

Der går jo rygter om at Tiger bliver udgivet d. 15 april. Hvor lang tid går
der så før de sender den ud på dansk? Det er jo ikke et helt OS, som skal
oversættes, men nok primært de nye funktioner.
Har i noget bud på hvornår? Hvor lang tid gik der fra OS X blev udgivet, til
det fandtes på dansk?

Mvh. Mikkel

Fra : Karl Antz

Dato : 30-03-05 15:46

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> [...]
> oversættes, men nok primært de nye funktioner.
> Har i noget bud på hvornår? Hvor lang tid gik der fra OS X blev udgivet, til

Mac OS X kommer med samtlige sprogpakker på installeringsdisken så dansk
er med fra udgivelsestidspunktet.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Zaphod B

Dato : 30-03-05 15:08

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Står overfor at købe en Mac mini, men vil vente til Tiger bliver udgivet.

Da kan du komme til å måtte vente i noen dager, eller til juni. Men
ryktene blir klarere og klarere på april. Vi får håpe!

> Der går jo rygter om at Tiger bliver udgivet d. 15 april. Hvor lang tid går
> der så før de sender den ud på dansk? Det er jo ikke et helt OS, som skal
> oversættes, men nok primært de nye funktioner.

Det kommer til å være et komplett, internasjonalt OS som kommer på
lanseringsdagen. Ingen forsinkelser for nordiske språk.

> Har i noget bud på hvornår? Hvor lang tid gik der fra OS X blev udgivet, til
> det fandtes på dansk?

0 dager.
--
/Z

Fra : Mikkel Westh

Dato : 30-03-05 22:22

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote in message
> Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Det kommer til å være et komplett, internasjonalt OS som kommer på
> lanseringsdagen. Ingen forsinkelser for nordiske språk.

Det lyder enormt godt. Ikke blot fordi, jeg kan få en mini hurtigere, men
jeg synes, det er en god idé at smide alt i en pakke. Go Apple

Alle tiders.

Tak for svarene.

Mvh. Mikkel

Fra : Jesper

Dato : 30-03-05 19:58

> [...]

> oversættes, men nok primært de nye funktioner.
> Har i noget bud på hvornår? Hvor lang tid gik der fra OS X blev udgivet, til

I øjeblikket er Tiger iflg. Slashdot og Appleinsider.com nået Final
Candidate(FC). Der kan dog godt gå nogle FC'er før Golden Master (GM)
nås. Fra GM status nås går der i al fald 2 uger før den udkommer, fordi
der lige skal presses et par millioner CD'er først, så d. 15. April er
en svær dato at nå!

Fra : Mikkel Westh

Dato : 30-03-05 22:24

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
> nås. Fra GM status nås går der i al fald 2 uger før den udkommer, fordi
> der lige skal presses et par millioner CD'er først, så d. 15. April er

Well, jeg overlever nok. Googlede bare lige hurtigt og så at 15. april var
nævnt mange steder.
Men en måned til halvanden kan jeg nu godt vente på min mac. Glæder mig
enormt til skiftet.
Skifter primært pga. min overraskelse over det fede interface på min 4g
iPod. Købte en iPod Shuffle i går, som supplement, og mac mini bliver da
bare fed at have

Mvh. Mikkel - Glæder sig som et lille barn juleaften

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-05 22:29

> [...]

> jeg kunne intet finde ved at kigge tilbage i gruppen.
>
> Står overfor at købe en Mac mini, men vil vente til Tiger bliver udgivet.

Med fare for at blive flamet.

En Mac mini kommer ikke med noget nyt, der kræver ændringer i
styresystemet. I øjeblikket er OS X 10.3 nået til 8. patch, hvor der er
rettet fejl og mangler, så den er nok så stabil som det kan være.

Jeg tror ikke du opnår noget ved at vente. Køb din Mac mini nu og få
glæden derved det lille stykke tidligere.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-03-05 23:29

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg tror ikke du opnår noget ved at vente. Køb din Mac mini nu og få
> glæden derved det lille stykke tidligere.

Man opnår vel alle de nye funktioner i Tiger så som Spotlight,
Automator, Dashbord og seneste iApps mm. !! Man hverken skal eller kan
regne med nogen form for rabat, ved senere opgradering til Tiger. Så
hvorfor ikke vente og få det seneste OS og dermed spare 12 - 1300,- ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-05 23:50

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> regne med nogen form for rabat, ved senere opgradering til Tiger. Så
> hvorfor ikke vente og få det seneste OS og dermed spare 12 - 1300,- ?

Så er det man nu skal "prutte" prisen hos Office Line og Fona, og tjene
de 12 - 1300 kr!

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 31-03-05 07:51

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> regne med nogen form for rabat, ved senere opgradering til Tiger. Så
> hvorfor ikke vente og få det seneste OS og dermed spare 12 - 1300,- ?

Nu plejer det at være sådan at når Apple udgiver et nyt OS, definerer de
også en bagudstrækkende tidsperiode. Hvis man inden for denne periode
har anskaffet sig en Mac, må man installere det nye OS (her Tiger) uden
at betale for en ny licens. Man skal bare selv skaffe en kopi af
systemet. Man kan dog for ca. 300,- kr. få en DVD tilsendt fra Apple.

Jeg har ovenikøbet hørt (vist fra Office Line eller Apple Store) at
denne periode i år sandsynligvis kommer til at hedde 2005.

Altså hvis du køber en Mac NU er den inkluderet med en licens til at
køre Tiger. Jeg har en ny iBook på vej med fragt fra Holland og der
kommer helt sikkert Tiger på så snart det overhovedet er muligt

- Per

Fra : Zaphod B

Dato : 31-03-05 09:40

Per Dalum Jensen <mulad@mac.com> wrote:

> Nu plejer det at være sådan at når Apple udgiver et nyt OS, definerer de
> også en bagudstrækkende tidsperiode.

Nope. De pleier (men de er ikke forpliktet til!) å si at maskiner kjøpt
fra _Lanseringsdato_ frem til _leveringsdato_ kan få ettersendt det nye
OS mot et handling-gebyr, vanligvis rundt kr 200. Denne perioden pleier
ikke å gå bakover i tid til før den dagen produktet blir offisielt
lansert. Og Apple er som sagt ikke forpliktet til å ha noe slikt, så jeg
ville ventet til jeg _visste_ at de vil "gi" meg Tiger mot 200 kr

Det vil du vite den dagen Tigedr blir offisielt lansert og man angir en
leveringsdato, ikke før.
--
/Z

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-03-05 23:25

Per Dalum Jensen wrote:

> [...]
> køre Tiger. Jeg har en ny iBook på vej med fragt fra Holland og der
> kommer helt sikkert Tiger på så snart det overhovedet er muligt

Hvor har du set det ?? Findes det på skrift ??? Smid en URL !

Da jeg købte min Powerbook da fik jeg overhovedet ikke den mulighed. !!

Vi skriver det herrens år 2003, Panther bliver vist frem på WWDC Sct.
Hans aften, Samtidig Løfter Apple sløret for den nye PowerMac G5.

Den 16. september på Apple-expo 2003 frigiver Apple de nye ALU PowerBook
i 15". Straks efter hjemkomst fra Expo bestiller jeg en af disse hos
Officeline. Jeg afhenter og betaler min PowerBook lørdag d. 4. oktober
2003. Min Powerbook er leveret med OS X 10.2.x.
den 8. Oktober annoncerer Apple at den endelige udgivelse af Panther
bliver d. 24 oktober. Alle der har købt en PowerMac G5 vil få systemet
gratis, nykøbere efter 8. oktober ville ligeledes kunne opgradere for
fragtprisen. Havde du købt en PowerBook som var vist frem første gang d.
16. september og som havde kostet 23.000,- så kunne du får en prut at
pille i !! Den forskelsbehandling og politik gjorde mig pissehamrende
sur og jeg er det fandme stadig .
Hvad var det lige der gjorde et køb af en PB til 23kg mindre værd end en
PM g5 til f.eks. 16kg ??
Derfor vil jeg blive stærkt forbavset hvis noget andet gør sig gældende
på et produkt til 3.800,-

Så igen, hvis der findes nogen form for dokumentation for denne påstand,
så hit med den, inden i lokker nogen ud i de samme eventyr.

Fra : Zaphod B

Dato : 01-04-05 00:04

> [...]

> 16. september og som havde kostet 23.000,- så kunne du får en prut at
> pille i !! Den forskelsbehandling og politik gjorde mig pissehamrende

Dette er jo akkurat det jeg beskrev i tidligere post: Man lanserer
produktet en viss dato, og fra og med den dagen og frem til levering,
"får" man OS-oppgraderingen. Man setter en dato, og den gjelder
absolutt. Det nytter selvsagt ikke å komme med en maskin kjøpt to dager
tidligere. (Hvor skal man da sette grensen? En uke før? En måned før? Et
år før? Det blir jo absurd. En dato er en dato. Noen er innenfor, noen
utenfor - så enkelt er det jo. Surt hvis man er utenfor, men that's
life.)

Her har de i tillegg tatt med Power Mac G5 i programmet, og det har
nemlig en god grunn:

> Hvad var det lige der gjorde et køb af en PB til 23kg mindre værd end en
> PM g5 til f.eks. 16kg ??

Det var mye mer verdifullt _for Apple_. Hvorfor? Fordi Panther var laget
for å dra nytte av G5-prosessoren, og det var viktigst å få G5-brukere
over på Panther raskt. Det er rene marketinghensyn. Derfor er PMG5 i
dette tilfellet mye mer verdt _for Apple_ enn en PBG4.

> Derfor vil jeg blive stærkt forbavset hvis noget andet gør sig gældende
> på et produkt til 3.800,-

Enig. Men husk hele tiden at dette _ikke_ handler om moral, eller om
rettferdighet, eller om at noen har krav på noe som helst, men om
markedsføring og forretning. Apple er suverene (og helt i sin rett) til
å bestemme slike vilkår uten å ta hensyn til noe som helst. Og de kan
f.eks. utmerket godt bestemme at det denne gang ikke blir en slik
"grace"-periode. Det vet vi ikke før lanseringen faktisk skjer.
--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-04-05 12:47

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> over på Panther raskt. Det er rene marketinghensyn. Derfor er PMG5 i
> dette tilfellet mye mer verdt _for Apple_ enn en PBG4.

Netop! Så hvor forsvindende er værdien ikke for en G4 baseret Mac, med
OS X 10.4?

Fra : Zaphod B

Dato : 03-04-05 14:46

> <snip>

> Netop! Så hvor forsvindende er værdien ikke for en G4 baseret Mac, med
> OS X 10.4?

My point exactly?
--
/Z

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 01-04-05 10:28

Henry Lerche Madsen wrote:

> Hvor har du set det ?? Findes det på skrift ??? Smid en URL !

Selvfølgelig er Apple ikke forpligtiget til noget som helst, men både
hos OfficeLine og hos Apple Store fortalte de mig at sådan havde det
foregået før i tiden. Din (jeres) oplevelser tyder på det modsatte eller
en anden form end det jeg havde fået fortalt. Det kan jeg kun blive
træt af: at jeg har fået forkerte oplysninger flere uafhængige steder

Nu kan jeg så bare vente og se hvad der sker i (i dag?)...

Fra : Zaphod B

Dato : 01-04-05 12:22

> [...]

> en anden form end det jeg havde fået fortalt. Det kan jeg kun blive
> træt af: at jeg har fået forkerte oplysninger flere uafhængige steder

Jeg arbeidet i norske Office line i to år og deretter i Apple i tre
inntil relativt nylig: Man har hittil ikke fått noe som helst "grace"
før tidsrommet mellom lansering og levering (eller leveringsdyktighet,
det har ofte vært etterslep på maskiner på lager med ferdig installert
gammelt OS), som jeg sa i annen posting. Og som jeg også sa: Ingen
heller ikke forhandlere eller lokale Apple-kontorer, vet noe om det før
det eventuelt skjer, og ingen forhadnler eller kunde har noen krav på
det.

Følg med og se hva som blir sagt ved lansering, og vil du være sikker,
må du vente med å bestille. Jeg tror derfor IKKE du får Tiger med en
maskin som er bestilt før lansering, uansett om lansering skjer mens du
venter.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-05 21:57

Per Dalum Jensen <mulad@mac.com> wrote:

> Man kan dog for ca. 300,- kr. få en DVD tilsendt fra Apple.

169kr inkl moms plejer det vist at koste.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT